Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2017. március 22. szerda, 20:45

Öregszem

Nemrég fültanúja voltam két férfi beszélgetésének. Röviden: Egyiküknek volt egy munkatársa, aki mindenkivel alpári hangon beszélt, túl sok mindent engedett meg magának. A munkatársak besokalltak, a főnök behívatta, kispajtásnak útilaput kötöttek a talpára.

Cirkusz az iskolában. Egyik szakiskolás leány órám elején megemelt hangon közölte, nem fog tanulni, fáj a feje, elege van mindenkiből, csapkodni kezdett, stb. Kérdeztem, van-e konkrét oka, hogy így kikelt magából. Kiderült, hogy előző órai szünetben a tornaterem előtt várakozva nyakon vágta egy nyolcadikos srác. Kérdeztem, szólt-e a testnevelő tanárnak vagy az osztályfőnökének. Vállát rángatta, minek, úgyis kiiratkozik, dögöljön meg mindenki, ez a rákos iskola is.

Óra vége fele jártunk, amikor a lány anyja és a lány már felnőtt nővére berontott a tanterembe. Magukból kikelve közölték, hogy viszik a lányt ebből a „rákos” iskolából, most azonnal kiíratják, mit képzelünk mi, minek vagyunk itt, szart se érünk stb.

Tömören: Egyik barátnő segítőkészen és empatikusan felhívta a szülőket, akik előbb termettek a helyszínen, mint ahogy mi tudomást szerezhettünk volna a történtekről. Már hárman próbáltak szót érteni a feldühödött asszonyokkal: az osztályfőnök, a testnevelő és az intézményvezető. Törvények, egyéb érvek leperegnek róluk. Már a megoldást is megtalálták: dolgozni megy az „injekciógyárba”.


(forrás: internet)

Becsengetnek. Ismét én tartok órát ott. Az osztály vidul: végre, megint balhé. Rövid utasításokat adok, önálló munkát, nincs most szükség beszédre. Bevillan a két férfi beszélgetése. Aztán az „injekciógyár”. Hallottam már róla. Szaktudást nem, de pontosságot, fegyelmet igényel a betanított munka. Steril körülmények. Van „feketeöltöző”, meg „fehéröltöző”. Na meg monotonitás 8 órában, minimum. Nem lehet közben rágót durrogtatni, előkapni egy félig rágott almát, kimenni csak úgy pisikélni majd bagószagúan és vigyorogva visszamenni, kurvaanyázni és lerákosozni a munkahelyet.

Vége az órának. Nincs semmi konszenzus. Meglepődve látom, mennyire hasonlítanak egymásra anya és lányai. Kimozdul alólam az idő. Már nem tudom, az anyát látom-e fiatalon, vagy a lányt idősen (?), fogatlanul, ápolatlanul, alkoholtól felpüffedt arccal.

Hazafelé baktatok. Az eső már nem esik, de a szél kegyetlen. Az egyik középiskola sarkánál diákok cigiznek. Jókedvűek, egy-egy szavukat elkapom. „ ja, a köcsög…” Nevetnek.

Köcsög: „ Cserépedény, általában tejet, ….” Régen börtönszlengben használták. Ma a suli sarkánál, vagy a tanteremben. Már fel sem tűnik.

A lépcsőházban összefutok a szomszéd 10 év körüli kisfiával. Nem köszön. De legalább a kutyája megugat. Ez is valami.

Azt hiszem, végérvényesen megöregedtem, begyöpösödtem. Kezdek olyanokat mondogatni, amit régen én is utáltam hallani: „Ezek a mai fiatalok…!”

Kezdek azon gondolkodni, hogy nagyon elszúrtunk valamit. Kezd nagyon viszketni a tenyerem, amikor egy taknyostól azt hallom, hogy „mer az a hülye anyám”, vagy amikor beszól a kollégámnak, hogy „be lehet fogni”.

Kezdem azt hinni, hogy a kordé végérvényesen elkerüli a szamarat. Mi pedig lelkesen asszisztálunk hozzá.

Pfeifer Erzsébet

Egy üzenet

  1. Luda szerint:

    Vajon nem jogos elvárás, hogy ne bántalmazzák a gyerekeket az iskolában? Az ilyen iskolát, ahol nem törődnek azzal, hogy egy lányt bántalmaztak, rég be kellett volna zárni.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.11.25.
Egyházi kézbe szervezné ki a kormány a tanítóképzés nagyobb részét
Nem elképzelhetetlen, hogy a tanítónak felvett hallgatók több mint fele egyházi intézmény diákja legyen. A kormány kifejezett szándéka, hogy a pedagógusképzésben az egyházak sokkal fontosabb...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.11.22.
Digitális oktatás – áram és eszköz nélkül
Az őszi iskolabezárás sokak szerint borítékolható volt. Különböző pedagógus-szakszervezetek rendszeresen kérték a kormányt, hogy minél előbb zárják be az oktatási intézményeket. A...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Attól, hogy valami kényelmetlen, még nem trauma!
Valóban, változtatni a megszokott életformán kényelmeltlen: sok dolgot nem lehet rutinból csinálni, új szokásokat kell kialakítani, másféle kihívásokkal kell szembenézni. Kényelmetlen,...
(Forrás: alterkata)
--
2020.11.22.
Dacolunk a trenddel: maszkot erőltetnek a fogyatékkal élőkre is
Hiába sok esetben megoldhatatlan feladat számukra a kötelező maszkhasználat, az operatív törzs elutasította az autisták, illetve a súlyos értelmi fogyatékossággal élők hozzátartozóinak...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Csapó Benő: Évekig tarthat behozni a diákok lemaradását, amit a távoktatás okoz
Csapó Benő, az SZTE Neveléstudományi Intézetének egyetemi tanára szerint a tavaszi távoktatás miatt Magyarországon is van lemaradás, és bár pontos eredményeket csak 2–3 éve múlva kapnak...
(Forrás: szeged.hu)
--
2020.11.21.
Tantermen kívüli digitális oktatás. Braun József írása
2020. március 12-én az a sajátos és – csak különféle katasztrófák idejéről ismerős – helyzet adódott, hogy egyik napról a másikra, péntekről hétfőre sutba kellett vágni szinte...
(Forrás: Tani-tani online)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep