Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2015. szeptember 18. péntek, 6:53

Alma a fán – Iskolavezetők a méltányos oktatásért1

Zárszó

A kötet zárszavában a következőt kérdést tettük fel a meginterjúvolt szakembereknek:

Mi az a legfontosabb kérdés a méltányosság témájával kapcsolatban, amit egy intézményvezetőnek fel kellene tennie magának, ami elgondolkodtat, és további párbeszédre ösztönöz?

Az alábbiakban az általuk megfogalmazott kérdéseket adjuk közre.2

1. K. Nagy Emese

Meddig legyen vezető egy vezető?

Vajon helyes-e, hogy újra szeretnék az intézmény élén állni?

Vajon nem rutinból teszem-e a dolgom?

Mit lehet másképpen csinálni?

Vajon nem telepszem-e rá túlságosan a tantestületre?

Mi történik, ha jön egy új vezető, aki nem ezt az irányt követi?

Mi lesz a gyerekekkel, ha nem érzik a méltányosság biztonságát?

Hogyan lehet hosszútávon fenntartható a program a méltányos oktatás megvalósítása érdekében?

2. Kóbor Zoltán

Miért csinálom azt, amit csinálok, mi határozza meg alapvetően a hozzáállásomat?

Saját elképzeléseimet akarom megvalósítani, vagy az iskolát, az intézményt, a gyerekeket helyezem előtérbe?

Rendelkezem-e kellő önismerettel és végzek-e folyamatos önvizsgálatot annak érdekében, hogy tisztában legyek a legfőbb céljaimmal?

3. Radicsné Szerencsés Terézia

Hogyan tudom motiválni, lelkesíteni a kollégákat annak érdekében, hogy a közösen megfogalmazott célt elérjük?

Vajon megvan-e bennem az az önbizalom és optimizmus, ami a kollégák motiválásához elengedhetetlen?

4. Csovcsics Erika

Ki tudok-e időnként lépni a tanári, vezetői békaperspektívából, és rá tudok-e látni más szemmel az iskolára?

Ha az általam vezetett iskolában én magam lennék az egyik legproblémásabb gyerek, ebből a szemszögből vajon mit gondolnék, min kellene változtatni a fejlődés, a haladás érdekében?

Hogyan lehetne egy második esélyt adni az intézményből lemorzsolódó gyerekeknek, vagy azoknak a 16 éveseknek, akikre már nem vonatkozik a tankötelezettség, de eddig nem sok jót tapasztaltak az iskolából?

Miként lehetne őket az intézménybe visszaterelni?

5. Feketű Béla

Mit ért az intézmény méltányosság alatt, van-e ennek közös fogalmi háttere, egyként gondolkodik-e erről az iskola közössége, magáénak vallja-e a szemléletet?

Hogyan igazítható ehhez a gyakorlat, hogyan működtethető a közös alapokon a méltányos oktatás, miként támogathatjuk leginkább ennek megvalósulását?

6.Hegyiné Mladoniczki Éva, Kállai Mária

Megteszek-e mindent annak érdekében, hogy a méltányos oktatás, az egyenlő esélyek biztosítása ne csak a retorika szintjén maradjon, hanem valóban megvalósuljon?

Az intézmény minden szintjén megjelenik-e, vagy csak elvárom, és hagyom, hogy magától alakuljon?

Vajon biztosítom-e, hogy a méltányosság értéke a társadalom hiányosságai, illetve a külső-belső változások ellenére ugyanúgy fennmaradjon az iskolában?

Vezetőként mennyire vagyok ebben tudatos?

1Alma a fán – Iskolavezetők a méltányos oktatásért. Kiadja a Tempus Közalapítvány, szerk.: B. Tier Noémi, Budapest, 2015

2A Zárszó a kötet 106-108. oldalán található

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep