Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2015. április 29. szerda, 9:44

A BizArt Company az OFOE szakmai napján

A BizArt Company – kísérleti színház előadásai crosstalk rendezvények. A crosstalk esemény célja, hogy különféle – a társadalmat általában megosztó kérdéseket – mindig az érintett oldaláról bemutatott, feldolgozott színházi előadásokat hozzon létre és játsszon úgy, hogy az előadások után egyben fórumot is teremtsen arra, hogy a bármilyen közegből érkező nézők, a darabot alkotó művészek és az adott kérdéskörben érintett emberek „élő” kapcsolatba kerülhessenek egymással, legalább egy órára.

A társulat a Kérem vissza az életem! című darabban a szenvedélybetegségek kérdéskörét dolgozta fel. Főhősünk maga a függőség, aki álszent világunkban könnyedén szedi áldozatait, figyelmünket mégsem a horrorisztikus eseményekre, a borzalmakra irányítja, hanem a kérdéskör elmélyültebb megismerésére. A történet noha mélyen személyes sorsot bemutató szálon fűződik, mégis tipizált szituációkon keresztül mutatja meg a nézőnek, hogy a sokszor távolított narkósok világához közelebb áll, mint gondolná.

Kele Fodor Ákos az előadásról

Funkcionális színház: a társulat létesülése és missziója is előre vetíti, hogy a klasszikus kőszínházi produkciókhoz képest más szempontok szerint értékelendő az előadás. Ezt a darab is kiemeli azáltal, hogy középkori színházi műfajok elemeit használja: megidézi például a moralitásjátékok jegyeit, a haláltáncmotívumokat, a nép színjátszás mímusait stb. Ezekből az is következik, hogy fesztelenebb, a nézőket közvetlenebbül megszólító, vállalt példázatosság jellemzi az előadást; ugyanakkor ez nem válik bántóan didaktikussá, mert a megszólító jelleggel párhuzamosan nem válik fecsegő darabbá: a kortárs fizikai színház és a táncművészet elemeit is felhasználva, testi gesztusokkal jelenít meg egyes érzelmeket, helyzeteket és jellemvonásokat. A testi jelenléttel jól töltik meg a teret, a színpadkép arányosan elrendezett és dinamikus; a darab dramaturgiája és színrevitele is feszes, megfelelő tempójú; a zene és fényhasználat is pontos – időben minden a helyén van.

A színészi játékban jelentkeznek csak egyenetlenségek, ám ez a BizArt küldetésével nem ütközik, ugyanis a nézők megszólítását az is segíti, hogy mindvégig megmarad a „félcivil” karaktere. Ez nagyon jól elkülöníti attól, amit „amatőr társulatnak” szokás nevezni. E félig civil, személyes jelleget erősíti az is, hogy az előadás a példázatosságban nem prűd, a szexualitást őszintén, nyiltan – de nem trágár módon – tematizálja; nincsenek elitista allűrjei, mert a tömegkultúra elemeit is használja, olyanokat, mint például horrorfilmes hanghatások stb.; és nem utolsó sorban nyelvileg is őszinte: ha indokolt, nem tartózkodik a mindennapi nyelvünk nyersességének használatától.

Nem beszélve a darab emberi és erkölcsi hitelességéről, amely mindennek az aranyfedezetét biztosítja. Kamasz emberek megszólításához kevés ehhez foghatóan jó előadás ismeretes napjainkban.


Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.12.01.
Rossz álom és józan ész – „A puszta hatalmi őrjöngésen kívül semmilyen alapja nincs a félév érvénytelenítésének”
Az egészségügyi helyzet miatt kihirdetett statárium árnyékában, sunyi módon meghozott \"lex SZFE\" pontosan illeszkedik a hatalom durva és folyamatos támadásainak sorába, 155 éves egyetem...
(Forrás: Népszava)
--
2020.12.01.
“Nem mondjuk ki hangosan: ég a ház!” – egy diák véleménye az oktatásról
A tanár választhat: vagy a kerettantervben foglaltakat tanítja meg, vagy az életre készít fel. Ez a választás, ahogy sok minden más kimeríti őt: amikor a fő tantárgyat tanító pedagógus...
(Forrás: Adom diákmozgalom)
--
2020.12.01.
Az iskolát be kell záratni, annyi fertőzött tanár volt- mutatjuk a tanárszűrés tapaszlatait
A lap megkereste a Pedagógusok Szakszervezetét (PSZ) a tesztelés kapcsán, Gosztonyi Gábor alelnök szerint vegyes a kép: sok helyen akadtak olyan tanárok, akik nem vállalták az önkéntes tesztel...
(Forrás: Hírhugó)
--
2020.12.01.
Hajnal Gabriella: Büszke vagyok a pedagógusaink helytállására
Az utóbbi időben számottevően javult az iskolák informatikai felszereltsége, az eszközpark több tíz milliárd forintos támogatásból bővülhetett – mondta lapunknak Hajnal Gabriella. A Klebelsberg...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.12.01.
Fullajtár Andrea egy különös SZFE-s tárgyalásról: „Azóta is hányingerem van”
A Színház- és Filmművészeti Egyetem tanárai szerint fenyegető trükkel érték el az új vezetők, hogy tárgyalóasztalhoz üljenek velük az oktatók: azokat rendelték be elbeszélgetésre,...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.12.01.
\"Miközben ellenállunk, adjunk is valamit\" – az SZFE-sek tévéjével elviselhetőbb a bezártság
Az ellenállás és a sztrájk egyik formája lett az online nézhető Sztrájktévé, amelyen hazai filmes nagyágyúk, esztéták, újságírók szabad egyetemi előadásait nézhetjük meg. Ha már...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep