Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2017. április 19. szerda, 14:21

Atipikus tehetség – Gyémánt program a Zöld Kakasban

A Zöld Kakas Líceum éppen húsz éve foglalkozik sikerrel olyan – „zűrös”, „furcsa” – középiskolások érettségire való felkészítésével, akikkel a közoktatás állami rendszerén belül dolgozó iskolák nem tudnak mit kezdeni. Régóta izgatta őket, vajon milyenek voltak ezek a zűrös kamaszok, fiatalok kisebb korukban, s vajon mit kellene tenni, hogy számukra a segítség hamarabb érkezzen. 2016-ban elindították A kiskakas gyémánt félkrajcárja, vagyis Gyémánt programot.

Hogy iskola-e a Gyémánt, arra szerencsére csak ambivalens választ lehet adni. Adminisztratív értelemben (szerencsére) iskola, és így mentesíti a szülőket attól a home schoolingot kísérő tortúrától, hogy a gyereket a magán- vagy közösségi felkészítés mellett egy „rendes” iskolába is be kell íratni. A Gyémánt ebben a tekintetben teljesen „rendes” iskola, ami a törvényi előírásoknak – hála az iskola önállóan kidolgozott alternatív kerettantervének – megfelel, és hivatalos bizonyítványt ad.

A tanulási folyamatot azonban egészen másképp képzelik el, teljesen felbontva (sőt nem is felbontva, hiszen kiindulópontként sem használva) az iskolai szervezeti kereteket. A Gyémánt nem tananyagban, hanem tevékenységben és kapcsolatban gondolkodik, a munkatársak maguk teremtik a tanulási helyzeteket. És nemcsak a tanulók, de saját maguk számára is. Nekik is tanulási helyzet minden foglalkozás, ahol a gyerekekkel való együttlétben bármikor megvillanhat valami fontos, eddig még nem látott, s az együttműködéshez kulcsot jelentő vonás.

Mert a Gyémánt program diákjai különlegesek. Különleges kíváncsiságuk, belső hajtóerejük teszi őket nyughatatlanná, ami viselkedésüknek a hiperaktivitás karakterét kölcsönzi, miközben képességeiknek és kreativitásuknak köszönhetően (megfelelő körülmények között) kiemelkedő teljesítményre képesek. Hogy milyen számukra a megfelelő (emberi és tanulási) környezet, azt a program mentora, Gyarmathy Éva négy egyszerű vázlatpontban foglalja össze, kijelölve a biztonság és szabadság attribútumaiból összegyúrt, nem is olyan könnyen eltalálható kombinációt: a személyes elfogadás, a biztonságot adó szabályok, az inspiráló kihívás és a szabályokon belüli teljes szabadság terét.

Ennek a térnek a kialakításán, folyamatos karbantartásán dolgozik a Gyémánt program stábja, hogy minél több különleges képességgel megáldott (!!!), atipikus tehetségnek segíthessenek.

A programot bemutató, Atipikus tehetségek című konferencia videóanyaga hamarosan látható lesz a Zöld Kakas youtube csatornáján.

Földes Petra

A szerkesztőségünk önkéntes munkában dolgozik, ám a webtárhelyet és az oldal műszaki karbantartását az egyesület költségvetéséből biztosítjuk. Ha hasznosnak találtad az írást és megteheted, kérjük, hogy támogasd a munkánkat! Számlaszámunk: 11705008-20474887.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.09.29.
Bódis Kriszta – Hegymenet (podcast)
Hogyan működik az a program, amely egy reménytelen cigánytelepről is képes ott született gyerekeket az egyetemig elvezetni? És mi motiválja, mi hajtja a Van helyed rendszer megalkotóját munk...
(Forrás: Az élet, meg minden podcast)
--
2022.09.29.
L.Ritók Nóra: Amit a jövő hozhat
Ám ahhoz, hogy a családjukból kiemelt gyerekek stabilizálódjanak, nagyon erős szakmai segítség kellene. Ezek a kicsik-nagyok mind traumatizáltak, szörnyű dolgokon mentek keresztül, és egé...
(Forrás: viszont.hu)
--
2022.09.29.
Gyarmathy Éva: „A munka világa is kreatív agyakért kiált”
Fontos a tér, az alkotó klíma, de nem hiányozhat a kreativitásból a kidolgozás, a befektetendő munka – a kreatív működés „kemény része”. Meg kell tanulni módszeresen gondolkodni....
(Forrás: g7.hu)
--
2022.09.29.
Fenyő D. György: Nagyságrendekkel kevesebb tananyagot kellene megtanítani az iskolában
Amikor 2006-ban az Európai Unió – a tagállamok jogkörében hagyva az oktatást – megfogalmazta az egész életen át tartó tanulás követelményét, egyúttal meghatározta, melyek azok a kulcskompetenci...
(Forrás: g7.hu)
--
2022.09.29.
Egy gödöllői elitgimnázium diákjai nem akarnak iskolába járni a tarthatatlan állapotok miatt
A gimnáziumban július óta felújítások zajlanak, amelyek csak az év végére fejeződhetnek be, így a tanítás úgy kezdődött el, hogy közben dolgoznak az intézményben. Korábban több sz...
(Forrás: 24.hu)
--
2022.09.29.
Berendelték a tankerülethez a gödöllői igazgatót, az iskola előtt tüntetnek a szülők, diákok
A tankerületvezető nem ment el az általa összehívott szülői fórumra, ehelyett berendelte a tető nélküli gimnázium igazgatóját. Az iskola előtt szülők, gyerekek tüntetnek, és várjá...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep