Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2016. április 3. vasárnap, 12:03

OFOE Filmklub

A Bélier család

A BudapestFilm Zrt-vel közös filmklubunk következő vetítésén Eric Lartigau, francia rendező 2015-ben készült filmjét nézzük meg.

Paula Bélier első látásra egy átlagos tinédzser életét éli egy francia kisvárosban: gimnáziumba jár, fiúzni akar, legjobb barátnőjével bandázik iskola után és nagyon szeretne énekfakultációra járni. Már a meghallgatáson kiderül, hogy kivételes zenei tehetsége van, és tanára komoly esélyét látja, hogy a lány egy menő párizsi iskolában fejleszthesse hangját. Ám a lehetőség Paulát nem várt dilemma elé állítja: családjában ő az egyetlen, aki nem siketnéma, ami miatt szülei és farmjuk gazdálkodásában elengedhetetlennek tűnik a segítsége. Főleg, amikor édesapja hirtelen ötlettől vezérelve indulni akar a helyi polgármester választáson és politikai ambícióinak népszerűsítését-tolmácsolását csak a lány tudja segíteni. De vajon ez elég ok, hogy családja visszatartsa a tehetséges lányt álmai valóra váltásától? (port.hu)

A filmet követő beszélgetés vendége Gyevi-Bíró Eszter rendező, koreográfus, drámatanár, moderátor: Kovács Gellért.

Időpont: április 5. 17.30
Helyszín: Kino Café Mozi
Jegyár: 700 Ft

Részletek a filmről készült írásokból

Eric Lartigau rendező két fontos döntést hozott Paula történetének elmesélésekor: egyrészt a felhőtlenebb, de bárgyúbb humor helyett a drámai ívre helyezte a hangsúlyt, másrészt főhősének nem kizárólag a lányt tette meg, hanem annak egész családját. Különösen fontos, hogy a polgármester választáson történő indulási szándékkal a szülőket nem pusztán karakterrel, hanem célokkal és motivációval is felruházták. Ráadásul az apa nem az ezredforduló környékére jellemző politikai korrektség mintapéldánya, sokkal inkább mondanám rá, hogy egy bárdolatlan gazda, mint süket polihisztor (amilyen egy azonos műfajú amerikai filmben lenne). Az anya (Karin Viard) szintén esendő, nárcisztikus alkat, mégis szeretjük őket, mert ők is teljes szívükből szeretik egymást és a gyerekeiket (Tóth Nándor Tamás: Jelbeszéddel énekelni. Filmtekercs).

A Bélier család meglepő könnyedséggel emeli be a történetébe a jelnyelven beszélő család keserédes megpróbáltatásait és az ebből fakadó konfliktusokat. Mindehhez elemi segítséget jelentenek a kivételesen jó érzékkel összeválogatott színészek: a szülőket alakító Karin Viard és Francois Damiens nem siketnémák ugyan, de laikusok számára annak ellenére hitelesen játsszák el szerepüket, hogy épp miattuk érte kritika a filmet, mondván, miért nem siketek játsszák a szerepeket, és miért nem pontosabb a jelbeszédük. A bizonyos szempontból feltétlenül érthető észrevételek mellett azért fontos leszögezni, A Bélier családban nem a szereplőkön, hanem a szereplőkkel nevetünk, és ebben hatalmas szerepet játszott a profi színészek filmes alakítása (Kgy: Keserédes komédia szívvel és humorral. Magyar Nemzet).

A szép az egészben az, hogy a franciák saját pályájukon verik meg Hollywoodot. A megszokott patetikus, pityergős, hepiendes családi vígjáték ez, de épp amerikaiatlanságuk miatt működnek nagyon jól az ismerős amerikai sablonok: elég pár együtthatót kicserélni az egyenletben, máris izgalmasabbak lesznek az ezerszer látott toposzok, helyzetek és dramaturgiai csavarok, amik a filmet összetartják. Persze a rafináltabb néző már az első negyedórában rájön a turpisságra, de egy kis jóindulattal akár legyinthet is és megadhatja magát az elkövetkező pátosz-özönnek (…)a filmet viszont megmenti két dolog: a humor és a színészek. Utóbbiak közül főleg a kis pacsirtát alakító Louane Emerat kell kiemelni, aki maga is valamiféle tehetségkutató felfedezettje, így aztán tökéletesen passzol a szerepbe, és a hangja tényleg gyönyörű – s a megfelelő pillanatokban ez tényleg elegendő a captatio benevolentiae-hez; de az apuka (François Damiens) és az anyuka (Karin Viard) is nagyszerűek, egy-egy percre tényleg elhisszük a veterán francia színészeknek, hogy süketnémák (Sotto Voce, Filmtett).

A Bélier család tavaly decemberben érkezett a francia mozikba és minden csúcsot megdöntött, egészen addig az áprilisban bemutatott Bazi nagy francia lagzik vitte a pálmát. A két film a fesztiválokon is megmérkőzött egymással, a Lumiere-díjból előbbi a legjobb forgatókönyvnek járót hozta el, utóbbi pedig a legjobb színésznőnek és a legígéretesebb fiatal színésznőnek járó díjakat. A Bélier családot hat kategóriában jelölték a francia Oscarra, a César-díjra, ebből egyet ugyancsak Louane Emera, mint a legígéretesebb fiatal színésznő nyert el. A lány a The Voice zenei tehetségkutató műsorban az elődöntőig jutott, ahol szintén megkönnyezte a közönséget (Gy. Hujbi: A Bélier család. 7.sor közepe).

Hús-vér szereplők, egyszerűség, igaziság, tisztaság, effektek a szívben a szem helyett – A Bélier család valami olyasmi, amiért anno feltalálták a mozit. (…) Olyan báj árad ebből a filmből, ami majdnem sok lenne, ha nem lenne olyan pofátlanul professzionálisan kimérve: az idill nem mézesmázos, a bénázás nincs túltolva, a romantika nem csap át sziruposságba. És, ami egy ilyen témánál a legfontosabb, nem vonták be a fogyatékosságot egyik irányba sem valami álságos maszlaggal: a film nem kesereg a siketség tragikus voltán – minthogy nem az – de nem is állítja szappanoperai fordulattal, hogy akinek valamely érzékszerve nem működik, azt automatikusan makulátlan lelkű szentté emeli, hogy képes sorsával együtt élni – minthogy ez nincs így (Lola: Minden, amiért az európai filmgyártást szeretjük, Mozi 24.hu).


Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.02.07.
Intenzív szülősködés: a gyerekek nem lesznek boldogabbak tőle, az egyenlőtlenségeket viszont biztosan fenntartja
A gyereknevelés a 21. században nem magánügy, hanem képzett szakemberek felügyeletére bízott társadalmi tényező. És bár a gyereknevelés pszichologizálása már a 19. század végén elkezd...
(Forrás: Qubit)
--
2023.02.07.
Óriási érzelmi és anyagi terhet ró a családokra az intenzív gyereknevelés, de ha nem tesznek meg mindent a gyerekük jövőjéért, senki más nem fog
A gyerekközpontúsággal is összeköthető, hogy a gyerek jövője, sorsa ennyire fontos lett. A neoliberális szemléletben ez egyfajta befektetés is az államok részéről, hogy később minél...
(Forrás: Népszava)
--
2023.02.07.
Tiltakozások a közoktatásban: honnan jövünk, merre tartunk?
Ha még sokáig tiltakozunk, megoldhatjuk a közoktatás problémáit? Miért nem sikerült eddig elérni a céljainkat, és mit csinálhatnánk másképp? Sokan keressük a választ ezekre a kérdésekre...
(Forrás: Szülői Hang)
--
2023.02.07.
Setényi János: nem kerülhető el a falusi iskolák összevonása
Falusi kisiskolák helyett járásközponti intézmények kellenének, az iskolák élére pedig menedzser típusú igazgatók – mondta az InfoRádió Aréna című műsorában Setényi János. A Mathias...
(Forrás: Infostart)
--
2023.02.06.
Gloviczki Zoltán: Remélem, a közoktatás összeomlik, mert akkor újra kell épülnie
A fizetés rendezése a nulladik feltétel ahhoz, hogy bármi történjen a közoktatásban, és mielőbb észre kell venni, hogy a mesterséges intelligencia fejlődése közben a pedagógus nem arra...
(Forrás: hvg.hu)
--
2023.02.04.
Tátrai Annamária: Szerintem a közmunka is megbélyegző
Az, ha a családfőnek alacsony az iskolai végzettsége, már több is egyszerű szegénységi kockázatnál, csapdahelyzet, amely igen, újratermeli önmagát a gyerekek esetében. Mindez párosul azzal...
(Forrás: Jelen)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep