Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2019. november 10. vasárnap, 8:57

Örülhetünk, ha igen, miért nem igazán?

„Nem lesz kötelező a nyelvvizsga az egyetemi felvételinél” „Jöhet a nulladik évfolyam az általános iskolában.”

Tépjük magunkat és csattogó fogakkal egymást is – nyelvvizsga, nulladik évfolyam (kilenc évfolyamos általános iskola).

Egy széthulló rendszer itt-ott beismeri a saját hibáit: nem, nem tudunk nemhogy mindenkit, de sokakat felkészíteni a nyelvvizsgára, s azokban a szakmákban is szükségünk van diplomásokra, ahol jellemzően nulla pontot szoktak vinni nyelvvizsgákból. Nem a tanulók egy részének lemorzsolása a baj, hanem hát na… csak kell az az óvónő, ápoló stb.

A nulladik évfolyam pedig azok után, hogy jövőre tömegével lesznek játékra éhes elsősök vonalközbe és négyzetrácsba szorítva, s így voltaképpen bebörtönözve az iskolába, szintén tekinthető egyfajta beismerésnek.

A kérdés most már csupán az, hogy megvesszük-e a pedagógia szakmai tudását értékén – azaz, adunk-e olyan szabadságot a tanítónak, amelyben tudhatja, hogy 4. év végén anyanyelvén olvasott szöveget megértő, elfogadható helyesírással rövid szöveget alkotó gyermekek fognak vidáman rajzolni a koordinátarendszerben, keresik együtt a gép működési szabályát, és számolnak magabiztosan (tízes átlépés és egyéb bonyodalmak) ezres körben – tudom, a jelen cél a milliós számkör. A szabadságnak része lenne a fizetés is. Amelyből fizethető lakhatás, étkezés és valamiféle élet is, a megélhetésen túl.

Vérre menő, durva minősítgetések helyett akár örülhetnénk is, hogy ha a látszatra vigyáz is, de láthatóan ocsúdik a rendszer. Mondom ezt úgy, hogy szerintem nem lenne ördögtől való a nyelvvizsga kötelező volta, de a jelenleg még nem létező nulladik osztály táján eldől a népesség közel fele számára, hogy neki bizony nem lesz.

Szabó Anna

(Az illusztráció Szűcs Édua műve.)

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.10.07.
Nemzetközi normáknak sem felel meg a magyar tanárok sztrájkjogának csorbítása
A pedagógusok fizetése alacsony Magyarországon, ezt szinte mindenki tudja. De miért szerepel a tüntetések molinóin, hogy a sztrájk alapjog? Miért követelik vissza a sztrájklehetőségüket...
(Forrás: euronews)
--
2022.10.07.
A katolikus püspökök is tisztában vannak pedagógusaik „nehéz helyzetével”
„A katolikus egyházmegyei fenntartók minden esetben az Alaptörvénnyel, illetve a hatályos jogszabályokkal összhangban álló intézményi működés mellett elkötelezettek. A jelenlegi helyzetre...
(Forrás: 444.hu)
--
2022.10.07.
Megelégelték a diákok, hogy velük zsarolják a tanáraikat Interjú a Diákok a Tanárokért mozgalom elnökségével
abár a teljes társadalmi szolidaritás vagy az általános sztrájk, sőt forradalom (?) még várat magára, és a tüntetés maga is inkább apolitikusnak tekinthető koncertezésbe fulladt, aki kint...
(Forrás: mérce)
--
2022.10.07.
A FINN CSODAISKOLÁKBAN SEMMI OLYAN NEM TÖRTÉNIK, AMIT NE LEHETNE BÁRHOL, AKÁR INGYEN IS MEGVALÓSÍTANI
Az iskola nyitott volt számunkra, amúgy is rendszeresen járnak oda a világ minden tájáról. Az első, ami feltűnt, a hihetetlen tisztaság. Sehol egy porszem, még a szekrények teteje is tükö...
(Forrás: Qubit)
--
2022.10.07.
Tengernyi kockázatot hordoz, ha nem foglalkoznak eleget a médiaműveltséggel az iskolában
A digitális térrel kibővült valóság számos kockázatot hordoz a gyerekek egészséges személyiségfejlődésére. Az online térben túl könnyen férnek hozzá ártalmas tartalmakhoz (pl. pornogr...
(Forrás: g7.hu)
--
2022.10.07.
A tanárok ma nyitott kapukat döngetnek
Gulyás Gergely kancelláriaminiszter az elmúlt hónapokban többször is ismertette, hogy tervben van egy kiemelt pedagógus-bérfejlesztés. Azt a tényt viszont nem lehet mellőzni, hogy 2020-tól...
(Forrás: Mandiner)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep