Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. július 31. vasárnap, 23:59

Hercz Mária

A nevelési vizsgálat szerepe az iskolaértékelésben

12-13 éves gyermekek gondolkodása iskolájukról1

Az iskolai nevelőmunkának vannak jól mérhető szegmensei, melyek meghatározása segítséget nyújthat a tervszerű és gyermekközpontú nevelésben. A 12-13 éves tanulók iskolaértékelése már jól tükrözi az őket ért iskolai nevelő hatásokat, véleményüket figyelembe lehet, figyelembe szükséges venni a pedagógiai programok módosításánál, a nevelőmunka diagnosztikus és folyamatorientált értékelési rendszerének kialakításánál.

A kutatás elsődleges célja a 12-13 éves tanulók iskoláról való gondolkodásának feltárása volt.

A szerző a következő kérdésekre keresett választ:

  • Szeretnek-e a gyermekek iskolába járni?
  • Miért igen, illetve miért nem?
  • Mit tehet az iskola a helyzet javítása érdekében?
  • Hogyan értékelik a tanulók iskolájukat?
  • Mit tartanak iskolájuk legfőbb erényének, és mit hibájának?
  • Milyennek kell lennie szerintük az ideális tanárnak és diáknak?
  • Hogyan értékelik osztályközösségüket?
  • Mi motiválja őket a tanulásban?
  • Elégedettek-e eredményeikkel?

A vizsgálatban Fejér megye általános iskoláinak 978 tanulója vett részt, akik különböző méretű településekről és szociális összetételű iskolákból származtak.

A tanulmány a kutatás fogalmi, módszertani kereteinek vázolása után bemutatja az eredményeket, majd elemzésükkel párhuzamosan utal az iskolákra váró fejlesztési feladatokra, s felvázolja a folyamatorientált nevelőmunka egy lehetséges modelljét.

A teljes cikk letöltése pdf formátumban:
Hercz Mária: A nevelési vizsgálat szerepe az iskolaértékelésben – 12-13 éves gyermekek gondolkodása iskolájukról (pdf, 350 KB)

Ezen dokumentum megtekintéséhez az Adobe (Acrobat) Reader programra van szüksége. Ha nincs telepítve a számítógépén, akkor a telepítőprogramot innen letöltheti: Adobe Reader, verzió: 6 CE (Windows), méret: 11 MB, nyelv: magyar.

Jegyzetek

1 Magyar Pedagógia 2003. 1.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.02.08.
Megvolt a sztrájk (megint), hogyan tovább (újra)? (videóval)
Évek óta zajlik - hol nagyobb, hol kisebb intenzitással - az oktatási tiltakozás. Mit tanultunk az elmúlt évekből? Számtalan eszközzel igyekeztek pedagógusok, diákok és szülők is felhí...
(Forrás: 444.hu)
--
2023.02.08.
Sokat \"gépezik\" a gyerek? Szülői kisokos készült
\"A biztonságosabb internet felé az első lépést a szülő teheti meg, ha beszélget gyermekével a témáról. Megtalálni a közös hangot, feltenni az első kérdést azonban nem könnyű feladat...
(Forrás: Infostart)
--
2023.02.08.
Majdnem minden második gyerek találkozott már 18+-os tartalommal az interneten
A Yettel digitális oktatási programja, a ProSuli megbízásából készült felmérés megerősítette, hogy már a 7–12 évesek is aktívan használják a közösségi médiát, pedig egyes platformok...
(Forrás: hvg.hu)
--
2023.02.07.
Intenzív szülősködés: a gyerekek nem lesznek boldogabbak tőle, az egyenlőtlenségeket viszont biztosan fenntartja
A gyereknevelés a 21. században nem magánügy, hanem képzett szakemberek felügyeletére bízott társadalmi tényező. És bár a gyereknevelés pszichologizálása már a 19. század végén elkezd...
(Forrás: Qubit)
--
2023.02.07.
Óriási érzelmi és anyagi terhet ró a családokra az intenzív gyereknevelés, de ha nem tesznek meg mindent a gyerekük jövőjéért, senki más nem fog
A gyerekközpontúsággal is összeköthető, hogy a gyerek jövője, sorsa ennyire fontos lett. A neoliberális szemléletben ez egyfajta befektetés is az államok részéről, hogy később minél...
(Forrás: Népszava)
--
2023.02.07.
Tiltakozások a közoktatásban: honnan jövünk, merre tartunk?
Ha még sokáig tiltakozunk, megoldhatjuk a közoktatás problémáit? Miért nem sikerült eddig elérni a céljainkat, és mit csinálhatnánk másképp? Sokan keressük a választ ezekre a kérdésekre...
(Forrás: Szülői Hang)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep