Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2016. március 6. vasárnap, 9:17

Az út szélén állva

„Hiteltelen vagyok. Hiteltelen, ha tudok róla, és nem kiáltom világgá.”

Kiáltani csak rövidet, tömöret, egyszerűt érdemes. Ezért nehéz is értelmeset.

„Nem hagyjuk! Nem hagyjuk!” Mi ezt, ti azt. Kiabálni már hosszabban lehet, de annak is megvannak a korlátai. Ha hosszan kiabálsz, előbb-utóbb megszokják, és meg se hallják. Az alapzaj részévé válsz.

Egy adatsort például fölösleges kiabálni. Érdemes megfogalmazni a belőle levonható következtetést, és közre adni. A következtetés azonban nem alapulhat azon, hogy „azt mesélik…” „úgy tűnik” „gyakorivá vált”. A számsorok beszédesek, s néha mást mondanak, mint amit első látásra sejthetünk belőlük. Hol igazolják a feltevéseinket, hol cáfolják, ha makacsul és számokra szabott módszerekkel faggatjuk őket. Makacsság sokunknak jutott, de a módszereket már sokkal kevesebben ismerik. Így könnyű hibázni. Ezért egy ideje a makacsság mellett óvatos is vagyok.

Nem engedem, hogy az érzelmeim vezessenek. Az érzelmeim útnak indíthatnak, akár az irányt is kijelölhetik, de nem vezethetnek. El pedig különösen nem ragadhatnak. Az indulataimról ne is beszéljünk.

Van tehát egy adatsor, nem is egyszerűen feldolgozható. Nyilvános, bárki számára hozzáférhető, mégsem egyszerűen feldolgozható, a formátuma miatt. Azért átalakítottuk. Aki ért adatsorok faggatásához, a kérdéseket is feltette. A számok pedig beszédes választ adtak. A fertőző májgyulladás… hogy melyik, mikor mindegyik fertőz, csak mindegyik másként? … ja, hát az „A” típusú esetszáma valóban nagyon megemelkedett az utóbbi években. Nagyon? Igen, jelentősen. Mondhatjuk azt is, hogy szignifikánsan.

Azt mondod, mindegyik fertőz, de mindegyik másként?

Azt. Az „A” típusú a lenyelhetős, megehetős, benyalhatós fajta. Elég hozzá a koszos kéz, és …

– Akkor mossa meg!

Nem ilyen egyszerű. Alaposan, szappannal, meleg víz alatt kellene mosni. esetleg fertőtleníteni is.

– Akkor mossa úgy!

Se meleg víz, se szappan. Fertőtlenítő pedig főleg nincs.

– Ebben az országban? Ahol ingyen van ebéd és tankönyv, csak emelkedik és emelkedik egyes szakmákban az emberek bére, másutt pedig majd fog és fog – egyszer. Hát csak futja rá, ha akarják.

Nos, ha akarják, se futja, még kenyérre se.

Azt hiszem, elkanyarodtunk. A számok, csak annyit mondtak, hogy az esetszám jelentősen, statisztikailag is észrevehetően, ami jelen esetben jóval több, mint a szemmel láthatóan, megemelkedett. A kanyar persze nem baj. Amíg tudjuk, hogy kanyarban járunk, és ezt tiszteletben tartjuk: lassítunk és kormányzunk. Mert itt már el- sőt az útról lecsúszhatunk. Azzal, hogy azt hisszük, a miénk az egy-igaz-út. Mi tudjuk, melyik a tökéletes ív. S jogunk van megmondani a másiknak, sok másiknak, hogy rossz úton jár, mert nem minket követ.

Egy ideje az út szélén állok, talán éppen a kanyarban. Jó ideje nem követek senkit. Nem azért, mert nem tartom fontosnak, hogy a nyomor enyhüljön, vagy legalább sokak számára ismertté váljon, bővüljön a tenni vágyók köre. Hanem azért, mert tudom, hogy vannak ugyan nyilvánvaló tévutak, de nincs ideális ív. Ez nem a Forma1.

Az adatsort, értelmezésével együtt szívesen megmutatom. Annak, aki újságíróként nem kiáltani akar egyet, nem kiabálni, hanem mélyre ásni, megérteni, s a megértett, bizonyított tényeket közölni.

Az út szélén állva persze óhatatlanul felverődik a mocsok rám is. Sebaj, majd letörlöm.

Egy üzenet

  1. csilla szerint:

    hányan várunk a kanyarban, és söpörjük magunkról a sarat?

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.02.03.
Pankotai Lili: Az iskola vezetősége megszavaztatta a tanárokkal, hajlandóak-e velem dolgozni
Pankotai úgy érezte, elfogyott körülötte a levegő, szerinte pszichológiai hadviselést folytattak ellene, és tavaly novemberben eljött az iskolából, sőt, Pécsről is, azóta a budapesti Alternat...
(Forrás: hvg.hu)
--
2023.02.03.
Rétvári Bence tisztázta a pedagógusbér-emelés részleteit
dén januártól már 10 százalékkal emelkedtek a pedagógusbérek, de amint megérkeznek a Magyarországnak járó EU-s források, 21 százalékra emelkedhet az idei béremelés mértéke. Ezt a jö...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.02.02.
Nem csitul a tanársztrájk, újabb akciók jönnek Március 15-ére pedig a diákok is nagyobb megmozdulást szerveznek.
A szakképzésben oktatók hosszabb ideig tartó munkabeszüntetésével folytatódhat a tiltakozási hullám az oktatásban, a részleteket hamarosan elkezdi kidolgozni a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete...
(Forrás: Népszava)
--
2023.02.02.
Kütyüikbe bújó gyerekek - itt az ideje a szemléletváltásnak
#agyermekkornemapplikáció címmel társadalmi figyelemfelhívó kampány indult, melynek célja a gyermekeket nevelő szülők és pedagógusok edukálása, az online tartalmakkal kapcsolatos tévhitek...
(Forrás: infostart)
--
2023.02.02.
A szaki felemelkedése az elitbe – így szorul ki az értelmiség a legjobban keresők közül
Meglepő társadalmi folyamat zajlik Magyarországon: az alkalmazott szakmunkások és betanított munkások közül az utóbbi években egyre többen kerültek fel a legfelső jövedelmi ötödbe, mik...
(Forrás: G7)
--
2023.01.31.
„A tankerületekhez hasonlóan a szakképzési centrumok is próbálják fékezni a sztrájkot” - Több helyen egész napos munkabeszüntetésre készülnek a tanárok
Kedd délelőtt a PDSZ és több más ágazati érdekképviselet (köztisztviselők, kormánytisztviselők, védőnők, rendvédelmi és szociális dolgozók) vezetői közös sajtótájékoztatót tartanak...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep