Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2017. április 19. szerda, 14:21

Atipikus tehetség – Gyémánt program a Zöld Kakasban

A Zöld Kakas Líceum éppen húsz éve foglalkozik sikerrel olyan – „zűrös”, „furcsa” – középiskolások érettségire való felkészítésével, akikkel a közoktatás állami rendszerén belül dolgozó iskolák nem tudnak mit kezdeni. Régóta izgatta őket, vajon milyenek voltak ezek a zűrös kamaszok, fiatalok kisebb korukban, s vajon mit kellene tenni, hogy számukra a segítség hamarabb érkezzen. 2016-ban elindították A kiskakas gyémánt félkrajcárja, vagyis Gyémánt programot.

Hogy iskola-e a Gyémánt, arra szerencsére csak ambivalens választ lehet adni. Adminisztratív értelemben (szerencsére) iskola, és így mentesíti a szülőket attól a home schoolingot kísérő tortúrától, hogy a gyereket a magán- vagy közösségi felkészítés mellett egy „rendes” iskolába is be kell íratni. A Gyémánt ebben a tekintetben teljesen „rendes” iskola, ami a törvényi előírásoknak – hála az iskola önállóan kidolgozott alternatív kerettantervének – megfelel, és hivatalos bizonyítványt ad.

A tanulási folyamatot azonban egészen másképp képzelik el, teljesen felbontva (sőt nem is felbontva, hiszen kiindulópontként sem használva) az iskolai szervezeti kereteket. A Gyémánt nem tananyagban, hanem tevékenységben és kapcsolatban gondolkodik, a munkatársak maguk teremtik a tanulási helyzeteket. És nemcsak a tanulók, de saját maguk számára is. Nekik is tanulási helyzet minden foglalkozás, ahol a gyerekekkel való együttlétben bármikor megvillanhat valami fontos, eddig még nem látott, s az együttműködéshez kulcsot jelentő vonás.

Mert a Gyémánt program diákjai különlegesek. Különleges kíváncsiságuk, belső hajtóerejük teszi őket nyughatatlanná, ami viselkedésüknek a hiperaktivitás karakterét kölcsönzi, miközben képességeiknek és kreativitásuknak köszönhetően (megfelelő körülmények között) kiemelkedő teljesítményre képesek. Hogy milyen számukra a megfelelő (emberi és tanulási) környezet, azt a program mentora, Gyarmathy Éva négy egyszerű vázlatpontban foglalja össze, kijelölve a biztonság és szabadság attribútumaiból összegyúrt, nem is olyan könnyen eltalálható kombinációt: a személyes elfogadás, a biztonságot adó szabályok, az inspiráló kihívás és a szabályokon belüli teljes szabadság terét.

Ennek a térnek a kialakításán, folyamatos karbantartásán dolgozik a Gyémánt program stábja, hogy minél több különleges képességgel megáldott (!!!), atipikus tehetségnek segíthessenek.

A programot bemutató, Atipikus tehetségek című konferencia videóanyaga hamarosan látható lesz a Zöld Kakas youtube csatornáján.

Földes Petra

A szerkesztőségünk önkéntes munkában dolgozik, ám a webtárhelyet és az oldal műszaki karbantartását az egyesület költségvetéséből biztosítjuk. Ha hasznosnak találtad az írást és megteheted, kérjük, hogy támogasd a munkánkat! Számlaszámunk: 11705008-20474887.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.08.10.
Lehet, hogy van kész forgatókönyve a kormánynak a tanévről, csak senki nem tud róla
Több forgatókönyvön is gondolkodnak az iskolák arról, hogyan is nézhet ki a következő tanév, azonban ehhez – többekkel folytatott beszélgetés alapján – támpontokat nem kapnak. A Nemzeti...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.08.10.
Szakok szűnhetnek meg a Szent István Egyetemen
Az agrár-felsőoktatásba 35-40 százalékkal jelentkeztek kevesebben, mint tavaly, míg összességében ennél kisebb arányban, 19-20 százalékkal csökkent a felsőfokú képzésekre jelentkező...
(Forrás: Népszava)
--
2020.08.10.
Szakok szűnhetnek meg a Szent István Egyetemen
Az agrár-felsőoktatásba 35-40 százalékkal jelentkeztek kevesebben, mint tavaly, míg összességében ennél kisebb arányban, 19-20 százalékkal csökkent a felsőfokú képzésekre jelentkező...
(Forrás: Népszava)
--
2020.08.10.
Közeleg az iskolakezdés, kész tervek azonban még nem nagyon vannak
A kormányzati döntésekben nem látok konzisztenciát, megtippelni sem tudom, milyen lesz a tanév. Semmilyen információnk nincs- nyilatkozta a hvg.hu-nak az iskolakezdés előtt egy Kelet-magyarorsz...
(Forrás: eduline)
--
2020.08.10.
EMMI-DÍJ? KÖSZ, DE KÖSZ NEM.
Az emberminisztérium tanmenetpályázata annyira kínos, hogy első körben csak röhögni lehet rajta. Viszont ha kikacagtuk magunkat, érdemes közelebbről is megnézni, hogyan emeli piedesztálra...
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
--
2020.08.09.
Radó Péter: Katasztrófa, a magyar gyerekek negyede el fog bukni 10 év múlva
Ha viszont a mostani évezredben egyre inkább felértékelődő készségekre fókuszáló mérések eredményeit vizsgáljuk, akkor azt látjuk, hogy problémamegoldásban vagy másokkal együttműk...
(Forrás: zoom.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep