Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2015. március 31. kedd, 8:52

Ez történt a Digitális nemzedék konferencián

IKT-val támogatott projektoktatás a szakiskolában

Kábel a Seholvidékre – ezt az izgalmas címet viselte a Digitális nemzedék konferencia egyik szekciója, amely a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók infokommunikációs eszközökkel történő fejlesztésének jó gyakorlataiból adott ízelítőt. Nem véletlenül nevezi az itt szereplő szakembereket úttörőknek, pontosabban út-törőknek a Taní-tani portálon a műhelyről beszámoló Benedekné Fekete Hajnalka.

Az úttörők egyike Tóth Éva, a Nagykátai Ipari Szakközépiskola és Szakiskola tanára, „aki tanítványaival kicselezi a nincset, fittyet hány a semminek, és az eszköztelenség ellenére, az angol tanítás mellett digitális készségfejlesztést végez.”

***

Köztudott, hogy a szakiskola az az intézmény, ahol a diákoknak rendkívül nagy szükségük van arra, hogy az IKT eszközöket segítségével alapvető kulturális és szociális hiányosságaik pótolni tudják. Ha a tanár el tudja nyerni a bizalmukat, a tiszteletüket, érdeklődésüket és képes felkelteni együttműködési készségüket.

Ezek a fiatalok általában nem kapnak otthon semmiféle útmutatást arra vonatkozóan, hogy mi mindenre használható az internet (ha egyáltalán van), az okostelefon (ha van), ezért még inkább a pedagógusokra vár a feladat, hogy a munkaerőpiacon is használható készségekkel vértezzék fel őket. Ugyanakkor a szakiskolába kerülő diákok a legrosszabban teljesítők közül kerülnek ki, velük van a legtöbb magatartási gond, s így az őket tanító tanárok hajlamosak a leginkább arra, hogy lemondjanak róluk, és ne legyen más céljuk, mint a tanórák túlélése. Pedig a jól megválasztott és kidolgozott projektekkel, melyek kombinálják a közismeretet, a szakmai tantárgyakat és a gyakorlatot, elérhető, hogy a ezek a fiatalok is értékes embereknek, az adott közösség megbecsült tagjainak érezhessék magukat. Nekem ezzel kapcsolatban igen pozitív tapasztalatim vannak a tanítási órákon és azokon kívül is.


Találkozás a görög testvériskolával a Skype-on

Az IKT használatot szívesen kiviszem az iskola falain kívülre is, rendeztünk már Munzee vadászatot a városban, készítettünk interjút a helyi szépségcentrum vezetőjével vagy éppen énekeltünk karácsonyi dalokat a főtéren külföldi partnereink számára.

Munkámban nem csak azt tartom fontosnak, hogy a diákok hiányos alapismereteit pótoljam, hanem azt is, hogy megerősítsem az önbecsülésüket, érezzék saját értékeiket, és megtalálják azt a területet, amiben ők is kiemelkedőt tudnak nyújtani.

Minden tőlem telhetőt megteszek annak érdekében, hogy megváltozzon a szakiskolával kapcsolatos közvélemény, és hogy bebizonyítsuk: ebben az intézménytípusban is lehet minőségi munkát végezni. Ezzel a céllal hoztam létre, és azóta is folyamatosan szerkesztem iskolánk Facebook oldalát.


Tojáskeresés és tojásgurító verseny az angolórán

Tóth Éva

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.03.30.
DK: A közalkalmazotti státusz eltörlése nem szolgálja a tanárok érdekét
A párt úgy véli, a „státusztörvénnyel” a tanárok szakmai szabadsága még jobban csökken, még kiszolgáltatottabbak lesznek a tankerületi központnak. A párt közleményében emlékeztet...
(Forrás: Index)
--
2023.03.30.
Nagyon leszakadtak a magyar kistelepüléseken élők digitális képességei
Az Eurostat friss adatai szerint az Európai Unió 16-74 év közötti lakosainak csak a bő negyede rendelkezik az alapvetőnél magasabb digitális kompetenciákkal. A nagyvárosokban ez az arány 33...
(Forrás: g7.hu)
--
2023.03.29.
Musk, Harari és Wozniak is kéri, hogy álljanak le minden nagyobb mesterséges intelligencia kísérlettel
A Future of Life non-profit kutatóintézet petíciójában azt írják, hatékony mesterséges intelligencia rendszereket csak akkor szabad kifejleszteni, ha biztosak vagyunk abban, hogy a hatásaik...
(Forrás: 444.hu)
--
2023.03.27.
Asperger: a névadó mint szindróma. A náci örökség és a gyógypedagógia emlékezete. Ugrai János írása
Különös módon alakul az Asperger-szindrómának mint elnevezésnek a sorsa. És az elnevezés körüli fordulatok mögött egy jóval súlyosabb dráma húzódik meg. Talán nem árt mindkét aspektusra...
(Forrás: tani-tani online)
--
2023.03.23.
AZ ORSZÁGOS KÖZNEVELÉSI TANÁCS MŰKÖDÉSÉNEK ÉS ÚJJÁVÁLASZTÁSÁNAK ANOMÁLIÁI
Korábban beszámoltunk róla, hogy egy nyílt levéllel kerestük meg az Országos Köznevelési Tanács civil szervezeti képviselőit (OKNT), mivel mandátuma lejárt, de a pedagógus civil szervezeteket...
(Forrás: ckpinfo)
--
2023.03.23.
Komoly kutatáson alapuló rövidfilmsorozat hívja fel a figyelmet az oktatás problémás területeire
Március 5-én délután mutatták be azt az öt, egyenként nyolcperces kisfilmet, amit a T-Tudok Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ Zrt. (T-Tudok Zrt.) és a Kreatív Tanulás és Oktatá...
(Forrás: Qubit)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep