Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2016. február 21. vasárnap, 18:40

A csapatépítés nagykönyve1

Tréner- és tanácsadói szakkönyvek széles választékával kényezteti olvasóit a Z-Press Kiadó. A csapatépítés nagykönyve együttműködő csoportok vezetéséhez, támogatásához nyújt elméleti modellekkel alátámasztott, ugyanakkor nagyon gyakorlatias segítséget.

A német szerzők számos nyelvre lefordított, négy kiadást megélt kötete méltán népszerű a csapatépítés, csoport-tanácsadás szakértői körében, de hasznos segítség lehet a tudatos irányítás mellett elkötelezett vezetők számára is. Mindezeken felül pedig, izgalmas olvasmány mindazoknak, akik érteni és befolyásolni szeretnék a csoportfolyamatokat; legyen szó akár egy osztályról, akár egy munkahelyi vagy más célból szerveződött teamről.

A kötetet mindvégig az elméleti és gyakorlati megközelítés dinamikus, egymást támogató jelenléte jellemzi; a szerzők mind a csapatépítés, mind a csapatmunka irányítása, mind pedig a csoport-tanácsadás témájában jól érthető, az eredeti elméletre történő hivatkozással ellátott, ám nem titkoltan saját tapasztalataik alapján interpretált alapokon építkeznek, és konkrét gyakorlati eszközök bemutatásával teszik a bemutatott fogalmakat, folyamatokat kézzel foghatóvá.

Az elmélet és gyakorlat összjátékát segíti a kötet átgondolt és áttekinthető szerkezete: a gyakorlati elemeket négy, ikonokkal is jelölt kategóriába rendezik, és így fűzik be a témafeldolgozás megfelelő helyére. Ilyen a csekklista, a szerszámosláda, a javaslat az önértékeléshez és a résztvevői eszköz. A gyakorlati segédletek részben a szövegbe illesztve, részben a szövegben található hivatkozással a könyv végén találhatók, és a könnyebb felhasználhatóság érdekében valamennyi segédanyag kinyomtatható a kötet cd mellékletéből.

Ez a gazdag tartalom megérdemelt volna egy alaposabb nyelvi lektorálást, mert a kevésbé szerencsés „csekklista” vagy „csoportmeeting” kifejezés mellett olyan, egyáltalán nem magyarított szavak is maradtak a szövegben, mint „qualitatív”, „metapher”, „pinwand”. Ami ennél is nagyobb baj, hogy helyenként sajnos a gondolat megértését nehezítő fordítási ügyetlenségek zavarják meg a szöveg élvezetét. A csapatépítés nagykönyve ezzel együtt is inspiráló olvasmány, ami komoly muníciót és nem utolsósorban valóban használható gyakorlati segítséget jelent a csoportok működése iránt érdeklődő szakembereknek.

Földes Petra

1Manfred Gellert-Claus Nowak: A csapatépítés nagykönyve. Z-Press Kiadó, 2010.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.11.25.
Egyházi kézbe szervezné ki a kormány a tanítóképzés nagyobb részét
Nem elképzelhetetlen, hogy a tanítónak felvett hallgatók több mint fele egyházi intézmény diákja legyen. A kormány kifejezett szándéka, hogy a pedagógusképzésben az egyházak sokkal fontosabb...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.11.22.
Digitális oktatás – áram és eszköz nélkül
Az őszi iskolabezárás sokak szerint borítékolható volt. Különböző pedagógus-szakszervezetek rendszeresen kérték a kormányt, hogy minél előbb zárják be az oktatási intézményeket. A...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Attól, hogy valami kényelmetlen, még nem trauma!
Valóban, változtatni a megszokott életformán kényelmeltlen: sok dolgot nem lehet rutinból csinálni, új szokásokat kell kialakítani, másféle kihívásokkal kell szembenézni. Kényelmetlen,...
(Forrás: alterkata)
--
2020.11.22.
Dacolunk a trenddel: maszkot erőltetnek a fogyatékkal élőkre is
Hiába sok esetben megoldhatatlan feladat számukra a kötelező maszkhasználat, az operatív törzs elutasította az autisták, illetve a súlyos értelmi fogyatékossággal élők hozzátartozóinak...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Csapó Benő: Évekig tarthat behozni a diákok lemaradását, amit a távoktatás okoz
Csapó Benő, az SZTE Neveléstudományi Intézetének egyetemi tanára szerint a tavaszi távoktatás miatt Magyarországon is van lemaradás, és bár pontos eredményeket csak 2–3 éve múlva kapnak...
(Forrás: szeged.hu)
--
2020.11.21.
Tantermen kívüli digitális oktatás. Braun József írása
2020. március 12-én az a sajátos és – csak különféle katasztrófák idejéről ismerős – helyzet adódott, hogy egyik napról a másikra, péntekről hétfőre sutba kellett vágni szinte...
(Forrás: Tani-tani online)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep