Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. július 31. vasárnap, 23:59

Az osztályfőnöki órák beszélgetéseihez 13.

Hogyan éljünk?

(…) Életem legfontosabb viselkedési szabályait egytől egyig az óvodában sajátítottam el. Az egyetemen a bölcsesség nem volt különösebb érték, az óvodában azonban annál inkább. Íme, amit tanultam:
Ossz meg mindent másokkal!

Ne csalj a játékban!

Ne bánts másokat!

Mindent oda tégy vissza, ahonnét elvetted!

Rakj rendet magad után!

Ne vedd el a másét!

Kérj bocsánatot, ha valakinek fájdalmat okoztál!

Evés előtt moss kezet!

Húzd le a vécét!

A frissen sült sütemény és a hideg tej tápláló.

Élj mértékkel! Mindennap tanulj, gondolkodj, rajzolj, fess, énekelj, táncolj, játssz és dolgozz egy keveset!

Délutánonként szundíts egyet!

A nagyvilágban óvatosan közlekedj, fogd meg a társad kezét, és ne szakadjatok el egymástól!

Ismerd fel a csodát! Ne feledd a magocskát a műanyag pohárban: a gyökerek lefelé terjeszkednek, a növények felfelé, és senki nem tudja pontosan, mindez hogyan van, de valamennyien hasonlóképpen élünk.

Az aranyhalak, a hörcsögök, a fehér egerek, még a magocska is a műanyag pohárban – mind meghalnak egyszer. Mi is.

És emlékezz az első szóra, melyet megtanultál – a legfontosabbikra –: nézd!

Feldolgozási, megbeszélési szempontok (10 éves kortól)

Bibliográfiai adatok: Robert Fulghum:
Már az óvodában megtanultam mindent, amit tudni érdemes. Részlet.
Fordította: Havas Krisztina. Park Kiadó. Budapest, 1992. 8-9. oldal.

Tanácsok a történet értelmezéséhez

Az idézett szöveg olyan életbölcsességekre hívja fel a figyelmet, amelyek alapjai már kisgyermekkorban elsajátíthatók lennének. Ha ezeket a „viselkedési szabályokat” valóban minden ember idejében megtanulná, jobbá válhatna a világ. A szerző így folytatja idézett gondolatait:

„Minden fontos dolog bennük foglaltatik. A szeretet és az alapvető higiénia. Az ökológia, a politika, az egyenlőség és az értelmes élet.

Válaszd ki bármelyik pontot, fordítsd le bölcs, felnőtt szavakra, és alkalmazd családodra, kormányodra, munkádra, egész életedre – meglátod, bölcsnek és igaznak fogod találni.

Gondold csak el, mennyivel jobb volna a világ, ha összes lakója süteményt és tejet uzsonnázna minden délután három órakor, aztán pedig fogná a plédjét és szunyókálna egy keveset. És milyen jó volna, ha az összes kormány oda tenne vissza mindent, ahonnét elvette, és rendet rakna maga után. És akárhány éves is vagy, még mindig érvényes a szabály: a nagyvilágban fogd meg a társad kezét, és ne szakadjatok el egymástól.”

A szöveg feldolgozásánál alkalmazkodni kell az osztály életkorához, érettségéhez. A fiatalabb tanulókkal a saját életükre vonatkozó szabályok jelentőségének felismertetésén van a hangsúly. A serdülő korú gyerekekkel már a felnőtt világra is vonatkoztathatunk, és később az egész társadalom, a világ szempontjából lényeges tanulságok is levonhatók.

Javasolt kérdések és feladatok a szöveg feldolgozásához

Ti mikor találkoztatok az itt felsorolt szabályokkal?

Válasszátok ki azokat, amelyeket már óvodás korotokban megtanultatok!

Ha szükségesnek tartjátok, fogalmazzátok át a szabályokat úgy, hogy a jelenlegi életkorotokban is érvényesek legyenek!

Melyek ezek közül azok, amelyeket ma is fontosnak tekintetek? Melyek azok, amelyeket ma is betartotok otthon, az iskolában vagy más helyeken?

A felnőttek betartják-e ezeket a szabályokat?

Hozzatok példákat e szabályok megszegésére és ennek következményeire!

Alkossatok 3-4 fős kiscsoportokat, és válasszátok ki a számotokra legfontosabb három szabályt. Indokoljátok a választásotokat, és vitassátok meg döntéseiteket a többi osztálytársatokkal!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2022.01.28.
Kimondta a bíróság: Jogszerű a tanárok hétfői sztrájkja
A pedagógusok délelőtt nyolc és tíz óra között tarthatnak figyelmeztető akciót a nem jogerős ítélet szerint. A szaktárca úgy látja, mégsem lesz sztrájk. A bíróság jogszerűnek tal...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.01.28.
Évi 7,2 milliárd forintot szán a kormány a kisgyerekek úszásoktatására
2020 őszén indították el ezt a programot próbaként Budapest XXII. kerületében, Debrecenben, Móron és Tokajban. A mostani döntés szerint „első alkalommal 2022. február 1. és 2028. június...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.01.28.
NE HAGYJÁTOK MAGATOKAT! SZERVEZZÉTEK TOVÁBB A SZTRÁJKOT!
A mai napon, azaz január 28-án, péntek reggel 9 óráig kellett benyújtanunk a kormány bíróságnak beadott ellenajánlatára a reakaciónkat, amelyet megtettünk. A kormány beadványa egyéb abszurd...
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
--
2022.01.28.
„Az egész felnőtt-társadalom szégyene, hogy a pedagógusok kezdő alapbére a szakmunkás minimálbérnek felel meg”
Kisokost készített a SzülőiHang a pedagógussztrájk apropóján, amelyben a leggyakrabban felmerülő kérdésekre igyekeznek válaszolni. A Pedagógusok Szakszervezete és a Pedagógusok Demokratikus...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.01.28.
„Jókaival szemben merénylet a nagy regényeit hetedikeseknek tanítani”
Az iskola működése egy nagy színjáték. A politika előírja, mit kell „leadni” az iskoláknak, a tanárok úgy csinálnak, mintha megtanítanák, a diákok úgy csinálnak (vagy már nem is...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.01.28.
Miért tanárellenes a magyar?
A Nagy Feró számon szocializálódott kommentproletárok serege a 8 óra munkát, 8 óra pihenést, 8 óra szórakozást hajtaná be a tanárokon. Mert a gyár akkor termel jól, ha minél többet dolgoznak...
(Forrás: Librarius)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep