Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2017. április 19. szerda, 14:21

Atipikus tehetség – Gyémánt program a Zöld Kakasban

A Zöld Kakas Líceum éppen húsz éve foglalkozik sikerrel olyan – „zűrös”, „furcsa” – középiskolások érettségire való felkészítésével, akikkel a közoktatás állami rendszerén belül dolgozó iskolák nem tudnak mit kezdeni. Régóta izgatta őket, vajon milyenek voltak ezek a zűrös kamaszok, fiatalok kisebb korukban, s vajon mit kellene tenni, hogy számukra a segítség hamarabb érkezzen. 2016-ban elindították A kiskakas gyémánt félkrajcárja, vagyis Gyémánt programot.

Hogy iskola-e a Gyémánt, arra szerencsére csak ambivalens választ lehet adni. Adminisztratív értelemben (szerencsére) iskola, és így mentesíti a szülőket attól a home schoolingot kísérő tortúrától, hogy a gyereket a magán- vagy közösségi felkészítés mellett egy „rendes” iskolába is be kell íratni. A Gyémánt ebben a tekintetben teljesen „rendes” iskola, ami a törvényi előírásoknak – hála az iskola önállóan kidolgozott alternatív kerettantervének – megfelel, és hivatalos bizonyítványt ad.

A tanulási folyamatot azonban egészen másképp képzelik el, teljesen felbontva (sőt nem is felbontva, hiszen kiindulópontként sem használva) az iskolai szervezeti kereteket. A Gyémánt nem tananyagban, hanem tevékenységben és kapcsolatban gondolkodik, a munkatársak maguk teremtik a tanulási helyzeteket. És nemcsak a tanulók, de saját maguk számára is. Nekik is tanulási helyzet minden foglalkozás, ahol a gyerekekkel való együttlétben bármikor megvillanhat valami fontos, eddig még nem látott, s az együttműködéshez kulcsot jelentő vonás.

Mert a Gyémánt program diákjai különlegesek. Különleges kíváncsiságuk, belső hajtóerejük teszi őket nyughatatlanná, ami viselkedésüknek a hiperaktivitás karakterét kölcsönzi, miközben képességeiknek és kreativitásuknak köszönhetően (megfelelő körülmények között) kiemelkedő teljesítményre képesek. Hogy milyen számukra a megfelelő (emberi és tanulási) környezet, azt a program mentora, Gyarmathy Éva négy egyszerű vázlatpontban foglalja össze, kijelölve a biztonság és szabadság attribútumaiból összegyúrt, nem is olyan könnyen eltalálható kombinációt: a személyes elfogadás, a biztonságot adó szabályok, az inspiráló kihívás és a szabályokon belüli teljes szabadság terét.

Ennek a térnek a kialakításán, folyamatos karbantartásán dolgozik a Gyémánt program stábja, hogy minél több különleges képességgel megáldott (!!!), atipikus tehetségnek segíthessenek.

A programot bemutató, Atipikus tehetségek című konferencia videóanyaga hamarosan látható lesz a Zöld Kakas youtube csatornáján.

Földes Petra

A szerkesztőségünk önkéntes munkában dolgozik, ám a webtárhelyet és az oldal műszaki karbantartását az egyesület költségvetéséből biztosítjuk. Ha hasznosnak találtad az írást és megteheted, kérjük, hogy támogasd a munkánkat! Számlaszámunk: 11705008-20474887.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.02.22.
Több általános iskolában teljesen online oktatásra állnak át a héten
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma azt közölte, hogy február 22-én összesen 159 óvodában van rendkívüli szünet, illetve 250 iskolában van elrendelt tantermen kívüli, digitális munkarend...
(Forrás: telex)
--
2021.02.22.
Wass Albert igen, a magyar nyelv finnugor származása nem kerülhet elő a magyar érettségi témái között
Az eddigi hat helyett már tíz szerző életműve lesz kötelező tétel a megújuló magyar nyelv és irodalom érettségin, az új nevek között szerepel a Horthy-korszak egyik legnépszerűbb ír...
(Forrás: Népszava)
--
2021.02.21.
Írók tartanak irodalomórát az alaptantervből száműzött kortársak nevében
Czinki Ferenc: Tavaly a Szépírók Társasága szerb, belga és spanyol partnerekkel közösen nyert egy uniós pályázatot. A projekt lényege az, hogy hogyan lehet az irodalmat és általában a kult...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2021.02.21.
Ha most nem változik az iskola, örökre a 19. században ragad (Nádori Gergely és Prievara Tibor írása)
Ennek a helyzetnek volt nagyon sok pozitív hozadéka, sok tanár kifejezetten kreatívan oldotta meg a helyzetet, sokan vágtak bele új dolgokba, akár pedagógiai kísérletekbe is. Ugyan ez még csak...
(Forrás: telex)
--
2021.02.21.
Tóth Krisztina kivenné a kötelező olvasmányok közül az Aranyembert és Bárány Boldizsárt is
Melyik könyvet kellene mindenképp levenni a listáról? Jókai Aranyember című művét. Nem elsősorban azért, mert nehezen olvasható és kedvét szegi a diákoknak, hanem a nőalakok ábrázolá...
(Forrás: Könyves Magazin)
--
2021.02.21.
Káoszba fulladt a digitális átállás: szünetet rendeltek el, majd visszakoztak
Ismét emelkedésnek indult a vírusfertőzések száma az iskolákban, óvodákban. Múlt hét elején, február 8-án még 73 óvodában és 115 általános iskolában kellett rendkívüli szünetet...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep