Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2017. április 17. hétfő, 15:29

Járvány

A kanyaró? Á, nem. Öreg vagyok, nem védett korban, de kanyarótól védett. Négy éves korom óta. Akkor ugyanis megkaptam. Átvészeltem.

Ez másféle járvány. Reggel belépve az iskola kapuján eléd áll a portás, emeli a spricnit, te meg tartsd a markod! Vagy inkább a tenyered! Már nem lepődsz meg, tartod. Elmagyarázták: az iskolaorvos írta elő, mert a gyerekek busszal jönnek. Nem vitatkozol. Nem mondod, hogy más iskolákba is sokan érkeznek tömegközlekedéssel, és ott nem… Összedörzsölöd a két tenyered, hogy jusson belőle a másikra is: már nem emlékszel, melyik kézzel kapaszkodtál.

Míg végigmész a folyosón, Hügieia alakja szegődik nyomodba. Örültök egymásnak: ő neked, hogy ilyen szépen halad a megelőzés, te neki, hogy akkor most ilyen védett vagy. Megjön a gyerek. Leül szemben veled. Rakosgatjátok ki a játékot. Tüsszent egy jót. Beterít mindent. Próbálnád menteni, ami menthető:

– Légy szíves, menj ki, és mosd meg a kezed! Szappannal – teszed hozzá.

Elindult, de ennél visszafordul:

– Szappannal? Honnan vegyek szappant?

Ezen elgondolkodsz. Régen, három évtizede, abban az iskolában, ahol már nem tanulóként, hanem tanárként voltál jelen, a gyerekek a szemük helyett is a kezüket használták. S lám, ott sem volt szappan a mosdóban. Törülköző és WC-papír sem. Mindezt az osztályban tartottuk, közös pénzből vettük. A közös – ebéd előtti és utáni, uzsonna előtti és utáni – mosdóhasználatkor a hetesek vitték magukkal, te pedig álltál a nemek határán, a két WC között, és figyelted a szappan, törülköző és a gurigák sorsát. Mert időnként sorsuk volt, eredendő feladatuktól eltérően. Akkor közbeléptél, s terelted vissza a dolgokat a helyes mederbe. Macerás volt? Az. Viszont fontos is. Meg talán tisztább, mint ez a helyzet, ahol fertőtlenítővel tüntetik el rólam a tömegközlekedés koszát, helyet csinálva annak, amit az iskolában csereberélünk egymás között a gyerekekkel és egymással. Mert nem hihetjük, hogy megvéd minket a fertőzésektől az, hogy a felnőtteknek fenntartott WC-kben még hozzáférhető az, ami Hügieiának örömet szerez.

Vigyek magammal? Vigyem, sőt hordjam magammal iskoláról iskolára, s kínáljam ezt is, mint a papírzsebkendőt? Elfér az olló, ragasztó, színes papír, ceruza, filc, feladatlapok és fejlesztő játékok mellett? El. Elférne. Beleférne a költségvetésbe? Hogyne. Hiszen a pedagógusbérek egyre csak, egyre csak… Tegnap olvastam neve alapján szakmainak tűnő csoportban, hogy nem kell elégedetlenkedni, nem baj, hogy hiányosak a tárgyi és egyéb feltételek, mert a „kedves gyógypedagógus nénik úgyis kipótolják, ami nincs”. Ez állítólag így is van rendjén, s amikor másképp gondolom, ideje leülnöm, pozitívan gondolkodni, mosolyogni és gyártani néhány jó kis taneszközt.

Egy fenét! Nem. Nem vagyok kedves. Azért tartunk itt, mert még mindig sokan kedvesek, és próbálják beszuszakolni ezt is a csomagba.

Szabó Anna

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.07.13.
A nyelviskolák 20-30 ezer diákot biztosan elveszítettek a járvány miatt
A járványhelyzet miatti korlátozások a nyelviskolák és vizsgaközpontok piacát is erősen érintette – mondta a Világgazdaságnak Rozgonyi Zoltán, a Nyelvtudásért Egyesület elnöke. Bár...
(Forrás: 168 óra)
--
2020.07.13.
L. Ritók Nóra: Beavatkozási pontok
Aztán az idén a tanoda bővült egy klubbal, a Szülői klubbal, ami megint újabb szállal erősíti meg azt a hálót, amit a gyerekek köré fonunk, és erősíti a tanuláshoz kötődést. Mert...
(Forrás: hvg.hu/Nyomor széle blog)
--
2020.07.13.
Maruzsa: remélhetőleg hagyományosan lehet elkezdeni az új tanévet
Korábban már beszámoltunk róla, hogy Maruzsa Zoltán szerint annak ellenére, hogy mások voltak a felkészülés körülményei, nem lettek \"sem rosszabbak, sem jobbak\" az érettségi eredmények...
(Forrás: eduline)
--
2020.07.12.
Horn Gábor: Az erősek, a bosszúállók, a kicsinyesek világa
A vasalódeszkás tanár esete is mutatja, hogy a NER oktatáspolitikája megalázza, elsöpri, kiiktatja azt, aki bárhogyan is eltér a sorvezetőtől. Ráadásul az ellenállásnak legjobb szándé...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.07.11.
Pygmalion-effektus vagy fejlesztés? Adalékok és értelmezési lehetőségek az iskolarendszer alulteljesítésének és méltányossági mutatóinak összefüggésrendszerében. Asztalos György írása
Jelen dolgozat egy konkrét, mégis tipikusnak tekinthető intézmény országos kompetenciamérési eredményeire épülő esettanulmány. Ugyanakkor segédletnek is felfogható, ha valaki saját iskol...
(Forrás: tani-tani online)
--
2020.07.11.
A BM, az Emmi és az ORFK sem adott választ arra, hogy valós-e az iskolaőrök véletlenül kiderült fizetése
A kormány az iskolai erőszak megfékezésére bevezeti az iskolaőrséget, amely külön rendészeti szervként jön létre, az őrök pedig gázspray-t, rendőrbotot és bilincset is használhatnak...
(Forrás: 168 óra)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep