Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2014. december 16. kedd, 9:16

Családi hétvége

A sokadik. Mert a gyerek, a bentlakó is, elsősorban a családjához tartozik. Őt ott ismerik legjobban. A gyengénlátásból fakadó nehézségekre pedig, korosztályos összefüggésekben, nekünk van a legtöbb rálátásunk. Eljönnek szülők, nagyszülők, testvérek, mi pedig megszervezzük a játékot, a beszélgetéseket, az előadásokat és a konzultációs lehetőségeket szemészeti állapot, segédeszköz-használat, pszichés nehézségek kapcsán.

Ez a hetedikeseké volt. Tematikája a pályaválasztás. Alapanyaga a megelőző évek tapasztalata. Mely iskolák alkalmazkodnak sikeresen tanulóink látásához, támogatják őket az érettségihez, a további tanuláshoz vezető úton. Rá kellett jönnünk, tapasztalataink vannak, de érvényességüket elfújták az őszi szelek. A szóba jöhető iskolák egy része maga sem tudja, áll-e majd még másfél év múlva, s ha igen, kiket fogadhat majd, milyen képzést kínálhat nekik. Azt már igen, hogy a sajátos nevelési igényű tanulókra nem jár többlettámogatás. Ha vállalod, oldd meg! Öngondoskodás az állami szférában: magad uram, ha szolga vagy.

Aztán a kérdések. Azonnaliak, amelyekre nem egyhamar lesz válasz.

Miért vették el az emelt családi pótlékot? Hiszen nem javult, hanem romlott a látása. Mondjam nekik, hogy úgy jártak, mint Kisszelmenc és Nagyszelmenc. Maradtak, akik voltak. Maradtak, ahol voltak. Mégis a határon túlra kerültek. Nem jár az emelt családi pótlék. Kell félévente az új szemüveg.

Kellene a drága elektronikus nagyító vagy a lassú, nehezen olvasható kézírást kiváltó laptop, mert az iskolának már nem lesz rá pénze. A szülőnek se. Mert ezek a gyerekek zömmel átlagos vagy az alatti jövedelmi viszonyok között élő családok gyermekei. Mi maradt? Semmi. Mert minden más kedvezmény ahhoz kötődik, hogy az emelt családi pótlékra jogosult-e valaki. Beszélgetni lehetett, beszélni azonban nincs miről.

Sebaj. Megbízható forrásból tudjuk, a Nemzeti Pedagóguskar elnökétől is, hogy szakmunkásokra nagy szükség lesz ebben az országban. Azt pedig az munkaegészségügyi előírásokból, hogy a legtöbb szakma esetében kizáró ok a gyengénlátás. Ami marad, szőnyegszövés, fonottbútor-készítés, elemi szintű informatika, nem piacképesek. Tömegesen semmiképpen.

Mi maradt? Nem tudom. S ha nem tudom, hogyan adhatnék tanácsot, miről konzultáljunk? Tudom, az élet állandó változás, s így alkalmazkodást igényel. A lehetőségek elvételéhez, a semmibe futó általános iskolai évekhez lehet-e alkalmazkodni. Kell-e? S főként – szabad-e?

Szabó Anna

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.03.06.
Az óvodákban és iskolákban is lesz hétfőtől gyermekfelügyelet
Hétfőtől április 7-ig, a tavaszi szünet végéig bezárnak az óvodák, az iskolák pedig online oktatásra térnek át. A kormány mindenkit arra kér, hogy ha van erre módja, akkor otthon oldja...
(Forrás: telex)
--
2021.03.05.
A már meghirdetett felvételiket nem törlik a középiskolákban, kollégiumban az érettségizők maradhatnak
A kollégiumokból nem kell mindenkinek kiköltöznie a következő egy hónapban, az intézményvezető az idén érettségizőknek bennlakást, és méltányossági kérelem alapján ezt az arra rá...
(Forrás: telex)
--
2021.03.05.
Maruzsa digitális oktatást jelent be, a kormány rendkívüli iskolai szünetről posztol
Miután Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkár pénteken bejelentette, hogy hétfőtől az óvodákban rendkívüli szünet lesz, az iskolák pedig tantermen kívüli, digitális munkarendre...
(Forrás: telex)
--
2021.03.05.
Ercse Kriszta: A tanárok a kormányzat elhanyagolt, veszélyeztetett és bántalmazott gyerekei
Nem kérdezik meg őket soha semmiről. A körülöttük kialakított szabályozási környezet tökéletesen ellehetetleníti, hogy autonóm, kreatív, felelős szakemberként, hivatásukhoz méltó...
(Forrás: g7.hu)
--
2021.03.05.
„Miért? Digitális oktatás lesz? Jaj, de jó, egész nap biciklizhetek az utcán!”
Majdnem pontosan egy évre a hirtelen bejelentett iskolabezárás után most újra tantermen kívüli digitális munkarendre állnak át az iskolák. A lépés várható volt, de nem sokkal felkészü...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.03.03.
Irodalom és cancel culture: Nyáry Krisztián a kötelezőkről és a vitakultúráról
Az író úgy véli, hogy a tananyagban, kánonban szereplő műveket reflektálatlanul semmiképpen nem kell a gyerekek kezébe adni. Nyáry a legnagyobb problémának a kronologikus irodalomoktatást...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep