Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2020. január 13. hétfő, 20:36

Normális emberek nem beszélnek így

A Kék Erdő Alapítvány – A szenzoros kert találta és tette közzé a Facebookon az itt látható üzenet fotóját. Valaki ezt a kiírást gondosan megformázta, színes papírra nyomtatta, műanyag védőzacsiba csúsztatta és nagyon-pozitív környezetben a méltó helyére helyezte, vagyis biztos volt abban, hogy amit tesz, az fontos, jó, pozitív, a közösség életét előmozdító. Sokan gondoljuk úgy, hogy sajnos tévedett…

Mi itt a baj?

A szándékot nem vitatom: legyen a közösségünk alapszabálya, alapnormája, hogy nem bántunk másokat (legalábbis törekszünk rá), és mivel ez nagyon fontos, kiemelt norma, tegyük ki a faliújságra is. Rendben, legyen úgy! Csak nagyon nem mindegy, hogy mindezt hogyan…

Mert ez a szöveg:

Beszélő nélküli kinyilatkoztatás.

Vagyis nincs kit kérdezni, nincs kivel beszélni róla. Van valahol egy láthatatlan beszélő, aki kihirdette a törvényt.

Harmadik személyben beszél.

Úgy beszél hozzád és rólad, hogy nem szólít meg. Ezzel személytelenít, miközben a nagyon is személyes magatartásodba igyekszik beavatkozni épp.

Kijelentő módban közöl elvárást, utasítást.

Nem vállalja a valós (hatalmi) szándékát: nem kér, nem követel, nem utasít, vagyis manipulál.

Evidenciaként használja a „normális ember” fogalmát.

Ezzel – az amúgy nem ismert – beszélő magának vindikálja a jogot, hogy kijelölje az elfogadható emberek, és ezzel együtt az elfogadhatatlan emberek halmazát, kirekeszt és általánosít.

Evidenciaként használja a „bántás” fogalmát is,

amivel tisztázottnak állítja be, hogy miről beszél, miközben pont hogy homályban hagy nagyon sok fontos kérdést (nem tudjuk, miről beszél a gúnyolódástól a pletykaterjesztésen át a kirekesztésig, a lökdösődéstől a súlyos fizikai bántalmazásig).

Felkiáltójelet használ,

amivel extra nyomatékot ad a fentiek alapján meglehetősen homályos tartalmú üzenetnek,

és még idézőjelbe is teszi az egészet,

ezzel végképp homályossá téve, hogy ki a beszélő, miközben további extra nyomatékot ad (a még mindig homályos) üzenetnek.

Ráadásul pusztán tiltást (illetve tiltásként értelmezhető kinyilatkoztatást) tartalmaz,

semmiféle pozitív üzenetet, normát, cselekvési elvárást nem fogalmaz, nem kínál.

Mindez pedig sajnos sokaknál egyáltalán nem a kívánt hatást éri el, mivel

fenyegető

annak, aki úgy érzi, hogy a norma betartásához segítségre lenne szüksége (vagyis előfordul, hogy bánt másokat), hiszen a személytelen kinyilatkoztatás nem kínál segítséget, fejlődési lehetőséget, csak kirekesztést;

cserbenhagyó

a bántalmazott számára, mert ez a cédula nem cselekvés: nem jelez, nem ígér semmiféle közbelépést, konkrét segítséget, csak homályos morális elutasítást;

a kirekesztő magatartás melegágya

a normakövető csoporttagoknak, hiszen az üzenet felhatalmazza őket a „nemnormálisak” kirekesztésére (illetve önmagában létrehozza a kirekesztést);

és nyomasztó

annak, aki a csoporthelyzetben személyként szeretné magát megélni (ez a cédula egyáltalán nem számol személyekkel – nem tudjuk, hogy KI, és hogy KIHEZ beszél).

Akkor hogyan?

Nem elég a nyelvi csapdák elkerülése; legelőször is le kell számolni azzal a mítosszal, hogy a bonyolult emberi működéseinket a fentiekhez hasonló rövid jelszavakkal szabályozhatjuk. Nekem a fenti üzenet rögtön négy elemre bomlik, és lehet, hogy kihagytam valami fontosat:

Ne tegyél semmit, ami másoknak fájdalmat vagy bánatot okoz;

Ha bántanak, kérj segítséget;

Ha a társadat bántják, avatkozz közbe vagy kérj segítséget;

Ha bántottál valakit, igyekezz jóvátenni.

Ja, és mindezt nem egyedül, hanem a csoporttal együtt…

Földes Petra

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep