Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2014. június 4. szerda, 16:54

Mi is lehetünk felhőjárók?

Versbebújó projekt Turán

Lassan véget ér egy csillagos projektünk. Azért csillagos, mert kikönyököl a hétköznapok közül, pályázattal indult, képzéssel folytatódott, s a megvalósítást végig dokumentálni kellett, mert jó gyakorlat lehet, így film, roadshow, kiadvány és konferencia anyag is készül. Kedden forgattak, s bár már hónapja múlt, hogy befejeztük, azt hiszem jól sikerült az óra, nem emlékidéző, hanem dolgos 45 percről készülhet majd negyedórányi anyag.

Nem könnyű elválasztani a hétköznapot, s az ünnepet, s néha keserves tudomásul venni, a gyerek nem enyém, csak kölcsön kapom. Ha van varázslat – mert van – nem mindig működik. Nyilván, ebben a csillagos projektben arról beszélünk, ami működik. Hogy a projekt jó, mert tudást épít, mert tantárgyakon átívelő, mert fejleszti az IKT készségeket, a kommunikációt, az önszabályozást, s persze az együttműködést.

S ez akkor is igaz, ha útközben férjhez adatik, ki előbb még velünk tervezett illusztrációt a Csiribirihez, s ki még csak 14. Igaz, akkor is, ha a bemutató csúszik, s foghíjas lesz, mert lakat alá kerül, ki legjobb rímeket írta, igaz, akkor is, ha nem jön el bemutatóra édesanya, kit fia annyira vár.

Sokat tűnődök azon, szabad-e csak a jót közvetíteni, s nem szólni bajról. Nyilván nem. Szabad-e dolgozni abban a közoktatásban, melyet bilincsbe zár a regnáló hatalom. Én úgy gondolom igen. Nem azért, mert állna helyettem oda más. Hanem mert azt gondolom, tudom jól csinálni ilyen keretek között is. Hogy lehetne jobban? Naná. Nehezített a pálya. Extrém futam. De a projektpedagógia épp az az út, amely kirúgja a kockásító falakat.

Az enyhén értelmi fogyatékosok szerencséje, méltánytalanság valójában. Bár rohamtempóban készült számukra is vadiúj kerettanterv, tankönyvre már nem jutott, s eztán sem jut energia. Taneszközeink köszönőviszonyban sincsenek a kerettanterv előírásaival. S máris szabad az út… Próbáltam, érdeklődtem, számunkra, számukra nincs kész tanácsadó program, nincs még okos, ki megmondja a tutit. A törvényi előírások oly ellentmondóak, hogy bármely normál általános mellett működő szegregált osztály fenntartása biztosan több szempontból törvénysértő, ámde gyakorolt oktatásszervezési forma. S e senki földjén, bizony nemkevés kölök járja az iskolát. Alighanem kamaszkort is elhagyják, mire kialakul az új rend – remélem nem fog. De ők most iskolások. Most lesznek vesztesek, ha nem kapnak, s most kaphatnak, ha van, ki adjon.

A Versbebújó nem más, mint egy jó játék, remek alapokkal, hisz Weöres Bóbitájára épít. Egyszerűen elővettük régi kedves óraindító közös mondókáinkat és rácsodálkoztunk – nohát Weöres versei. Aztán hozzávettünk még egy jó csokorra valót, ügyelve arra, hogy mindenkié más legyen, lerajzoltuk ceruzával és számítógépes alkalmazással, tablót ragasztottunk és albumokat szerkesztettünk, kevertük és rendeztük a rímeket, játékkártyákat készítettünk és aktivityt játszottunk vele, s persze bemutattuk mit tudunk. Készült hát temérdek rajz és hangfelvétel, gyakorló játékok, mit magunkra szabtunk, kártyacsomag, mit szívesen előveszünk.

Részlet a projektnaplóból


Kártyás activity

Rettenetesen jót játszottunk! Nagyon jól ment az activity, és közben írtuk, színeztük, nyírtuk, lamináltuk a kártyákat is. Pénteken mindig benéznek a barátok is, és próbáltak beszállni a mókába – de bizony ez most nem működhetett. Tán a 3. nyilvánvaló kudarc után fogalmazta meg Andris – ezzel csak az tud játszani, aki ugyanúgy ismeri ezeket a verseket, mint mi. Összeszámoltuk, hogy Weöres verssel tudunk játszani:

1.A birka-iskola 2.A kutya-tár 3.A tündér 4.Barangolók 5.Bújócska 6.Csiribiri 7.Déli felhők 8.Dongó 9.Duna mellett 10.Furulya11 .Galagonya 12.Ha a világ rigó lenne 13.Ha vihar jő a magasból 14.Haragosi 15.Így meg úgy 16. Kacsa-úsztató 17.Kergető 18.Kezdődik az iskola 19.Kis versek a szélről 20.Kocsi és vonat 21.Kutyabál 22.Macska induló 23.Medve-nóta 24.Mi volnék? 25.Nádi csibe 26.Nől a dér, álom jár 27.Olvadás 28.Orbán 29.Paripám csodaszép pejkó 30.Pletykázó asszonyok 31.Regélő 32.Sehallselát Dömötör 33.Suttog a fenyves 34.Száncsengő 35.Szép a fenyő 36.Tavaszköszöntő 37.Tekereg a szél 38.Túl, túl 39.Újesztendő 40.Vöröshajú lányok

A projekthez – projektről készült anyagok elérhetőek itt: Versbebújó projekt

Benedekné Fekete Hajnalka
Hevesy György Általános Iskola, Tura

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.09.27.
Rétvári Bence a magyar oktatáspolitikáról dicsekedett, csak pár dolgot elfelejtett megemlíteni
Rétvári egy fontos dolgot elmulasztott megemlíteni: Magyarországon még így is igen keveset költ az állam az oktatásra. Ugyanebből az anyagból kiderül például, hogy az egy tanuló teljes (á...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.09.26.
MIT TEHETSZ, HA A MUNKAHELYED NEM BIZTONSÁGOS?
Sajnos a kormány és a felelős minisztérium magukra hagyta a munkavállalóit. Csak abban bízhatunk, hogy a nagy focimeccs végeztével talán hajlandóak lesznek szembe nézni a valósággal, és...
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
--
2020.09.26.
Vajda Zsuzsanna: Az erő kultusza: gumibotos rendfenntartók az iskolában
Más országokban, ahol alacsonyabb a büntethetőségi korhatár (például Svájcban vagy Hollandiában) megfelelő infrastruktúra, a gyerekek és fiatalok korrekciós nevelését szolgáló intézetek...
(Forrás: mérce)
--
2020.09.26.
Ami az iskolákban történik, sokkal inkább emberkísérlet, mint a szuperkupadöntő
Mivel nem jelent meg egységes, minden iskolára kötelező előírás, zavaros helyzet alakult ki az oktatási intézményekben. Mindezt Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének alelnöke egy...
(Forrás: 24.hu)
--
2020.09.26.
Fellépnek a homoszexuális Hamupipőke ellen
Petíciót kezdeményezett a CitizenGO érdekvédelmi szervezet a Meseország mindenkié címmel a Labrisz Leszbikus Egyesület kiadásában megjelent mesekönyv terjesztése ellen. Alig két nap alatt...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.09.26.
Meggyógyultak, mégsem engedik vissza őket az iskolába
Miközben a kormány, az operatív törzs, illetve a népegészségügyi központ is többször hivatkozott arra, hogy a járvány kezelésénél a WHO protokoll szerint járnak el, a lapunk által megismert...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep