Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2015. január 14. szerda, 17:48

Hova tovább?

Január-február a továbbtanulási, pályaválasztási döntések időszaka az érettségizők számára. Erre reflektálva készítettük összeállításunkat, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy azt is bemutassuk: mennyire fontos (lenne), hogy az életpálya-építés a továbbtanuláshoz köthető kampányon túlmenően, folyamatos szemléleti alapként jelen legyen az iskola életében.

Tanárként, diákként és szülőként sem könnyű eligazodni az érettségit követő szak- és felsőfokú képzések között, nem beszélve a munkaerőpiacnak az iskoláétól oly annyira eltérő elvárásairól. Sajnos sok helyen teljességgel el is engedték a fiatalok és a családok kezét. Az elektronikus jelentkezéssel megszűnik a papír fölötti összehajolás lehetősége; a hova-tovább kérdése a fiatalok, családok magánügyévé vált. Jó, ha az iskola legalább a felvételi eljárást és a pontszámítást ismertető tájékoztatást nyújt a szülőknek és/vagy a fiataloknak, de ez csak technikai támogatás; a tartalmi kérdésekben vajmi kevéssé segít eligazodni.

Ezért fontos, hogy a pályaválasztással kapcsolatos érdemi gondolkodást sikerüljön megtámogatni ezekben a hónapokban. Nem egyéni tanácsadásról, az átláthatatlanul szerteágazó lehetőségek harminc-egynéhányszoros mérlegeléséről és harmincvalahány pályaválasztási döntés egyéni előkészítéséről van szó, hanem a megfelelő szempontok exponálásáról, az osztályban érdemi beszélgetés kezdeményezéséről, a tudatos tájékozódás előkészítéséről. A Bázisiskolai Program korábban oldalunkon már bemutatott honlapján – bip.ujnemzedek.huHova tovább? címmel található ifjúsági információs kiadványok segítenek egy-egy ilyen beszélgetés megtervezésében. Az érettségi utáni pályaválasztás kérdéseit a harmadik, Hogyan készüljek a munka világába? című füzet dolgozza fel, segítve a tanulás és munka közötti döntés mérlegelését, valamint részletezve a továbbtanulási döntés szempontjait. De a bip.ujnemzedek.hu foglalkozástervei is kínálnak ötleteket és kidolgozott anyagokat a továbbtanulási döntést előkészítő foglalkozások megtartásához.

Egy-egy ilyen, pályaválasztást előkészítő beszélgetés óhatatlanul felszínre hoz olyan mélyebb, önismereti kérdéseket, melyekre a felvételi-jelentkezés kéthónapos kampányidőszakában képtelenség válaszolni; ezért fontos, hogy az osztályfőnöki munka négy (nyolc, tizenkét) évébe folyamatosan beépítsük az önismeretet és pályaismeretet összekapcsoló életpálya-építő foglalkozásokat. Hogy hogyan, ahhoz a fentieken kívül a Bázisiskolai Program honlapján a folyamatosan bővülő Jó gyakorlatok rovat is segítséget ad, ahol a programban részt vevő középiskolák saját életpálya-építő kezdeményezéseiket mutatják be.

A bip.ujnemzedek.hu honlap az Új Nemzedék Központ Nonprofit Közhasznú KFT gondozásában, a TÁMOP 3.3.12-12-2013-0001. sz. „Ifjúság.hu a sikeres nemzedékért – Átfogó ifjúsági szolgáltatásfejlesztés a köznevelésben tanuló diákok esélyegyenlőségének növelése érdekében” keretében jött létre.

OFOE

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.07.13.
A nyelviskolák 20-30 ezer diákot biztosan elveszítettek a járvány miatt
A járványhelyzet miatti korlátozások a nyelviskolák és vizsgaközpontok piacát is erősen érintette – mondta a Világgazdaságnak Rozgonyi Zoltán, a Nyelvtudásért Egyesület elnöke. Bár...
(Forrás: 168 óra)
--
2020.07.13.
L. Ritók Nóra: Beavatkozási pontok
Aztán az idén a tanoda bővült egy klubbal, a Szülői klubbal, ami megint újabb szállal erősíti meg azt a hálót, amit a gyerekek köré fonunk, és erősíti a tanuláshoz kötődést. Mert...
(Forrás: hvg.hu/Nyomor széle blog)
--
2020.07.13.
Maruzsa: remélhetőleg hagyományosan lehet elkezdeni az új tanévet
Korábban már beszámoltunk róla, hogy Maruzsa Zoltán szerint annak ellenére, hogy mások voltak a felkészülés körülményei, nem lettek \"sem rosszabbak, sem jobbak\" az érettségi eredmények...
(Forrás: eduline)
--
2020.07.12.
Horn Gábor: Az erősek, a bosszúállók, a kicsinyesek világa
A vasalódeszkás tanár esete is mutatja, hogy a NER oktatáspolitikája megalázza, elsöpri, kiiktatja azt, aki bárhogyan is eltér a sorvezetőtől. Ráadásul az ellenállásnak legjobb szándé...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.07.11.
Pygmalion-effektus vagy fejlesztés? Adalékok és értelmezési lehetőségek az iskolarendszer alulteljesítésének és méltányossági mutatóinak összefüggésrendszerében. Asztalos György írása
Jelen dolgozat egy konkrét, mégis tipikusnak tekinthető intézmény országos kompetenciamérési eredményeire épülő esettanulmány. Ugyanakkor segédletnek is felfogható, ha valaki saját iskol...
(Forrás: tani-tani online)
--
2020.07.11.
A BM, az Emmi és az ORFK sem adott választ arra, hogy valós-e az iskolaőrök véletlenül kiderült fizetése
A kormány az iskolai erőszak megfékezésére bevezeti az iskolaőrséget, amely külön rendészeti szervként jön létre, az őrök pedig gázspray-t, rendőrbotot és bilincset is használhatnak...
(Forrás: 168 óra)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep