Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. július 31. vasárnap, 23:59

Az osztályfőnöki órák beszélgetéseihez 8.

A hólabda

Hová visz ez? Hol húzzuk meg a határt? És ki vonja meg? Nem kellene meghalnunk nekünk is, mindannyiunknak, akik itt vagyunk a szobában? Hiszen nyomorékok vagyunk, a közösségnek nincs sok haszna belőlünk. S még csúnyák is, idétlenek. Miért nem állítanak bennünket is félre az útból? Könyörületből, na persze. Csak jót tennének velünk, emberséges dolog volna. Hiszen annyit szenvedtünk. És annyit kell szenvednünk még. De ki öljön meg bennünket? És utánunk majd az elmebetegeket is, mert azok is szenvednek. Úgy végre nyomorék és bolond nélkül marad a világ. Tökéletes lesz? Vagy hólabda csak. A nagy hólabda egyszerre elszabadul. Előbb a nyomorékokat és a bolondokat gázolja el, aztán a más vallásúakat, aztán a vallástalanokat, aztán a különféle szektákat, aztán a baloldaliakat, aztán a sötétbőrűeket, meg a sárgákat, meg a bibircsókosakat, meg a tarkabarkákat, aztán az iszákosokat, antialkoholistákat, paráznákat, szüzeket, bűnözőket, homoszexuálisakat, „Dobd le a bombát!”-pártiakat, „Ne dobd le a bombát!”-pártiakat, cigányokat és minden embert, aki más. Akkor lesz tökéletes a világ. Mikor a hólabda megáll. A tökéletes világban egy ember marad: ő ölt meg könyörületből mindenkit, aki más volt, mint ő, tehát mindenkit, mindenkit ezen az egész böhöm nagy világon. És akkor könyörületből ő is öngyilkos lesz, hogy végre csönd legyen.

Feldolgozási, megbeszélési szempontok (14 évesnél idősebb tanulók számára)

Bibliográfiai adatok: Részlet Peter Marshall Tombol a Hold című regényéből. Európa Könyvkiadó, Budapest, 1967. Ford.: Bányay Geyza, 169–170. o.

Kulcsfogalmak: Másság, elfogadás, tolerancia, jog, erkölcs, döntés.

Háttér-információk: A regény egy mozgássérültek számára fenntartott intézetben játszódik, és két, gyermekparalízis következtében kerekes székbe került fiatalról szól. A tizenéves Anett szavai olvashatók az idézetben. A lány szembeszáll társa véleményével, aki azt állítja, hogy egy anyának joga van ahhoz, hogy életképtelen gyermekét megölje. A bíróság e tettéért felmentette az anyát.

Kérdések és feladatok a történet feldolgozásához

Mi a véleményetek Anett szavairól?

Magyarországon is előfordult néhány éve, hogy a köztársasági elnök kegyelmet adott annak az anyának, aki segített menthetetlen és erős fájdalmak miatt szenvedő kislányának az öngyilkosságban.

Kiket tekintünk „másnak”?

A probléma körüljáráshoz idézzétek vissza a csuklyás veréb történetét, amely korábban szerepelt a honlapon (A csuklyás veréb). A beszélgetést segíthetik a mellékelt képek, illetve Németh László Másság című írása is.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.07.31.
Totyik Tamás: Ha nem cselekszik azonnal, a kormánynak vállalnia kell a felelősséget a közoktatás padlóra küldéséért
A Nemzeti alaptanterv bevezetése, az iskolák tömeges kiszervezése (egyházi fenntartású iskolák számának drasztikus megemelkedése), a köznevelési rendszer szétszabdalása (óvodák fenntart...
(Forrás: mérce)
--
2021.07.31.
A harzbergi demokratikus iskola. Benedikt Hageneder írása
gy csoport tanítóképzős diák a bécsi egyházi tanárképző főiskolán (Kirchliche Pädagogische Hochschule – KPH – Wien/Krems) úgy döntött, hogy nem elégszik meg a főiskola nyújtotta...
(Forrás: tani-tani online)
--
2021.07.31.
Kilenc órai iskolakezdést és tanári béremelést - 12 pontos oktatási tervet fogalmazott az ADOM
Az ADOM Diákmozgalom utcai és online aláírásgyűjtésbe kezdett az általuk megfogalmazott 12 oktatási reformjavaslat mellett. A diákszervezet azt szeretné, ha a javaslataikat a jövő évi orsz...
(Forrás: eduline)
--
2021.07.28.
„NE MAGAS LÓRÓL TEKINTSÜNK LE A GYEREKEKRE, HANEM MERJÜNK VELÜK HUMORIZÁLNI” A tavalyi év egyik Szupertanár-jelöltjével beszélgettünk
Van, aki olyan őszinte lelkesedéssel, nyílt átéléssel beszél a munkájáról, hogy már néhány szavából átjön, mennyire imádja, amit csinál. Így van ez a tavalyi Szupertanár-jelölt Poly...
(Forrás: dívány.hu)
--
2021.07.28.
Takaró Mihály vezényletével alakítják át a NAT után a tanárképzést is
Az átalakítás a pedagógusképzés lebutítását vetíti előre a szakemberek szerint. „Egy tanárnak nyilvánvalóan nemcsak az érettségi tananyagot kell tudnia, hanem annál jóval többet....
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.07.28.
A kormány nem megvédi, hanem pajzsként használja a gyerekeket
A gyermekek felhasználása politikai kampányokban nem újszerű, Magyarországon sajnos kifejezetten gyakori probléma. Nem ismeretlen jelenség, amikor politikusok óvodákban, iskolákban parádé...
(Forrás: mérce)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep