Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2016. augusztus 28. vasárnap, 21:05

Pörölő

„A gyerekre visszatérve, akkor azt mondja, hogy lényegében ugyanazokat a kínokat és köröket rója minden egyes gyerek, függetlenül a társadalmi és családi háttértől?

Igen. Ha sematikusan nézem, minden gyerekkor arról szól, hogy van egy világ, amelybe te bekuckózol, és azt éled meg, hogy itt van egy meleg és zárt rendszer. A társadalmi és kozmikus méretektől megóv ez a kis világ. A felnövés során ennek a világnak a burka felhasad, bejön a külvilág fénye és veszélye. Utána persze próbálhatod ezt a véderőművet újraépíteni például egy párkapcsolatban, de valójában az a biztonság, amit a gyerekkor adott, soha nem reprodukálható. A biztonság elvesztése nem más, mint ráébredni arra, hogy ki vagyok téve veszélyeknek, ugyanakkor esélyem van a boldogságra.”

(Részlet egy Háy Jánossal készült interjúból1)

Vitában állok Háy Jánossal. Vitatkozom vele, magamban, hetek óta; bár értem, amit mond. Beszél a burokról, amely az eszméléssel szakad föl.

Igaza van. A gyerekkor burok, s nem csak a burokba születőknek. A gyerekkor, melynek tarisznyaszáját a legtöbben olyan szorosan fogják össze, hogy ki ne hulljanak belőle a magok, melyek mentén homályos erdőben visszafelé tapogatózva napfényes tisztáshoz éppúgy érhetünk, mint ködből csak sípcsontunk koppanására elősejlő, nedves kőhöz, melyen védtelen vacogva kuporog valaki. Magunk, akár.

S nincs igaza. Mert gyakran már az anyaméhben sincs burok.

Nem véd téged terhességi vitamin a velőcsőzáródási rendellenségektől, terhesgondozás vetélődéstől vagy koraszületéstől. Anyád nem dohányzik. Az sem véd, legföljebb a kockázatot csökkenti. Nem lesz nagy a fejed, nem leszel akadálya születésednek. Kicsi vagy, könnyen születsz. Bár csípőjén semmi hús, a csontok elég szélesek: kiférsz, nincs „téraránytalanság”.

A villanyt sem kapcsolták ki, hát hazavisznek. Mert vihetnek. A társadalom gondoskodik rólad. Akárhová nem kerülhetsz haza, nem engedik. Villany – az kell. Egy csecsemő ellátáshoz mindenképpen. Víz is jó lenne, mert mosni kell rád. A környezetedet tisztán tartani. Anyádnak is mosakodnia kell – lépkedni a tisztátalanságból kivezető úton – a hiedelmek szerint; felépülni, regenerálódni – orvosi megközelítéssel.

Víz… Még van, bár messze járnak érte testvéreid, s inkább csordogál, mint folyik a közkútból, de van. Kannaszám. Néhány tíz liter. Hűvös. Még csak a víz. Hamarosan a ház is lehűl majd. Hozzászoksz. Hideg lesz, gáz nincs, fára nem lesz pénz. Szokjad csak. A szüleid meg örüljenek, hogy ilyen körülmények közé hazavihettek.

Anyád szoptat. Te szopsz. Aztán üvöltesz. Mellre tesz újra. Szívsz néhányat, aztán elölről kezded. Mi ütött ebbe a kölökbe, csak üvölt… Éhes. Enne. Ennie kellene, pihennie az anyjának is. Olyan szépen, ahogy a néprajzi leírásokban olvasható. Komatálak és látogatások. Koma van, a tálak mindenütt üresek. Üres az anyád gyomra, s igen, gyorsan ürül a melle is. Sosem laksz jól. Tápszer, hát persze. Az lesz a megoldás. Lássuk csak: jelig a port, és felforralt vízzel … Bajban vagy megint. Edz az élet, edződsz is, és túléled. Nem a gyerekkorodat, az első néhány évedet. Lehet, gyomrodat már rágja a helicobacter pylori, de messze még a fekély.

A testi táplálék nem minden – mondja az Írás. Szeretetből, mesékből, énekekből is épülhet a védelmező burok –állítják, akiknek napok óta üres gyomor korgása sose nyomta el a mese, az ének hangját. Vagy ha igen, szorítják, szorítják a tarisznya száját – hogy benne maradjanak magok és hangok.

Talán nincs is vitám, hiszen burokról, gyerekkorról hasonlót gondolunk.

Pöröm van. Nem a burokba születés – a gyerekkor jogáért. Nem Háy úrral. Nem is az Úrral. A mindenkori urakkal. Évtizedekre visszamenőleg.

Szabó Anna


Forrás: OECD jóléttel foglalkozó kiadványa, 2015.

1Gyomorforgatóan igazságtalan rendszer alakult ki, Interjú Háy Jánossal, vs.hu 2014. 05.11

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2022.01.24.
„A feladatsorok összeállítói egyáltalán nem vettek tudomást arról, mi történt az elmúlt két évben\"
Ezekkel a feladatokkal ki lehet deríteni, hogy egy diák tudja-e, mi a különbség a képző, a jel és a rag között, vagy felismer-e egy magas hangrendű szót. Arról viszont semmit nem tudunk meg...
(Forrás: Eduline)
--
2022.01.24.
Ónody-Molnár Dóra: TÖMEGESEN KERÜLNEK KI AZ ISKOLÁKBÓL OLYAN FIATALOK, AKIK NEM TUDNAK SEM ÍRNI, SEM OLVASNI, SEM SZÁMOLNI – 2. rész
A tanárok szavaiból kiderül: nem a „lemorzsi” miatt csökken a statisztikában a buktatások száma, hanem azért, mert az elszegregálódó iskolákban a pedagógusok felhagytak a buktatással...
(Forrás: Jelen)
--
2022.01.24.
PDSZ: Vicc, hogy ilyen kettős mércével kezelik a figyelmeztető sztrájkot és általában az oktatást
Nagy Erzsébet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének vezetőségi tagja a Hírklikknek nyilatkozva elmondta, már 17 ezer aláírás (azóta már 20 ezernél is több – a szerk.) gyűlt ö...
(Forrás: Mérce)
--
2022.01.24.
A PDSZ tagja is megszólalt a lefújt felvételiről: mindenképp hátrány éri az érintett gyerekeket
— Nem tudok más ilyen esetről, de olyanról se hallottam még, hogy 20 kormányhivatalnok megy ki egy iskolába ellenőrizni. Abban biztos vagyok, hogy ilyen jellegű ügy ekkora sajtónyilvánoss...
(Forrás: Blikk)
--
2022.01.24.
Elküldtek egy tanárt egy budapesti gimnáziumból, mert nyomult a lányokra és szexchatbe keveredett a diákjaival
Novemberben elküldtek egy szaktanárt a budapesti Szinyei Merse Pál Gimnáziumból, mert “az online térben korábbi figyelmeztetés ellenére pedagógushoz nem méltó módon viselkedett”. Az iskola...
(Forrás: Átlátszó)
--
2022.01.24.
Ellenőrök szálltak ki egy alapítványi gimnáziumhoz és lefújták a felvételit
Szombaton nagyjából negyed órával 10 óra előtt kéttucatnyi kormányhivatalnok ment ki a budapesti Kürt Alapítványi Gimnáziumhoz, amelynek épületében tudomásunk szerint nagyjából 150 di...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep