Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2014. november 8. szombat, 20:15

Valahol, Európában? (Mese felnőtteknek)

– Mondd, mit akarsz tőlem, ne sugdolózz!

– Én? Nem sugdolózom. Mérek. Pont egy arasz.

– Mi az az arasz?

– Egy szájtátásnyi távolság. Ha reccsen az állkapcsom, nagyarasz, ha nem, akkor kisarasz.

– Mi pont egy arasz?

– A szarvad, antilop. Megmértem. Nem reccsent, kisarasz.

– Ezt a vízilóságot. Hogy jutott ilyen eszedbe?

– Nekem sehogy. Járt itt egy ember. Arasznyi emberke. Azt mondta, fizet, ha dolgozom neki.

– Mit dolgozol? Mit fizet?

– Meg kell mérnem mindent. Ő majd számításokat végez az adatokkal. Minden érdekli, ami hosszabb egy arasznál, és még nem az övé. A fizetségről pedig azt mondta, jól megfizet majd engem. Vagy nekem. Erre nem emlékszem pontosan.

– Erre te megmérted neki az antilop szarvát, hátha hosszabb egy arasznál, hátha érdekli, hátha kell neki? – kérdezte a majom a fáról.

– Igen. Mert majd fizet a munkámért.

– Mi van a világon, víziló, ami neked nincs, de fizetségért lehetne?

– Még nem tudom.

– Nem tudod. De dolgozol neki. Megméred az én szarvamat. Hm… – merengett az antilop.

– A tudásért nem akar fizetni ez a te arasznyi emberkéd? – kérdezte a majom okosan csillogó szemmel egy ágon kuporogva.

– Szólnék én isz néhány szót – emelte fel a fejét a fűből egy kicsi zöld kígyó.

– Hallgatunk – mondták.

– Miért adnád el a tudászod, majom?

– Mert a tudás jó. A tudás hasznos. A tudást megfizetik.

– A tudász jó. Hasznosz isz. Szőt, hasznoszítható. Amíg a tiéd, azt teszel vele, amit akarsz. Gyarapíthatod, megoszthatod, továbbadhatod. Ha eladtad, mászok fogják használni. Már nem lesz hatalmad fölötte, hogy mire. Eladható, de megfizethetetlen.

– Az érzéseket el lehetne adni? – kérdezte a víziló.

– Eladni? Az érzelmeket? Az örömöt, amit ti iszmertek, én csak hallottam róla, amit megéltek, amikor jelez a folytatász, a tesztetekben éledő élet? A fájdalmat, antilop, amit megéltél, mikor a kicsi apjának nyakán tátongó lyukból már nem csorgott, de torkából a zihálásszal haboszan tört fel a vér? Vagy te majom, akinek a már futkározó fia egy reggel nem tudott lábra állni a levélfészekben, s hiába hoztad óvatoszan karodon a földre, esztére már karját szem tudta emelni. A rettegészt, amely a szeméből a szívedbe költözött, ahogy fogtad ernyedt hűvösz ujjait, mikor bénultan búcsúzott az élettől? Te víziló, a mámort, amikor Hugóval először úsztatok közöszen a nád mentén?

– Akkor hát? – nézett kérdőn a kígyóra a három állat.

– A tudászt, a fájdalmat, az örömöt megosztani kell, azokkal, akik méltók rá. Ha általuk megiszmeritek egymást, magatokat ész a világot, jöhetnek arasznyi emberkék, ígérhetnek mérészért, számítászból bármit, tudni fogjátok, nincs szükszégetek mászra, csak egymászra.

Moszt pedig megyek, mert az utolszó vedlész óta hosszabb lettem egy arasznál, sz ki tudja, nem venne-e kígyóbőrt valaki, sz ti nem árulnátok-e…

(El.)

Szabó Anna

2 üzenet

  1. put szerint:

    A tudás hasznos, a tehetség még nagyobb…Sajna sokszor nem elég, kell valaki aki támogat minket, segíti az utunkat. Én rengeteget köszönhetek a tanáromnak, úgy örülök, hogy jelölhetem Tehetséggondozásért Díjra. Jelöld te is a tanárod, ha sokat köszönhetsz Neki.

  2. Admin szerint:

    Kedves Put!
    Az első gondolattal nagyon egyetértek, viszont, mivel weboldalunkon az ilyen jellegű figyelemfelhívásnak más a módja és a helye, a kommentben levő linket töröltem. Üdv,

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.06.06.
Benyújtja a Belügyminisztérium a pedagógus státusztörvény tervezetét a parlament elé
Hónapok óta tüntetnek a tervezet ellen a diákok és a tanárok is. Ha elfogadják a törvénytervezetet, akkor a fenntartó belenézhet a tanárok munkahelyi számítógépébe, táblagépébe, de...
(Forrás: hvg.hu)
--
2023.06.06.
Az egyetemi modellváltást levezénylő Stumpf István belebukott a rektorválasztásba a Tokaj-Hegyalja Egyetemen
Stumpf - aki a kuratórium elnöke, korábbi kancelláriaminiszter, volt alkotmánybíró, de ami még érdekesebb, a felsőoktatási modellváltással és az új fenntartói modell működésével kapcsolatos...
(Forrás: 444.hu)
--
2023.06.06.
A magyar tanárok sokkal jobb fizetés kapnak a határon túl
A pedagógusbérek régiós összehasonlítása nem könnyű feladat: mindegyik országban próbáltuk a magyar Pedagógus I-nek megfelelő kategóriát használni, és az egyetemi végzettségű, magasabb...
(Forrás: g7)
--
2023.06.05.
Radó Péter: Az iskolák és a szülők közötti problematikus kapcsolatról
Az elmúlt évtizedbea miénknél kevésbé elmaradott országokban intenzív gondolkodás zajlott arról, hogy a jövőben milyen irányba fejlődnek majd az oktatás kormányzásának rendszerei. Az...
(Forrás: portfolio.hu)
--
2023.06.04.
Ideje átgondolni a pályaválasztást: a mesterséges intelligencia arannyal kövezi ki a karrierutakat
A mesterséges intelligencia viharos gyorsasággal írja át a munka világát, több millió munkahelyet szüntet meg, viszont kutatók szerint legalább ennyi új munkalehetőséget teremt. Szakért...
(Forrás: Index)
--
2023.06.03.
A köznevelési államtitkár megállapította, hogy a holnap iskolája nem lehet olyan, mint a tegnapi
Maruzsa Zoltán elmondta, hogy a magyar köznevelés 11 935 helyszínen zajlik, és 1,5 millió óvodást és tanulót szolgál ki. Hozzátette: éppen tíz éve vette át az állam e hatalmas intézm...
(Forrás: Hírklikk)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep