Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2015. január 14. szerda, 17:48

Hova tovább?

Január-február a továbbtanulási, pályaválasztási döntések időszaka az érettségizők számára. Erre reflektálva készítettük összeállításunkat, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy azt is bemutassuk: mennyire fontos (lenne), hogy az életpálya-építés a továbbtanuláshoz köthető kampányon túlmenően, folyamatos szemléleti alapként jelen legyen az iskola életében.

Tanárként, diákként és szülőként sem könnyű eligazodni az érettségit követő szak- és felsőfokú képzések között, nem beszélve a munkaerőpiacnak az iskoláétól oly annyira eltérő elvárásairól. Sajnos sok helyen teljességgel el is engedték a fiatalok és a családok kezét. Az elektronikus jelentkezéssel megszűnik a papír fölötti összehajolás lehetősége; a hova-tovább kérdése a fiatalok, családok magánügyévé vált. Jó, ha az iskola legalább a felvételi eljárást és a pontszámítást ismertető tájékoztatást nyújt a szülőknek és/vagy a fiataloknak, de ez csak technikai támogatás; a tartalmi kérdésekben vajmi kevéssé segít eligazodni.

Ezért fontos, hogy a pályaválasztással kapcsolatos érdemi gondolkodást sikerüljön megtámogatni ezekben a hónapokban. Nem egyéni tanácsadásról, az átláthatatlanul szerteágazó lehetőségek harminc-egynéhányszoros mérlegeléséről és harmincvalahány pályaválasztási döntés egyéni előkészítéséről van szó, hanem a megfelelő szempontok exponálásáról, az osztályban érdemi beszélgetés kezdeményezéséről, a tudatos tájékozódás előkészítéséről. A Bázisiskolai Program korábban oldalunkon már bemutatott honlapján – bip.ujnemzedek.huHova tovább? címmel található ifjúsági információs kiadványok segítenek egy-egy ilyen beszélgetés megtervezésében. Az érettségi utáni pályaválasztás kérdéseit a harmadik, Hogyan készüljek a munka világába? című füzet dolgozza fel, segítve a tanulás és munka közötti döntés mérlegelését, valamint részletezve a továbbtanulási döntés szempontjait. De a bip.ujnemzedek.hu foglalkozástervei is kínálnak ötleteket és kidolgozott anyagokat a továbbtanulási döntést előkészítő foglalkozások megtartásához.

Egy-egy ilyen, pályaválasztást előkészítő beszélgetés óhatatlanul felszínre hoz olyan mélyebb, önismereti kérdéseket, melyekre a felvételi-jelentkezés kéthónapos kampányidőszakában képtelenség válaszolni; ezért fontos, hogy az osztályfőnöki munka négy (nyolc, tizenkét) évébe folyamatosan beépítsük az önismeretet és pályaismeretet összekapcsoló életpálya-építő foglalkozásokat. Hogy hogyan, ahhoz a fentieken kívül a Bázisiskolai Program honlapján a folyamatosan bővülő Jó gyakorlatok rovat is segítséget ad, ahol a programban részt vevő középiskolák saját életpálya-építő kezdeményezéseiket mutatják be.

A bip.ujnemzedek.hu honlap az Új Nemzedék Központ Nonprofit Közhasznú KFT gondozásában, a TÁMOP 3.3.12-12-2013-0001. sz. „Ifjúság.hu a sikeres nemzedékért – Átfogó ifjúsági szolgáltatásfejlesztés a köznevelésben tanuló diákok esélyegyenlőségének növelése érdekében” keretében jött létre.

OFOE

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2022.01.24.
„A feladatsorok összeállítói egyáltalán nem vettek tudomást arról, mi történt az elmúlt két évben\"
Ezekkel a feladatokkal ki lehet deríteni, hogy egy diák tudja-e, mi a különbség a képző, a jel és a rag között, vagy felismer-e egy magas hangrendű szót. Arról viszont semmit nem tudunk meg...
(Forrás: Eduline)
--
2022.01.24.
Ónody-Molnár Dóra: TÖMEGESEN KERÜLNEK KI AZ ISKOLÁKBÓL OLYAN FIATALOK, AKIK NEM TUDNAK SEM ÍRNI, SEM OLVASNI, SEM SZÁMOLNI – 2. rész
A tanárok szavaiból kiderül: nem a „lemorzsi” miatt csökken a statisztikában a buktatások száma, hanem azért, mert az elszegregálódó iskolákban a pedagógusok felhagytak a buktatással...
(Forrás: Jelen)
--
2022.01.24.
PDSZ: Vicc, hogy ilyen kettős mércével kezelik a figyelmeztető sztrájkot és általában az oktatást
Nagy Erzsébet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének vezetőségi tagja a Hírklikknek nyilatkozva elmondta, már 17 ezer aláírás (azóta már 20 ezernél is több – a szerk.) gyűlt ö...
(Forrás: Mérce)
--
2022.01.24.
A PDSZ tagja is megszólalt a lefújt felvételiről: mindenképp hátrány éri az érintett gyerekeket
— Nem tudok más ilyen esetről, de olyanról se hallottam még, hogy 20 kormányhivatalnok megy ki egy iskolába ellenőrizni. Abban biztos vagyok, hogy ilyen jellegű ügy ekkora sajtónyilvánoss...
(Forrás: Blikk)
--
2022.01.24.
Elküldtek egy tanárt egy budapesti gimnáziumból, mert nyomult a lányokra és szexchatbe keveredett a diákjaival
Novemberben elküldtek egy szaktanárt a budapesti Szinyei Merse Pál Gimnáziumból, mert “az online térben korábbi figyelmeztetés ellenére pedagógushoz nem méltó módon viselkedett”. Az iskola...
(Forrás: Átlátszó)
--
2022.01.24.
Ellenőrök szálltak ki egy alapítványi gimnáziumhoz és lefújták a felvételit
Szombaton nagyjából negyed órával 10 óra előtt kéttucatnyi kormányhivatalnok ment ki a budapesti Kürt Alapítványi Gimnáziumhoz, amelynek épületében tudomásunk szerint nagyjából 150 di...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep