Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. július 31. vasárnap, 23:59

Az osztályfőnöki órák beszélgetéseihez 9.

„Szerinted rendjén való-e lenézni a négereket és a többi népet, akik különböznek tőlünk?”

(Részlet egy nápolyi kisiskolás dolgozatából)

Én előre tudom hogy mindenki azt fogja mondani, hogy nem való rendjén, de énszerintem való. Én azt hiszem hogy az emberek eggyáltalán nem egyformák, mert vannak a szépek, a rondák, a magosak, az alacsonyak, az okosak meg a hüjék. Igy van ez a külömböző népekkel is. Én például a németeket rühellem és utállom, mert minden háborut kirobbantanak, az angolokat rühellem és utállom, mert föl vannak dülve, hogy ôk a világon a legmenôbbek, a franciákat rühellem és utállom, mert mindig borháboruznak velünk. A négereket nem rühellem és utállom ôket, mert mit ártanak nekem, deviszont büdösek és ezért egy kicsit undorodok tőlük. Énnékem csak Olaszország tetszik!!!

Feldolgozási, megbeszélési szempontok (a 10–12 éves korosztály számára)

Bibliográfiai adatok: Részlet M. D’ Orta: „Én reméljük megúszom” című könyvéből. Fordította: Magyarósi Gizella. Európa Kiadó, 1991.

Háttérinformációk: „A kisdiák nem gondolkodik. A kisdiák vélekedik, összefoglal, értelmez, gondolatai támadnak, eldönti, helyes-e ez vagy az. Ezek az Örök Tanító szavai, kérdései. A kérdéseket D’Orta tanító úr közvetíti.” – olvasható az egyik gyerekdolgozat-gyűjtemény fülszövegében. Az első gyűjtemény után, amelyből az idézet származik, még két további is megjelent Magyarországon az Európa Kiadó gondozásában (Isten ingyér teremtett bennünket, Rómeó alulról jegyezte el Júliát). A szöveg alkalmas a különböző népekkel, országokkal, kultúrákkal kapcsolatos sztereotípiákkal, előítéletekkel történő foglalkozásra.

(Az írás az eredeti szövegnek megfelelően szándékosan tartalmaz helyesírási hibákat, ezzel is hangsúlyozva, hogy kisdiákok fogalmazványairól van szó.)

Javaslatok a történet feldolgozásához

Szerepjáték keretében kezdeményezünk beszélgetést a dolgozatot író nápolyi kisfiúval. Ez lehet párbeszéd, de elképzelhető, hogy az erre vállalkozó „szereplőt” az egész osztály kérdezgeti.

Az osztályt két részre osztjuk. Mindkét társaság 3-4 fős kiscsoportokra bomlik. Kiscsoportos formában az egyik társaság a következő mondathoz gyűjt befejezéseket: Büszke vagyok Magyarországra, mert… Az osztály másik része pedig a következő mondatot folytatja: Nekem nagyon tetszik ez az ország. (Szabadon választhatnak olyan országot, amelyről sokat hallottak, vagy ahol már jártak). Az érvek a táblára kerülnek, és ezek alapján folytatható a beszélgetés.

A feldolgozás során alkalmazható kérdések

Te hogyan válaszolnál a címben megfogalmazott kérdésre? Indokold a válaszodat!

Előfordult már veled, hogy kül- vagy belföldön, esetleg az osztályban rosszul bántak veled (lenéztek, gúnyoltak, semmibe vettek stb.) azért, mert máshonnan származol, vagy valamiért más vagy, mint a többiek? Mit éreztél? Mit tettél?

Tanácsok a pedagógusnak

A gyakorlat típusának megválasztásánál nagyon kell ügyelni arra, hogy a gyerekek érettségéhez, konkrét tapasztalataihoz alkalmazkodjunk. Az olasz gyerek nevében való érvelés nyilván nem valósítható meg olyan közegben, ahol még senki sem járt Olaszországban. A gyakorlat első változata is lebonyolítható más nemzet szerepeltetésével, amennyiben akad olyan tanuló, aki erre – megfelelő tapasztalatok birtokában – vállalkozik.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2022.05.26.
Ezerforintos jutalmat kapnak a tanárok pedagógusnapra
„Ereszd el a hajam! Lesz ám bulika!” – írta Facebook-oldalán a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) arra reagálva, hogy ezer per főből kell kihozni egy „méltó összejövetelt...
(Forrás: index)
--
2022.05.24.
Felmondott a pedagógus, akinek kiállása elindította a polgári engedetlenségi mozgalmat
„A feleségem is pedagógus, tehát időről időre beszélgetünk arról, hogy elsősorban a pénzügyi okok miatt előbb-utóbb valamelyikünknek olyan állás után kell néznie, ahol azért anyagilag...
(Forrás: 444.hu)
--
2022.05.24.
PDSZ: Tíz év múlva a tanárok fele eltűnhet a rendszerből – az iskola már gyerekmegőrzésre sem lesz alkalmas
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete az elmúlt hetekben készített online felmérést az oktatásban tapasztalható szakemberhiányról. „Ideális esetben arra a kérdésünkre, hogy a válaszad...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.05.24.
Pintér Sándor annyit beszél a rendről, hogy a pedagógusok elkezdtek aggódni
Semmilyen szakmai indoka nincs annak, hogy a köznevelés a BM fennhatósága alá kerüljön – hangsúlyozza Radó Péter oktatáskutató is. Ő úgy véli, nem az történik, hogy a kormányzat el...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.05.22.
Centenáriumi falujárás Kodály népdalgyűjtő útjainak emlékezetére. Dinyés Soma, Körber Katalin és Walter Judit írása
Éppen száz esztendeje, hogy Kodály Zoltán emlékezetes népdalgyűjtő útjaira sor került. A modern magyar zeneélet, nem kevésbé a XX. századi énektanítás meghatározó műveit jegyezhette...
(Forrás: tani-tani online)
--
2022.05.22.
Totyik Tamás: meddig lehet a hivatástudatra hivatkozni, meddig lehet azzal visszaélni?
A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) azt tartotta volna fontosnak, hogy az oktatás egésze egységes rendszerben, egy tárcánál legyen. Ebből a szempontból másodlagos kérdés, hogy a minisztert...
(Forrás: hírklikk)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep