Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2017. február 21. kedd, 8:13

Csak egy vicc

Első óra. A tegnapi szülői értekezlet utáni feddések és szülői retorziók következményeként hőbörögnek, háborognak. Nem mindenki, csak két 17 éves leányzó. Ma nem hozhatták magukkal a mobilt, elvonási tüneteik vannak. Nem fogják vissza sem a hangerejüket, sem a trágárságot, a gyűlölet csak úgy fröcsög belőlük. Célpontjuk az osztályfőnökük, aki éppen nincs jelen.

Rám zúdítják minden vélt vagy jogos sérelmüket. A hangnem alpári. Nincs mese, végig kell hallgatnom őket, képtelenség így órát tartani.

Eddig a történet szokványos. Innen viszont váratlan fordulat következik. Leányka vádolni kezdi osztályfőnökét azzal, hogy őt az osztályfőnök könnyű erkölcsűnek nevezte (virágnyelven fogalmazva), az ő szexuális életéről valótlanságokat állított a szülőknek. Konkrét neveket mond, ami az osztály többi tagját is érinti. Az osztály fölhördül. Ez már nem vicc.

Figyelmeztetem, hogy amennyiben kitaláltak az általa elmondottak, annak súlyos következményei lehetnek. Tovább fröcsög. Leállítom.

Második órán robban a bomba. Osztályfőnök elképedve hallgatja a sértéseket, vádakat. Egyik érintett fiú az igazgatónő segítségét kéri.

Kiderül, kamu az egész, amolyan tehetetlenségből fakadó kis bosszúhadjárat.

Igazgatónő közli, megkeresi telefonon a szülőket, majd személyesen fogják tisztázni a dolgot a szereplők jelenlétében.

Hetedik óra. Újra én vagyok az osztályban. Kisleány megszeppent arccal kérdezgeti: akkor most tényleg felhívják a szüleit? Tényleg, mi lesz ez után? Kirúghatják? (Van már némi előzmény is, beírások, igazolatlan órák, stb.)

Újra elismétlem, amit első órán elmondtam neki: már nem gyermek, a tetteinek következményei lesznek, amiket vállalnia kell.

Védekezik, ő csak „hülyéskedett”, viccelt.

Nem hat meg. Kínjában velem is fellengzősködni és pimaszkodni kezd, bár tőlem tart kissé. Szinte érezni lehet a belőle sugárzó félelem szagát.

Nem mer hazamenni. De még mindig nem fogja fel, mit művelt.

Nem kímélem. Mert ez bármikor, bármelyikünkkel előfordulhat egy kelekótya leányka jóvoltából.

– Ha apád fülébe jutna az, amivel telekürtölted az iskolát, hogy az egyik tanárod lekurvázott, a fiú osztálytársaid meg… apád mit tenne?

Néhány percnyi csönd.

– Bejönne és szétverné a pofáját.

– Na és mit tehetne az a tanár, akinek apád a te hülyeséged miatt ártatlanul szétverné a pofáját?

Csönd. Gondolkodik. Válasz nincs. De még próbálkozik.

Mit kell ezt izélni…. hülyéskedtem… már hülyéskedni se lehet? Ilyen egy fogyatékosokat!

Az osztályban már csak ketten maradunk. Tomi, aki nem akar fagyoskodni a következő helyijárat indulásáig, na meg én, aki rakosgatom össze a holmimat.

– Zsóka néni! Mért nem vágta szájon?

Rámeresztem a szememet:

– Tomikám, már tudhatnád, hogy nekünk nincs jogunk megütni se kicsi, se nagy gyereket.

Pfeifer Erzsébet


A szerző rajza

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.11.22.
Digitális oktatás – áram és eszköz nélkül
Az őszi iskolabezárás sokak szerint borítékolható volt. Különböző pedagógus-szakszervezetek rendszeresen kérték a kormányt, hogy minél előbb zárják be az oktatási intézményeket. A...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Attól, hogy valami kényelmetlen, még nem trauma!
Valóban, változtatni a megszokott életformán kényelmeltlen: sok dolgot nem lehet rutinból csinálni, új szokásokat kell kialakítani, másféle kihívásokkal kell szembenézni. Kényelmetlen,...
(Forrás: alterkata)
--
2020.11.22.
Dacolunk a trenddel: maszkot erőltetnek a fogyatékkal élőkre is
Hiába sok esetben megoldhatatlan feladat számukra a kötelező maszkhasználat, az operatív törzs elutasította az autisták, illetve a súlyos értelmi fogyatékossággal élők hozzátartozóinak...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Csapó Benő: Évekig tarthat behozni a diákok lemaradását, amit a távoktatás okoz
Csapó Benő, az SZTE Neveléstudományi Intézetének egyetemi tanára szerint a tavaszi távoktatás miatt Magyarországon is van lemaradás, és bár pontos eredményeket csak 2–3 éve múlva kapnak...
(Forrás: szeged.hu)
--
2020.11.21.
Tantermen kívüli digitális oktatás. Braun József írása
2020. március 12-én az a sajátos és – csak különféle katasztrófák idejéről ismerős – helyzet adódott, hogy egyik napról a másikra, péntekről hétfőre sutba kellett vágni szinte...
(Forrás: Tani-tani online)
--
2020.11.21.
A gyermekeknek joguk van a szeretetteljes élethez
Az ENSZ Közgyűlése 1959. november 20-án fogadta el a Gyermekek Jogairól szóló Nyilatkozatot. A dokumentum megfogalmazta többek között az állampolgársághoz, a névhez, vagy az oktatáshoz...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep