Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2014. június 4. szerda, 16:54

Mi is lehetünk felhőjárók?

Versbebújó projekt Turán

Lassan véget ér egy csillagos projektünk. Azért csillagos, mert kikönyököl a hétköznapok közül, pályázattal indult, képzéssel folytatódott, s a megvalósítást végig dokumentálni kellett, mert jó gyakorlat lehet, így film, roadshow, kiadvány és konferencia anyag is készül. Kedden forgattak, s bár már hónapja múlt, hogy befejeztük, azt hiszem jól sikerült az óra, nem emlékidéző, hanem dolgos 45 percről készülhet majd negyedórányi anyag.

Nem könnyű elválasztani a hétköznapot, s az ünnepet, s néha keserves tudomásul venni, a gyerek nem enyém, csak kölcsön kapom. Ha van varázslat – mert van – nem mindig működik. Nyilván, ebben a csillagos projektben arról beszélünk, ami működik. Hogy a projekt jó, mert tudást épít, mert tantárgyakon átívelő, mert fejleszti az IKT készségeket, a kommunikációt, az önszabályozást, s persze az együttműködést.

S ez akkor is igaz, ha útközben férjhez adatik, ki előbb még velünk tervezett illusztrációt a Csiribirihez, s ki még csak 14. Igaz, akkor is, ha a bemutató csúszik, s foghíjas lesz, mert lakat alá kerül, ki legjobb rímeket írta, igaz, akkor is, ha nem jön el bemutatóra édesanya, kit fia annyira vár.

Sokat tűnődök azon, szabad-e csak a jót közvetíteni, s nem szólni bajról. Nyilván nem. Szabad-e dolgozni abban a közoktatásban, melyet bilincsbe zár a regnáló hatalom. Én úgy gondolom igen. Nem azért, mert állna helyettem oda más. Hanem mert azt gondolom, tudom jól csinálni ilyen keretek között is. Hogy lehetne jobban? Naná. Nehezített a pálya. Extrém futam. De a projektpedagógia épp az az út, amely kirúgja a kockásító falakat.

Az enyhén értelmi fogyatékosok szerencséje, méltánytalanság valójában. Bár rohamtempóban készült számukra is vadiúj kerettanterv, tankönyvre már nem jutott, s eztán sem jut energia. Taneszközeink köszönőviszonyban sincsenek a kerettanterv előírásaival. S máris szabad az út… Próbáltam, érdeklődtem, számunkra, számukra nincs kész tanácsadó program, nincs még okos, ki megmondja a tutit. A törvényi előírások oly ellentmondóak, hogy bármely normál általános mellett működő szegregált osztály fenntartása biztosan több szempontból törvénysértő, ámde gyakorolt oktatásszervezési forma. S e senki földjén, bizony nemkevés kölök járja az iskolát. Alighanem kamaszkort is elhagyják, mire kialakul az új rend – remélem nem fog. De ők most iskolások. Most lesznek vesztesek, ha nem kapnak, s most kaphatnak, ha van, ki adjon.

A Versbebújó nem más, mint egy jó játék, remek alapokkal, hisz Weöres Bóbitájára épít. Egyszerűen elővettük régi kedves óraindító közös mondókáinkat és rácsodálkoztunk – nohát Weöres versei. Aztán hozzávettünk még egy jó csokorra valót, ügyelve arra, hogy mindenkié más legyen, lerajzoltuk ceruzával és számítógépes alkalmazással, tablót ragasztottunk és albumokat szerkesztettünk, kevertük és rendeztük a rímeket, játékkártyákat készítettünk és aktivityt játszottunk vele, s persze bemutattuk mit tudunk. Készült hát temérdek rajz és hangfelvétel, gyakorló játékok, mit magunkra szabtunk, kártyacsomag, mit szívesen előveszünk.

Részlet a projektnaplóból


Kártyás activity

Rettenetesen jót játszottunk! Nagyon jól ment az activity, és közben írtuk, színeztük, nyírtuk, lamináltuk a kártyákat is. Pénteken mindig benéznek a barátok is, és próbáltak beszállni a mókába – de bizony ez most nem működhetett. Tán a 3. nyilvánvaló kudarc után fogalmazta meg Andris – ezzel csak az tud játszani, aki ugyanúgy ismeri ezeket a verseket, mint mi. Összeszámoltuk, hogy Weöres verssel tudunk játszani:

1.A birka-iskola 2.A kutya-tár 3.A tündér 4.Barangolók 5.Bújócska 6.Csiribiri 7.Déli felhők 8.Dongó 9.Duna mellett 10.Furulya11 .Galagonya 12.Ha a világ rigó lenne 13.Ha vihar jő a magasból 14.Haragosi 15.Így meg úgy 16. Kacsa-úsztató 17.Kergető 18.Kezdődik az iskola 19.Kis versek a szélről 20.Kocsi és vonat 21.Kutyabál 22.Macska induló 23.Medve-nóta 24.Mi volnék? 25.Nádi csibe 26.Nől a dér, álom jár 27.Olvadás 28.Orbán 29.Paripám csodaszép pejkó 30.Pletykázó asszonyok 31.Regélő 32.Sehallselát Dömötör 33.Suttog a fenyves 34.Száncsengő 35.Szép a fenyő 36.Tavaszköszöntő 37.Tekereg a szél 38.Túl, túl 39.Újesztendő 40.Vöröshajú lányok

A projekthez – projektről készült anyagok elérhetőek itt: Versbebújó projekt

Benedekné Fekete Hajnalka
Hevesy György Általános Iskola, Tura

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.07.12.
Horn Gábor: Az erősek, a bosszúállók, a kicsinyesek világa
A vasalódeszkás tanár esete is mutatja, hogy a NER oktatáspolitikája megalázza, elsöpri, kiiktatja azt, aki bárhogyan is eltér a sorvezetőtől. Ráadásul az ellenállásnak legjobb szándé...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.07.11.
Pygmalion-effektus vagy fejlesztés? Adalékok és értelmezési lehetőségek az iskolarendszer alulteljesítésének és méltányossági mutatóinak összefüggésrendszerében. Asztalos György írása
Jelen dolgozat egy konkrét, mégis tipikusnak tekinthető intézmény országos kompetenciamérési eredményeire épülő esettanulmány. Ugyanakkor segédletnek is felfogható, ha valaki saját iskol...
(Forrás: tani-tani online)
--
2020.07.11.
A BM, az Emmi és az ORFK sem adott választ arra, hogy valós-e az iskolaőrök véletlenül kiderült fizetése
A kormány az iskolai erőszak megfékezésére bevezeti az iskolaőrséget, amely külön rendészeti szervként jön létre, az őrök pedig gázspray-t, rendőrbotot és bilincset is használhatnak...
(Forrás: 168 óra)
--
2020.07.10.
Maruzsa: Sikeres volt az idei tanév, hatalmasat csökkent a bukások száma
Sikeresnek értékelte a koronavírus-járvány miatt tantermen kívüli, digitális munkarendben befejezett elmúlt tanév lezárását a köznevelésért felelős államtitkár csütörtökön sajtó...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.07.09.
SZAKKÉPZÉS – TE MÁR MEGKAPTAD A VÉGKIELÉGÍTÉSEDET?
Mivel a továbbfoglalkoztatást nem vállaló közalkalmazottak jogviszonya 2020. július 1. napjával, automatikusan megszűnik, így a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (a...
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
--
2020.07.09.
Klebelsberg Központ: álhír, hogy fejenként 1000 forintos jutalmat kaptak a pedagógusok, mert az intézmények 1000/fő pluszjuttatást kaptak
Fejenként kerek ezer forinttal honorálta pedagógusai egy jelentősebb csoportját a veszprémi tankerület pedagógusnap alkalmából, szemléztük mi is tegnap a magyarnarancs.hu cikkét. Bár a Narancs...
(Forrás: 444.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep