Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2015. január 16. péntek, 16:38

A Szülőnek Lenni Program

Engem személyesen 3 évtizede foglalkoztat, hogy hogyan lehet, nem a saját szülői vágyaink, hanem a gyerekeinkben levő lehetőségek szerint segíteni a növekedésüket, fejlődésüket, a boldog gyerekkorukat és a felnőtté válásukat. 2012-ben szerveztük meg az első Szülőnek lenni konferenciát, és ezzel a rendezvénnyel indult el a program. El szerettük volna érni, hogy egy olyan országos szülői tanácsadói hálózat jöjjön létre, amely korszerű elméleti és módszertani tudás birtokában közvetlen segítséget tud nyújtani a családoknak. Hogy a szülőség legyen a társadalmi közbeszéd része, az ezzel kapcsolatban összegyűlt tudások váljanak a családok hétköznapjainak gyakorlatává.

A családról, a gyerekekről és a szülőkről az utóbbi időkben rengeteg elméleti és gyakorlati tudás halmozódott fel, s bővül folyamatosan. Ezek a tudások segíthetnek megérteni a mai családok működését, és választ adni a társadalom és a családi kapcsolatok hagyományos és új kérdéseire. Jelenleg azonban kevés olyan fórum működik, amelyek révén ezek a tudások eljuthatnának a szülők széles köréhez. A mi társadalmunkban nem divat szülőként tanácsot kérni. Pedig minden családban felmerülhetnek olyan problémák, amelyeket külső segítséggel hatékonyabban meg lehetne oldani.

A család alaphelyzetben, az apa, az anya és a gyerek(ek) közössége, de ez sokszor nem így alakul. Ma már sokféle lehet a család: bármely okból egyszülős, újraházasodott mozaik-, több generációban együtt élő család. Nem ritka, hogy gyerekek úgy kapnak új testvért, hogy az elvált szülő új társa „hozza magával” őt. A család tehát többféleképpen szerveződhet, de a legfőbb családi funkciókat mindig azok látják el, akikkel a gyerek huzamos ideig, vagy akár csak időszakosan együtt él.

Ennek a primér közösségnek a hatására bontakoznak (vagy nem bontakoznak) ki a gyerekekben rejlő képességek, mutatkozik meg az egyéni érdeklődés. Ez ad mintát az életmódra, az életvitelre, egymással és a világgal való kapcsolat alakítására, hat a gyerek értékvilágának formálódására. A velük együtt élő felnőttek mutatják a gyerekeknek a legintenzívebben a párkapcsolati, valamint a női és férfi szerepmintát. Bármilyen is az adott család, végső soron szülői szerepet lát el a gyerek fejlődésében.

A Szülőnek Lenni Program célja

  • A szülők ösztönzése arra, hogy igyekezzenek minél több ismeretet szerezni a gyerekek fejlődéséről és fejlődésük általános jellemzőiről
  • Szülői tanácsadók felkészítése az egyéni és csoportos tanácsadásra
  • A bevált gyakorlatok közzététele
  • A tanácsadók és a hasonló élethelyzetben levő szülők tapasztalatcseréjének elősegítése

A 2012 óta végzett tevékenységeink

  • Szülőnek lenni konferencia az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karral és a Magyar Pedagógiai Társasággal együttműködve, 3 alkalommal (2012-2014).
  • Családterápiás folyamatok a Vöröskereszt Budapesti CSÁO-ban
  • Szülő klubok, általános iskolák részére
  • Tájékoztató, pedagógusok részére, a szülő, gyerek pedagógus kapcsolat nehézségeiről és lehetőségeiről
  • Szülő csoportok munkahelyi szervezésben
  • Szülői tanácsadás, családterápia
  • Folyamatos tájékoztatás és interakció a program honlapján.

Néhány tapasztalat

A szülők számára gyakran meglepő, hogy ők maguk milyen erős hatással vannak saját gyerekük személyiségének alakulására. Hogy milyen nagy szerepet játszhat a gyerek viselkedésében például az, hogy a szándék- vagy a következményetika érvényesül-e a családban, vagy, hogy a szülő a teljesítményt vagy az erőfeszítést méltányolja-e jobban.

Általában nincsenek tisztában azzal, hogy az ő hozzáállásuk már csecsemőkortól kezdve befolyásolja, miként alapozódik meg a gyerek belső kontrollossá válása, illetve hogy mennyire lesz képes életútja során kockázatot vállalni, felelős döntéseket hozni.

Számos szülő számára megdöbbentő felismerés, hogy mennyire más a gyerek reakciója az érzelmi (affektív) és az értelmi (kognitív) énjével való kapcsolatba lépésnél, és mennyire fontos, hogy mindig azon a módon folytassuk a kommunikációt, ahogyan az első impulzust kapjuk.

Januárra tervezett programunk

MOZAIK/PATCHWORK családok működése

Beszélgetés, tapasztalatcsere, tudásbővítés

  • a különvált szülők kapcsolata
  • a mozaikszülő helye a családban
  • új testvérek „születnek”
  • hogyan neveljük egymás gyerekeit
  • az új párkapcsolat nehézségei
  • kapcsolat a bővebb családdal
  • a korábbi családi szokások

6 – kora esti – alkalommal, január 20-tól.

Hozd el a témád, és tégy aktívan a megoldásért, a saját fejlődésedért!

További információ: www.szuloneklenni.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.07.31.
Totyik Tamás: Ha nem cselekszik azonnal, a kormánynak vállalnia kell a felelősséget a közoktatás padlóra küldéséért
A Nemzeti alaptanterv bevezetése, az iskolák tömeges kiszervezése (egyházi fenntartású iskolák számának drasztikus megemelkedése), a köznevelési rendszer szétszabdalása (óvodák fenntart...
(Forrás: mérce)
--
2021.07.31.
A harzbergi demokratikus iskola. Benedikt Hageneder írása
gy csoport tanítóképzős diák a bécsi egyházi tanárképző főiskolán (Kirchliche Pädagogische Hochschule – KPH – Wien/Krems) úgy döntött, hogy nem elégszik meg a főiskola nyújtotta...
(Forrás: tani-tani online)
--
2021.07.31.
Kilenc órai iskolakezdést és tanári béremelést - 12 pontos oktatási tervet fogalmazott az ADOM
Az ADOM Diákmozgalom utcai és online aláírásgyűjtésbe kezdett az általuk megfogalmazott 12 oktatási reformjavaslat mellett. A diákszervezet azt szeretné, ha a javaslataikat a jövő évi orsz...
(Forrás: eduline)
--
2021.07.28.
„NE MAGAS LÓRÓL TEKINTSÜNK LE A GYEREKEKRE, HANEM MERJÜNK VELÜK HUMORIZÁLNI” A tavalyi év egyik Szupertanár-jelöltjével beszélgettünk
Van, aki olyan őszinte lelkesedéssel, nyílt átéléssel beszél a munkájáról, hogy már néhány szavából átjön, mennyire imádja, amit csinál. Így van ez a tavalyi Szupertanár-jelölt Poly...
(Forrás: dívány.hu)
--
2021.07.28.
Takaró Mihály vezényletével alakítják át a NAT után a tanárképzést is
Az átalakítás a pedagógusképzés lebutítását vetíti előre a szakemberek szerint. „Egy tanárnak nyilvánvalóan nemcsak az érettségi tananyagot kell tudnia, hanem annál jóval többet....
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.07.28.
A kormány nem megvédi, hanem pajzsként használja a gyerekeket
A gyermekek felhasználása politikai kampányokban nem újszerű, Magyarországon sajnos kifejezetten gyakori probléma. Nem ismeretlen jelenség, amikor politikusok óvodákban, iskolákban parádé...
(Forrás: mérce)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep