Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2017. február 21. kedd, 8:13

Csak egy vicc

Első óra. A tegnapi szülői értekezlet utáni feddések és szülői retorziók következményeként hőbörögnek, háborognak. Nem mindenki, csak két 17 éves leányzó. Ma nem hozhatták magukkal a mobilt, elvonási tüneteik vannak. Nem fogják vissza sem a hangerejüket, sem a trágárságot, a gyűlölet csak úgy fröcsög belőlük. Célpontjuk az osztályfőnökük, aki éppen nincs jelen.

Rám zúdítják minden vélt vagy jogos sérelmüket. A hangnem alpári. Nincs mese, végig kell hallgatnom őket, képtelenség így órát tartani.

Eddig a történet szokványos. Innen viszont váratlan fordulat következik. Leányka vádolni kezdi osztályfőnökét azzal, hogy őt az osztályfőnök könnyű erkölcsűnek nevezte (virágnyelven fogalmazva), az ő szexuális életéről valótlanságokat állított a szülőknek. Konkrét neveket mond, ami az osztály többi tagját is érinti. Az osztály fölhördül. Ez már nem vicc.

Figyelmeztetem, hogy amennyiben kitaláltak az általa elmondottak, annak súlyos következményei lehetnek. Tovább fröcsög. Leállítom.

Második órán robban a bomba. Osztályfőnök elképedve hallgatja a sértéseket, vádakat. Egyik érintett fiú az igazgatónő segítségét kéri.

Kiderül, kamu az egész, amolyan tehetetlenségből fakadó kis bosszúhadjárat.

Igazgatónő közli, megkeresi telefonon a szülőket, majd személyesen fogják tisztázni a dolgot a szereplők jelenlétében.

Hetedik óra. Újra én vagyok az osztályban. Kisleány megszeppent arccal kérdezgeti: akkor most tényleg felhívják a szüleit? Tényleg, mi lesz ez után? Kirúghatják? (Van már némi előzmény is, beírások, igazolatlan órák, stb.)

Újra elismétlem, amit első órán elmondtam neki: már nem gyermek, a tetteinek következményei lesznek, amiket vállalnia kell.

Védekezik, ő csak „hülyéskedett”, viccelt.

Nem hat meg. Kínjában velem is fellengzősködni és pimaszkodni kezd, bár tőlem tart kissé. Szinte érezni lehet a belőle sugárzó félelem szagát.

Nem mer hazamenni. De még mindig nem fogja fel, mit művelt.

Nem kímélem. Mert ez bármikor, bármelyikünkkel előfordulhat egy kelekótya leányka jóvoltából.

– Ha apád fülébe jutna az, amivel telekürtölted az iskolát, hogy az egyik tanárod lekurvázott, a fiú osztálytársaid meg… apád mit tenne?

Néhány percnyi csönd.

– Bejönne és szétverné a pofáját.

– Na és mit tehetne az a tanár, akinek apád a te hülyeséged miatt ártatlanul szétverné a pofáját?

Csönd. Gondolkodik. Válasz nincs. De még próbálkozik.

Mit kell ezt izélni…. hülyéskedtem… már hülyéskedni se lehet? Ilyen egy fogyatékosokat!

Az osztályban már csak ketten maradunk. Tomi, aki nem akar fagyoskodni a következő helyijárat indulásáig, na meg én, aki rakosgatom össze a holmimat.

– Zsóka néni! Mért nem vágta szájon?

Rámeresztem a szememet:

– Tomikám, már tudhatnád, hogy nekünk nincs jogunk megütni se kicsi, se nagy gyereket.

Pfeifer Erzsébet


A szerző rajza

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.11.26.
ORSZÁGOS AZ ELÉGEDETLENSÉG – AZ ŐSZI TILTAKOZÁSI HULLÁM 2000 ESEMÉNYE LÁTHATÓ TÉRKÉPÜNKÖN
napi térképek után most elkészült az őszi tiltakozások – sztrájkok, polgári engedetlenség, élőláncok, szolidaritási akciók – egyesített térképe. A térképen mintegy 300 telep...
(Forrás: ckpinfo)
--
2022.11.24.
Toplistás tankerületi vezetők: mindenki kétmillió forintnál nagyobb jutalmat kapott
„Bár Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ vezetője áll a tankerületi hierarchia csúcsán, meglepő módon az 1,7 milliós összeggel nem ő kapta a legmagasabb motivációs elismerést 2021...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2022.11.24.
Súlyos bizonyítványt kapott a magyar oktatás
Egy új uniós jelentés adatokkal bizonyítja a magyar oktatás teljes kudarcát: az iskolai eredmények romlanak, az oktatásra fordított állami pénz kevés, egyre többen hullanak ki idő előtt...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.11.24.
Kampányt hirdetett egy pedagóguscsoport, hogy kiderüljön, mit (nem) tud venni egy tanár a nettó órabéréből
Akciókampányt hirdetett a Pedagógus Egység nevű, a tanársztrájkhullám támogatására alakult csoport, hogy minél többeket rávegyen arra, hogy a nettó órabérét kiszámolva szembesüljö...
(Forrás: Mérce)
--
2022.11.23.
AZ UKRAJNAI MENEKÜLT GYEREKEKNEK NEM FELZÁRKÓZTATÁSRA, HANEM POZITÍV ÉLMÉNYEKRE LENNE SZÜKSÉGÜK AZ ISKOLÁBAN
Milyen szerepet tölthet be a művészet az oktatásban? Hogyan használható a kreatív pedagógia eszköztára a hátrányos helyzetű gyerekek tanulási folyamataiban? Hogyan segíthetnék a külö...
(Forrás: Qubit)
--
2022.11.23.
„Komfortot találok a vagdosásban” – pánik, önsértés és mentális zavarok a gyermekeknél
„Kisebb lett a világ”, „ha valaki rámnéz, sírni tudnék”, „el akarok tűnni valahova”, „addig ütöm a bordáimat, amíg be nem húzódnak”, „nem lenne-e könnyebb, ha nem lenné...
(Forrás: Mandiner)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep