Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. július 31. vasárnap, 23:59

Hercz Mária

A nevelési vizsgálat szerepe az iskolaértékelésben

12-13 éves gyermekek gondolkodása iskolájukról1

Az iskolai nevelőmunkának vannak jól mérhető szegmensei, melyek meghatározása segítséget nyújthat a tervszerű és gyermekközpontú nevelésben. A 12-13 éves tanulók iskolaértékelése már jól tükrözi az őket ért iskolai nevelő hatásokat, véleményüket figyelembe lehet, figyelembe szükséges venni a pedagógiai programok módosításánál, a nevelőmunka diagnosztikus és folyamatorientált értékelési rendszerének kialakításánál.

A kutatás elsődleges célja a 12-13 éves tanulók iskoláról való gondolkodásának feltárása volt.

A szerző a következő kérdésekre keresett választ:

  • Szeretnek-e a gyermekek iskolába járni?
  • Miért igen, illetve miért nem?
  • Mit tehet az iskola a helyzet javítása érdekében?
  • Hogyan értékelik a tanulók iskolájukat?
  • Mit tartanak iskolájuk legfőbb erényének, és mit hibájának?
  • Milyennek kell lennie szerintük az ideális tanárnak és diáknak?
  • Hogyan értékelik osztályközösségüket?
  • Mi motiválja őket a tanulásban?
  • Elégedettek-e eredményeikkel?

A vizsgálatban Fejér megye általános iskoláinak 978 tanulója vett részt, akik különböző méretű településekről és szociális összetételű iskolákból származtak.

A tanulmány a kutatás fogalmi, módszertani kereteinek vázolása után bemutatja az eredményeket, majd elemzésükkel párhuzamosan utal az iskolákra váró fejlesztési feladatokra, s felvázolja a folyamatorientált nevelőmunka egy lehetséges modelljét.

A teljes cikk letöltése pdf formátumban:
Hercz Mária: A nevelési vizsgálat szerepe az iskolaértékelésben – 12-13 éves gyermekek gondolkodása iskolájukról (pdf, 350 KB)

Ezen dokumentum megtekintéséhez az Adobe (Acrobat) Reader programra van szüksége. Ha nincs telepítve a számítógépén, akkor a telepítőprogramot innen letöltheti: Adobe Reader, verzió: 6 CE (Windows), méret: 11 MB, nyelv: magyar.

Jegyzetek

1 Magyar Pedagógia 2003. 1.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.07.31.
Totyik Tamás: Ha nem cselekszik azonnal, a kormánynak vállalnia kell a felelősséget a közoktatás padlóra küldéséért
A Nemzeti alaptanterv bevezetése, az iskolák tömeges kiszervezése (egyházi fenntartású iskolák számának drasztikus megemelkedése), a köznevelési rendszer szétszabdalása (óvodák fenntart...
(Forrás: mérce)
--
2021.07.31.
A harzbergi demokratikus iskola. Benedikt Hageneder írása
gy csoport tanítóképzős diák a bécsi egyházi tanárképző főiskolán (Kirchliche Pädagogische Hochschule – KPH – Wien/Krems) úgy döntött, hogy nem elégszik meg a főiskola nyújtotta...
(Forrás: tani-tani online)
--
2021.07.31.
Kilenc órai iskolakezdést és tanári béremelést - 12 pontos oktatási tervet fogalmazott az ADOM
Az ADOM Diákmozgalom utcai és online aláírásgyűjtésbe kezdett az általuk megfogalmazott 12 oktatási reformjavaslat mellett. A diákszervezet azt szeretné, ha a javaslataikat a jövő évi orsz...
(Forrás: eduline)
--
2021.07.28.
„NE MAGAS LÓRÓL TEKINTSÜNK LE A GYEREKEKRE, HANEM MERJÜNK VELÜK HUMORIZÁLNI” A tavalyi év egyik Szupertanár-jelöltjével beszélgettünk
Van, aki olyan őszinte lelkesedéssel, nyílt átéléssel beszél a munkájáról, hogy már néhány szavából átjön, mennyire imádja, amit csinál. Így van ez a tavalyi Szupertanár-jelölt Poly...
(Forrás: dívány.hu)
--
2021.07.28.
Takaró Mihály vezényletével alakítják át a NAT után a tanárképzést is
Az átalakítás a pedagógusképzés lebutítását vetíti előre a szakemberek szerint. „Egy tanárnak nyilvánvalóan nemcsak az érettségi tananyagot kell tudnia, hanem annál jóval többet....
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.07.28.
A kormány nem megvédi, hanem pajzsként használja a gyerekeket
A gyermekek felhasználása politikai kampányokban nem újszerű, Magyarországon sajnos kifejezetten gyakori probléma. Nem ismeretlen jelenség, amikor politikusok óvodákban, iskolákban parádé...
(Forrás: mérce)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep