Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2016. május 13. péntek, 11:50

Megjelent a Fejlesztő Pedagógia új száma

Kedves kollégák, tisztelt olvasók!

A Fejlesztő Pedagógia 27. évfolyamának első számát nyújtjuk át Önöknek. Az elmúlt év elég sok nehézséget tartogatott számunkra, de most az új kiadóval vállvetve igyekszünk a lapot életben tartani, hagyományait megőrizni; a neveléssel-oktatással kapcsolatos elméleteket és gyakorlati értékeket bemutatni: hagyományos, bevált, már klasszikusnak mondható módszerek, eljárások és új megoldások, jó gyakorlatok, amelyek a megváltozott világban eredményre vezethetnek. Sajnos az utóbbi időben a pedagógia mindennapjaiban a bevált, eredményeket hozó gyakorlatok háttérbe szorultak, teret kapott az a fajta gondolkodás, amely feltételezi, hogy „egy méret mindenkire jó”. Különösen vonatkozik ez a problémákkal küszködő vagy fogyatékos gyermekekre. A fogyatékos gyermekek épekkel történő együttnevelése megrekedt; a gyermekek, a pedagógusok és a szülők szenvednek a feltételek – személyi és tárgyi – hiánya miatt kialakult helyzetektől. Tudjuk, hogy vannak jó példák, jó gyakorlatok, de 1993 óta – amióta az integrációra törvényi lehetőség nyílott – már jelentősebb eredményeket kellene látnunk annak a szép elvnek a kibontakoztatása és megvalósulása mentén, hogy a gyermekek, a későbbi társadalmi integráció érdekében együtt nevelődjenek.

A túlterhelt pedagógusnak sem ideje, sem ereje nincs az ön- és továbbképzésre. Közismert és egyre többen említik meg, hogy a pszichés-, magatartási, tanulási és beilleszkedési zavarral élő gyermekek száma nő. A „szakértői papírral” rendelkező gyermekek szülei szembesülnek azzal a ténnyel, hogy azok a törvények és rendeletek, amelyek ezeknek a gyermekeknek az oktatását-nevelését segíteni hivatottak, a gyakorlatban nem működnek; nehéz megfelelő iskolát találni (adminisztratív feltétel: életvitelszerűen lakjon a gyermek abban a kerületben vagy városban, ahol megfelelő iskolát találtak számára), és kevés a szakember.

A Tallózás rovatunkban bemutatott könyvről1 Földes Petra írását idézzük: „A gyógypedagógus szerző nem enged: fogva tart a szöveg, a mesélő mélységes érdeklődése és elköteleződése, a megszólalásig pontosan megrajzolt helyzetek. Nem a mindannyiunkban tagadhatatlanul ott rejtező borzongásvágy, sokkal inkább a feltámadó felelősség visz egyre beljebb a történetekben az elfogadás, megértés, tenni akarás felé. Ezekben a történetekben nem az integrációé a főszerep; a szegregáltan nevelt fogyatékosok helyzete is ugyanúgy változásért kiált.”

Lapunkban a közreadott írásokkal továbbra is segíteni szeretnénk azoknak a pedagógusoknak a munkáját, akik naponta szembesülnek a gyermekek kudarcaival és saját vívódásaikkal. De szeretnénk a sikeres megoldásokról, a hasznos, szívmelengető eseményekről, jó tapasztalatokról is hírt adni. A lapszámban ismét sokféle írással találkozhatnak. A beszédészlelés és -megértés a tanulásban játszott meghatározó szerepét boncolgatja új rovatunk a Beszéd – Olvasás – Írás. A NEBULÓK rovat a készség- és képességfejlesztéshez nyújt segítséget, visszanyúlva a fejlesztésben iskolát teremtő Porkolábné dr. Balogh Katalin munkásságához. A történelemtanításról szóló esszében a szerző vitára, közös gondolkodásra invitáljaa téma iránt érdeklődő kollégákat. A Hogyan tanítom? rovat lehetőséget ad mindenkinek a megjelenésre, aki közkinccsé szeretné tenni saját, bevált metódusait.

Nem szokatlan, ha egy pedagógiai lap címlapján gyermekfotó szerepel. Címlapunkon lévő gyermek a főszerkesztő 10. unokája, Martin. Ez is hagyománya a lapnak, eddig minden unoka szerepelt a címlapon, így osztva meg Önökkel örömünket…

dr. Salné Lengyel Mária
alapító-főszerkesztő

A lapszám tartalomjegyzéke itt olvasható (pdf).

1Leiner Károly: Az én gyerekeim. OFOE Könyvek, 2016

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.09.27.
Rétvári Bence a magyar oktatáspolitikáról dicsekedett, csak pár dolgot elfelejtett megemlíteni
Rétvári egy fontos dolgot elmulasztott megemlíteni: Magyarországon még így is igen keveset költ az állam az oktatásra. Ugyanebből az anyagból kiderül például, hogy az egy tanuló teljes (á...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.09.26.
MIT TEHETSZ, HA A MUNKAHELYED NEM BIZTONSÁGOS?
Sajnos a kormány és a felelős minisztérium magukra hagyta a munkavállalóit. Csak abban bízhatunk, hogy a nagy focimeccs végeztével talán hajlandóak lesznek szembe nézni a valósággal, és...
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
--
2020.09.26.
Vajda Zsuzsanna: Az erő kultusza: gumibotos rendfenntartók az iskolában
Más országokban, ahol alacsonyabb a büntethetőségi korhatár (például Svájcban vagy Hollandiában) megfelelő infrastruktúra, a gyerekek és fiatalok korrekciós nevelését szolgáló intézetek...
(Forrás: mérce)
--
2020.09.26.
Ami az iskolákban történik, sokkal inkább emberkísérlet, mint a szuperkupadöntő
Mivel nem jelent meg egységes, minden iskolára kötelező előírás, zavaros helyzet alakult ki az oktatási intézményekben. Mindezt Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének alelnöke egy...
(Forrás: 24.hu)
--
2020.09.26.
Fellépnek a homoszexuális Hamupipőke ellen
Petíciót kezdeményezett a CitizenGO érdekvédelmi szervezet a Meseország mindenkié címmel a Labrisz Leszbikus Egyesület kiadásában megjelent mesekönyv terjesztése ellen. Alig két nap alatt...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.09.26.
Meggyógyultak, mégsem engedik vissza őket az iskolába
Miközben a kormány, az operatív törzs, illetve a népegészségügyi központ is többször hivatkozott arra, hogy a járvány kezelésénél a WHO protokoll szerint járnak el, a lapunk által megismert...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep