Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2015. június 7. vasárnap, 12:33

Ki kapja az Év tanára díjat?

A Hebe Kft. már közel tíz éve szervez országos levelezőversenyeket. Ebben a tanévben 9000 diák versenyzett különböző tantárgyakból egyfordulós csapatversenyeinken valamint öt és háromfordulós tantárgyi versenyeinken. Úgy döntöttünk, megkérdezzük ezt a sok ezer gyereket, szerintük milyen a jó tanár.

Az Év tanára díjat ebben az évben alapítottuk. Célunk az volt, hogy kifejezzük tiszteletünket és nagyra becsülésünket azon tanárok iránt, akik áldozatos munkával foglalkoznak a gyerekekkel tanulmányi versenyeinken. Az Év tanára megtisztelő címet a diákok ajánlásai alapján ítéltük oda tantárgyanként egy-egy tanárnak, valamint a fődíjat, egy wellness utazást sorsolás alapján egy tanárnak. A díjakat ünnepélyes keretek között adtuk át Gödöllőn. Dr. Gémesi György, Gödöllő Város Polgármestere nyitotta meg a rendezvényt, a tanárok plakettet, ajándékot kaptak. Az eseményt egy rövid ebéd és városnézés zárta.

Összesen háromszáz diák adta le szavazatát. A diákoknak 4-5 mondatban meg kellett indokolni, miért nevezik az adott tanárt, majd konkrét példákat is fel kellett sorolniuk. A 300 diák által felsorolt tulajdonságokat összegyűjtöttük, és készítettünk egy rövid statisztikát. Nagyon érdekes, hogy a gyerekek által legfontosabbnak tartott és leggyakrabban említett tulajdonság nem mutattak nagy szórást.

A következő rangsor alakult ki a jó tanárt jellemző ismérvekből:

  • a legtöbbször említett tulajdonság a segítőkészség, támogatás: „lehet rá számítani minden helyzetben”,
  • „élmény” nyújtása: izgalmas, érdekes órák, megszeretteti, megeleveníti a tananyagot, tánc, bábozás, játékok,
  • modern és rendhagyó eszközöket is használ az oktatásban: interaktív tábla, csoportmunka, projektek, szerepjáték, kreatív játékok, filmnézés, PPT prezentáció, egyedi szemléltetés, CD hallgatás nyelvórákon,
  • a személyiség kisugárzása: szeret minket, szívvel-lélekkel, szeretettel tanít, bíztat bennünket, második anyánk, mindent megtesz értünk, megérti a gondjainkat, meglátja a legjobbat bennünk, együtt örül velünk, mindenkiben a legjobbat keresi, lelkesít, nem kiabál, nyugodt,
  • van humora, jókedvű,
  • differenciáltan fejleszt: a gyengékkel gyakorol, a tehetségeket fejleszti/ igyekszik mindenkiből a legtöbbet kihozni/versenyekre készít fel,
  • szigorú, de igazságos,
  • sok időt szán a gyerekekre: órán kívül, szabadidejében is foglalkozik a gyerekekkel, múzeumlátogatás, színházlátogatás, közös filmnézés, kirándulás,
  • személyes problémákkal is meg lehet keresni,
  • felkészült és türelmes,
  • jól magyaráz.

Óriási élmény volt számunkra ezeket az ajánlásokat olvasni. Megható és rendkívül lelkesítő volt, hogy ennyi kiváló ember tanítja a felnövő nemzedéket.

Most következzék néhány idézet a gyerekek indoklásaiból:


Az egész életünkre hatással lévő személy.

Határozott, szigorú, de nagyon igazságos. Szinte a második anyánk.

Örökké mosolygó szeme megnyugtatja a gyerekeket.

Szolid, szorgalmas és nyílt jellemével az életre nevel bennünket.

A mi iskolánk egy informatikai iskola, és fontosnak tartjuk, hogy van egy olyan tanárunk, aki a számítógép elől is képes elragadni a figyelmünket az irodalom felé. Példaképünk.

Hitt bennem, bíztatott, visszaadta az önbizalmamat.

Andrea néni az életre nevel minket! Azt kéri tőlünk számon, aminek a későbbiekben is hasznát vesszük.

Úgy gondolkodik, mint Galilei: „A gyerek feje nem edény, amit meg kell tölteni, hanem egy fáklya, amit lángra kell lobbantani.”

Miközben 3 kisgyerek várja otthon, fontos neki a mi sorsunk is. Osztálybulit szervez, moziba, kiállításra visz.

Amikor hozzá kerültem, nagyon rossz tanuló voltam – diszlexia miatt – de ő olyan sokat foglalkozott velem, hogy ma már versenyeken is részt veszek.

Ági néniben megvan a gyerekek iránti szeretet, többször kiállt mellettünk. A tudását is nagy szeretettel adja át. Ha gondunk van, vele mindent meg lehet beszélni.

Érdekli mások érzései, segít a bajban. Tudását változatosan adja át. Kreatív feladatokat ad.

Szereti a gyerekeket. Igazságos minden esetben. Sokat megtesz az osztályért. Elmegyünk kirándulni. Jó fej, vicces, mégis rendet tud tartani.


Tehetséggondozó. Következetes. Órák színesek. Szigorú, de nagyon vicces. Új trükköket ad a nyelvtanuláshoz. Mindig meghallgatja az ötleteinket. Érdekli, mi van velünk iskolán kívül.

Órákon csapatmunkát is végzünk. Óráin interaktív táblázni és filmet nézni is szoktunk. Nagyon jó hangulatban telik az óra. Érdekes feladatokat hoz az órára. A rosszalkodót kordában tartja.

Hatodik éve szerkeszti diákjaival az ország egyetlen angol nyelvű iskolaújságját, amelybe még a rajzokat is mi készítjük számítógéppel.

Amikor ételekről tanulunk, mindig főzünk.

Sajátos tanítási módszereivel le tudja egyszerűsíteni a tananyagot. Nagyban megkönnyíti ezzel a tanulást, és hatékonyabb is.

Lajos bácsi elvárja tőlünk, hogy ne legyünk lusták.

„Kati néni szigorú, de igazságos tanár. Céltudatos: nemcsak azt akarja, hogy jól beszéljük a nyelvet, hanem, hogy meg is szeressük azt.

Ő egy igazán becsületes és tisztalelkű ember, a diákversenyeken hagyja kibontakozni a gyerekeket. Vicces és minden szomorú diákot megvigasztal bármi áron. Ő a mi Hédi nénink, akit szerencsére nehezen felejt el az ember.

Missziónknak tekintjük, hogy ennek a felmérésnek az eredményeit nyilvánosságra hozzuk. El fogjuk küldeni elemzésünket a tankerületek vezetőinek és a különböző szakmai internetes portáloknak.

Zárszóként Vekerdy Tamást idézem:

„A tanároknak is azt tanácsolom, legyenek hitelesek: A jó tanár élvezi a tanítást, szóba áll a gyerekekkel, ha kell vitatkozik velük, és nem zavarja őket sem a kisgyerek, sem a kamasz. A tárgyi tudás is fontos, de nem az a lényeg.”

Kraulis Mónika

Egy üzenet

  1. Fülöp Hajnalka szerint:

    Nagyon jó ez az összeállítás. tényleg fontosak ezek az ismérvek! A tanárok nevét is lehet tudni?

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.07.05.
Rekordkevesen jelentkeztek az egyetemekre az emelt szintű követelmények miatt
Dr. Fendler Judittal, a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) kancellárjával beszélgettünk az online oktatás tapasztalatairól, az egyetemek helyzetéről, és arról, hogy vajon miért esett vissza id...
(Forrás: mfor.hu)
--
2020.07.05.
\"A folyóson futni tilos, az iskolaőr lefújhat gázspray-val\"
A parlament 155 igen, 17 nem szavazattal, 21 tartózkodás mellett fogadta el az iskolai erőszak megszüntetése és megelőzése érdekében szükséges törvénymódosításokról szóló jogszabá...
(Forrás: civilhetes)
--
2020.07.05.
Fülöp Attila: gyerekvédelmi területen hangsúlyos szerepet kapnak az egyházak
A kormánynak 2010 óta stratégiai partnerei az egyházak, amelyek jelentős szerepet töltenek be a szociális ellátórendszerben - mondta az Emberi Erőforrások Minisztériumának szociális ügyek...
(Forrás: gondola.hu)
--
2020.07.03.
Temetés az oviban
Odakint harminc fok, a szűk, levegőtlen, sötét teremben viszont már negyven, plusz ugyanennyi elkínzott szülő, meg húsz gyerek fekete-fehér ünneplőben: kezdődik a szívatás, gyerekek. Hat...
(Forrás: Népszava)
--
2020.07.03.
BOTRÁNYOS KÉRDŐÍVEKET TÖLTETNEK KI A GYEREKEKKEL AZ ERZSÉBET-TÁBOROKBAN
Úgy gondoljuk, már az sincs egészen rendben, hogy a rászoruló gyerekek táboroztatását egy az egyben egy világnézetileg határozottan elkötelezett, adófizetői pénzekből gigantikusra duzzasztott...
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
--
2020.07.03.
Szakvizsga nélkül is kezdhetnek az iskolaőrök
Az iskolai erőszak megfékezésére megelőző programok is kellenek, az iskolaőrség bevezetése önmagában barbárság – mondta a Népszavának a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének eln...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep