Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2016. október 16. vasárnap, 16:56
Címkék:

OFOE Filmklub

A hegedűtanár

A BudapestFilm Zrt-vel közös filmklubunkban ezúttal A hegedűtanár című brazil filmdrámát vetítjük.

Időpont: október 18. 17.30.

A hegedűművész Laerte a zenének él, álmai azonban szertefoszlanak, amikor nem válogatják be a nagy presztízsű Sao Pauló-i Állami Szimfonikus Zenekarba. Hogy eltartsa magát, tanári állást vállal egy állami iskolában a nyomornegyedben. Az új tanár és a kemény világban felnövő diákok eleinte nehezen jönnek ki egymással. Laerte bármit megtenne, hogy kiszabaduljon ebből a közegből, egy idő után azonban különleges tehetséget talál a diákjai között, és elkezdi élvezni a tanítást. Pedig a nyomornegyedből szinte lehetetlen kitörni (port.hu).

Helyszín: Kino Café Mozi
Jegyár: 700 Ft, a négy alkalomra érvényes bérlet ára: 2000 Ft

A vetítést követő beszélgetés vendége Pap Gábor, a Vörösmarty Gimnázium zene- és drámatanára, a Trainingspot Társulat vezetője. A beszélgetést Kovács Gellért vezeti.

Részletek a filmről írt kritikákból

Sérgio Machado filmje úgy szól Brazília hétköznapjairól, hogy nem csak a bűn, a gonoszság, az embertelenség, a reménytelenség, vagy épp ellenkezőleg, a cukormázas, flitteres, agyonplasztikázott szappanoperák világát akarja az arcunkba tolni. Mesél a gettók világáról, arról, hogy a fegyverek árnyékában hogyan árazódnak át alapvető értékek. Mesél szülőkről és gyerekekről, a kitörési lehetőségekről, a támogató családi háttér hiányának tragikus eredményeiről, a tudatlanság veszélyeiről, de legfőképp mesél arról, hogy a művészet felszabadító ereje igenis magában hordja megváltás lehetőségét. Csak odafordulásra, érzékenységre, jó módszerekre – és elhivatott Emberekre van szükség. Mindegy, hogy Brazília nyomornegyedében hegedűtanár, vagy Kelet-Magyarország egy zsákfalujában a cigánysoron rajztanár valaki, a lényeg ugyanaz (Körülöttemavilág blog,dasilva64).

Laerte (Lázaro Ramos), aki csodagyerekként indul, álmát követve hátrahagyja családját és a nagyvárosba költözik, mikor leghőbb vágyának beteljesítésében lámpaláza miatt kudarcot vall, kénytelen más megélhetés után nézni — a nyomornegyedben vállal zenetanári állást egy csapat helyi gyerek között, akikből zenekart kell faragnia ahhoz, hogy az alapítvány további támogatást nyerve folytathassa a velük való munkát. Laerte nem ide vágyott és messze a saját szintje alatt kell tanítania, így nehezen veszik fel egymás ritmusát a gyerekekkel, akik mindennapjaikat élik abban a térben, ahonnan Laerte menekülni vágyik akkor is, ha csak időleg, bejáróként részese. Munkája miatt kénytelen szembesülni a favela1 szabályaival és uraival, lehetőségeivel és veszélyeivel (luckylány, Filmbook blog).

A zűrös környéken nevelkedett, nagyszájú csoport persze rendesen próbára teszi Laerte türelmét, tanítványai előszeretettel kóstolgatják, obamázzák, stb. Laerte mielőbb szabadulna innen, ami nem meglepő: egész életében puccos koncerttermekről álmodott, most meg itt találja magát egy lepattant kosárpályán néhány neveletlen kamasz társaságában. Idővel azonban jobban megismeri a tanítványait, és ráébred, hogy ezek a fiúk és lányok valójában semmiről nem tehetnek, a saját körülmények áldozatai. Ahogy megtalálja velük a közös hangot, a tanítás is egyre nagyobb élménnyé válik a számára. Hiszen látja, hogy a gyerekek is élvezik, ahogy a zenének köszönhetően legalább a közös próbák idejére kiszakadhatnak a fiatalságukat megkeserítő szegénységből, a boldogságukat megpecsételő kilátástalanságból vagy épp az alkoholista szülők hőzöngéseiből. A szülők, akik szintén a rendszer áldozatai, és mint ilyenek semmi értelmét nem látják az ilyesféle zenélgetésnek, mondván, hogy az ilyen úri huncutsággal úgysem lehet kitörni a favelából, akkor meg minek ilyesmire pazarolni azt a jó drága időt (Kovács M. Dávid: Fegyverrel az orrod előtt mindent átértékelsz, Index).

Érdekes filmnyelvi kontraszt A hegedűtanárban, hogy míg Learte Sao Paolo gazdagabb kerületeiben (a Zeneakadémián, szórakozóhelyeken, vagy az otthonában, azaz „saját közegében”) mozog, a kamera egészen közel megy hozzá: szűkebb, már-már klausztrofób képkivágatokat látunk. Ezzel szemben a lepusztult hídon való átkelés után néha egészen nagytotálig tágul a kép: a környezet, a szegénynegyed ábrázolása válik érdekessé. Lepusztult, egymás hegyén-hátán sorakozó lakó-odúk árnyékában, az utcákat átszövő kábelek alatt, zsúfolt utcákon sétál hősünk – szinte még a hőséget és a nyomor bűzét is érezni. Azonban a film nem pusztán rideg és steril leírását nyújtja ennek a környezetnek: az iskolában és azon kívül számos mikrodráma körvonalazódik. Fiatalkori terhesség, alkoholizmus, drogügyletek, családon belüli erőszak és természetesen a gettó alvilága is megjelenik (Petz Anna: A muzsika hatalma, Filmtett).

Remek színészi teljesítmények – ráadásul a fiatalok többsége nem színész, hanem tősgyökeres favela-lakó, aki a saját életét játssza el. Fantasztikus zenei kapcsolódások – ahogy Bach, Beethoven zenéje átalakul brazil hip-hoppá, ahogy Laerté hegedűszólója szinte beleúszik a diszkóritmusba, az igazi csemege. Egy szép film barátságról, értékekről, reményről (Körülöttemavilág blog,dasilva64).

A film a São Paulo-i Nemzetközi Filmfesztiválon közönségdíjat nyert!


1dél-amerikai nyomornegyed

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.11.22.
Digitális oktatás – áram és eszköz nélkül
Az őszi iskolabezárás sokak szerint borítékolható volt. Különböző pedagógus-szakszervezetek rendszeresen kérték a kormányt, hogy minél előbb zárják be az oktatási intézményeket. A...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Attól, hogy valami kényelmetlen, még nem trauma!
Valóban, változtatni a megszokott életformán kényelmeltlen: sok dolgot nem lehet rutinból csinálni, új szokásokat kell kialakítani, másféle kihívásokkal kell szembenézni. Kényelmetlen,...
(Forrás: alterkata)
--
2020.11.22.
Dacolunk a trenddel: maszkot erőltetnek a fogyatékkal élőkre is
Hiába sok esetben megoldhatatlan feladat számukra a kötelező maszkhasználat, az operatív törzs elutasította az autisták, illetve a súlyos értelmi fogyatékossággal élők hozzátartozóinak...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Csapó Benő: Évekig tarthat behozni a diákok lemaradását, amit a távoktatás okoz
Csapó Benő, az SZTE Neveléstudományi Intézetének egyetemi tanára szerint a tavaszi távoktatás miatt Magyarországon is van lemaradás, és bár pontos eredményeket csak 2–3 éve múlva kapnak...
(Forrás: szeged.hu)
--
2020.11.21.
Tantermen kívüli digitális oktatás. Braun József írása
2020. március 12-én az a sajátos és – csak különféle katasztrófák idejéről ismerős – helyzet adódott, hogy egyik napról a másikra, péntekről hétfőre sutba kellett vágni szinte...
(Forrás: Tani-tani online)
--
2020.11.21.
A gyermekeknek joguk van a szeretetteljes élethez
Az ENSZ Közgyűlése 1959. november 20-án fogadta el a Gyermekek Jogairól szóló Nyilatkozatot. A dokumentum megfogalmazta többek között az állampolgársághoz, a névhez, vagy az oktatáshoz...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep