Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2015. október 14. szerda, 6:46

A tanulás jövője – a tanárok, illetve a diákok egymás közti tudásmegosztása
(szekciófoglalkozás)

A tudásátadás játékos formái, a kollaboratív munkafolyamatok, a tanárok egymás közti tudásmegosztása, a valós idejű közös alkotás lehetősége és nem kevésbé öröme alig-alig éri el az iskolapadot és a tanári katedrát. Ezenközben az üzleti világban és a közösségi felületeken mindenki számára természetes a megosztás, a közösség tudásának kiaknázása egy-egy kreatív feladat megoldásában, hasonlóan a felhő alapú alkalmazások használata, melyek segítségével térben vagy időben távol lévő partnerek a legegyszerűbb módon tudnak együttműködni. A profitorientált üzleti világ mindig is élen járt a technológiai lehetőségek kiaknázásában, miközben az oktatás színterein csak jóval lassabban történik meg a fejlesztések használatba vétele. Noha az üzleti innovációk mögött meghúzódó kreatív gondolatok és alapelvek elsajátítása új utakat nyithatna meg az iskolák – gyakran zárt – világának izgalmasabbá tételében is.

A szekció vendégei részben üzleti vállalkozások, részben pedig olyan oktatási programok képviselői, melyek mögött komoly üzleti szereplők is állnak. Miért fontos számukra az oktatásba való invesztálás? Milyen alapelvekre építenék a jövő iskoláját? Vajon alkalmazhatók-e az oktatásban is a gamifikáció elemei vagy a crowdsourcing alapú tudásépítés, melyek a képviselt projektek közül többnek a fejlesztésében is fontos szerepet játszottak?

Friss gondolatokról, lehetőségekről, együttműködési területekről, közösségi megoldásokról beszélgetünk vendégeinkkel, akik a felvezetést követően bemutatják saját programjukat is. Bízunk abban, hogy a szekción elhangzó gondolatok a közönséget is inspirálják és a szó szerint is kihangosított közös gondolkodás az együttműködés új útjait is megnyitja.

Várnagy Priszcilla: Be-novative

A Be-novative egy fiatal magyar vállalkozás, egy olyan online innovációs platform fejlesztője és bevezetője, ami a játékosítást ötvözi a kreativitással és mindeközben módszertani támogatást is nyújt. A vállalatot 2011-ben alapították, és az azóta eltelt időszakban több mint 15 nagyvállalati ügyféllel és egyre növekvő közösségi felhasználói bázissal büszkélkedhet. A cég 2012-ben elnyerte többek között a Nasa és a Google által alapított Singularity University Global Impact díját, tavaly pedig megnyitotta irodáját az amerikai Szilícium-völgyben is.

Hisznek abban, hogy a közös inspirálódás olyan – a digitális világ adta – előny lehet, mely élmény elérhető és fejleszthető. A közösségépítés részeként tavaly indították el Ambassador Programjukat, melynek keretein belül egyetemisták kapnak lehetőséget, hogy tapasztalatot szerezzenek egy startupnál, innovációs trendekről tanuljanak, és nagyvállalati szakemberektől kapjanak visszajelzéseket a közösen szervezett projektjükre.

Are you a visionary? – teszi fel mottóként a kérdést a vállalati innovációs platform sikerei után az oktatási és a nyílt innováció felé nyitó vállalat, hiszen víziójának része az oktatás színesebbé, kreatívabbá tétele, a pedagógusok munkájának támogatása, melyhez keresik az együttműködési lehetőségeket is mind magyar, mind külföldi egyetemekkel, oktatási intézetekkel.

Kollányi Fruzsina: Skool

A Skool egy független magyar szervezet, a Technológiai Oktatásért Alapítvány fő projektje, akik a jövő irányát meghatározó technológiai fejlődésre és a nők modern társadalmakban betöltött egyre fontosabb szerepére fókuszálva indították útjára projektjüket. Független szervezetként non-profit alapon támogatják használható technológiai tudás átadását fiatal lányok és nők számára, ahogy ők mondják: szerelemből. Így a résztvevők amellett, hogy megtudhatják, hogy miről szól a technológia, arról is kapnak információt, hogy milyen jövőbeni karrierlehetőségek rejlenek számukra ebben az izgalmas világban ösztönözve és inspirálva őket a technológia területén történő életpálya választásra.

Kifejezett céljuk, hogy a fiatalok a tanulást felfedező, örömteli tevékenységként, sikerélményként éljék meg. Küldetésük, hogy tevékenységük pozitív társadalmi hatást indítson el Magyarországon, ahogy a mottójuk is mondja: yes, she codes. Hiszen a lányok és fiatal nők szakmai pályáját és sikerességét a technológia világán belül támogatva egyúttal elősegítik a nemek közötti egyensúly megteremtését is a szektorban. Hozzájárulnak ezáltal a magyar informatikai cégek társadalmi felelősségvállalási programjainak kiszélesítéséhez, hosszabb távon pedig egy gazdagabb és még sokszínűbb innovációs ökoszisztéma létrejöttéhez.

Farkas Róbert: Videótanár

A Videótanár nevű oktatásfejlesztési kezdeményezésben több mint 800 db 10-15 perces oktatóvideó készült el gyakorló pedagógusok közreműködésével, mely lefedi az általános iskola felső tagozatának szinte teljes tananyagát. Ehhez kapcsolódik egy nyitott oktatási portál, ami interaktív feladatokat, tesztsorokat, módszertani ajánlásokat, napi tréningeket, tanulmányi versenyeket és ajándékokra váltható Videotanár-bajnokságot is tartalmaz.

A portál több mint 17000 lektorált központi tesztkérdéssel rendelkezik, de a története itt nem ér véget, hiszen a Videotanár egy nyitott, folyamatosan alakuló és formálódó rendszer. Bárki, aki indíttatást érez arra, hogy hozzátegye a magáét, megteheti azt saját tananyagok, nyilvános, valamint bizalmas küldetések készítésével.

A fejlesztők célja az volt, hogy a tanulás ne unalmas könyvlapozgatás és magolás, hanem izgalmas játék legyen. A szekció során bemutatásra kerülnek a rendszer oktatási tartalmai és a tanulást segítő funkciói.

Halácsy Péter: Prezi

A jó ötletek terjedését segítjük – olvasható a 2009-ben startup cégként indult, azóta exponenciálisan növekvő, több nemzetközi díjjal is jutalmazott Prezi honlapján. A lineáris, slide-alapú prezentációkészítést kiváltó felhő alapú alkalmazásban az előadás elemeit szabadon lehet felvinni és rendezgetni, ami nem csak a vizualizálást teszi könnyebbé, hanem szakítva a lineáris gondolkodási sémával, támogatja a gondolatok többféle strukturálási lehetőségét, magát az alkotási folyamatot is. A szoftver teret ad a kollaboratív tanulásnak is, lehetőség van közös prezentációk valós idejű szerkesztésére.

A vállalatnak nem csak példaértékű oktatófilmjei vannak, de közismert, hogy sokat invesztál az oktatásba és a közösségek fejlesztésébe. A Prezi Nagykövet program exkluzív lehetőséget biztosít a világ egyetemi/főiskolai hallgatói számára saját startup tapasztalat szerzésére. A ConnectED program keretében az Egyesült Államok Oktatási Minisztériumával együttműködve biztosít szoftvert az arra jogosult iskolák és diákok számára az USA területén.

A Prezi Educators Society (Prezi oktatói közösség) pedig egy olyan exkluzív program, mely a világ innovatív oktatói számára nyújt hozzáférést a professzionális fejlesztésekhez, valamint szakmai kapcsolatépítési lehetőséghez juthatnak az Ed-Tech közösségen belül.

A Prezi alapítóinak elmondása alapján a legelső pillanattól kezdve fontos cél volt, hogy megkönnyítsék és jobbá tegyék az emberek közötti kommunikációt, amihez az alapgondolat részükről az ötletmegosztás volt. A szekcióban a Prezi egyik alapító tagja osztja meg gondolatait többek között a jövő iskolájáról is, melynek legfőbb erőssége a tanárok együttműködése.

Szekcióvezető: Szegedi Eszter
Tempus Közalapítvány Tudásmenedzsment csoport

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.03.06.
Az óvodákban és iskolákban is lesz hétfőtől gyermekfelügyelet
Hétfőtől április 7-ig, a tavaszi szünet végéig bezárnak az óvodák, az iskolák pedig online oktatásra térnek át. A kormány mindenkit arra kér, hogy ha van erre módja, akkor otthon oldja...
(Forrás: telex)
--
2021.03.05.
A már meghirdetett felvételiket nem törlik a középiskolákban, kollégiumban az érettségizők maradhatnak
A kollégiumokból nem kell mindenkinek kiköltöznie a következő egy hónapban, az intézményvezető az idén érettségizőknek bennlakást, és méltányossági kérelem alapján ezt az arra rá...
(Forrás: telex)
--
2021.03.05.
Maruzsa digitális oktatást jelent be, a kormány rendkívüli iskolai szünetről posztol
Miután Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkár pénteken bejelentette, hogy hétfőtől az óvodákban rendkívüli szünet lesz, az iskolák pedig tantermen kívüli, digitális munkarendre...
(Forrás: telex)
--
2021.03.05.
Ercse Kriszta: A tanárok a kormányzat elhanyagolt, veszélyeztetett és bántalmazott gyerekei
Nem kérdezik meg őket soha semmiről. A körülöttük kialakított szabályozási környezet tökéletesen ellehetetleníti, hogy autonóm, kreatív, felelős szakemberként, hivatásukhoz méltó...
(Forrás: g7.hu)
--
2021.03.05.
„Miért? Digitális oktatás lesz? Jaj, de jó, egész nap biciklizhetek az utcán!”
Majdnem pontosan egy évre a hirtelen bejelentett iskolabezárás után most újra tantermen kívüli digitális munkarendre állnak át az iskolák. A lépés várható volt, de nem sokkal felkészü...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.03.03.
Irodalom és cancel culture: Nyáry Krisztián a kötelezőkről és a vitakultúráról
Az író úgy véli, hogy a tananyagban, kánonban szereplő műveket reflektálatlanul semmiképpen nem kell a gyerekek kezébe adni. Nyáry a legnagyobb problémának a kronologikus irodalomoktatást...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep