Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. július 31. vasárnap, 23:59

Az osztályfőnöki órák beszélgetéseihez 9.

„Szerinted rendjén való-e lenézni a négereket és a többi népet, akik különböznek tőlünk?”

(Részlet egy nápolyi kisiskolás dolgozatából)

Én előre tudom hogy mindenki azt fogja mondani, hogy nem való rendjén, de énszerintem való. Én azt hiszem hogy az emberek eggyáltalán nem egyformák, mert vannak a szépek, a rondák, a magosak, az alacsonyak, az okosak meg a hüjék. Igy van ez a külömböző népekkel is. Én például a németeket rühellem és utállom, mert minden háborut kirobbantanak, az angolokat rühellem és utállom, mert föl vannak dülve, hogy ôk a világon a legmenôbbek, a franciákat rühellem és utállom, mert mindig borháboruznak velünk. A négereket nem rühellem és utállom ôket, mert mit ártanak nekem, deviszont büdösek és ezért egy kicsit undorodok tőlük. Énnékem csak Olaszország tetszik!!!

Feldolgozási, megbeszélési szempontok (a 10–12 éves korosztály számára)

Bibliográfiai adatok: Részlet M. D’ Orta: „Én reméljük megúszom” című könyvéből. Fordította: Magyarósi Gizella. Európa Kiadó, 1991.

Háttérinformációk: „A kisdiák nem gondolkodik. A kisdiák vélekedik, összefoglal, értelmez, gondolatai támadnak, eldönti, helyes-e ez vagy az. Ezek az Örök Tanító szavai, kérdései. A kérdéseket D’Orta tanító úr közvetíti.” – olvasható az egyik gyerekdolgozat-gyűjtemény fülszövegében. Az első gyűjtemény után, amelyből az idézet származik, még két további is megjelent Magyarországon az Európa Kiadó gondozásában (Isten ingyér teremtett bennünket, Rómeó alulról jegyezte el Júliát). A szöveg alkalmas a különböző népekkel, országokkal, kultúrákkal kapcsolatos sztereotípiákkal, előítéletekkel történő foglalkozásra.

(Az írás az eredeti szövegnek megfelelően szándékosan tartalmaz helyesírási hibákat, ezzel is hangsúlyozva, hogy kisdiákok fogalmazványairól van szó.)

Javaslatok a történet feldolgozásához

Szerepjáték keretében kezdeményezünk beszélgetést a dolgozatot író nápolyi kisfiúval. Ez lehet párbeszéd, de elképzelhető, hogy az erre vállalkozó „szereplőt” az egész osztály kérdezgeti.

Az osztályt két részre osztjuk. Mindkét társaság 3-4 fős kiscsoportokra bomlik. Kiscsoportos formában az egyik társaság a következő mondathoz gyűjt befejezéseket: Büszke vagyok Magyarországra, mert… Az osztály másik része pedig a következő mondatot folytatja: Nekem nagyon tetszik ez az ország. (Szabadon választhatnak olyan országot, amelyről sokat hallottak, vagy ahol már jártak). Az érvek a táblára kerülnek, és ezek alapján folytatható a beszélgetés.

A feldolgozás során alkalmazható kérdések

Te hogyan válaszolnál a címben megfogalmazott kérdésre? Indokold a válaszodat!

Előfordult már veled, hogy kül- vagy belföldön, esetleg az osztályban rosszul bántak veled (lenéztek, gúnyoltak, semmibe vettek stb.) azért, mert máshonnan származol, vagy valamiért más vagy, mint a többiek? Mit éreztél? Mit tettél?

Tanácsok a pedagógusnak

A gyakorlat típusának megválasztásánál nagyon kell ügyelni arra, hogy a gyerekek érettségéhez, konkrét tapasztalataihoz alkalmazkodjunk. Az olasz gyerek nevében való érvelés nyilván nem valósítható meg olyan közegben, ahol még senki sem járt Olaszországban. A gyakorlat első változata is lebonyolítható más nemzet szerepeltetésével, amennyiben akad olyan tanuló, aki erre – megfelelő tapasztalatok birtokában – vállalkozik.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.01.18.
A tankerületek akkor sem hajlandók bezárni az iskolát, ha egy pedagógus meghal
Egy általános iskola iskolapszichológusa megrendülten mesélt a 444-nek arról, hogyan veszítették el az egyik szeretett tanítójukat koronavírusban, aki az iskolában fertőződött meg több...
(Forrás: 444.hu)
--
2021.01.18.
Gondolatok a tanárképzési reformról. A szükséges és a lehetséges. Gortva János hozzászólása Falus Iván írásához
Az életpályamodell ma nem ismeri el az egyéni teljesítményt, például az innovációt és a tudományos fokozat megszerzését, nem teszi lehetővé az egyes fokozatok közötti várakozási idő...
(Forrás: tani-tani online)
--
2021.01.17.
Van olyan óvoda, ahova közmunkások mennek be a gyerekekre vigyázni
Az egyébként sem rózsás helyzetet pedig még két kormányrendelet is nehezíti, amiknek súlyos következményei lehetnek a gyerekekre nézve. Az egyik, hogy a gyerekek a 6 éves kort elérve automatikusan...
(Forrás: 444.hu)
--
2021.01.17.
A Z generáció is jócskán megsínyli a járványt
Az említett generáció – életkorából fakadóan – egészségügyi szempontból kevésbé kitett a koronavírusnak, mint az idősebb korosztályok, hiszen hordozóként vannak leginkább számon...
(Forrás: Infostart)
--
2021.01.17.
Mit tegyünk, ha túl sok időt tölt a gyerek internetezéssel?
Lehet őket félteni, sőt kell is, de egyvalamit nem tehetünk: nem zárhatjuk ki az internetet a gyerekeink életéből, hiszen ma már a neten keresztül tanulnak, szórakoznak, tartják a kapcsolatot...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2021.01.17.
„A kormány mindannyiunkat megrövidít” – Tiltakozik az egyetemek alapítványba szervezése ellen a PDSZ
Úgy vélik, a szakképzésben dolgozók kálváriája, majd az SZFE szétverése annak az előképe volt, ami a magyar egyetemekre vár most. „Az egyetemek alapítványba történő átszervezése...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep