Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2019. április 2. kedd, 0:00

Sorsfordító – Érzékenyítő kis-játékfilm az autizmusról

Könnyebben szembesülünk azzal, ha a gyereknek torokgyulladása van, vagy ha eltörött a lába. Elmegyünk az orvoshoz, a kórházba és ezzel ki is van pipálva. Az autizmus spektrumzavart azonban sem szülőként, sem pedagógusként nem ilyen könnyű kipipálnunk. Pedig mi, felnőttek vagyunk azok, akik megtanítjuk a gyerekeknek, fiataloknak, hogy hogyan kell viszonyulniuk azokhoz a társaikhoz, akik mások, mint ők. De hogyan tudunk megtanítani valami olyat, ami nekünk sem komfortos? Ebben segít mindannyiunknak a Sorsfordító. Mert sorsfordító tud lenni (Peer Krisztina).

Egy lelkes alkotócsapat nevében szeretném figyelmükbe ajánlani érzékenyítő célú, közösségi beszélgetésekhez, iskolai érzékenyítő programokhoz készített témaindító kisfilmünket, a Sorsfordítót.

A megvalósításához egy 11 éves, autizmus spektrumzavarral élő kisfiú, Olivér anyukájaként fogtam hozzá Dicső Dániel rendező  (Romance.com – Molnár Piroska, Jordán Tamás; Irma te édes – Balázsovits Edit, Tóth Enikő, Józan László) segítségével. Szakmai partnerként az Autisták Országos Szövetsége (AOSZ) is felajánlotta támogatását. (A nagyobbik fiam öccséről készített vidófelvétele itt tekinthető meg)

Egy autista és egy mozgássérült kisfiú fiktív történetén keresztül szembesülhetünk a tizenéves autista fiú, Jancsi sajátos világával, elfogadás iránti vágyával és iskolai közösségével.

A néző felismerheti az autizmus-spektrumzavarra jellemző, szokásostól eltérő, furcsa gondolkodásmódot, érzékelést, miközben szembesülhet a mássággal élők felé megnyilvánuló sokszor közömbös, de inkább kirekesztő emberi magatartással.

A történet által felismerhetővé válnak azok a gyerekek, akikről ha nem is tudjuk az okát, de naponta tapasztalhatjuk nehezebb boldogulásukat a közösségekben és a világban.

A Sorsfordító a gyerekközösségek számára furcsa autista kortársak könnyebb megértését és elfogadását elősegítő, érzékenyítő beszélgetésre alkalmas, témaindító kisfilm. A képi megjelenítés és hanghatások a gyerekek részére is érzékletesebben, érthetőbben teszik láthatóvá a furcsa viselkedés mögött meghúzódó okokat, egy elsőre „láthatatlan” problémát, fogyatékosságot. (Itt nézhető meg az a videó, amiből megtudhatjuk, hogyan segítenek a hatodikos Olivérnek az osztálytársai. )

Úgy gondoljuk, hogy nagyon aktuális és kiemelten fontos ma Magyarországon a gyerekközösségek szemléletének formálása, az empatikus képességek fejlesztése a különböző egészségügyi vagy szociális okból segítségre szoruló kortársak támogatásának, közösségi beilleszkedésének elősegítése érdekében.

Alkotócsapatunk nevében előre is köszönöm jövőbeli közreműködésüket kezdeményezésünkben, az elfogadásra és empátiára nevelésben, a valódi emberi értékek továbbadásában!

Gömbösné Hideg Viktória


Gömbösné Hideg Viktória: Jegyzet a Sorsfordító kisfilm vetítését követő érzékenyítő beszélgetéshez (pdf)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.11.22.
Digitális oktatás – áram és eszköz nélkül
Az őszi iskolabezárás sokak szerint borítékolható volt. Különböző pedagógus-szakszervezetek rendszeresen kérték a kormányt, hogy minél előbb zárják be az oktatási intézményeket. A...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Attól, hogy valami kényelmetlen, még nem trauma!
Valóban, változtatni a megszokott életformán kényelmeltlen: sok dolgot nem lehet rutinból csinálni, új szokásokat kell kialakítani, másféle kihívásokkal kell szembenézni. Kényelmetlen,...
(Forrás: alterkata)
--
2020.11.22.
Dacolunk a trenddel: maszkot erőltetnek a fogyatékkal élőkre is
Hiába sok esetben megoldhatatlan feladat számukra a kötelező maszkhasználat, az operatív törzs elutasította az autisták, illetve a súlyos értelmi fogyatékossággal élők hozzátartozóinak...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Csapó Benő: Évekig tarthat behozni a diákok lemaradását, amit a távoktatás okoz
Csapó Benő, az SZTE Neveléstudományi Intézetének egyetemi tanára szerint a tavaszi távoktatás miatt Magyarországon is van lemaradás, és bár pontos eredményeket csak 2–3 éve múlva kapnak...
(Forrás: szeged.hu)
--
2020.11.21.
Tantermen kívüli digitális oktatás. Braun József írása
2020. március 12-én az a sajátos és – csak különféle katasztrófák idejéről ismerős – helyzet adódott, hogy egyik napról a másikra, péntekről hétfőre sutba kellett vágni szinte...
(Forrás: Tani-tani online)
--
2020.11.21.
A gyermekeknek joguk van a szeretetteljes élethez
Az ENSZ Közgyűlése 1959. november 20-án fogadta el a Gyermekek Jogairól szóló Nyilatkozatot. A dokumentum megfogalmazta többek között az állampolgársághoz, a névhez, vagy az oktatáshoz...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep