Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. július 31. vasárnap, 23:59

Hercz Mária

A nevelési vizsgálat szerepe az iskolaértékelésben

12-13 éves gyermekek gondolkodása iskolájukról1

Az iskolai nevelőmunkának vannak jól mérhető szegmensei, melyek meghatározása segítséget nyújthat a tervszerű és gyermekközpontú nevelésben. A 12-13 éves tanulók iskolaértékelése már jól tükrözi az őket ért iskolai nevelő hatásokat, véleményüket figyelembe lehet, figyelembe szükséges venni a pedagógiai programok módosításánál, a nevelőmunka diagnosztikus és folyamatorientált értékelési rendszerének kialakításánál.

A kutatás elsődleges célja a 12-13 éves tanulók iskoláról való gondolkodásának feltárása volt.

A szerző a következő kérdésekre keresett választ:

  • Szeretnek-e a gyermekek iskolába járni?
  • Miért igen, illetve miért nem?
  • Mit tehet az iskola a helyzet javítása érdekében?
  • Hogyan értékelik a tanulók iskolájukat?
  • Mit tartanak iskolájuk legfőbb erényének, és mit hibájának?
  • Milyennek kell lennie szerintük az ideális tanárnak és diáknak?
  • Hogyan értékelik osztályközösségüket?
  • Mi motiválja őket a tanulásban?
  • Elégedettek-e eredményeikkel?

A vizsgálatban Fejér megye általános iskoláinak 978 tanulója vett részt, akik különböző méretű településekről és szociális összetételű iskolákból származtak.

A tanulmány a kutatás fogalmi, módszertani kereteinek vázolása után bemutatja az eredményeket, majd elemzésükkel párhuzamosan utal az iskolákra váró fejlesztési feladatokra, s felvázolja a folyamatorientált nevelőmunka egy lehetséges modelljét.

A teljes cikk letöltése pdf formátumban:
Hercz Mária: A nevelési vizsgálat szerepe az iskolaértékelésben – 12-13 éves gyermekek gondolkodása iskolájukról (pdf, 350 KB)

Ezen dokumentum megtekintéséhez az Adobe (Acrobat) Reader programra van szüksége. Ha nincs telepítve a számítógépén, akkor a telepítőprogramot innen letöltheti: Adobe Reader, verzió: 6 CE (Windows), méret: 11 MB, nyelv: magyar.

Jegyzetek

1 Magyar Pedagógia 2003. 1.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.09.27.
Rétvári Bence a magyar oktatáspolitikáról dicsekedett, csak pár dolgot elfelejtett megemlíteni
Rétvári egy fontos dolgot elmulasztott megemlíteni: Magyarországon még így is igen keveset költ az állam az oktatásra. Ugyanebből az anyagból kiderül például, hogy az egy tanuló teljes (á...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.09.26.
MIT TEHETSZ, HA A MUNKAHELYED NEM BIZTONSÁGOS?
Sajnos a kormány és a felelős minisztérium magukra hagyta a munkavállalóit. Csak abban bízhatunk, hogy a nagy focimeccs végeztével talán hajlandóak lesznek szembe nézni a valósággal, és...
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
--
2020.09.26.
Vajda Zsuzsanna: Az erő kultusza: gumibotos rendfenntartók az iskolában
Más országokban, ahol alacsonyabb a büntethetőségi korhatár (például Svájcban vagy Hollandiában) megfelelő infrastruktúra, a gyerekek és fiatalok korrekciós nevelését szolgáló intézetek...
(Forrás: mérce)
--
2020.09.26.
Ami az iskolákban történik, sokkal inkább emberkísérlet, mint a szuperkupadöntő
Mivel nem jelent meg egységes, minden iskolára kötelező előírás, zavaros helyzet alakult ki az oktatási intézményekben. Mindezt Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének alelnöke egy...
(Forrás: 24.hu)
--
2020.09.26.
Fellépnek a homoszexuális Hamupipőke ellen
Petíciót kezdeményezett a CitizenGO érdekvédelmi szervezet a Meseország mindenkié címmel a Labrisz Leszbikus Egyesület kiadásában megjelent mesekönyv terjesztése ellen. Alig két nap alatt...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.09.26.
Meggyógyultak, mégsem engedik vissza őket az iskolába
Miközben a kormány, az operatív törzs, illetve a népegészségügyi központ is többször hivatkozott arra, hogy a járvány kezelésénél a WHO protokoll szerint járnak el, a lapunk által megismert...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep