Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2017. április 19. szerda, 14:21

Atipikus tehetség – Gyémánt program a Zöld Kakasban

A Zöld Kakas Líceum éppen húsz éve foglalkozik sikerrel olyan – „zűrös”, „furcsa” – középiskolások érettségire való felkészítésével, akikkel a közoktatás állami rendszerén belül dolgozó iskolák nem tudnak mit kezdeni. Régóta izgatta őket, vajon milyenek voltak ezek a zűrös kamaszok, fiatalok kisebb korukban, s vajon mit kellene tenni, hogy számukra a segítség hamarabb érkezzen. 2016-ban elindították A kiskakas gyémánt félkrajcárja, vagyis Gyémánt programot.

Hogy iskola-e a Gyémánt, arra szerencsére csak ambivalens választ lehet adni. Adminisztratív értelemben (szerencsére) iskola, és így mentesíti a szülőket attól a home schoolingot kísérő tortúrától, hogy a gyereket a magán- vagy közösségi felkészítés mellett egy „rendes” iskolába is be kell íratni. A Gyémánt ebben a tekintetben teljesen „rendes” iskola, ami a törvényi előírásoknak – hála az iskola önállóan kidolgozott alternatív kerettantervének – megfelel, és hivatalos bizonyítványt ad.

A tanulási folyamatot azonban egészen másképp képzelik el, teljesen felbontva (sőt nem is felbontva, hiszen kiindulópontként sem használva) az iskolai szervezeti kereteket. A Gyémánt nem tananyagban, hanem tevékenységben és kapcsolatban gondolkodik, a munkatársak maguk teremtik a tanulási helyzeteket. És nemcsak a tanulók, de saját maguk számára is. Nekik is tanulási helyzet minden foglalkozás, ahol a gyerekekkel való együttlétben bármikor megvillanhat valami fontos, eddig még nem látott, s az együttműködéshez kulcsot jelentő vonás.

Mert a Gyémánt program diákjai különlegesek. Különleges kíváncsiságuk, belső hajtóerejük teszi őket nyughatatlanná, ami viselkedésüknek a hiperaktivitás karakterét kölcsönzi, miközben képességeiknek és kreativitásuknak köszönhetően (megfelelő körülmények között) kiemelkedő teljesítményre képesek. Hogy milyen számukra a megfelelő (emberi és tanulási) környezet, azt a program mentora, Gyarmathy Éva négy egyszerű vázlatpontban foglalja össze, kijelölve a biztonság és szabadság attribútumaiból összegyúrt, nem is olyan könnyen eltalálható kombinációt: a személyes elfogadás, a biztonságot adó szabályok, az inspiráló kihívás és a szabályokon belüli teljes szabadság terét.

Ennek a térnek a kialakításán, folyamatos karbantartásán dolgozik a Gyémánt program stábja, hogy minél több különleges képességgel megáldott (!!!), atipikus tehetségnek segíthessenek.

A programot bemutató, Atipikus tehetségek című konferencia videóanyaga hamarosan látható lesz a Zöld Kakas youtube csatornáján.

Földes Petra

A szerkesztőségünk önkéntes munkában dolgozik, ám a webtárhelyet és az oldal műszaki karbantartását az egyesület költségvetéséből biztosítjuk. Ha hasznosnak találtad az írást és megteheted, kérjük, hogy támogasd a munkánkat! Számlaszámunk: 11705008-20474887.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.07.31.
Totyik Tamás: Ha nem cselekszik azonnal, a kormánynak vállalnia kell a felelősséget a közoktatás padlóra küldéséért
A Nemzeti alaptanterv bevezetése, az iskolák tömeges kiszervezése (egyházi fenntartású iskolák számának drasztikus megemelkedése), a köznevelési rendszer szétszabdalása (óvodák fenntart...
(Forrás: mérce)
--
2021.07.31.
A harzbergi demokratikus iskola. Benedikt Hageneder írása
gy csoport tanítóképzős diák a bécsi egyházi tanárképző főiskolán (Kirchliche Pädagogische Hochschule – KPH – Wien/Krems) úgy döntött, hogy nem elégszik meg a főiskola nyújtotta...
(Forrás: tani-tani online)
--
2021.07.31.
Kilenc órai iskolakezdést és tanári béremelést - 12 pontos oktatási tervet fogalmazott az ADOM
Az ADOM Diákmozgalom utcai és online aláírásgyűjtésbe kezdett az általuk megfogalmazott 12 oktatási reformjavaslat mellett. A diákszervezet azt szeretné, ha a javaslataikat a jövő évi orsz...
(Forrás: eduline)
--
2021.07.28.
„NE MAGAS LÓRÓL TEKINTSÜNK LE A GYEREKEKRE, HANEM MERJÜNK VELÜK HUMORIZÁLNI” A tavalyi év egyik Szupertanár-jelöltjével beszélgettünk
Van, aki olyan őszinte lelkesedéssel, nyílt átéléssel beszél a munkájáról, hogy már néhány szavából átjön, mennyire imádja, amit csinál. Így van ez a tavalyi Szupertanár-jelölt Poly...
(Forrás: dívány.hu)
--
2021.07.28.
Takaró Mihály vezényletével alakítják át a NAT után a tanárképzést is
Az átalakítás a pedagógusképzés lebutítását vetíti előre a szakemberek szerint. „Egy tanárnak nyilvánvalóan nemcsak az érettségi tananyagot kell tudnia, hanem annál jóval többet....
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.07.28.
A kormány nem megvédi, hanem pajzsként használja a gyerekeket
A gyermekek felhasználása politikai kampányokban nem újszerű, Magyarországon sajnos kifejezetten gyakori probléma. Nem ismeretlen jelenség, amikor politikusok óvodákban, iskolákban parádé...
(Forrás: mérce)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep