Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. július 31. vasárnap, 23:59

Az osztályfőnöki órák beszélgetéseihez 8.

A hólabda

Hová visz ez? Hol húzzuk meg a határt? És ki vonja meg? Nem kellene meghalnunk nekünk is, mindannyiunknak, akik itt vagyunk a szobában? Hiszen nyomorékok vagyunk, a közösségnek nincs sok haszna belőlünk. S még csúnyák is, idétlenek. Miért nem állítanak bennünket is félre az útból? Könyörületből, na persze. Csak jót tennének velünk, emberséges dolog volna. Hiszen annyit szenvedtünk. És annyit kell szenvednünk még. De ki öljön meg bennünket? És utánunk majd az elmebetegeket is, mert azok is szenvednek. Úgy végre nyomorék és bolond nélkül marad a világ. Tökéletes lesz? Vagy hólabda csak. A nagy hólabda egyszerre elszabadul. Előbb a nyomorékokat és a bolondokat gázolja el, aztán a más vallásúakat, aztán a vallástalanokat, aztán a különféle szektákat, aztán a baloldaliakat, aztán a sötétbőrűeket, meg a sárgákat, meg a bibircsókosakat, meg a tarkabarkákat, aztán az iszákosokat, antialkoholistákat, paráznákat, szüzeket, bűnözőket, homoszexuálisakat, „Dobd le a bombát!”-pártiakat, „Ne dobd le a bombát!”-pártiakat, cigányokat és minden embert, aki más. Akkor lesz tökéletes a világ. Mikor a hólabda megáll. A tökéletes világban egy ember marad: ő ölt meg könyörületből mindenkit, aki más volt, mint ő, tehát mindenkit, mindenkit ezen az egész böhöm nagy világon. És akkor könyörületből ő is öngyilkos lesz, hogy végre csönd legyen.

Feldolgozási, megbeszélési szempontok (14 évesnél idősebb tanulók számára)

Bibliográfiai adatok: Részlet Peter Marshall Tombol a Hold című regényéből. Európa Könyvkiadó, Budapest, 1967. Ford.: Bányay Geyza, 169–170. o.

Kulcsfogalmak: Másság, elfogadás, tolerancia, jog, erkölcs, döntés.

Háttér-információk: A regény egy mozgássérültek számára fenntartott intézetben játszódik, és két, gyermekparalízis következtében kerekes székbe került fiatalról szól. A tizenéves Anett szavai olvashatók az idézetben. A lány szembeszáll társa véleményével, aki azt állítja, hogy egy anyának joga van ahhoz, hogy életképtelen gyermekét megölje. A bíróság e tettéért felmentette az anyát.

Kérdések és feladatok a történet feldolgozásához

Mi a véleményetek Anett szavairól?

Magyarországon is előfordult néhány éve, hogy a köztársasági elnök kegyelmet adott annak az anyának, aki segített menthetetlen és erős fájdalmak miatt szenvedő kislányának az öngyilkosságban.

Kiket tekintünk „másnak”?

A probléma körüljáráshoz idézzétek vissza a csuklyás veréb történetét, amely korábban szerepelt a honlapon (A csuklyás veréb). A beszélgetést segíthetik a mellékelt képek, illetve Németh László Másság című írása is.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.11.26.
ORSZÁGOS AZ ELÉGEDETLENSÉG – AZ ŐSZI TILTAKOZÁSI HULLÁM 2000 ESEMÉNYE LÁTHATÓ TÉRKÉPÜNKÖN
napi térképek után most elkészült az őszi tiltakozások – sztrájkok, polgári engedetlenség, élőláncok, szolidaritási akciók – egyesített térképe. A térképen mintegy 300 telep...
(Forrás: ckpinfo)
--
2022.11.24.
Toplistás tankerületi vezetők: mindenki kétmillió forintnál nagyobb jutalmat kapott
„Bár Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ vezetője áll a tankerületi hierarchia csúcsán, meglepő módon az 1,7 milliós összeggel nem ő kapta a legmagasabb motivációs elismerést 2021...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2022.11.24.
Súlyos bizonyítványt kapott a magyar oktatás
Egy új uniós jelentés adatokkal bizonyítja a magyar oktatás teljes kudarcát: az iskolai eredmények romlanak, az oktatásra fordított állami pénz kevés, egyre többen hullanak ki idő előtt...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.11.24.
Kampányt hirdetett egy pedagóguscsoport, hogy kiderüljön, mit (nem) tud venni egy tanár a nettó órabéréből
Akciókampányt hirdetett a Pedagógus Egység nevű, a tanársztrájkhullám támogatására alakult csoport, hogy minél többeket rávegyen arra, hogy a nettó órabérét kiszámolva szembesüljö...
(Forrás: Mérce)
--
2022.11.23.
AZ UKRAJNAI MENEKÜLT GYEREKEKNEK NEM FELZÁRKÓZTATÁSRA, HANEM POZITÍV ÉLMÉNYEKRE LENNE SZÜKSÉGÜK AZ ISKOLÁBAN
Milyen szerepet tölthet be a művészet az oktatásban? Hogyan használható a kreatív pedagógia eszköztára a hátrányos helyzetű gyerekek tanulási folyamataiban? Hogyan segíthetnék a külö...
(Forrás: Qubit)
--
2022.11.23.
„Komfortot találok a vagdosásban” – pánik, önsértés és mentális zavarok a gyermekeknél
„Kisebb lett a világ”, „ha valaki rámnéz, sírni tudnék”, „el akarok tűnni valahova”, „addig ütöm a bordáimat, amíg be nem húzódnak”, „nem lenne-e könnyebb, ha nem lenné...
(Forrás: Mandiner)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep