Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2017. február 21. kedd, 8:13

Csak egy vicc

Első óra. A tegnapi szülői értekezlet utáni feddések és szülői retorziók következményeként hőbörögnek, háborognak. Nem mindenki, csak két 17 éves leányzó. Ma nem hozhatták magukkal a mobilt, elvonási tüneteik vannak. Nem fogják vissza sem a hangerejüket, sem a trágárságot, a gyűlölet csak úgy fröcsög belőlük. Célpontjuk az osztályfőnökük, aki éppen nincs jelen.

Rám zúdítják minden vélt vagy jogos sérelmüket. A hangnem alpári. Nincs mese, végig kell hallgatnom őket, képtelenség így órát tartani.

Eddig a történet szokványos. Innen viszont váratlan fordulat következik. Leányka vádolni kezdi osztályfőnökét azzal, hogy őt az osztályfőnök könnyű erkölcsűnek nevezte (virágnyelven fogalmazva), az ő szexuális életéről valótlanságokat állított a szülőknek. Konkrét neveket mond, ami az osztály többi tagját is érinti. Az osztály fölhördül. Ez már nem vicc.

Figyelmeztetem, hogy amennyiben kitaláltak az általa elmondottak, annak súlyos következményei lehetnek. Tovább fröcsög. Leállítom.

Második órán robban a bomba. Osztályfőnök elképedve hallgatja a sértéseket, vádakat. Egyik érintett fiú az igazgatónő segítségét kéri.

Kiderül, kamu az egész, amolyan tehetetlenségből fakadó kis bosszúhadjárat.

Igazgatónő közli, megkeresi telefonon a szülőket, majd személyesen fogják tisztázni a dolgot a szereplők jelenlétében.

Hetedik óra. Újra én vagyok az osztályban. Kisleány megszeppent arccal kérdezgeti: akkor most tényleg felhívják a szüleit? Tényleg, mi lesz ez után? Kirúghatják? (Van már némi előzmény is, beírások, igazolatlan órák, stb.)

Újra elismétlem, amit első órán elmondtam neki: már nem gyermek, a tetteinek következményei lesznek, amiket vállalnia kell.

Védekezik, ő csak „hülyéskedett”, viccelt.

Nem hat meg. Kínjában velem is fellengzősködni és pimaszkodni kezd, bár tőlem tart kissé. Szinte érezni lehet a belőle sugárzó félelem szagát.

Nem mer hazamenni. De még mindig nem fogja fel, mit művelt.

Nem kímélem. Mert ez bármikor, bármelyikünkkel előfordulhat egy kelekótya leányka jóvoltából.

– Ha apád fülébe jutna az, amivel telekürtölted az iskolát, hogy az egyik tanárod lekurvázott, a fiú osztálytársaid meg… apád mit tenne?

Néhány percnyi csönd.

– Bejönne és szétverné a pofáját.

– Na és mit tehetne az a tanár, akinek apád a te hülyeséged miatt ártatlanul szétverné a pofáját?

Csönd. Gondolkodik. Válasz nincs. De még próbálkozik.

Mit kell ezt izélni…. hülyéskedtem… már hülyéskedni se lehet? Ilyen egy fogyatékosokat!

Az osztályban már csak ketten maradunk. Tomi, aki nem akar fagyoskodni a következő helyijárat indulásáig, na meg én, aki rakosgatom össze a holmimat.

– Zsóka néni! Mért nem vágta szájon?

Rámeresztem a szememet:

– Tomikám, már tudhatnád, hogy nekünk nincs jogunk megütni se kicsi, se nagy gyereket.

Pfeifer Erzsébet


A szerző rajza

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.06.14.
Az osztályzás viccé vált, ősztől változás kell az iskolákban
„A frontális oktatásról már régen kiderült, hogy idejétmúlttá vált. Bizonyítottan hatékonyabb, ha a gyerekek párokban, csoportokban dolgozhatnak, ha közük van egymáshoz a tevékenysé...
(Forrás: index)
--
2021.06.14.
Gulyás Márton: A putyini mintára készült homofób törvény végszavazását bojkottálni kell
Ahogy azt a Patent Egyesület helyesen és éleslátásról tanúbizonyságot téve megjegyezte (szó szerint idézem): „a kormány a kiskorúak védelme mögé bújva lehetetlenítené el az iskolai...
(Forrás: 444.hu)
--
2021.06.13.
Zselici vallomások. Visszatekintés egy pedagóguspálya alkonyán az eszmélés éveire. Szücs-Gáspár Borbála írása
Látom magamat a zselici dombok között kószálni, a meggyfa tetején kemencében sütött kenyérrel a kezemben pirosló gyümölcsöt enni. Látom az árkot, ahol „ároklityást” játszottunk...
(Forrás: tani-tani online)
--
2021.06.13.
A pedagógusok mentális felépüléséről is gondoskodni kell a nyári szünetben
Megindult a visszaszámlálás, mindössze két nap maradt hátra a tanévből, amely – a tavalyihoz hasonlóan – idén is rendhagyó volt. A digitális oktatás a pedagógusok, a diákok és a sz...
(Forrás: index)
--
2021.06.13.
Milliárdos profitot hozott a nyögvenyelősen működő digitális oktatás
Bár az iskolák informatikai rendszere nem bírta a digitális oktatás terhelését, de a rendszer fejlesztésében és üzemeltetésében részt vevő eKréta Informatikai és SDA Informatika Zrt.-...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.06.13.
A szólásszabadság és a gyermekjogok védelmében
A lényeg, hogy a környezeti hatásoknak nem egyszerűen szerepe van, hanem döntő többség esetén az a nagyobb súlyú. A környezeti hatások értelemszerűen gyermekkoriak, mivel akkor formáló...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep