Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2015. április 29. szerda, 9:44

A BizArt Company az OFOE szakmai napján

A BizArt Company – kísérleti színház előadásai crosstalk rendezvények. A crosstalk esemény célja, hogy különféle – a társadalmat általában megosztó kérdéseket – mindig az érintett oldaláról bemutatott, feldolgozott színházi előadásokat hozzon létre és játsszon úgy, hogy az előadások után egyben fórumot is teremtsen arra, hogy a bármilyen közegből érkező nézők, a darabot alkotó művészek és az adott kérdéskörben érintett emberek „élő” kapcsolatba kerülhessenek egymással, legalább egy órára.

A társulat a Kérem vissza az életem! című darabban a szenvedélybetegségek kérdéskörét dolgozta fel. Főhősünk maga a függőség, aki álszent világunkban könnyedén szedi áldozatait, figyelmünket mégsem a horrorisztikus eseményekre, a borzalmakra irányítja, hanem a kérdéskör elmélyültebb megismerésére. A történet noha mélyen személyes sorsot bemutató szálon fűződik, mégis tipizált szituációkon keresztül mutatja meg a nézőnek, hogy a sokszor távolított narkósok világához közelebb áll, mint gondolná.

Kele Fodor Ákos az előadásról

Funkcionális színház: a társulat létesülése és missziója is előre vetíti, hogy a klasszikus kőszínházi produkciókhoz képest más szempontok szerint értékelendő az előadás. Ezt a darab is kiemeli azáltal, hogy középkori színházi műfajok elemeit használja: megidézi például a moralitásjátékok jegyeit, a haláltáncmotívumokat, a nép színjátszás mímusait stb. Ezekből az is következik, hogy fesztelenebb, a nézőket közvetlenebbül megszólító, vállalt példázatosság jellemzi az előadást; ugyanakkor ez nem válik bántóan didaktikussá, mert a megszólító jelleggel párhuzamosan nem válik fecsegő darabbá: a kortárs fizikai színház és a táncművészet elemeit is felhasználva, testi gesztusokkal jelenít meg egyes érzelmeket, helyzeteket és jellemvonásokat. A testi jelenléttel jól töltik meg a teret, a színpadkép arányosan elrendezett és dinamikus; a darab dramaturgiája és színrevitele is feszes, megfelelő tempójú; a zene és fényhasználat is pontos – időben minden a helyén van.

A színészi játékban jelentkeznek csak egyenetlenségek, ám ez a BizArt küldetésével nem ütközik, ugyanis a nézők megszólítását az is segíti, hogy mindvégig megmarad a „félcivil” karaktere. Ez nagyon jól elkülöníti attól, amit „amatőr társulatnak” szokás nevezni. E félig civil, személyes jelleget erősíti az is, hogy az előadás a példázatosságban nem prűd, a szexualitást őszintén, nyiltan – de nem trágár módon – tematizálja; nincsenek elitista allűrjei, mert a tömegkultúra elemeit is használja, olyanokat, mint például horrorfilmes hanghatások stb.; és nem utolsó sorban nyelvileg is őszinte: ha indokolt, nem tartózkodik a mindennapi nyelvünk nyersességének használatától.

Nem beszélve a darab emberi és erkölcsi hitelességéről, amely mindennek az aranyfedezetét biztosítja. Kamasz emberek megszólításához kevés ehhez foghatóan jó előadás ismeretes napjainkban.


Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep