Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. július 31. vasárnap, 23:59

Az osztályfőnöki órák beszélgetéseihez 2.

Békés Pál: Aztán pezsgő

Dr. Czabarka az Egyesült Államok Hadiakadémiáján vette át a legmagasabb elnöki kitüntetést. Vigyázzban hallgatta végig, amint egy tábornok ismerteti katonaorvosi pályafutását.

Dr. Czabarka 1940-ben diplomázott Budapesten, egy évre rá a varsói magyar katonakórházban gyakorolt, aztán a Don, onnan hazaoperálta magát, Keszthelynél elfogták, hadifogoly-orvos lett az Urálban, alighogy hazatért, delegálták a koreai háborúba, az ottani magyar egészségügyiekhez. 56-ban már a pesti utcákon kötözött, aztán elhagyta szülővárosát. Új hazájában megbecsülték, és amint elkezdődött Vietnam, már küldték is: tíz esztendő frontkórház-szolgálat.

A hallgatóságot lenyűgözte a kitüntetett életrajza; hujjogattak, dr. Czabarka beszédét várták. Azt mondta: – Amikor vágják, mindenki egyforma. Várták, hogy folytassa. De nem folytatta. Gyér taps következett, aztán pezsgő.

Feldolgozási, megbeszélési szempontok (14–18 éves tanulók számára)

Bibliográfiai adatok: Békés Pál Bélyeggyűjteményéből. Osiris Kiadó, Budapest, 2000.

Általunk megadott háttérinformációk: Dr. Czabarka élete egy fél évszázad történelmén ível keresztül. Háborúról háborúra jár, és teszi a dolgát. A Békés Pál Bélyeggyűjteményének darabjai az örkényi egypercesek hagyományait folytatják.

Kulcsfogalmak: Háború, dicsőség, elismerés, értékrend, szenzáció, egyenlőség, abszurd.

A feldolgozást segítő kérdéssor

Milyen szerepet játszott dr. Czabarka a frontokon?

Mi a véleményetek róla mint orvosról?

Mi a véleményetek róla mint emberről?

Miért várta a közönség izgatottan az ő élménybeszámolóját?

Miért fogadta gyér taps az általa mondott egy mondatot?

Miért reagált Czabarka ilyen különös módon a rangos kitüntetésre?

Felhasználói tapasztalatok, módszertani ötletek

Az idézet felolvasása előtt célszerű felvázolni a XX. század második felének azokat a történelmi eseményeit, amelyek doktor Czabarka életének állomásait meghatározzák.A mai diákok egészen fiatal korban meglepően jó érzékkel reagálnak az abszurd, csattanós történetekre. Javasoljuk, hogy a történetet a pedagógus olvassa fel, és a diákok spontán reakcióiból elindulva beszélje meg az adott jelenséget.

Egyéb megjegyzések

Az idézet alkalmas arra, hogy rámutassunk: a világra szóló események, háborúk, katasztrófák egyes emberek egész életsorsát meghatározzák. Czabarka különböző frontokon orvosként szolgálva, háborús „pácienseit” operálva az emberek egyenlőségére, sebezhetőségére, halandóságára, kiszolgáltatottságára döbben rá. Ez az élményanyag sehogyan nem illik össze a hamis pátosszal, szenzációval. Hiszen Czabarka nem valami nagy ügytől vezérelve, önként vállalta az embert próbáló feladatot. Tisztességesen tette a dolgát ott, ahová az élet véletlenszerűen sodorta.

Az idézet megbeszélését 14 évnél idősebb tanulók számára javasoljuk.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep