Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2014. október 25. szombat, 20:29

Kutyusaink emlékére

A két kutyusunk meglőtt orral erősen vérezve jött haza a csavargásból. Bár gyorsan állatorvoshoz tudtuk vinni, el kellett altatni őket, mert nagyon súlyos volt a roncsolás. Szerencsére így gyorsan túl voltak a szenvedésen.

Tehát nem lelőtték, nem meglőtték, hanem közelről mindkét kutyának egyformán lőttek az orrára, hogy a roncsolódott orr mellett leszakadt az állkapocs és a nyelv is. A cél az volt, hogy szenvedjenek.

Olyan ember követte el ezt, akinek nincsen más válasza, csak az erőszak, és annak is legszörnyűbb módja, a kínzás. Olyan ember követte ezt el, akit a mi nevelési rendszerünk, a mi kultúránk termel ki, akit kirekesztettek, megaláztak, megkínoztak. Semmi nem menti fel a tette alól, hiszen nagyon sokakkal megteszik ugyanezt. Ez az ember azonban lelkében gyenge és eszköztelen volt, nem mert megküzdeni a helyzetével, és most pusztít.

A kirekesztést tanulta, a büntetést tanulta, és nem azt, hogy meg lehet oldani helyzeteket. Nem szólt, hogy valami baj van, nem oldotta meg a problémáját még azzal sem, hogy lelövi a kutyákat, hanem kínt akart okozni. Nem képes alkotni, csak pusztítani és fájdalmat okozni.

A kutyusokat eltemettük. Menhelyről való keverék kutyusok, jó kutyák voltak, csak néha elcsavarogtak. Most másik kutyusokat veszünk ki menhelyről, akiknek szép életet tudunk biztosítani, és jobban vigyázunk majd rájuk.

Berkenye: terápiás kutya,
buddhista világnézettel.
Eördögh (ejtsd őr dög):
Rendkívül éber házőrző.
Szégyenlős, nem érdemes vele próbálkozni.
Elégedjünk meg a terápiás kutya simogatásával.

Közben persze továbbra is szenvedést osztanak az olyanok, akik az önbíráskodást pedagógiai céllal kínzással erősítik meg.

Bármilyen abszurdnak tűnik, de a hazai nevelési szemlélet és gyakorlat is nagyban felelős a kutyáimmal történtekért, mert félelemre építő, mert címkéző, büntető és rosszkor elnéző, félrenéző. Ez termeli a beszűkült problémamegoldási készlettel rendelkező gyávákat, a sötét oldalnak az utánpótlását.

Pszichológusként ezért foglalkozom annyit a pedagógiával, amit itt most bevallom, rettentően utálok. Talán éppen azért, amilyen. Nem adott iskolákról van szó, hanem az oktatási rendszerünk szemléletéről, amely nagyon sok szorongást, szenvedést okoz a gyerekeknek így folyton újratermelve mindezt. Sajnos ez csak a jéghegy csúcsa ami most felbukkant, és fájdalmasan beleütköztünk.

Nagyon nehéz mást adni, mint amit kaptunk. Ezért nem mindegy, mit kapnak a gyerekek, mert azt fogják továbbadni. Az a baj, hogy annyira egyszerű ez a képlet, hogy a legtöbben el sem tudják hinni.

A kutyusainkba nagyon sok szeretetet és biztonságot pumpáltunk. Ezt tudták továbbadni. Ördi kevésbé, mert neki nagyon nehéz indulása volt, de talán éppen ezért ő, a „pokoljáró”, még erősebben tudta átadni a biztonságot annak, akivel kapcsolatot teremtett. Berkenye viszont igazi laza „terápiás” kutya volt. Több kisgyerek, aki korábban félt a kutyáktól, Berkenyével megtanult nem félni.

A legtöbben csak azt tudják továbbadni, amit kapnak, és kevesen tudnak/akarnak azon változtatni, amit kapnak, így továbbadják, gyakran kamatostul. Ha tudás van valakiben, azt adja, ha butaság, azt adja, ha szeretet, ha kegyetlenség, ha irigység, ha megértés… azt adja. Nézz körül, és tudod, mi van itt.

Én tudást, őszinteséget és elfogadást kaptam a családomtól és barátaimtól, és ezt igyekszem tovább adni másoknak. Ha sikerül, kamatostul. Kitartóan fogom ezt tenni.

Kaptam sok rosszat is, mint mindenki. Tudom, hogyan húz lefelé. Azt is tudom, hogy a sötét oldal erősebb, mert ez a könnyű út. Könnyebb lenne gyűlölni, büntetni, bosszút állni. Ahogy könnyebb minősíteni, szelektálni és kirekeszteni, mint elfogadni és adni.

A gyász is a sötét oldalhoz tartozik, de számomra most elkerülhetetlen. Most még ez van bennem, és nem is tiltakozom ellene, de túl leszek rajta. Nem a kutyusok elvesztésének fájdalmán, mert ez a fájdalom beépül a lélekbe. Ezt én már tudom, sokkal keményebb leckéből. Nem lehet feldolgozni, nem is kell, része marad az életünknek minden veszteség. Az nem mindegy, hogy mire használjuk. A fájdalom lehet gyógyító, ahogy egy tűszúrás vagy a sebész kése is, ha megfelelően használjuk.

Ami nem öl meg, az megerősít.

Dr. Gyarmathy Éva

3 üzenet

  1. Pihelevics Attila szerint:

    "Pszichológusként ezért foglalkozom annyit a pedagógiával, amit itt most bevallom, rettentően utálok. Talán éppen azért, amilyen. Nem adott iskolákról van szó, hanem az oktatási rendszerünk szemléletéről, amely nagyon sok szorongást, szenvedést okoz a gyerekeknek így folyton újratermelve mindezt."

    Én is utálom, mást szeretnék, én is ezért foglalkozom vele. Az iskolák, a pedagógusok sem kapnak megfelelő segítséget, támogatást sem az elméleti szakemberektől, sem az oktatásirányítástól, nem rendelkeznek megfelelő tudással, támogató környezettel egy új pedagógiai paradigmához.
    Ennek az új paradigmának a fókusza pedig a jól (együtt)működő intézmény, csoport kialakulásának és működésének az elősegítése lehetne. Egy erős hierarchiától, kirekesztéstől mentes közös tanulási folyamatban tapasztalhatná meg mindenki az aktív önkifejezés, fair érdekérvenyesítés, a másokra figyelés, a másokkal való együttműködés gazdagító hatásait. Ahelyett hogy ezt a fókuszba helyeznénk az oktatáspolitikától a kutatásokon, a tanárképzésen át egészen az iskolák, osztályok működéséig, leginkább azzal foglalkozunk, hogy tanterveket dolgozunk ki és ezeket kritizáljuk, pedagógusminősítgető rendszereket dolgozunk ki és ezeket kritizáljuk, kísérleti tankönyveket dolgozunk ki és ezek mondatait kritizáljuk stb. Pedig megvan, hogy az oktatáspolitikának, a neveléstudománynak, az iskoláknak, a pedagógusoknak mire kellene fókuszálni: a hatékony, fair iskola-, osztály-, csoport-együttműködésekre. Az egész rendszernek ezt kellene támogatnia, ösztönöznie, segítenie. Nem kellene e területet sem bagatelizálni, sem misztifikálni, jó megoldásokat kellene találni, de ehhez először az kell, hogy lássuk, értsük, hogy mi a lényeg, mire kell fókuszálnunk.

  2. Juli szerint:

    Lehetne ez a pedagógia akár jó is, mind az elméletben, mind a gyakorlatban. Igen, Attila, egyetértek a a célkitűzéssel, és sokan vagyunk így. Csak több okból nem ebbe az irányba haladunk, pedig nem vagyunk kevesen gyakorló pedagógusok, elméleti emberek, kutatók, akik így gondoljuk. A rendszer viszont nagyon torz, és egyre torzabb.

  3. Pirók Mónika szerint:

    Én ezt csak most olvasom. Szörnyű, hogy ilyenek megtörténhetnek. Pedagógusként volt szerencsém ismerni olyan pszichológust, aki klinikai tudással dolgozott óvodás gyerekek között, és nagyon szerettem a humorát. Én azt szeretném megtanulni, hogy hogyan lehet kapukat nyitni a szülőkkel való együttműködésben. Nagyon sokat tudnék segíteni sok esetben, gyakran maradok egyedül a problémákkal, és kezdenem kell valamit. Jóval nagyobb figyelmet kellene szentelni az óvodás korosztályra. Én meg ezért a korosztályért küzdök, és én sem fogom feladni. Fogjunk össze!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.09.13.
Balla István: A karanténoktatás legalább megmutatta a szülőknek, mi megy a magyar iskolában
A koronavírus miatt hosszú hónapokra online módra átállított oktatás nagy lehetőség lett volna arra, hogy a kényszerhelyzet miatt az iskola a 21. századba lépjen, ám ezt nem használtuk...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.09.13.
A pedagógusok felelősségéről
Spirit rádió Ellenpont c. műsorának linkje, ahol Ercse Kriszta Nagy Erzsivel a pedagógusok felelősségéről, az iskolai erőszakról, a (pedagógiai) lehetőségekről, a társadalmi és a központi...
(Forrás: Spirit FM)
--
2021.09.01.
Diákok százezrei ülnek be ma az iskolapadba
A magyar oktatási rendszerben az alulteljesítő tanulók száma 25 százalék felett van a 15 évesek körében. Egyes kutatások szerint, akik a nemzetközi mérések alapján nem érik el a négyes...
(Forrás: Világgazdaság)
--
2021.09.01.
Fejvesztve menekülnek a tanárok az iskolákból: mutatjuk, mi az oka
Most hivatalosan azért nem kapnak béremelést a pedagógusok, mert a koronavírus-válság miatt a gazdasági helyzet ezt nem teszi lehetővé, miközben a gazdaság a vártnál gyorsabban áll talpra...
(Forrás: portfolio.hu)
--
2021.08.31.
FELSZÁLLT A FÜST: NINCSEN VESZÉLY, NINCS KORLÁTOZÁS, A MINISZTÉRIUMNAK SEMMI DOLGA 2021-08-31
Bár Maruzsa Zoltán a mai napig nem válaszolt a tanévre való felkészülését firtató kérdéseinkre, a felkészítésre nem panaszkodhatnak az iskolák, óvodák: már a tanévnyitó előtti napon...
(Forrás: ckpinfo)
--
2021.08.31.
Érzékenyítő programja miatt támadják az Illyést – A helyi Fidesz elítéli és megvédi az LMBTQ-lobbitól a budaörsi gyerekeket
2021. június 10-én a Budaörsi Illyés Gyula Gimnázium közösségi oldalán számolt be, hogy több civil szervezet is tartott előadásokat, workshopokat az iskolájukban. Többek között egy transznem...
(Forrás: Budaőrsi Info)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep