Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2015. november 1. vasárnap, 17:37

OFOE Filmklub – Liza, a rókatündér

Szezonunk első felében a Suli-Mozi Extrához igazodik az OFOE és a Budapest Film Zrt. közös filmklubja. Szeptembertől decemberig olyan hazai alkotásokat láthatnak az érdeklődők, melyek nem csak azért fontosak és érdekesek, mert új nagyjátékfilmes rendezőket ismertettek meg a közönséggel, hanem azért is, mert komoly sikereket is értek a pénztáraknál – valamint mindegyik alkotás tökéletesen alkalmas arra, hogy a fiatalabb generációkat is megszólítsák formanyelvükkel, látásmódjukkal, történetükkel. A sort a Liza, a rókatündér című, nemzetközi fesztiváldíjat nyert magyar filmmel folytatjuk. A kapcsolódó beszélgetésen vendégünk: Czakó Judit, vágó. A beszélgetés moderátora Kovács Gellért, filmkritikus. Rendező: Ujj Mészáros Károly, főszereplő Balsai Móni.

Helyszín a –Kino Café, jegyár: 700 Ft.

Szeretettel várunk minden érdeklődőt!

Részletek filmkritikákból

Liza, a csinos, ám szerény ápolónő tizenkét éve gondoskodik a japán nagykövet özvegyéről. Egyhangú élete megváltozik, amikor születésnapi kimenőt kap. Elhatározza, hogy megtalálja élete szerelmét, ám a dolgok rendre balul sülnek el. Liza a japán slágerénekes, Tomy Tani szellemének segítségével arra a következtetésre jut, hogy ő a japán mesék elátkozott rókatündére. Miközben Liza megpróbálja legyőzni az átkot és megtalálni az igazit, a zsaruk, különösen Zoltán Zászlós érdeklődését is felkelti. (port.hu)

Végre egy magyar vígjáték, amiben működik a látvány, a vicc, a stílus. Ujj Mészáros Károly bemutatkozó nagyjátékfilmje hosszú ideig készült, s bizony igen mókás módon ad benne randevút a kelet-európai retróvilág a japán mitológiának – ám legalább ilyen erős, ha nem erősebb a hatása Jean-Pierre Jeunet agyonszeretett mágikus realizmusának vagy éppen Aki Kaurismäki hallgatag harsányságának. Élvezetes film. (Hipp-hopp, jön Liza! Port.hu, Kovács Gellért, 2015)

Ahogyan már az előzetes mesebeli, szirupos képi világa is gyanúsan emlékeztetett a jellegzetes Wes Anderson stílusra, úgy a teljes film is, ideértve a hangulatot és a történetvezetést is. De felemlegethetnénk az Amélie csodálatos életét vagy Jean-Pierre Jeunet és Audrey Tautou eggyel korábbi szenzációs alkotását, a Delicatessent, amelynek morbiddal vegyes, egyszerre abszurd és romantikus bája szintén közel esik Ujj Mészáros Károly első nagyjátékfilmjéhez.(Naív femme fatale, Hajnal Márton, Revizor, 2015)

Pár évvel ezelőtt még úgy lehetett volna legjobban méltatni a filmet, hogy az ember néhány perc után nem mondaná meg, hogy magyar vagy amerikai alkotást néz-e éppen. A hollywoodi romkomok hihetetlen mélyrepülése következtében azonban az előbbi állítás nem lenne méltó ehhez az alkotáshoz. Végre szinte teljesen múlóban a magyar modorosság, a nehézkes és erőltetett dialógusok és érzelemkifejező elemek. A történet egyedi, a benne rejlő potenciált teljesen kihasználja, anélkül, hogy túlfeszítené a húrt.(Ilyen szórakoztatóan még sosem hullottak a férfiak, Kajdi Júlia, Filmtekercs, 2015

Természetfeletti jelenségekből nincs hiány, de a film univerzuma is egy abszurd alternatív világ, A tanút idéző szatirikus magyar retróval ötvözve. A helyszín Csudapest, hősnőnk kedvenc helye a Mekk Burger, amiről – ha csak másodjára is – eszünkbe juthat a Big Kahuna Burger is Tarantino munkáiból. A film stílusáról is ő ugorhat be, elég arra gondolni, ahogy kiírják nekünk a karakterek nevét, mellette a body counttal (áldozati sorszámukkal). E mozi legalább annyira japánfetisiszta, mint a Kill Bill, zsánerfilmként pedig posztmodern mű, azaz gyermekdeden játékos és stilizált, ironikus és önreflexív.(Japán kísértethistória Budapesten, Csiger Ádám, Filmtett)

Persze a sztori és a képi világ nem érne semmit, ha Ujj Mészárosnak nem lennének ilyen bombajó színészei. Balsai Mónikáról én nem tudom, hogy hol bujkált eddig a vászon elől (vagyis de, a Társas játék egyik főszerepében a tévében), de most már egészen biztos, hogy nem fog visszajutni oda, a legnagyobb hülyeségeket is olyan komolysággal és elszántsággal tudja elsuttogni, hogy egy percig sem lesz modoros, amikor pedig egy jelenetben a japán erdőben tényleg rókatündér lesz belőle, akkor annyira félelmetes, mint egy igazi démon. Bede Fazekas Szabolcs tökéletes a finn dalokat éneklő, nevetségesen kis törölközővel zuhanyzó Zoltán rendőrként, aki egy idő után Liza lakótársa lesz, vele megjelenik Aki Kaurismäki hagyománya is, a szótlan, mozdulatlan, iszonyatosan vicces faarcú paliként. Ez egy olyan film, ahol Reviczky Gábor és Szabó Győző tényleg vicces. És ott van még az egyébként dán születésű David Sakurai is, aki Tomy Taniként először csak mérhetetlenül cool, aztán fenyegető jelenség, hogy a történet végére aztán tényleg félelmetes legyen. Képzelem, mennyire macerás lehetett Tani szerepére bárkit is találni, most viszont el sem tudnám képzelni, hogy bárki megfelelőbbet találtak volna rá. (Erre a filmre vártunk már olyan régóta, Klág Dávid, Index, 2015)

A forgatókönyv első változata Pozsgai Zsolt Liselotte és a május című drámájából indult ki, amelynek alaphelyzete nagyjából azonos a fent vázolt sztorival, de végkifejlete lényegesen sötétebb, mint Ujj Mészáros filmjéé lesz. A forgatókönyv az idők során teljesen elszakadt a drámától, és persze a rókatündér-vonal is az író-rendező találmánya. Ez japán-mániájának köszönhető, ugyanis a róka a japán folklórban az európai tündérekhez hasonló képességekkel rendelkező lényként jelenik meg. Mivel a rókatündérek képesek emberi formát ölteni, egyelőre nincs rá bizonyítékunk, hogy Liza nem tartozik közéjük. (Magyar rókatündér tizedeli a pasikat, Bujdosó Bori, Origo)

A Liza, a rókatündér nemzetközi fesztiválkörútja folytatódik. Japán élvonalbeli filmünnepe, a 10. születésnapját ünneplő oszakai filmfesztiválon lesz látható a jövő héten. Az Osaka Grand Prix-ért és a legígéretesebb tehetség díjáért folyó rangos versenyprogramba mindössze 12 film kapott meghívást, és Ujj Mészáros Károly rendezése lesz az egyetlen európai alkotás a mezőnyben. Az európai és az ázsiai premiert követően Dél-Amerikában is látható lesz a Liza, a rókatündér: a tegnap kezdődött argentínai Pantalla Pinamar nemzetközi filmfesztiválra is meghívást kapott az abszurd romantikus vígjáték. (Nemzetközi fődíjat nyert a Liza rókatündér, hvg.hu, 2015)


Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2022.01.28.
Kimondta a bíróság: Jogszerű a tanárok hétfői sztrájkja
A pedagógusok délelőtt nyolc és tíz óra között tarthatnak figyelmeztető akciót a nem jogerős ítélet szerint. A szaktárca úgy látja, mégsem lesz sztrájk. A bíróság jogszerűnek tal...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.01.28.
Évi 7,2 milliárd forintot szán a kormány a kisgyerekek úszásoktatására
2020 őszén indították el ezt a programot próbaként Budapest XXII. kerületében, Debrecenben, Móron és Tokajban. A mostani döntés szerint „első alkalommal 2022. február 1. és 2028. június...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.01.28.
NE HAGYJÁTOK MAGATOKAT! SZERVEZZÉTEK TOVÁBB A SZTRÁJKOT!
A mai napon, azaz január 28-án, péntek reggel 9 óráig kellett benyújtanunk a kormány bíróságnak beadott ellenajánlatára a reakaciónkat, amelyet megtettünk. A kormány beadványa egyéb abszurd...
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
--
2022.01.28.
„Az egész felnőtt-társadalom szégyene, hogy a pedagógusok kezdő alapbére a szakmunkás minimálbérnek felel meg”
Kisokost készített a SzülőiHang a pedagógussztrájk apropóján, amelyben a leggyakrabban felmerülő kérdésekre igyekeznek válaszolni. A Pedagógusok Szakszervezete és a Pedagógusok Demokratikus...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.01.28.
„Jókaival szemben merénylet a nagy regényeit hetedikeseknek tanítani”
Az iskola működése egy nagy színjáték. A politika előírja, mit kell „leadni” az iskoláknak, a tanárok úgy csinálnak, mintha megtanítanák, a diákok úgy csinálnak (vagy már nem is...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.01.28.
Miért tanárellenes a magyar?
A Nagy Feró számon szocializálódott kommentproletárok serege a 8 óra munkát, 8 óra pihenést, 8 óra szórakozást hajtaná be a tanárokon. Mert a gyár akkor termel jól, ha minél többet dolgoznak...
(Forrás: Librarius)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep