Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2017. június 2. péntek, 9:02

BTMN és SNI

Dobozok. Elvileg külön dobozok, eltérő feliratokkal. Van, akinek elég, hogy ő ezt tudja, ezt aztán nagyon tudja. Pontosan, mint egy definíciót. Még az is lehet, hogy ahol ő él – igen, igen, a Föld nevű bolygón van az is –, kristályszerkezetű az élet. A csomópontok elkülönülnek, s szigorú rendben, kissé rezegve üldögélnek ott az atomtörzsek. Az elektronok meg szabadon futkorásznak körülöttük. Ez lenne a létezés szabadsága. Mindenki a helyén: SNI és BTMN szépen elkü…lönítve. Az elvi szándékok szerint azonban nem elkülönülve a világ teljességétől.

Az élet zöme azonban ezen a bolygón nem ilyen. Amfoter, időnként amorf. Kicsit ilyen, kicsit olyan. Gyömöszölni kell, hogy többé-kevésbé pontosan töltse ki a dobozt. Az életnek nincs szüksége dobozokra. Így azokra se, akik a definíciókat ismerik, s illesztgetik az élet jelenségeire. Megoldásokra lenne szükség. Minden életjelenségre friss szemmel rátekintve, megoldásokra. A tapasztalatok felhasználása nem tilos, sőt egyenesen kívánatos. Szerencsés esetben ez is történik. A szakember ránéz az egyedi, meg nem ismételhető csodára – az emberre, életkorától, nehézségeitől függetlenül -, rendezett, területfüggő tudása (nevezhetjük kompetenciának) révén, gondolkodási alkatától függően intuitív és elemző utak változatos alkalmazásával keresi a megoldást. Többnyire meg is találja. Ha rábízzák. Ha megbíznak benne.

Most éppen nem bíznak meg. Senkiben. Mert a gyerekek csalnak és lusták, a pedagógusok meg – hát azok is lusták. Így megoldották a problémát. Egy doboz maradt. Aki abból kiszorul, az… Azzal mi lesz?

Mindenkiből legyen kétségbeesésében szorgalmassá váló egérke, aki a tejesköcsögbe érve addig pedálozik, míg – a mese szerint – vaj lesz, és az egérke kimászik a szilárd tömb tetején. Annyi csak a baj, hogy a tej nagy részéből nem szilárd vaj, hanem folyékony író lesz. Nincs annyi pedálozás, amennyivel a tej zöméből vaj lehetne. Mert ez a tejnek a természete. Meg a vajnak. És az írónak. Kell ezt tudni? Kell ehhez érteni? Nem, bár van olyan sajátos nevelési igényű gyerek, aki tudja. Míg van olyan gyógypedagógus, közoktatásban vezető szerepet betöltő ember (a szakot most talán hagyjuk), aki nem tudja, hogy nem vajtömbök tetején diadalmasan úszógatyájukat lengető, hanem íróba fulladt egérkéket termel majd a törvény, amely elveszi – most még csak a teljesítményük elbírálására vonatkozó – kedvezményeket azoktól a gyerekektől, akik nem az SNI, hanem a BTMN dobozban kaptak helyet. Címkét. Esélyt.

Szabó Anna

A kép forrása: http://napidoktor.hu/iskolataska/nevelhetetlen-gyerekek-akik-lathatatlan-betegsegben-szenvednek/

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.07.31.
Totyik Tamás: Ha nem cselekszik azonnal, a kormánynak vállalnia kell a felelősséget a közoktatás padlóra küldéséért
A Nemzeti alaptanterv bevezetése, az iskolák tömeges kiszervezése (egyházi fenntartású iskolák számának drasztikus megemelkedése), a köznevelési rendszer szétszabdalása (óvodák fenntart...
(Forrás: mérce)
--
2021.07.31.
A harzbergi demokratikus iskola. Benedikt Hageneder írása
gy csoport tanítóképzős diák a bécsi egyházi tanárképző főiskolán (Kirchliche Pädagogische Hochschule – KPH – Wien/Krems) úgy döntött, hogy nem elégszik meg a főiskola nyújtotta...
(Forrás: tani-tani online)
--
2021.07.31.
Kilenc órai iskolakezdést és tanári béremelést - 12 pontos oktatási tervet fogalmazott az ADOM
Az ADOM Diákmozgalom utcai és online aláírásgyűjtésbe kezdett az általuk megfogalmazott 12 oktatási reformjavaslat mellett. A diákszervezet azt szeretné, ha a javaslataikat a jövő évi orsz...
(Forrás: eduline)
--
2021.07.28.
„NE MAGAS LÓRÓL TEKINTSÜNK LE A GYEREKEKRE, HANEM MERJÜNK VELÜK HUMORIZÁLNI” A tavalyi év egyik Szupertanár-jelöltjével beszélgettünk
Van, aki olyan őszinte lelkesedéssel, nyílt átéléssel beszél a munkájáról, hogy már néhány szavából átjön, mennyire imádja, amit csinál. Így van ez a tavalyi Szupertanár-jelölt Poly...
(Forrás: dívány.hu)
--
2021.07.28.
Takaró Mihály vezényletével alakítják át a NAT után a tanárképzést is
Az átalakítás a pedagógusképzés lebutítását vetíti előre a szakemberek szerint. „Egy tanárnak nyilvánvalóan nemcsak az érettségi tananyagot kell tudnia, hanem annál jóval többet....
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.07.28.
A kormány nem megvédi, hanem pajzsként használja a gyerekeket
A gyermekek felhasználása politikai kampányokban nem újszerű, Magyarországon sajnos kifejezetten gyakori probléma. Nem ismeretlen jelenség, amikor politikusok óvodákban, iskolákban parádé...
(Forrás: mérce)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep