Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2016. március 6. vasárnap, 9:17

Az út szélén állva

„Hiteltelen vagyok. Hiteltelen, ha tudok róla, és nem kiáltom világgá.”

Kiáltani csak rövidet, tömöret, egyszerűt érdemes. Ezért nehéz is értelmeset.

„Nem hagyjuk! Nem hagyjuk!” Mi ezt, ti azt. Kiabálni már hosszabban lehet, de annak is megvannak a korlátai. Ha hosszan kiabálsz, előbb-utóbb megszokják, és meg se hallják. Az alapzaj részévé válsz.

Egy adatsort például fölösleges kiabálni. Érdemes megfogalmazni a belőle levonható következtetést, és közre adni. A következtetés azonban nem alapulhat azon, hogy „azt mesélik…” „úgy tűnik” „gyakorivá vált”. A számsorok beszédesek, s néha mást mondanak, mint amit első látásra sejthetünk belőlük. Hol igazolják a feltevéseinket, hol cáfolják, ha makacsul és számokra szabott módszerekkel faggatjuk őket. Makacsság sokunknak jutott, de a módszereket már sokkal kevesebben ismerik. Így könnyű hibázni. Ezért egy ideje a makacsság mellett óvatos is vagyok.

Nem engedem, hogy az érzelmeim vezessenek. Az érzelmeim útnak indíthatnak, akár az irányt is kijelölhetik, de nem vezethetnek. El pedig különösen nem ragadhatnak. Az indulataimról ne is beszéljünk.

Van tehát egy adatsor, nem is egyszerűen feldolgozható. Nyilvános, bárki számára hozzáférhető, mégsem egyszerűen feldolgozható, a formátuma miatt. Azért átalakítottuk. Aki ért adatsorok faggatásához, a kérdéseket is feltette. A számok pedig beszédes választ adtak. A fertőző májgyulladás… hogy melyik, mikor mindegyik fertőz, csak mindegyik másként? … ja, hát az „A” típusú esetszáma valóban nagyon megemelkedett az utóbbi években. Nagyon? Igen, jelentősen. Mondhatjuk azt is, hogy szignifikánsan.

Azt mondod, mindegyik fertőz, de mindegyik másként?

Azt. Az „A” típusú a lenyelhetős, megehetős, benyalhatós fajta. Elég hozzá a koszos kéz, és …

– Akkor mossa meg!

Nem ilyen egyszerű. Alaposan, szappannal, meleg víz alatt kellene mosni. esetleg fertőtleníteni is.

– Akkor mossa úgy!

Se meleg víz, se szappan. Fertőtlenítő pedig főleg nincs.

– Ebben az országban? Ahol ingyen van ebéd és tankönyv, csak emelkedik és emelkedik egyes szakmákban az emberek bére, másutt pedig majd fog és fog – egyszer. Hát csak futja rá, ha akarják.

Nos, ha akarják, se futja, még kenyérre se.

Azt hiszem, elkanyarodtunk. A számok, csak annyit mondtak, hogy az esetszám jelentősen, statisztikailag is észrevehetően, ami jelen esetben jóval több, mint a szemmel láthatóan, megemelkedett. A kanyar persze nem baj. Amíg tudjuk, hogy kanyarban járunk, és ezt tiszteletben tartjuk: lassítunk és kormányzunk. Mert itt már el- sőt az útról lecsúszhatunk. Azzal, hogy azt hisszük, a miénk az egy-igaz-út. Mi tudjuk, melyik a tökéletes ív. S jogunk van megmondani a másiknak, sok másiknak, hogy rossz úton jár, mert nem minket követ.

Egy ideje az út szélén állok, talán éppen a kanyarban. Jó ideje nem követek senkit. Nem azért, mert nem tartom fontosnak, hogy a nyomor enyhüljön, vagy legalább sokak számára ismertté váljon, bővüljön a tenni vágyók köre. Hanem azért, mert tudom, hogy vannak ugyan nyilvánvaló tévutak, de nincs ideális ív. Ez nem a Forma1.

Az adatsort, értelmezésével együtt szívesen megmutatom. Annak, aki újságíróként nem kiáltani akar egyet, nem kiabálni, hanem mélyre ásni, megérteni, s a megértett, bizonyított tényeket közölni.

Az út szélén állva persze óhatatlanul felverődik a mocsok rám is. Sebaj, majd letörlöm.

Egy üzenet

  1. csilla szerint:

    hányan várunk a kanyarban, és söpörjük magunkról a sarat?

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.08.03.
OECD: elöregedett a tanári szakma, de a magyar pedagógusok felkészültebbek az átlagnál
Nemzetközi összehasonlításban kevesebbet fegyelmeznek, sokat gyakoroltatnak és felkészültebbnek érzik magukat az átlagnál a magyar pedagógusok. A kiscsoportos és projektalapú feladatmegold...
(Forrás: eduline)
--
2020.08.03.
Maruzsa: SZINTET LÉPETT A MAGYAR OKTATÁS
Én úgy látom, hogy három komoly eredménye volt az idei tanévnek. Az első az, hogy egyetlen napra sem állt le a tanítás, a tananyag lezárása megtörtént, májusban pedig volt már lehetős...
(Forrás: Demokrata)
--
2020.08.03.
Ha az oktatási egyenlőség a cél, számolni kell a magániskolákkal is
Indiában külön oktatási központok szolgálnak arra, hogy aki meg tudja fizetni, oda járassa iskolán kívül a gyerekét, ezzel növelve a továbbtanulási esélyét. Míg a törvény beterjeszt...
(Forrás: g7.hu)
--
2020.08.03.
Több oktató is felmondott, miután a kormány Vidnyánszkynak adta a Szín- és Filmművészeti Egyetemet
Az SZFE szenátusa szerint „a névsor világossá tette, hogy a kuratórium megbízója sem a kurátorok személyére tett javaslatainkat, sem a kiválasztásukra kidolgozott szakmai szempontrendszer...
(Forrás: 444.hu)
--
2020.08.03.
A Színművészeti hallgatói önkormányzata nem fogadja el a kuratóriumot
A Színház- és Filmművészeti Egyetem Hallgatói Önkormányzata nem fogadja el a kuratóriumot – ezt vasárnap este, a Facebookon közölte a diákok érdekképviselete. Azt írták, hogy a sajto...
(Forrás: Népszava)
--
2020.08.03.
Hivatásos rendőrből is lehet iskolaőr
A rendőrök attól tartanak, hogy ha nem lesz elég alkalmas ember az iskolaőri munkára jelentkezők között, akkor az állományból vezényelnek majd át kollégákat az oktatási intézményekbe...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep