Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2015. január 14. szerda, 17:48

Hova tovább?

Január-február a továbbtanulási, pályaválasztási döntések időszaka az érettségizők számára. Erre reflektálva készítettük összeállításunkat, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy azt is bemutassuk: mennyire fontos (lenne), hogy az életpálya-építés a továbbtanuláshoz köthető kampányon túlmenően, folyamatos szemléleti alapként jelen legyen az iskola életében.

Tanárként, diákként és szülőként sem könnyű eligazodni az érettségit követő szak- és felsőfokú képzések között, nem beszélve a munkaerőpiacnak az iskoláétól oly annyira eltérő elvárásairól. Sajnos sok helyen teljességgel el is engedték a fiatalok és a családok kezét. Az elektronikus jelentkezéssel megszűnik a papír fölötti összehajolás lehetősége; a hova-tovább kérdése a fiatalok, családok magánügyévé vált. Jó, ha az iskola legalább a felvételi eljárást és a pontszámítást ismertető tájékoztatást nyújt a szülőknek és/vagy a fiataloknak, de ez csak technikai támogatás; a tartalmi kérdésekben vajmi kevéssé segít eligazodni.

Ezért fontos, hogy a pályaválasztással kapcsolatos érdemi gondolkodást sikerüljön megtámogatni ezekben a hónapokban. Nem egyéni tanácsadásról, az átláthatatlanul szerteágazó lehetőségek harminc-egynéhányszoros mérlegeléséről és harmincvalahány pályaválasztási döntés egyéni előkészítéséről van szó, hanem a megfelelő szempontok exponálásáról, az osztályban érdemi beszélgetés kezdeményezéséről, a tudatos tájékozódás előkészítéséről. A Bázisiskolai Program korábban oldalunkon már bemutatott honlapján – bip.ujnemzedek.huHova tovább? címmel található ifjúsági információs kiadványok segítenek egy-egy ilyen beszélgetés megtervezésében. Az érettségi utáni pályaválasztás kérdéseit a harmadik, Hogyan készüljek a munka világába? című füzet dolgozza fel, segítve a tanulás és munka közötti döntés mérlegelését, valamint részletezve a továbbtanulási döntés szempontjait. De a bip.ujnemzedek.hu foglalkozástervei is kínálnak ötleteket és kidolgozott anyagokat a továbbtanulási döntést előkészítő foglalkozások megtartásához.

Egy-egy ilyen, pályaválasztást előkészítő beszélgetés óhatatlanul felszínre hoz olyan mélyebb, önismereti kérdéseket, melyekre a felvételi-jelentkezés kéthónapos kampányidőszakában képtelenség válaszolni; ezért fontos, hogy az osztályfőnöki munka négy (nyolc, tizenkét) évébe folyamatosan beépítsük az önismeretet és pályaismeretet összekapcsoló életpálya-építő foglalkozásokat. Hogy hogyan, ahhoz a fentieken kívül a Bázisiskolai Program honlapján a folyamatosan bővülő Jó gyakorlatok rovat is segítséget ad, ahol a programban részt vevő középiskolák saját életpálya-építő kezdeményezéseiket mutatják be.

A bip.ujnemzedek.hu honlap az Új Nemzedék Központ Nonprofit Közhasznú KFT gondozásában, a TÁMOP 3.3.12-12-2013-0001. sz. „Ifjúság.hu a sikeres nemzedékért – Átfogó ifjúsági szolgáltatásfejlesztés a köznevelésben tanuló diákok esélyegyenlőségének növelése érdekében” keretében jött létre.

OFOE

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.06.13.
Zselici vallomások. Visszatekintés egy pedagóguspálya alkonyán az eszmélés éveire. Szücs-Gáspár Borbála írása
Látom magamat a zselici dombok között kószálni, a meggyfa tetején kemencében sütött kenyérrel a kezemben pirosló gyümölcsöt enni. Látom az árkot, ahol „ároklityást” játszottunk...
(Forrás: tani-tani online)
--
2021.06.13.
A pedagógusok mentális felépüléséről is gondoskodni kell a nyári szünetben
Megindult a visszaszámlálás, mindössze két nap maradt hátra a tanévből, amely – a tavalyihoz hasonlóan – idén is rendhagyó volt. A digitális oktatás a pedagógusok, a diákok és a sz...
(Forrás: index)
--
2021.06.13.
Milliárdos profitot hozott a nyögvenyelősen működő digitális oktatás
Bár az iskolák informatikai rendszere nem bírta a digitális oktatás terhelését, de a rendszer fejlesztésében és üzemeltetésében részt vevő eKréta Informatikai és SDA Informatika Zrt.-...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.06.13.
A szólásszabadság és a gyermekjogok védelmében
A lényeg, hogy a környezeti hatásoknak nem egyszerűen szerepe van, hanem döntő többség esetén az a nagyobb súlyú. A környezeti hatások értelemszerűen gyermekkoriak, mivel akkor formáló...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2021.06.13.
Lovász László: Tudományellenességnek is tekinthető, amit a kormány tesz
A kínai egyetemek, mint a sanghaji Fudan vagy a pekingi Tsinghua Egyetem, több nemzetközi rangsorban előkelő helyen szerepelnek. Azt is érdemes hozzátenni, például a természettudományok ter...
(Forrás: Népszava)
--
2021.06.13.
Hamarosan lemond rektori tisztségéről Mocsai Lajos, de nem tűnik el
A Pedagógus napi ünnepségen tartott köszöntő beszédében Mocsai azt mondta, a modellváltás levezénylése lesz a feladata, ezzel azonban összeférhetetlen, hogy rektori állását is megtartsa...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep