Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2015. március 31. kedd, 8:52

Ez történt a Digitális nemzedék konferencián

IKT-val támogatott projektoktatás a szakiskolában

Kábel a Seholvidékre – ezt az izgalmas címet viselte a Digitális nemzedék konferencia egyik szekciója, amely a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók infokommunikációs eszközökkel történő fejlesztésének jó gyakorlataiból adott ízelítőt. Nem véletlenül nevezi az itt szereplő szakembereket úttörőknek, pontosabban út-törőknek a Taní-tani portálon a műhelyről beszámoló Benedekné Fekete Hajnalka.

Az úttörők egyike Tóth Éva, a Nagykátai Ipari Szakközépiskola és Szakiskola tanára, „aki tanítványaival kicselezi a nincset, fittyet hány a semminek, és az eszköztelenség ellenére, az angol tanítás mellett digitális készségfejlesztést végez.”

***

Köztudott, hogy a szakiskola az az intézmény, ahol a diákoknak rendkívül nagy szükségük van arra, hogy az IKT eszközöket segítségével alapvető kulturális és szociális hiányosságaik pótolni tudják. Ha a tanár el tudja nyerni a bizalmukat, a tiszteletüket, érdeklődésüket és képes felkelteni együttműködési készségüket.

Ezek a fiatalok általában nem kapnak otthon semmiféle útmutatást arra vonatkozóan, hogy mi mindenre használható az internet (ha egyáltalán van), az okostelefon (ha van), ezért még inkább a pedagógusokra vár a feladat, hogy a munkaerőpiacon is használható készségekkel vértezzék fel őket. Ugyanakkor a szakiskolába kerülő diákok a legrosszabban teljesítők közül kerülnek ki, velük van a legtöbb magatartási gond, s így az őket tanító tanárok hajlamosak a leginkább arra, hogy lemondjanak róluk, és ne legyen más céljuk, mint a tanórák túlélése. Pedig a jól megválasztott és kidolgozott projektekkel, melyek kombinálják a közismeretet, a szakmai tantárgyakat és a gyakorlatot, elérhető, hogy a ezek a fiatalok is értékes embereknek, az adott közösség megbecsült tagjainak érezhessék magukat. Nekem ezzel kapcsolatban igen pozitív tapasztalatim vannak a tanítási órákon és azokon kívül is.


Találkozás a görög testvériskolával a Skype-on

Az IKT használatot szívesen kiviszem az iskola falain kívülre is, rendeztünk már Munzee vadászatot a városban, készítettünk interjút a helyi szépségcentrum vezetőjével vagy éppen énekeltünk karácsonyi dalokat a főtéren külföldi partnereink számára.

Munkámban nem csak azt tartom fontosnak, hogy a diákok hiányos alapismereteit pótoljam, hanem azt is, hogy megerősítsem az önbecsülésüket, érezzék saját értékeiket, és megtalálják azt a területet, amiben ők is kiemelkedőt tudnak nyújtani.

Minden tőlem telhetőt megteszek annak érdekében, hogy megváltozzon a szakiskolával kapcsolatos közvélemény, és hogy bebizonyítsuk: ebben az intézménytípusban is lehet minőségi munkát végezni. Ezzel a céllal hoztam létre, és azóta is folyamatosan szerkesztem iskolánk Facebook oldalát.


Tojáskeresés és tojásgurító verseny az angolórán

Tóth Éva

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.07.12.
Horn Gábor: Az erősek, a bosszúállók, a kicsinyesek világa
A vasalódeszkás tanár esete is mutatja, hogy a NER oktatáspolitikája megalázza, elsöpri, kiiktatja azt, aki bárhogyan is eltér a sorvezetőtől. Ráadásul az ellenállásnak legjobb szándé...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.07.11.
Pygmalion-effektus vagy fejlesztés? Adalékok és értelmezési lehetőségek az iskolarendszer alulteljesítésének és méltányossági mutatóinak összefüggésrendszerében. Asztalos György írása
Jelen dolgozat egy konkrét, mégis tipikusnak tekinthető intézmény országos kompetenciamérési eredményeire épülő esettanulmány. Ugyanakkor segédletnek is felfogható, ha valaki saját iskol...
(Forrás: tani-tani online)
--
2020.07.11.
A BM, az Emmi és az ORFK sem adott választ arra, hogy valós-e az iskolaőrök véletlenül kiderült fizetése
A kormány az iskolai erőszak megfékezésére bevezeti az iskolaőrséget, amely külön rendészeti szervként jön létre, az őrök pedig gázspray-t, rendőrbotot és bilincset is használhatnak...
(Forrás: 168 óra)
--
2020.07.10.
Maruzsa: Sikeres volt az idei tanév, hatalmasat csökkent a bukások száma
Sikeresnek értékelte a koronavírus-járvány miatt tantermen kívüli, digitális munkarendben befejezett elmúlt tanév lezárását a köznevelésért felelős államtitkár csütörtökön sajtó...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.07.09.
SZAKKÉPZÉS – TE MÁR MEGKAPTAD A VÉGKIELÉGÍTÉSEDET?
Mivel a továbbfoglalkoztatást nem vállaló közalkalmazottak jogviszonya 2020. július 1. napjával, automatikusan megszűnik, így a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (a...
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
--
2020.07.09.
Klebelsberg Központ: álhír, hogy fejenként 1000 forintos jutalmat kaptak a pedagógusok, mert az intézmények 1000/fő pluszjuttatást kaptak
Fejenként kerek ezer forinttal honorálta pedagógusai egy jelentősebb csoportját a veszprémi tankerület pedagógusnap alkalmából, szemléztük mi is tegnap a magyarnarancs.hu cikkét. Bár a Narancs...
(Forrás: 444.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep