Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2015. március 18. szerda, 21:21

„Elmész helyettem?” – Az IKT ­korszak és az erőszakos örökség

Szekció a Digitális nemzedék konferencián

A szekció vezetői: Gyarmathy Éva és Veszprémi Attila általános iskolásokkal készített amatőr, művészi jellegű kisfilmeken és rövid előadásokon keresztül próbálják megérteni és megértetni, hogy valójában ki az a gyermek, akit az IKT-kor nevelés-szempontú vitái tárgyukká tesznek, s egyben magukra hagynak. Kívülről és belülről szeretnék bemutatni a netgeneráció jelenét.

Veszprémi Attila magyar szakos tanár, az Új Pedagógiai Szemle állandó munkatársa. Tanári állásban nem volt, bent az iskolában annál többet. A kétezres évek eleje óta készít – sokszor drámai hangvételű vagy szürreális hatású – énekes, zenés mese- és verslemezeket, kisfilmeket, színpadi előadásokat kezdő vagy kicsit gyakorlottabb gyerekekkel, iskolai és tábori környezetben egyaránt. Írásai több pedagógiai folyóiratban megjelentek. Az alkotómunka során leginkább a létezés önértéke, a szerepektől való szabadulás, a szabadon alkotó ember öröme és az észre nem vett értékek felmutatása érdekli. Módszere saját bevallása szerint nincs. Menekülés és átélés az újmédia korában – ezzel a címmel beszél a jelenlegi nemzedékről. Meggyőződése, hogy a bizonytalan felnőtt gátolja a gyerekek fejlődését.

Gyarmathy Éva klinikai és neveléslélektani szakpszichológus, tudományos főmunkatárs, egyetemi előadó, pszichoterapeuta, tréner, mentor, barát, anya, gyerek, társ, állatvédő, egyesületi tag, twitterező, … és mindez – mint ő maga állítja – egy hálózatot alkot. Bármit tesz, abba az összes szerepe, viselkedése és tudása belejátszik, bár egy-egy helyzetben adott készletet használ. Ezzel mindenki így van, és máris láthatjuk, hogy a web3.0 mit jelent. Előadásának címe: A Web3.0 viselkedés és a harmadik kultúra. Úgy véli, hogy az ember sikerének egyik titka a hatékony infokommunikáció: az a képesség, hogy a tudást átadjuk egymásnak térben és időben akár eltérő síkokban is. Most az infokommunikáció és a technika összeborult, és iszonyúan megnövelte az infokommunikációs sávot. Térben és időben rendkívül felgyorsult az „adatforgalom”. Ebben az extrém adatforgalomban keresik a gyerekek a válaszokat, és gyakran csak technikát találnak. Mivel az idősebbeknek nincsenek kész válaszaik, igencsak úgy tűnik, hogy az ún. net­generációt magukra hagyták az előző nemzedékek.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.11.27.
Marad a kötelező 50 óra az érettségi előtt, de hogyan teljesíthető?
A mostani helyzetben az iskolák a fennmaradt közösségi szolgálatos órák erejéig az online iskolai folyamatokba is bevonhatnak titeket (pl. online tananyaghoz segédanyagok készítése), segí...
(Forrás: eduline)
--
2020.11.27.
Új iskolatípus: általános iskola után rögtön az egyetem előszobájába mehetnek a gyerekek
Az új oktatási program keretében mind a közép- és felsőfokú oktatási tartalmakat, mind a duális képzést összehangolják, utóbbi azért lehet szerencsés, mert a tanulók a felsőfokú du...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.11.27.
A tanítóképzőket lenyelik az egyházak, a tanárképzés lassan összeomlik
Megtört a császári átok és megszületett az egyetem – mondogatták 2016-ban Egerben az akkor Eszterházy Károly Főiskolán, miután az intézmény egyetemi rangot kapott a kormánytól. Az „á...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.11.25.
Egyházi kézbe szervezné ki a kormány a tanítóképzés nagyobb részét
Nem elképzelhetetlen, hogy a tanítónak felvett hallgatók több mint fele egyházi intézmény diákja legyen. A kormány kifejezett szándéka, hogy a pedagógusképzésben az egyházak sokkal fontosabb...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.11.22.
Digitális oktatás – áram és eszköz nélkül
Az őszi iskolabezárás sokak szerint borítékolható volt. Különböző pedagógus-szakszervezetek rendszeresen kérték a kormányt, hogy minél előbb zárják be az oktatási intézményeket. A...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Attól, hogy valami kényelmetlen, még nem trauma!
Valóban, változtatni a megszokott életformán kényelmeltlen: sok dolgot nem lehet rutinból csinálni, új szokásokat kell kialakítani, másféle kihívásokkal kell szembenézni. Kényelmetlen,...
(Forrás: alterkata)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep