Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. július 31. vasárnap, 23:59

Az osztályfőnöki órák beszélgetéseihez 9.

„Szerinted rendjén való-e lenézni a négereket és a többi népet, akik különböznek tőlünk?”

(Részlet egy nápolyi kisiskolás dolgozatából)

Én előre tudom hogy mindenki azt fogja mondani, hogy nem való rendjén, de énszerintem való. Én azt hiszem hogy az emberek eggyáltalán nem egyformák, mert vannak a szépek, a rondák, a magosak, az alacsonyak, az okosak meg a hüjék. Igy van ez a külömböző népekkel is. Én például a németeket rühellem és utállom, mert minden háborut kirobbantanak, az angolokat rühellem és utállom, mert föl vannak dülve, hogy ôk a világon a legmenôbbek, a franciákat rühellem és utállom, mert mindig borháboruznak velünk. A négereket nem rühellem és utállom ôket, mert mit ártanak nekem, deviszont büdösek és ezért egy kicsit undorodok tőlük. Énnékem csak Olaszország tetszik!!!

Feldolgozási, megbeszélési szempontok (a 10–12 éves korosztály számára)

Bibliográfiai adatok: Részlet M. D’ Orta: „Én reméljük megúszom” című könyvéből. Fordította: Magyarósi Gizella. Európa Kiadó, 1991.

Háttérinformációk: „A kisdiák nem gondolkodik. A kisdiák vélekedik, összefoglal, értelmez, gondolatai támadnak, eldönti, helyes-e ez vagy az. Ezek az Örök Tanító szavai, kérdései. A kérdéseket D’Orta tanító úr közvetíti.” – olvasható az egyik gyerekdolgozat-gyűjtemény fülszövegében. Az első gyűjtemény után, amelyből az idézet származik, még két további is megjelent Magyarországon az Európa Kiadó gondozásában (Isten ingyér teremtett bennünket, Rómeó alulról jegyezte el Júliát). A szöveg alkalmas a különböző népekkel, országokkal, kultúrákkal kapcsolatos sztereotípiákkal, előítéletekkel történő foglalkozásra.

(Az írás az eredeti szövegnek megfelelően szándékosan tartalmaz helyesírási hibákat, ezzel is hangsúlyozva, hogy kisdiákok fogalmazványairól van szó.)

Javaslatok a történet feldolgozásához

Szerepjáték keretében kezdeményezünk beszélgetést a dolgozatot író nápolyi kisfiúval. Ez lehet párbeszéd, de elképzelhető, hogy az erre vállalkozó „szereplőt” az egész osztály kérdezgeti.

Az osztályt két részre osztjuk. Mindkét társaság 3-4 fős kiscsoportokra bomlik. Kiscsoportos formában az egyik társaság a következő mondathoz gyűjt befejezéseket: Büszke vagyok Magyarországra, mert… Az osztály másik része pedig a következő mondatot folytatja: Nekem nagyon tetszik ez az ország. (Szabadon választhatnak olyan országot, amelyről sokat hallottak, vagy ahol már jártak). Az érvek a táblára kerülnek, és ezek alapján folytatható a beszélgetés.

A feldolgozás során alkalmazható kérdések

Te hogyan válaszolnál a címben megfogalmazott kérdésre? Indokold a válaszodat!

Előfordult már veled, hogy kül- vagy belföldön, esetleg az osztályban rosszul bántak veled (lenéztek, gúnyoltak, semmibe vettek stb.) azért, mert máshonnan származol, vagy valamiért más vagy, mint a többiek? Mit éreztél? Mit tettél?

Tanácsok a pedagógusnak

A gyakorlat típusának megválasztásánál nagyon kell ügyelni arra, hogy a gyerekek érettségéhez, konkrét tapasztalataihoz alkalmazkodjunk. Az olasz gyerek nevében való érvelés nyilván nem valósítható meg olyan közegben, ahol még senki sem járt Olaszországban. A gyakorlat első változata is lebonyolítható más nemzet szerepeltetésével, amennyiben akad olyan tanuló, aki erre – megfelelő tapasztalatok birtokában – vállalkozik.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.10.07.
Megelégelték a diákok, hogy velük zsarolják a tanáraikat Interjú a Diákok a Tanárokért mozgalom elnökségével
abár a teljes társadalmi szolidaritás vagy az általános sztrájk, sőt forradalom (?) még várat magára, és a tüntetés maga is inkább apolitikusnak tekinthető koncertezésbe fulladt, aki kint...
(Forrás: mérce)
--
2022.10.07.
A FINN CSODAISKOLÁKBAN SEMMI OLYAN NEM TÖRTÉNIK, AMIT NE LEHETNE BÁRHOL, AKÁR INGYEN IS MEGVALÓSÍTANI
Az iskola nyitott volt számunkra, amúgy is rendszeresen járnak oda a világ minden tájáról. Az első, ami feltűnt, a hihetetlen tisztaság. Sehol egy porszem, még a szekrények teteje is tükö...
(Forrás: Qubit)
--
2022.10.07.
Tengernyi kockázatot hordoz, ha nem foglalkoznak eleget a médiaműveltséggel az iskolában
A digitális térrel kibővült valóság számos kockázatot hordoz a gyerekek egészséges személyiségfejlődésére. Az online térben túl könnyen férnek hozzá ártalmas tartalmakhoz (pl. pornogr...
(Forrás: g7.hu)
--
2022.10.07.
A tanárok ma nyitott kapukat döngetnek
Gulyás Gergely kancelláriaminiszter az elmúlt hónapokban többször is ismertette, hogy tervben van egy kiemelt pedagógus-bérfejlesztés. Azt a tényt viszont nem lehet mellőzni, hogy 2020-tól...
(Forrás: Mandiner)
--
2022.10.07.
Az ország legjobb egyházi gimnáziumának tanárai is kiálltak a sztrájkolók mellett
A Budai Ciszterci Szent Imre Gimnázium tanárai egy Klebelsberg Kuno-idézettel fejezték ki szolidaritásukat a sztrájkoló kollégáik mellett – számolt be a Telex. A Facebookra feltöltött nyilv...
(Forrás: Mandiner)
--
2022.10.07.
Listázzák azokat a diákokat, akik nem vettek részt a reggeli élőláncban
Az indulatokat a felháborodáson nyerészkedő ellenzék mellett a Soros-galaxis szatellitjei is fűtik. Ugyanazok az emberek kongatják a vészharangot, akik már 2016-ban is megpróbáltak kormányt...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep