Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. július 31. vasárnap, 23:59

Az osztályfőnöki órák beszélgetéseihez 2.

Békés Pál: Aztán pezsgő

Dr. Czabarka az Egyesült Államok Hadiakadémiáján vette át a legmagasabb elnöki kitüntetést. Vigyázzban hallgatta végig, amint egy tábornok ismerteti katonaorvosi pályafutását.

Dr. Czabarka 1940-ben diplomázott Budapesten, egy évre rá a varsói magyar katonakórházban gyakorolt, aztán a Don, onnan hazaoperálta magát, Keszthelynél elfogták, hadifogoly-orvos lett az Urálban, alighogy hazatért, delegálták a koreai háborúba, az ottani magyar egészségügyiekhez. 56-ban már a pesti utcákon kötözött, aztán elhagyta szülővárosát. Új hazájában megbecsülték, és amint elkezdődött Vietnam, már küldték is: tíz esztendő frontkórház-szolgálat.

A hallgatóságot lenyűgözte a kitüntetett életrajza; hujjogattak, dr. Czabarka beszédét várták. Azt mondta: – Amikor vágják, mindenki egyforma. Várták, hogy folytassa. De nem folytatta. Gyér taps következett, aztán pezsgő.

Feldolgozási, megbeszélési szempontok (14–18 éves tanulók számára)

Bibliográfiai adatok: Békés Pál Bélyeggyűjteményéből. Osiris Kiadó, Budapest, 2000.

Általunk megadott háttérinformációk: Dr. Czabarka élete egy fél évszázad történelmén ível keresztül. Háborúról háborúra jár, és teszi a dolgát. A Békés Pál Bélyeggyűjteményének darabjai az örkényi egypercesek hagyományait folytatják.

Kulcsfogalmak: Háború, dicsőség, elismerés, értékrend, szenzáció, egyenlőség, abszurd.

A feldolgozást segítő kérdéssor

Milyen szerepet játszott dr. Czabarka a frontokon?

Mi a véleményetek róla mint orvosról?

Mi a véleményetek róla mint emberről?

Miért várta a közönség izgatottan az ő élménybeszámolóját?

Miért fogadta gyér taps az általa mondott egy mondatot?

Miért reagált Czabarka ilyen különös módon a rangos kitüntetésre?

Felhasználói tapasztalatok, módszertani ötletek

Az idézet felolvasása előtt célszerű felvázolni a XX. század második felének azokat a történelmi eseményeit, amelyek doktor Czabarka életének állomásait meghatározzák.A mai diákok egészen fiatal korban meglepően jó érzékkel reagálnak az abszurd, csattanós történetekre. Javasoljuk, hogy a történetet a pedagógus olvassa fel, és a diákok spontán reakcióiból elindulva beszélje meg az adott jelenséget.

Egyéb megjegyzések

Az idézet alkalmas arra, hogy rámutassunk: a világra szóló események, háborúk, katasztrófák egyes emberek egész életsorsát meghatározzák. Czabarka különböző frontokon orvosként szolgálva, háborús „pácienseit” operálva az emberek egyenlőségére, sebezhetőségére, halandóságára, kiszolgáltatottságára döbben rá. Ez az élményanyag sehogyan nem illik össze a hamis pátosszal, szenzációval. Hiszen Czabarka nem valami nagy ügytől vezérelve, önként vállalta az embert próbáló feladatot. Tisztességesen tette a dolgát ott, ahová az élet véletlenszerűen sodorta.

Az idézet megbeszélését 14 évnél idősebb tanulók számára javasoljuk.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.06.29.
Válaszolt a Belügyminisztérium a tanároknak: kevesebb óra nem lesz, nagyobb fizetésemelés csak akkor, ha jól teljesít a gazdaság
A szakszervezetek a nem pedagógusi munkakörben foglalkoztatott oktatási dolgozók béremelését is kérték, egész pontosan azt, hogy az ő garantált alapilletményük ne legyen kevesebb, mint a...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.06.29.
Az Orbán-kormány sem a tanárok érdemi bérrendezésre, sem munkaterheik csökkentésére nem tett javaslatot a sztrájkbizottsági tárgyaláson
A kormány nevében tárgyaló Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár szerint 10 százaléknál nagyobb mértékű emelés is lehetséges, amennyiben “a gazdaság jól teljesít”. Szabó Zsuzsa...
(Forrás: Népszava)
--
2022.06.29.
Üres kézzel távoztak a tanárok a második sztrájkbizottsági egyeztetésről Botos Tamás OKTATÁS június 28., kedd 20:17 5
Az érdekvédelmi képviselet vitatja, hogy ez bérfejlesztés, szerintük ágazati-szakmai pótlék, amit be kellene építeni a tanárok bérébe. Szabó hozzátette: várják a kormány ezenfelüli...
(Forrás: 444.hu)
--
2022.06.27.
A MAGYAR ISKOLARENDSZERBEN KUTYAVILÁG VÁR A KÜLFÖLDRŐL HAZATÉRŐ GYEREKEKRE
„A magyar oktatási rendszer merevsége nagyon erős gátja tud lenni a migrációs motivációnak. Egy magyar szülő tízszer meggondolja, hogy kitegye a gyerekét annak, hogy elmenjenek, aztán k...
(Forrás: Qubit)
--
2022.06.27.
Csendben több mint a duplájára emelik az egyik diákhitel kamatát
Július 1-től 1,99%-ról 4,99%-ra emelkedik a szabad felhasználású Diákhitel 1 kamata, derül ki annak hivatalos honlapjáról, erre olvasónk hívta fel a figyelmünket. A felsőoktatási önkö...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.06.27.
Egyre több a felekezeti iskola, van már olyan tankerület, ahol több diák jár egyházi általánosba, mint államiba
Az egyházi oktatás-nevelés térnyerése nem a felekezeti oktatás iránti növekvő igények, és nem is szakmai szempontok alapján alakult ki: az a 2010 óta tartó “oktatáspolitika“ része,...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep