Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2016. február 21. vasárnap, 18:47

Gyarmathy Éva: Bánásmód, nehezen nevelhetők esetén

Az iskola feladata, hogy a gyerekeket belső indíttatásuknak megfelelően a kor és kultúra értékeinek mentén segítse fejlődni. A pedagógusoknak mindennapi kihívás, hogy egyszerre legyenek türelmesek, vagyis vegyék figyelembe, hol tart a diák, de legyenek nagyon határozottak, hogy a kulturális értékek mentén tartva engedjék fejlődni őt.

Egyszerre kell konformnak, vagyis beilleszkedőnek nevelni a gyereket, ugyanakkor megtanítani, hogy önmaga maradjon minden körülmények között. A kreativitás alapja az egyediség, és nem a másság. Ha önmaga marad az ember, automatikusan más lesz, mint a többiek, és saját akaratából fog alkalmazkodni a kulturális értékekhez, illetve képes lesz alkotóan élni, vagyis a kapott értékeket nem csupán átadni, de újakat is létrehozni.

A pedagógia maga a fékek és ellensúlyok magasiskolája.

Tudja, hogy a világ nem fekete vagy fehér, és nem is fekete és fehér vagy pepita, hanem nagyon sokszínű. A sokszínűségben is van szabály, és vannak alkalmak, amikor a fehér ingnek van helye, van, amikor a kockásnak. A színes kockás ing számomra a sokszínűség, a szabadság és ezzel egyidejűleg és emellett az igazodás, a szabályosság megjelenése, éppen, amilyen a sikeres pedagógus, szülő és ember.

Aki fél a szellemi kihívástól, azt irritálja a kockás ing kettős kreatív üzenete.

A legtöbb gyerek esetében sikeres a türelem, vagyis a szabad fejlődés biztosításának, és ehhez a határozottság, a szabályok átadásának a kettőse. Vannak viszont olyan esetek, amikor a korábban rossz tapasztalatokat, fals beidegződéseket szerzett diák nem képes a közös értékek mentén tevékenykedni. Ő a sok bántást, kudarcot szenvedett gyerek. Ő az, aki már nem mer igazi erőfeszítéseket tenni, mert nem mer szembesülni újabb kudarcokkal. Ő a megbántott, a sérülékeny, aki támadásnak él meg minden kritikát. Gyenge énképe nem visel el már több kudarcot, emiatt nem tud változni, váltani. A végsőkig, akár az irracionalitásig is védi, amije van. Mert nagyon kevés, amije van.

A sérült lelkek megtanulták, hogy félmegoldásokkal, mutyiban, manipulációkkal el lehet lavírozni igazi tudás nélkül is.

A megnyomorított lélek fél a tiszta kommunikációtól, mert színt kellene vallani. Mindenért másokat okol, mert a legkisebb önhiba érzése is összedönti a kifelé önelégültségként megjelenő látszatból szőtt kacorkirályságot. Így lesz nehezen nevelhetővé.

Ilyenkor a szokásosnál sokkal határozottabb nevelési környezetre van szükség. A türelmi idő rövidebb, mert csak a régi rossz reflexet erősíti meg a kivárás. Határozott, következetesen betartott szabályok segíthetik ki a sérült lelket a negatív spirálból.

A pedagógusok tudják, hogy a nehezen nevelhetők a határozott szabályokra a régi módszerekkel, manipulációkkal reagálnak. A következetes, kitartó erőt észlelve pedig támadnak.

A tüzet nem lehet tűzzel oltani, csak még nagyobb pusztítást okozva. A pedagógus eszköze a kitartó, csöndes, megalkuvást nem ismerő értékközvetítés.

A hangosan, pontosan megfogalmazott elvárások és az ehhez tartozó csöndes példamutatás a leghatékonyabb eszköz a változtatás felé.

A nehezen nevelhető, sérült gyerekek az elvárásokat agressziónak, a csöndes példamutatást gyengeségnek tartják. Csak nagyon hosszú kemény munkával lehet a kulturális értékeket átadni számukra. A pedagógusok azonban ezt már megszokták, és vállalják a kihívásokat.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.07.10.
Maruzsa: Sikeres volt az idei tanév, hatalmasat csökkent a bukások száma
Sikeresnek értékelte a koronavírus-járvány miatt tantermen kívüli, digitális munkarendben befejezett elmúlt tanév lezárását a köznevelésért felelős államtitkár csütörtökön sajtó...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.07.09.
SZAKKÉPZÉS – TE MÁR MEGKAPTAD A VÉGKIELÉGÍTÉSEDET?
Mivel a továbbfoglalkoztatást nem vállaló közalkalmazottak jogviszonya 2020. július 1. napjával, automatikusan megszűnik, így a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (a...
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
--
2020.07.09.
Klebelsberg Központ: álhír, hogy fejenként 1000 forintos jutalmat kaptak a pedagógusok, mert az intézmények 1000/fő pluszjuttatást kaptak
Fejenként kerek ezer forinttal honorálta pedagógusai egy jelentősebb csoportját a veszprémi tankerület pedagógusnap alkalmából, szemléztük mi is tegnap a magyarnarancs.hu cikkét. Bár a Narancs...
(Forrás: 444.hu)
--
2020.07.09.
Tanárokéval vetekedő fizetést és cafetériát ígérnek Baranya megyében a leendő iskolaőröknek
Iskolaőröket toborzó hirdetést szúrt ki a Magyar Hang a Baranya Megyei Rendőr-főkapitányság Facebook-oldalán, amely alapján 220 ezer forintos bruttó havi munkabérrel és bruttó 200 ezer...
(Forrás: 444.hu)
--
2020.07.08.
Felbukkant a koronavírus egy sátoraljaújhelyi táborban
Két koronavírusos beteget találtak a Rákóczi Szövetség sátoraljaújhelyi táborában, tudta meg a hvg.hu. A lap egyik, a táborban résztvevő olvasója elmondta: körülbelül 250-en vannak a...
(Forrás: 24.hu)
--
2020.07.08.
A Fidesz oktatáspolitikájában csak a szegény gyereknek jár a bilincs
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete szerint elképzelhető, hogy rövidtávon, néhány esetben valóban megoldást nyújt majd az iskolaőrség, ugyanakkor emellé muszáj lenne a problémák...
(Forrás: mérce)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep