Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2019. április 2. kedd, 0:00

Sorsfordító – Érzékenyítő kis-játékfilm az autizmusról

Könnyebben szembesülünk azzal, ha a gyereknek torokgyulladása van, vagy ha eltörött a lába. Elmegyünk az orvoshoz, a kórházba és ezzel ki is van pipálva. Az autizmus spektrumzavart azonban sem szülőként, sem pedagógusként nem ilyen könnyű kipipálnunk. Pedig mi, felnőttek vagyunk azok, akik megtanítjuk a gyerekeknek, fiataloknak, hogy hogyan kell viszonyulniuk azokhoz a társaikhoz, akik mások, mint ők. De hogyan tudunk megtanítani valami olyat, ami nekünk sem komfortos? Ebben segít mindannyiunknak a Sorsfordító. Mert sorsfordító tud lenni (Peer Krisztina).

Egy lelkes alkotócsapat nevében szeretném figyelmükbe ajánlani érzékenyítő célú, közösségi beszélgetésekhez, iskolai érzékenyítő programokhoz készített témaindító kisfilmünket, a Sorsfordítót.

A megvalósításához egy 11 éves, autizmus spektrumzavarral élő kisfiú, Olivér anyukájaként fogtam hozzá Dicső Dániel rendező  (Romance.com – Molnár Piroska, Jordán Tamás; Irma te édes – Balázsovits Edit, Tóth Enikő, Józan László) segítségével. Szakmai partnerként az Autisták Országos Szövetsége (AOSZ) is felajánlotta támogatását. (A nagyobbik fiam öccséről készített vidófelvétele itt tekinthető meg)

Egy autista és egy mozgássérült kisfiú fiktív történetén keresztül szembesülhetünk a tizenéves autista fiú, Jancsi sajátos világával, elfogadás iránti vágyával és iskolai közösségével.

A néző felismerheti az autizmus-spektrumzavarra jellemző, szokásostól eltérő, furcsa gondolkodásmódot, érzékelést, miközben szembesülhet a mássággal élők felé megnyilvánuló sokszor közömbös, de inkább kirekesztő emberi magatartással.

A történet által felismerhetővé válnak azok a gyerekek, akikről ha nem is tudjuk az okát, de naponta tapasztalhatjuk nehezebb boldogulásukat a közösségekben és a világban.

A Sorsfordító a gyerekközösségek számára furcsa autista kortársak könnyebb megértését és elfogadását elősegítő, érzékenyítő beszélgetésre alkalmas, témaindító kisfilm. A képi megjelenítés és hanghatások a gyerekek részére is érzékletesebben, érthetőbben teszik láthatóvá a furcsa viselkedés mögött meghúzódó okokat, egy elsőre „láthatatlan” problémát, fogyatékosságot. (Itt nézhető meg az a videó, amiből megtudhatjuk, hogyan segítenek a hatodikos Olivérnek az osztálytársai. )

Úgy gondoljuk, hogy nagyon aktuális és kiemelten fontos ma Magyarországon a gyerekközösségek szemléletének formálása, az empatikus képességek fejlesztése a különböző egészségügyi vagy szociális okból segítségre szoruló kortársak támogatásának, közösségi beilleszkedésének elősegítése érdekében.

Alkotócsapatunk nevében előre is köszönöm jövőbeli közreműködésüket kezdeményezésünkben, az elfogadásra és empátiára nevelésben, a valódi emberi értékek továbbadásában!

Gömbösné Hideg Viktória


Gömbösné Hideg Viktória: Jegyzet a Sorsfordító kisfilm vetítését követő érzékenyítő beszélgetéshez (pdf)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.07.14.
Belefáradt a harcba, lemondott a PDSZ elnöke
A mai napon, hosszas átgondolás után, bejelentettem lemondásomat a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének Országos Választmányi elnöki tisztségéről. Azok, akik ismernek engem, és akikkel...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.07.13.
A nyelviskolák 20-30 ezer diákot biztosan elveszítettek a járvány miatt
A járványhelyzet miatti korlátozások a nyelviskolák és vizsgaközpontok piacát is erősen érintette – mondta a Világgazdaságnak Rozgonyi Zoltán, a Nyelvtudásért Egyesület elnöke. Bár...
(Forrás: 168 óra)
--
2020.07.13.
L. Ritók Nóra: Beavatkozási pontok
Aztán az idén a tanoda bővült egy klubbal, a Szülői klubbal, ami megint újabb szállal erősíti meg azt a hálót, amit a gyerekek köré fonunk, és erősíti a tanuláshoz kötődést. Mert...
(Forrás: hvg.hu/Nyomor széle blog)
--
2020.07.13.
Maruzsa: remélhetőleg hagyományosan lehet elkezdeni az új tanévet
Korábban már beszámoltunk róla, hogy Maruzsa Zoltán szerint annak ellenére, hogy mások voltak a felkészülés körülményei, nem lettek \"sem rosszabbak, sem jobbak\" az érettségi eredmények...
(Forrás: eduline)
--
2020.07.12.
Horn Gábor: Az erősek, a bosszúállók, a kicsinyesek világa
A vasalódeszkás tanár esete is mutatja, hogy a NER oktatáspolitikája megalázza, elsöpri, kiiktatja azt, aki bárhogyan is eltér a sorvezetőtől. Ráadásul az ellenállásnak legjobb szándé...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.07.11.
Pygmalion-effektus vagy fejlesztés? Adalékok és értelmezési lehetőségek az iskolarendszer alulteljesítésének és méltányossági mutatóinak összefüggésrendszerében. Asztalos György írása
Jelen dolgozat egy konkrét, mégis tipikusnak tekinthető intézmény országos kompetenciamérési eredményeire épülő esettanulmány. Ugyanakkor segédletnek is felfogható, ha valaki saját iskol...
(Forrás: tani-tani online)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep