Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2017. április 19. szerda, 14:21

Atipikus tehetség – Gyémánt program a Zöld Kakasban

A Zöld Kakas Líceum éppen húsz éve foglalkozik sikerrel olyan – „zűrös”, „furcsa” – középiskolások érettségire való felkészítésével, akikkel a közoktatás állami rendszerén belül dolgozó iskolák nem tudnak mit kezdeni. Régóta izgatta őket, vajon milyenek voltak ezek a zűrös kamaszok, fiatalok kisebb korukban, s vajon mit kellene tenni, hogy számukra a segítség hamarabb érkezzen. 2016-ban elindították A kiskakas gyémánt félkrajcárja, vagyis Gyémánt programot.

Hogy iskola-e a Gyémánt, arra szerencsére csak ambivalens választ lehet adni. Adminisztratív értelemben (szerencsére) iskola, és így mentesíti a szülőket attól a home schoolingot kísérő tortúrától, hogy a gyereket a magán- vagy közösségi felkészítés mellett egy „rendes” iskolába is be kell íratni. A Gyémánt ebben a tekintetben teljesen „rendes” iskola, ami a törvényi előírásoknak – hála az iskola önállóan kidolgozott alternatív kerettantervének – megfelel, és hivatalos bizonyítványt ad.

A tanulási folyamatot azonban egészen másképp képzelik el, teljesen felbontva (sőt nem is felbontva, hiszen kiindulópontként sem használva) az iskolai szervezeti kereteket. A Gyémánt nem tananyagban, hanem tevékenységben és kapcsolatban gondolkodik, a munkatársak maguk teremtik a tanulási helyzeteket. És nemcsak a tanulók, de saját maguk számára is. Nekik is tanulási helyzet minden foglalkozás, ahol a gyerekekkel való együttlétben bármikor megvillanhat valami fontos, eddig még nem látott, s az együttműködéshez kulcsot jelentő vonás.

Mert a Gyémánt program diákjai különlegesek. Különleges kíváncsiságuk, belső hajtóerejük teszi őket nyughatatlanná, ami viselkedésüknek a hiperaktivitás karakterét kölcsönzi, miközben képességeiknek és kreativitásuknak köszönhetően (megfelelő körülmények között) kiemelkedő teljesítményre képesek. Hogy milyen számukra a megfelelő (emberi és tanulási) környezet, azt a program mentora, Gyarmathy Éva négy egyszerű vázlatpontban foglalja össze, kijelölve a biztonság és szabadság attribútumaiból összegyúrt, nem is olyan könnyen eltalálható kombinációt: a személyes elfogadás, a biztonságot adó szabályok, az inspiráló kihívás és a szabályokon belüli teljes szabadság terét.

Ennek a térnek a kialakításán, folyamatos karbantartásán dolgozik a Gyémánt program stábja, hogy minél több különleges képességgel megáldott (!!!), atipikus tehetségnek segíthessenek.

A programot bemutató, Atipikus tehetségek című konferencia videóanyaga hamarosan látható lesz a Zöld Kakas youtube csatornáján.

Földes Petra

A szerkesztőségünk önkéntes munkában dolgozik, ám a webtárhelyet és az oldal műszaki karbantartását az egyesület költségvetéséből biztosítjuk. Ha hasznosnak találtad az írást és megteheted, kérjük, hogy támogasd a munkánkat! Számlaszámunk: 11705008-20474887.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.08.03.
OECD: elöregedett a tanári szakma, de a magyar pedagógusok felkészültebbek az átlagnál
Nemzetközi összehasonlításban kevesebbet fegyelmeznek, sokat gyakoroltatnak és felkészültebbnek érzik magukat az átlagnál a magyar pedagógusok. A kiscsoportos és projektalapú feladatmegold...
(Forrás: eduline)
--
2020.08.03.
Maruzsa: SZINTET LÉPETT A MAGYAR OKTATÁS
Én úgy látom, hogy három komoly eredménye volt az idei tanévnek. Az első az, hogy egyetlen napra sem állt le a tanítás, a tananyag lezárása megtörtént, májusban pedig volt már lehetős...
(Forrás: Demokrata)
--
2020.08.03.
Ha az oktatási egyenlőség a cél, számolni kell a magániskolákkal is
Indiában külön oktatási központok szolgálnak arra, hogy aki meg tudja fizetni, oda járassa iskolán kívül a gyerekét, ezzel növelve a továbbtanulási esélyét. Míg a törvény beterjeszt...
(Forrás: g7.hu)
--
2020.08.03.
Több oktató is felmondott, miután a kormány Vidnyánszkynak adta a Szín- és Filmművészeti Egyetemet
Az SZFE szenátusa szerint „a névsor világossá tette, hogy a kuratórium megbízója sem a kurátorok személyére tett javaslatainkat, sem a kiválasztásukra kidolgozott szakmai szempontrendszer...
(Forrás: 444.hu)
--
2020.08.03.
A Színművészeti hallgatói önkormányzata nem fogadja el a kuratóriumot
A Színház- és Filmművészeti Egyetem Hallgatói Önkormányzata nem fogadja el a kuratóriumot – ezt vasárnap este, a Facebookon közölte a diákok érdekképviselete. Azt írták, hogy a sajto...
(Forrás: Népszava)
--
2020.08.03.
Hivatásos rendőrből is lehet iskolaőr
A rendőrök attól tartanak, hogy ha nem lesz elég alkalmas ember az iskolaőri munkára jelentkezők között, akkor az állományból vezényelnek majd át kollégákat az oktatási intézményekbe...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep