Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2019. április 2. kedd, 0:00

Sorsfordító – Érzékenyítő kis-játékfilm az autizmusról

Könnyebben szembesülünk azzal, ha a gyereknek torokgyulladása van, vagy ha eltörött a lába. Elmegyünk az orvoshoz, a kórházba és ezzel ki is van pipálva. Az autizmus spektrumzavart azonban sem szülőként, sem pedagógusként nem ilyen könnyű kipipálnunk. Pedig mi, felnőttek vagyunk azok, akik megtanítjuk a gyerekeknek, fiataloknak, hogy hogyan kell viszonyulniuk azokhoz a társaikhoz, akik mások, mint ők. De hogyan tudunk megtanítani valami olyat, ami nekünk sem komfortos? Ebben segít mindannyiunknak a Sorsfordító. Mert sorsfordító tud lenni (Peer Krisztina).

Egy lelkes alkotócsapat nevében szeretném figyelmükbe ajánlani érzékenyítő célú, közösségi beszélgetésekhez, iskolai érzékenyítő programokhoz készített témaindító kisfilmünket, a Sorsfordítót.

A megvalósításához egy 11 éves, autizmus spektrumzavarral élő kisfiú, Olivér anyukájaként fogtam hozzá Dicső Dániel rendező  (Romance.com – Molnár Piroska, Jordán Tamás; Irma te édes – Balázsovits Edit, Tóth Enikő, Józan László) segítségével. Szakmai partnerként az Autisták Országos Szövetsége (AOSZ) is felajánlotta támogatását. (A nagyobbik fiam öccséről készített vidófelvétele itt tekinthető meg)

Egy autista és egy mozgássérült kisfiú fiktív történetén keresztül szembesülhetünk a tizenéves autista fiú, Jancsi sajátos világával, elfogadás iránti vágyával és iskolai közösségével.

A néző felismerheti az autizmus-spektrumzavarra jellemző, szokásostól eltérő, furcsa gondolkodásmódot, érzékelést, miközben szembesülhet a mássággal élők felé megnyilvánuló sokszor közömbös, de inkább kirekesztő emberi magatartással.

A történet által felismerhetővé válnak azok a gyerekek, akikről ha nem is tudjuk az okát, de naponta tapasztalhatjuk nehezebb boldogulásukat a közösségekben és a világban.

A Sorsfordító a gyerekközösségek számára furcsa autista kortársak könnyebb megértését és elfogadását elősegítő, érzékenyítő beszélgetésre alkalmas, témaindító kisfilm. A képi megjelenítés és hanghatások a gyerekek részére is érzékletesebben, érthetőbben teszik láthatóvá a furcsa viselkedés mögött meghúzódó okokat, egy elsőre „láthatatlan” problémát, fogyatékosságot. (Itt nézhető meg az a videó, amiből megtudhatjuk, hogyan segítenek a hatodikos Olivérnek az osztálytársai. )

Úgy gondoljuk, hogy nagyon aktuális és kiemelten fontos ma Magyarországon a gyerekközösségek szemléletének formálása, az empatikus képességek fejlesztése a különböző egészségügyi vagy szociális okból segítségre szoruló kortársak támogatásának, közösségi beilleszkedésének elősegítése érdekében.

Alkotócsapatunk nevében előre is köszönöm jövőbeli közreműködésüket kezdeményezésünkben, az elfogadásra és empátiára nevelésben, a valódi emberi értékek továbbadásában!

Gömbösné Hideg Viktória


Gömbösné Hideg Viktória: Jegyzet a Sorsfordító kisfilm vetítését követő érzékenyítő beszélgetéshez (pdf)

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep