Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2016. február 21. vasárnap, 18:47

Gyarmathy Éva: Bánásmód, nehezen nevelhetők esetén

Az iskola feladata, hogy a gyerekeket belső indíttatásuknak megfelelően a kor és kultúra értékeinek mentén segítse fejlődni. A pedagógusoknak mindennapi kihívás, hogy egyszerre legyenek türelmesek, vagyis vegyék figyelembe, hol tart a diák, de legyenek nagyon határozottak, hogy a kulturális értékek mentén tartva engedjék fejlődni őt.

Egyszerre kell konformnak, vagyis beilleszkedőnek nevelni a gyereket, ugyanakkor megtanítani, hogy önmaga maradjon minden körülmények között. A kreativitás alapja az egyediség, és nem a másság. Ha önmaga marad az ember, automatikusan más lesz, mint a többiek, és saját akaratából fog alkalmazkodni a kulturális értékekhez, illetve képes lesz alkotóan élni, vagyis a kapott értékeket nem csupán átadni, de újakat is létrehozni.

A pedagógia maga a fékek és ellensúlyok magasiskolája.

Tudja, hogy a világ nem fekete vagy fehér, és nem is fekete és fehér vagy pepita, hanem nagyon sokszínű. A sokszínűségben is van szabály, és vannak alkalmak, amikor a fehér ingnek van helye, van, amikor a kockásnak. A színes kockás ing számomra a sokszínűség, a szabadság és ezzel egyidejűleg és emellett az igazodás, a szabályosság megjelenése, éppen, amilyen a sikeres pedagógus, szülő és ember.

Aki fél a szellemi kihívástól, azt irritálja a kockás ing kettős kreatív üzenete.

A legtöbb gyerek esetében sikeres a türelem, vagyis a szabad fejlődés biztosításának, és ehhez a határozottság, a szabályok átadásának a kettőse. Vannak viszont olyan esetek, amikor a korábban rossz tapasztalatokat, fals beidegződéseket szerzett diák nem képes a közös értékek mentén tevékenykedni. Ő a sok bántást, kudarcot szenvedett gyerek. Ő az, aki már nem mer igazi erőfeszítéseket tenni, mert nem mer szembesülni újabb kudarcokkal. Ő a megbántott, a sérülékeny, aki támadásnak él meg minden kritikát. Gyenge énképe nem visel el már több kudarcot, emiatt nem tud változni, váltani. A végsőkig, akár az irracionalitásig is védi, amije van. Mert nagyon kevés, amije van.

A sérült lelkek megtanulták, hogy félmegoldásokkal, mutyiban, manipulációkkal el lehet lavírozni igazi tudás nélkül is.

A megnyomorított lélek fél a tiszta kommunikációtól, mert színt kellene vallani. Mindenért másokat okol, mert a legkisebb önhiba érzése is összedönti a kifelé önelégültségként megjelenő látszatból szőtt kacorkirályságot. Így lesz nehezen nevelhetővé.

Ilyenkor a szokásosnál sokkal határozottabb nevelési környezetre van szükség. A türelmi idő rövidebb, mert csak a régi rossz reflexet erősíti meg a kivárás. Határozott, következetesen betartott szabályok segíthetik ki a sérült lelket a negatív spirálból.

A pedagógusok tudják, hogy a nehezen nevelhetők a határozott szabályokra a régi módszerekkel, manipulációkkal reagálnak. A következetes, kitartó erőt észlelve pedig támadnak.

A tüzet nem lehet tűzzel oltani, csak még nagyobb pusztítást okozva. A pedagógus eszköze a kitartó, csöndes, megalkuvást nem ismerő értékközvetítés.

A hangosan, pontosan megfogalmazott elvárások és az ehhez tartozó csöndes példamutatás a leghatékonyabb eszköz a változtatás felé.

A nehezen nevelhető, sérült gyerekek az elvárásokat agressziónak, a csöndes példamutatást gyengeségnek tartják. Csak nagyon hosszú kemény munkával lehet a kulturális értékeket átadni számukra. A pedagógusok azonban ezt már megszokták, és vállalják a kihívásokat.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.05.15.
Atipikus tehetséggondozás. Braun József és Kerényi Mari írása
A Zöld Kakas Líceum 1997-ben olyan középiskolás diákok számára jött létre, akik kiszorultak a középiskolákból, miközben képességeik alapján az érettségire, továbbtanulásra predesztin...
(Forrás: tani-tani online)
--
2021.05.14.
A középiskolások államilag támogatott, kéthetes külföldi nyelvtanfolyamai idén sem indulnak el
Erre a programra Kásler Miklós szerint a kormány 90 milliárd forintos keretet alakított ki, ebből csaknem 140 ezer diák utaztatását és tanulását tervezték támogatni. Az angol nyelvű ké...
(Forrás: telex)
--
2021.05.14.
Érettségiző diák: sokan covidosan mentek vizsgázni, volt, aki ott kapta el
„Sokan úgy voltak vele, hogy inkább akkor covidosan is bemennek, amire nagyon sok példa volt. Hiszen a barátnőm, aki elkapta a covidot, az érettségik előtt három hétig direkt nem ment sehova...
(Forrás: ATV)
--
2021.05.14.
MATOLCSY BESOKALLT: AZ MNB KIVONULNI KÉSZÜL A CORVINUSON INDÍTOTT KÉPZÉSEK MÖGÜL
Értesüléseink szerint a hirtelen és drasztikus döntés hátterében Anthony Radevnek, a BCE elnökének (ő lényegében a kuratórium meghosszabbított keze az egyetemen) sokak által „összef...
(Forrás: Jelen)
--
2021.05.13.
Ónody-Molnár Dóra: Győzelmi jelentés, de a NER fennállásának egyik legtragikusabb mondata
Azt hittem, elég edzett vagyok már így, a NER 11. évében, de nem: az, amit a múlt héten Pölöskei Gáborné mondott, mélyen megrázott. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium szakké...
(Forrás: Jelen)
--
2021.05.13.
Inkább nem kérte a magyar kormány az egyetemeknek ígért 1200 milliárd forintot Brüsszelből
A magyar kormány szerdán beadta az Európai Bizottsághoz az EU-s helyreállítási alap magyar felhasználási tervét, eszerint csak a 2500 milliárd forintnyi vissza nem térítendő támogatásra...
(Forrás: telex)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep