Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. július 31. vasárnap, 23:59

Az osztályfőnöki órák beszélgetéseihez 2.

Békés Pál: Aztán pezsgő

Dr. Czabarka az Egyesült Államok Hadiakadémiáján vette át a legmagasabb elnöki kitüntetést. Vigyázzban hallgatta végig, amint egy tábornok ismerteti katonaorvosi pályafutását.

Dr. Czabarka 1940-ben diplomázott Budapesten, egy évre rá a varsói magyar katonakórházban gyakorolt, aztán a Don, onnan hazaoperálta magát, Keszthelynél elfogták, hadifogoly-orvos lett az Urálban, alighogy hazatért, delegálták a koreai háborúba, az ottani magyar egészségügyiekhez. 56-ban már a pesti utcákon kötözött, aztán elhagyta szülővárosát. Új hazájában megbecsülték, és amint elkezdődött Vietnam, már küldték is: tíz esztendő frontkórház-szolgálat.

A hallgatóságot lenyűgözte a kitüntetett életrajza; hujjogattak, dr. Czabarka beszédét várták. Azt mondta: – Amikor vágják, mindenki egyforma. Várták, hogy folytassa. De nem folytatta. Gyér taps következett, aztán pezsgő.

Feldolgozási, megbeszélési szempontok (14–18 éves tanulók számára)

Bibliográfiai adatok: Békés Pál Bélyeggyűjteményéből. Osiris Kiadó, Budapest, 2000.

Általunk megadott háttérinformációk: Dr. Czabarka élete egy fél évszázad történelmén ível keresztül. Háborúról háborúra jár, és teszi a dolgát. A Békés Pál Bélyeggyűjteményének darabjai az örkényi egypercesek hagyományait folytatják.

Kulcsfogalmak: Háború, dicsőség, elismerés, értékrend, szenzáció, egyenlőség, abszurd.

A feldolgozást segítő kérdéssor

Milyen szerepet játszott dr. Czabarka a frontokon?

Mi a véleményetek róla mint orvosról?

Mi a véleményetek róla mint emberről?

Miért várta a közönség izgatottan az ő élménybeszámolóját?

Miért fogadta gyér taps az általa mondott egy mondatot?

Miért reagált Czabarka ilyen különös módon a rangos kitüntetésre?

Felhasználói tapasztalatok, módszertani ötletek

Az idézet felolvasása előtt célszerű felvázolni a XX. század második felének azokat a történelmi eseményeit, amelyek doktor Czabarka életének állomásait meghatározzák.A mai diákok egészen fiatal korban meglepően jó érzékkel reagálnak az abszurd, csattanós történetekre. Javasoljuk, hogy a történetet a pedagógus olvassa fel, és a diákok spontán reakcióiból elindulva beszélje meg az adott jelenséget.

Egyéb megjegyzések

Az idézet alkalmas arra, hogy rámutassunk: a világra szóló események, háborúk, katasztrófák egyes emberek egész életsorsát meghatározzák. Czabarka különböző frontokon orvosként szolgálva, háborús „pácienseit” operálva az emberek egyenlőségére, sebezhetőségére, halandóságára, kiszolgáltatottságára döbben rá. Ez az élményanyag sehogyan nem illik össze a hamis pátosszal, szenzációval. Hiszen Czabarka nem valami nagy ügytől vezérelve, önként vállalta az embert próbáló feladatot. Tisztességesen tette a dolgát ott, ahová az élet véletlenszerűen sodorta.

Az idézet megbeszélését 14 évnél idősebb tanulók számára javasoljuk.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.11.22.
Digitális oktatás – áram és eszköz nélkül
Az őszi iskolabezárás sokak szerint borítékolható volt. Különböző pedagógus-szakszervezetek rendszeresen kérték a kormányt, hogy minél előbb zárják be az oktatási intézményeket. A...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Attól, hogy valami kényelmetlen, még nem trauma!
Valóban, változtatni a megszokott életformán kényelmeltlen: sok dolgot nem lehet rutinból csinálni, új szokásokat kell kialakítani, másféle kihívásokkal kell szembenézni. Kényelmetlen,...
(Forrás: alterkata)
--
2020.11.22.
Dacolunk a trenddel: maszkot erőltetnek a fogyatékkal élőkre is
Hiába sok esetben megoldhatatlan feladat számukra a kötelező maszkhasználat, az operatív törzs elutasította az autisták, illetve a súlyos értelmi fogyatékossággal élők hozzátartozóinak...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Csapó Benő: Évekig tarthat behozni a diákok lemaradását, amit a távoktatás okoz
Csapó Benő, az SZTE Neveléstudományi Intézetének egyetemi tanára szerint a tavaszi távoktatás miatt Magyarországon is van lemaradás, és bár pontos eredményeket csak 2–3 éve múlva kapnak...
(Forrás: szeged.hu)
--
2020.11.21.
Tantermen kívüli digitális oktatás. Braun József írása
2020. március 12-én az a sajátos és – csak különféle katasztrófák idejéről ismerős – helyzet adódott, hogy egyik napról a másikra, péntekről hétfőre sutba kellett vágni szinte...
(Forrás: Tani-tani online)
--
2020.11.21.
A gyermekeknek joguk van a szeretetteljes élethez
Az ENSZ Közgyűlése 1959. november 20-án fogadta el a Gyermekek Jogairól szóló Nyilatkozatot. A dokumentum megfogalmazta többek között az állampolgársághoz, a névhez, vagy az oktatáshoz...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep