Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2017. január 30. hétfő, 8:24

Hívjátok meg Ti is Jónás Tamást!

Halkan beszélt. A gyerekek maguktól csendesedtek el, mert nem lehetett nem figyelni rá. Mesélt életről, halálról, gyerekkorról, intézetről, családról, magára találásáról. Beszélt a szavak erejéről, a költészetről, arról, hogy mit jelent neki az önkifejezésnek ez a formája. Kollégám, aki moderálta a találkozót, mellette ült, maga is elvarázsolódott, mint mi valamennyien. Feszült csend volt, néha nevetés, harsány röhögés szakította félbe, néha döbbent összenézések, rácsodálkozások. Pedig több osztály zsúfolódott be a kis ebédlőbe, több osztály, valamennyien hányattatott sorsú, utolsó esélyt kapott fiatalok, sokan romák, többen sajátos nevelési igényűek. Hozzájuk hívtuk meg Jónás Tamást, a költőt.

A cigány költőt. Mert ő vállalta fel cigányságát mindenki előtt. Büszkén beszélt róla, nem kerülve a sértő sztereotípiákat, a féligazságokat. (A találkozó alatt nem volt kérdéses, hogy csodálatos ember és tehetséges költő, az lett kérdéses többekben, hogy cigány-e. Minta lett tanulóink számára…)

Beszélt a tudás hatalmáról, szépségéről, a világ értésének és megértésének hihetetlen fontosságáról. Sziporkázott. Én tudtam, éreztem műveltségének, bölcsességének csillogását, a gyerekek csak sejtették, hogy nem akárki ül előttük. Lopva néztem őket, értik-e szavait? De nem kellett félnem. Tamás – valószínűleg bele sem gondolva – ösztönösen lépett a fiatalok szintjére. És értették! És akkora figyelemmel itták szavait, kérdeztek tőle, amekkora motivációs szintnek a legtöbb pedagógus nagyon tudna örülni óráin. És szóba is került minden, az irodalomtól kezdve a természettudományok bizonyos kérdésein keresztül a vallás misztikumáig.

S mikor maga kezdte mondani, nem szavalni!, mondani, olvasni költeményeit, fejét leszegve laptopjának képernyőjére, még nagyobb lett a csend. Nem hiszem, hogy ült minden allegória, hasonlat, metafora, rejtett értelem, de a csodálatos gondolatok megragadtak a fejekben. A fiatalok megértették, elértették a sorokat, a hömpölygő érzelmek eláradtak bennük. Láttam, volt ki könnyezett és volt, ki hangosan nevetett. Három óra. Három óra csoda! Tamás csak ült, fáradhatatlanul beszélt, válaszolt, mosolygott és érvelt. Közben az osztályok forgószínpadszerűen jöttek-mentek, s ha többen maradtak is, elengedve tanáraikat és társaikat, nem szóltunk érte.

Persze készültünk erre a napra, erre a találkozóra. Meséltünk róla irodalom órákon, olvastunk közösen verseket tőle. Tamás verseit sokszorosítottuk és „elhagytuk” itt-ott az iskolában. Jutott az ebédlőbe is több tucat, és hihetetlenül boldogok voltunk, mikor a nap végén minden gyerek elvett egyet a másolatokból. Tényleg felejthetetlen nap volt gyereknek, pedagógusnak, de még a konyhás néninek is.

Kollégák: hívjátok meg Jónás Tamást a sulitokba!

Leiner Károly


Jónás Tamás – MINDEGY

Hasznom nem volt. Az meglehet.
Akartam tán, hogy szebb legyek.
Jó? Az nem. Nem. Semmiképp.

Illatos lenni. Búzakék.
Haszontalan, veszélytelen.
Soha se lettem semmi sem.
Vagyis maradtam semmiség.
Volt, hogy akartam lenni még
egy keveset vagy valami.
De jobb mindent lemondani.
Pompám teljében, álmosan,
úgy értem, érett férfiként,
aki, ha akar, sármosan,
vagy egyszerűen, semmiképp,
szánalmasan, mert szabadon,
tulajdonképpen hajadon,
tulajdonképpen hajadon
akadtam fenn. De tagadom.
Utolsó játszmám legyen ez:
ha van Isten, ma befejez,
s ha holnap mégis ébredek,
az istentelen rettenet.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep