Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. július 31. vasárnap, 23:59

Az osztályfőnöki órák beszélgetéseihez 2.

Békés Pál: Aztán pezsgő

Dr. Czabarka az Egyesült Államok Hadiakadémiáján vette át a legmagasabb elnöki kitüntetést. Vigyázzban hallgatta végig, amint egy tábornok ismerteti katonaorvosi pályafutását.

Dr. Czabarka 1940-ben diplomázott Budapesten, egy évre rá a varsói magyar katonakórházban gyakorolt, aztán a Don, onnan hazaoperálta magát, Keszthelynél elfogták, hadifogoly-orvos lett az Urálban, alighogy hazatért, delegálták a koreai háborúba, az ottani magyar egészségügyiekhez. 56-ban már a pesti utcákon kötözött, aztán elhagyta szülővárosát. Új hazájában megbecsülték, és amint elkezdődött Vietnam, már küldték is: tíz esztendő frontkórház-szolgálat.

A hallgatóságot lenyűgözte a kitüntetett életrajza; hujjogattak, dr. Czabarka beszédét várták. Azt mondta: – Amikor vágják, mindenki egyforma. Várták, hogy folytassa. De nem folytatta. Gyér taps következett, aztán pezsgő.

Feldolgozási, megbeszélési szempontok (14–18 éves tanulók számára)

Bibliográfiai adatok: Békés Pál Bélyeggyűjteményéből. Osiris Kiadó, Budapest, 2000.

Általunk megadott háttérinformációk: Dr. Czabarka élete egy fél évszázad történelmén ível keresztül. Háborúról háborúra jár, és teszi a dolgát. A Békés Pál Bélyeggyűjteményének darabjai az örkényi egypercesek hagyományait folytatják.

Kulcsfogalmak: Háború, dicsőség, elismerés, értékrend, szenzáció, egyenlőség, abszurd.

A feldolgozást segítő kérdéssor

Milyen szerepet játszott dr. Czabarka a frontokon?

Mi a véleményetek róla mint orvosról?

Mi a véleményetek róla mint emberről?

Miért várta a közönség izgatottan az ő élménybeszámolóját?

Miért fogadta gyér taps az általa mondott egy mondatot?

Miért reagált Czabarka ilyen különös módon a rangos kitüntetésre?

Felhasználói tapasztalatok, módszertani ötletek

Az idézet felolvasása előtt célszerű felvázolni a XX. század második felének azokat a történelmi eseményeit, amelyek doktor Czabarka életének állomásait meghatározzák.A mai diákok egészen fiatal korban meglepően jó érzékkel reagálnak az abszurd, csattanós történetekre. Javasoljuk, hogy a történetet a pedagógus olvassa fel, és a diákok spontán reakcióiból elindulva beszélje meg az adott jelenséget.

Egyéb megjegyzések

Az idézet alkalmas arra, hogy rámutassunk: a világra szóló események, háborúk, katasztrófák egyes emberek egész életsorsát meghatározzák. Czabarka különböző frontokon orvosként szolgálva, háborús „pácienseit” operálva az emberek egyenlőségére, sebezhetőségére, halandóságára, kiszolgáltatottságára döbben rá. Ez az élményanyag sehogyan nem illik össze a hamis pátosszal, szenzációval. Hiszen Czabarka nem valami nagy ügytől vezérelve, önként vállalta az embert próbáló feladatot. Tisztességesen tette a dolgát ott, ahová az élet véletlenszerűen sodorta.

Az idézet megbeszélését 14 évnél idősebb tanulók számára javasoljuk.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.03.08.
Szegregáció vagy integráció…? Petrikné Jánossy Csilla írása
Vizsgálódásunk tárgya: a segítségre, támogatásra szorulók, azaz a különleges figyelmet igénylők, az SNI-sek, a részképességzavarral élők helyzete. A többségi, a köznyelv szerint „...
(Forrás: tani-tani online)
--
2021.03.08.
Modernizációba kényszerítve
2019-ben hozta létre a magyar kormány az első vagyonkezelő alapítványt, melyből kísérleti jelleggel a Budapesti Corvinus Egyetem intézményi modellváltását finanszírozta. Az alapítványi...
(Forrás: Drót.eu)
--
2021.03.08.
Csikorog a KRÉTA az általános digitális oktatás első napján
NEM ELŐSZÖR VAN GOND A KRÉTA-RENDSZERREL. Februárban is többször tört borsot a tanárok orra alá. Ez akkor és most is azért okoz a szokásosnál nagyobb kellemetlenséget a pedagógusoknak é...
(Forrás: index)
--
2021.03.08.
Az iskolaőröknek nem jár home office
Az iskolaőrök zöme az online oktatás idején is bejár dolgozni, néhányukat ideiglenesen másik iskolába vezényelték vagy a helyi kapitányságon kaptak megbízást – tudta meg a rendőrsé...
(Forrás: Népszava)
--
2021.03.08.
Dr. Sófi Gyula: A gyerekek 25–30 százalékának van pszichés gondja, és ezen a Covid tovább ront
Szorongás, halálfélelem, tisztálkodási kényszer – csak néhány olyan pszichés probléma, amely jelentősen gyakoribb lett a gyermekek és a serdülők között a járvány kezdete óta. Sófi...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.03.06.
Az óvodákban és iskolákban is lesz hétfőtől gyermekfelügyelet
Hétfőtől április 7-ig, a tavaszi szünet végéig bezárnak az óvodák, az iskolák pedig online oktatásra térnek át. A kormány mindenkit arra kér, hogy ha van erre módja, akkor otthon oldja...
(Forrás: telex)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep