Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. július 31. vasárnap, 23:59

Hercz Mária

A nevelési vizsgálat szerepe az iskolaértékelésben

12-13 éves gyermekek gondolkodása iskolájukról1

Az iskolai nevelőmunkának vannak jól mérhető szegmensei, melyek meghatározása segítséget nyújthat a tervszerű és gyermekközpontú nevelésben. A 12-13 éves tanulók iskolaértékelése már jól tükrözi az őket ért iskolai nevelő hatásokat, véleményüket figyelembe lehet, figyelembe szükséges venni a pedagógiai programok módosításánál, a nevelőmunka diagnosztikus és folyamatorientált értékelési rendszerének kialakításánál.

A kutatás elsődleges célja a 12-13 éves tanulók iskoláról való gondolkodásának feltárása volt.

A szerző a következő kérdésekre keresett választ:

  • Szeretnek-e a gyermekek iskolába járni?
  • Miért igen, illetve miért nem?
  • Mit tehet az iskola a helyzet javítása érdekében?
  • Hogyan értékelik a tanulók iskolájukat?
  • Mit tartanak iskolájuk legfőbb erényének, és mit hibájának?
  • Milyennek kell lennie szerintük az ideális tanárnak és diáknak?
  • Hogyan értékelik osztályközösségüket?
  • Mi motiválja őket a tanulásban?
  • Elégedettek-e eredményeikkel?

A vizsgálatban Fejér megye általános iskoláinak 978 tanulója vett részt, akik különböző méretű településekről és szociális összetételű iskolákból származtak.

A tanulmány a kutatás fogalmi, módszertani kereteinek vázolása után bemutatja az eredményeket, majd elemzésükkel párhuzamosan utal az iskolákra váró fejlesztési feladatokra, s felvázolja a folyamatorientált nevelőmunka egy lehetséges modelljét.

A teljes cikk letöltése pdf formátumban:
Hercz Mária: A nevelési vizsgálat szerepe az iskolaértékelésben – 12-13 éves gyermekek gondolkodása iskolájukról (pdf, 350 KB)

Ezen dokumentum megtekintéséhez az Adobe (Acrobat) Reader programra van szüksége. Ha nincs telepítve a számítógépén, akkor a telepítőprogramot innen letöltheti: Adobe Reader, verzió: 6 CE (Windows), méret: 11 MB, nyelv: magyar.

Jegyzetek

1 Magyar Pedagógia 2003. 1.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.04.20.
A PSZ közleménye
Az EMMI az elmúlt időszakban több alkalommal is tévesen interpretálta a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) álláspontját, amelyet a tárgyalásokon képviselt. A PSZ nem üdvözölte az iskol...
(Forrás: Pedagógusok Szakszervezete)
--
2021.04.19.
Ercse Kriszta: A magyar iskolákból a nyitással könnyen orosz rulett lehet
A jelenlegi körülmények között, pandémia idején, egy tragédiákkal teli év után még inkább kontrasztos a kormányzat valódi képtelensége a jelenségek helyes értelmezésére. El lehet...
(Forrás: g7.hu)
--
2021.04.19.
Juhász Ágnes: Segíteni akarsz? Meg ne próbáld! JUHÁSZ ÁGNES
A lelkiismeretes igazgatók, tanítók a szülőkkel egyeztetve végiggondolták, mit lehet tenni, hogy a legkevesebb kárt szenvedjenek azok, akik otthon maradnak. Sokan még azt a pluszmunkát is vá...
(Forrás: mérce)
--
2021.04.19.
Hiába nyitják az iskolákat, a TASZ szerint bizonyos esetekben a pedagógus is jogszerűen maradhat otthon, és a szülő is otthon tarthatja a gyereket
A Társaság a Szabadságjogokért szerint az iskolák nyitásáról szóló döntésben nem csak a fertőzésveszély mértékét kell figyelembe venni, hanem azt is, hogy az egyes döntések milyen...
(Forrás: 444.hu)
--
2021.04.19.
A pedagógusok 87%-a nem pártolja a mai iskolanyitást
A szervezetek azonban aggodalmukat is kifejezték az óvodák és az általános iskolák tervezett jelenléti oktatásának megkezdésével kapcsolatban. Öt nagy szakszervezet közös nyilatkozatban...
(Forrás: mérce)
--
2021.04.19.
Ellentmondásos döntések az iskolanyitás körül
Lapunkhoz több szülői jelzés érkezett arról is, hogy az iskolaigazgatóktól azt a tájékoztatást kapták: ha egy osztályból mindenki hiányzik, annak az osztálynak rendkívüli szünetet kell...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep