Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2015. szeptember 18. péntek, 6:53

Alma a fán – Iskolavezetők a méltányos oktatásért1

Zárszó

A kötet zárszavában a következőt kérdést tettük fel a meginterjúvolt szakembereknek:

Mi az a legfontosabb kérdés a méltányosság témájával kapcsolatban, amit egy intézményvezetőnek fel kellene tennie magának, ami elgondolkodtat, és további párbeszédre ösztönöz?

Az alábbiakban az általuk megfogalmazott kérdéseket adjuk közre.2

1. K. Nagy Emese

Meddig legyen vezető egy vezető?

Vajon helyes-e, hogy újra szeretnék az intézmény élén állni?

Vajon nem rutinból teszem-e a dolgom?

Mit lehet másképpen csinálni?

Vajon nem telepszem-e rá túlságosan a tantestületre?

Mi történik, ha jön egy új vezető, aki nem ezt az irányt követi?

Mi lesz a gyerekekkel, ha nem érzik a méltányosság biztonságát?

Hogyan lehet hosszútávon fenntartható a program a méltányos oktatás megvalósítása érdekében?

2. Kóbor Zoltán

Miért csinálom azt, amit csinálok, mi határozza meg alapvetően a hozzáállásomat?

Saját elképzeléseimet akarom megvalósítani, vagy az iskolát, az intézményt, a gyerekeket helyezem előtérbe?

Rendelkezem-e kellő önismerettel és végzek-e folyamatos önvizsgálatot annak érdekében, hogy tisztában legyek a legfőbb céljaimmal?

3. Radicsné Szerencsés Terézia

Hogyan tudom motiválni, lelkesíteni a kollégákat annak érdekében, hogy a közösen megfogalmazott célt elérjük?

Vajon megvan-e bennem az az önbizalom és optimizmus, ami a kollégák motiválásához elengedhetetlen?

4. Csovcsics Erika

Ki tudok-e időnként lépni a tanári, vezetői békaperspektívából, és rá tudok-e látni más szemmel az iskolára?

Ha az általam vezetett iskolában én magam lennék az egyik legproblémásabb gyerek, ebből a szemszögből vajon mit gondolnék, min kellene változtatni a fejlődés, a haladás érdekében?

Hogyan lehetne egy második esélyt adni az intézményből lemorzsolódó gyerekeknek, vagy azoknak a 16 éveseknek, akikre már nem vonatkozik a tankötelezettség, de eddig nem sok jót tapasztaltak az iskolából?

Miként lehetne őket az intézménybe visszaterelni?

5. Feketű Béla

Mit ért az intézmény méltányosság alatt, van-e ennek közös fogalmi háttere, egyként gondolkodik-e erről az iskola közössége, magáénak vallja-e a szemléletet?

Hogyan igazítható ehhez a gyakorlat, hogyan működtethető a közös alapokon a méltányos oktatás, miként támogathatjuk leginkább ennek megvalósulását?

6.Hegyiné Mladoniczki Éva, Kállai Mária

Megteszek-e mindent annak érdekében, hogy a méltányos oktatás, az egyenlő esélyek biztosítása ne csak a retorika szintjén maradjon, hanem valóban megvalósuljon?

Az intézmény minden szintjén megjelenik-e, vagy csak elvárom, és hagyom, hogy magától alakuljon?

Vajon biztosítom-e, hogy a méltányosság értéke a társadalom hiányosságai, illetve a külső-belső változások ellenére ugyanúgy fennmaradjon az iskolában?

Vezetőként mennyire vagyok ebben tudatos?

1Alma a fán – Iskolavezetők a méltányos oktatásért. Kiadja a Tempus Közalapítvány, szerk.: B. Tier Noémi, Budapest, 2015

2A Zárszó a kötet 106-108. oldalán található

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.11.26.
ORSZÁGOS AZ ELÉGEDETLENSÉG – AZ ŐSZI TILTAKOZÁSI HULLÁM 2000 ESEMÉNYE LÁTHATÓ TÉRKÉPÜNKÖN
napi térképek után most elkészült az őszi tiltakozások – sztrájkok, polgári engedetlenség, élőláncok, szolidaritási akciók – egyesített térképe. A térképen mintegy 300 telep...
(Forrás: ckpinfo)
--
2022.11.24.
Toplistás tankerületi vezetők: mindenki kétmillió forintnál nagyobb jutalmat kapott
„Bár Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ vezetője áll a tankerületi hierarchia csúcsán, meglepő módon az 1,7 milliós összeggel nem ő kapta a legmagasabb motivációs elismerést 2021...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2022.11.24.
Súlyos bizonyítványt kapott a magyar oktatás
Egy új uniós jelentés adatokkal bizonyítja a magyar oktatás teljes kudarcát: az iskolai eredmények romlanak, az oktatásra fordított állami pénz kevés, egyre többen hullanak ki idő előtt...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.11.24.
Kampányt hirdetett egy pedagóguscsoport, hogy kiderüljön, mit (nem) tud venni egy tanár a nettó órabéréből
Akciókampányt hirdetett a Pedagógus Egység nevű, a tanársztrájkhullám támogatására alakult csoport, hogy minél többeket rávegyen arra, hogy a nettó órabérét kiszámolva szembesüljö...
(Forrás: Mérce)
--
2022.11.23.
AZ UKRAJNAI MENEKÜLT GYEREKEKNEK NEM FELZÁRKÓZTATÁSRA, HANEM POZITÍV ÉLMÉNYEKRE LENNE SZÜKSÉGÜK AZ ISKOLÁBAN
Milyen szerepet tölthet be a művészet az oktatásban? Hogyan használható a kreatív pedagógia eszköztára a hátrányos helyzetű gyerekek tanulási folyamataiban? Hogyan segíthetnék a külö...
(Forrás: Qubit)
--
2022.11.23.
„Komfortot találok a vagdosásban” – pánik, önsértés és mentális zavarok a gyermekeknél
„Kisebb lett a világ”, „ha valaki rámnéz, sírni tudnék”, „el akarok tűnni valahova”, „addig ütöm a bordáimat, amíg be nem húzódnak”, „nem lenne-e könnyebb, ha nem lenné...
(Forrás: Mandiner)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep