Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2016. február 21. vasárnap, 18:47

Gyarmathy Éva: Bánásmód, nehezen nevelhetők esetén

Az iskola feladata, hogy a gyerekeket belső indíttatásuknak megfelelően a kor és kultúra értékeinek mentén segítse fejlődni. A pedagógusoknak mindennapi kihívás, hogy egyszerre legyenek türelmesek, vagyis vegyék figyelembe, hol tart a diák, de legyenek nagyon határozottak, hogy a kulturális értékek mentén tartva engedjék fejlődni őt.

Egyszerre kell konformnak, vagyis beilleszkedőnek nevelni a gyereket, ugyanakkor megtanítani, hogy önmaga maradjon minden körülmények között. A kreativitás alapja az egyediség, és nem a másság. Ha önmaga marad az ember, automatikusan más lesz, mint a többiek, és saját akaratából fog alkalmazkodni a kulturális értékekhez, illetve képes lesz alkotóan élni, vagyis a kapott értékeket nem csupán átadni, de újakat is létrehozni.

A pedagógia maga a fékek és ellensúlyok magasiskolája.

Tudja, hogy a világ nem fekete vagy fehér, és nem is fekete és fehér vagy pepita, hanem nagyon sokszínű. A sokszínűségben is van szabály, és vannak alkalmak, amikor a fehér ingnek van helye, van, amikor a kockásnak. A színes kockás ing számomra a sokszínűség, a szabadság és ezzel egyidejűleg és emellett az igazodás, a szabályosság megjelenése, éppen, amilyen a sikeres pedagógus, szülő és ember.

Aki fél a szellemi kihívástól, azt irritálja a kockás ing kettős kreatív üzenete.

A legtöbb gyerek esetében sikeres a türelem, vagyis a szabad fejlődés biztosításának, és ehhez a határozottság, a szabályok átadásának a kettőse. Vannak viszont olyan esetek, amikor a korábban rossz tapasztalatokat, fals beidegződéseket szerzett diák nem képes a közös értékek mentén tevékenykedni. Ő a sok bántást, kudarcot szenvedett gyerek. Ő az, aki már nem mer igazi erőfeszítéseket tenni, mert nem mer szembesülni újabb kudarcokkal. Ő a megbántott, a sérülékeny, aki támadásnak él meg minden kritikát. Gyenge énképe nem visel el már több kudarcot, emiatt nem tud változni, váltani. A végsőkig, akár az irracionalitásig is védi, amije van. Mert nagyon kevés, amije van.

A sérült lelkek megtanulták, hogy félmegoldásokkal, mutyiban, manipulációkkal el lehet lavírozni igazi tudás nélkül is.

A megnyomorított lélek fél a tiszta kommunikációtól, mert színt kellene vallani. Mindenért másokat okol, mert a legkisebb önhiba érzése is összedönti a kifelé önelégültségként megjelenő látszatból szőtt kacorkirályságot. Így lesz nehezen nevelhetővé.

Ilyenkor a szokásosnál sokkal határozottabb nevelési környezetre van szükség. A türelmi idő rövidebb, mert csak a régi rossz reflexet erősíti meg a kivárás. Határozott, következetesen betartott szabályok segíthetik ki a sérült lelket a negatív spirálból.

A pedagógusok tudják, hogy a nehezen nevelhetők a határozott szabályokra a régi módszerekkel, manipulációkkal reagálnak. A következetes, kitartó erőt észlelve pedig támadnak.

A tüzet nem lehet tűzzel oltani, csak még nagyobb pusztítást okozva. A pedagógus eszköze a kitartó, csöndes, megalkuvást nem ismerő értékközvetítés.

A hangosan, pontosan megfogalmazott elvárások és az ehhez tartozó csöndes példamutatás a leghatékonyabb eszköz a változtatás felé.

A nehezen nevelhető, sérült gyerekek az elvárásokat agressziónak, a csöndes példamutatást gyengeségnek tartják. Csak nagyon hosszú kemény munkával lehet a kulturális értékeket átadni számukra. A pedagógusok azonban ezt már megszokták, és vállalják a kihívásokat.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.09.24.
Ez eldőlt, megszólalt a Belügyminisztérium iskola-ügyben: erre készülhetnek a magyar szülők télen
Egyre többet lehet hallani arról, hogy az iskoláknak nincs pénzük felújításra és eszközök beszerzésére, így a szülőkkel akarják megoldani ezeket a feladatokat. Az iskolák karbantartá...
(Forrás: Pénzcentrum)
--
2022.09.24.
300 diák tüntetett a budapesti Szerb Antal Gimnázium előtt a tanáraikért és az oktatásért
Újabb iskolában álltak ki a diákok a tanáraikért és az oktatás fejlesztéséért: a budapesti Szerb Antal Gimnázium tanulói a közleményük szerint péntek reggel mintegy háromszázan alkottak...
(Forrás: Mérce)
--
2022.09.24.
A minisztérium szerint az új Nat úgy jó, ahogy van, és pluszban még \"hazafias, gyermekközpontú és 21. századi\" is
Ha a tananyag valóban sok és elsajátítására a kormány bevallása szerint is több időt kell hagyni, akkor miért nem inkább a tananyag mennyiségét csökkenti a Kormány, megkönnyítve ezzel...
(Forrás: Eduline)
--
2022.09.24.
Pedagógusok Szakszervezete: El fognak szabadulni az indulatok, amikor megérkeznek az első energiaszámlák
Hétfő óta tart a pedagógusok országos gördülő sztrájkja, amelyhez egyre többen csatlakoznak a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) alelnöke szerint, ám egyelőre nincsenek annyian, mint a...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.09.24.
18 fok sincs egy fóti gimnáziumban, már most meleg teát osztanak
Tizenhat-tizennyolc fok van jelenleg a Fóti Népművészeti Szakgimnáziumban – erről tájékoztatta a szülőket az intézmény vezetője. A szerkesztőségünkhöz is eljutott levelének létezé...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.09.24.
Sem utódja, sem boldog őse. Ady Endre versének kibontása dramatikus módszerekkel. Végh Ágnes írása
A drámatanári képzés vizsgatanítására is azért választottam ezt a művet, mert a lét egyetemes kérdéseit feszegeti, amelyekkel előbb-utóbb mindenki szembesül az élete során. Az alábbiakban...
(Forrás: tani-tani online)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep