Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2020. január 13. hétfő, 20:36

Normális emberek nem beszélnek így

A Kék Erdő Alapítvány – A szenzoros kert találta és tette közzé a Facebookon az itt látható üzenet fotóját. Valaki ezt a kiírást gondosan megformázta, színes papírra nyomtatta, műanyag védőzacsiba csúsztatta és nagyon-pozitív környezetben a méltó helyére helyezte, vagyis biztos volt abban, hogy amit tesz, az fontos, jó, pozitív, a közösség életét előmozdító. Sokan gondoljuk úgy, hogy sajnos tévedett…

Mi itt a baj?

A szándékot nem vitatom: legyen a közösségünk alapszabálya, alapnormája, hogy nem bántunk másokat (legalábbis törekszünk rá), és mivel ez nagyon fontos, kiemelt norma, tegyük ki a faliújságra is. Rendben, legyen úgy! Csak nagyon nem mindegy, hogy mindezt hogyan…

Mert ez a szöveg:

Beszélő nélküli kinyilatkoztatás.

Vagyis nincs kit kérdezni, nincs kivel beszélni róla. Van valahol egy láthatatlan beszélő, aki kihirdette a törvényt.

Harmadik személyben beszél.

Úgy beszél hozzád és rólad, hogy nem szólít meg. Ezzel személytelenít, miközben a nagyon is személyes magatartásodba igyekszik beavatkozni épp.

Kijelentő módban közöl elvárást, utasítást.

Nem vállalja a valós (hatalmi) szándékát: nem kér, nem követel, nem utasít, vagyis manipulál.

Evidenciaként használja a „normális ember” fogalmát.

Ezzel – az amúgy nem ismert – beszélő magának vindikálja a jogot, hogy kijelölje az elfogadható emberek, és ezzel együtt az elfogadhatatlan emberek halmazát, kirekeszt és általánosít.

Evidenciaként használja a „bántás” fogalmát is,

amivel tisztázottnak állítja be, hogy miről beszél, miközben pont hogy homályban hagy nagyon sok fontos kérdést (nem tudjuk, miről beszél a gúnyolódástól a pletykaterjesztésen át a kirekesztésig, a lökdösődéstől a súlyos fizikai bántalmazásig).

Felkiáltójelet használ,

amivel extra nyomatékot ad a fentiek alapján meglehetősen homályos tartalmú üzenetnek,

és még idézőjelbe is teszi az egészet,

ezzel végképp homályossá téve, hogy ki a beszélő, miközben további extra nyomatékot ad (a még mindig homályos) üzenetnek.

Ráadásul pusztán tiltást (illetve tiltásként értelmezhető kinyilatkoztatást) tartalmaz,

semmiféle pozitív üzenetet, normát, cselekvési elvárást nem fogalmaz, nem kínál.

Mindez pedig sajnos sokaknál egyáltalán nem a kívánt hatást éri el, mivel

fenyegető

annak, aki úgy érzi, hogy a norma betartásához segítségre lenne szüksége (vagyis előfordul, hogy bánt másokat), hiszen a személytelen kinyilatkoztatás nem kínál segítséget, fejlődési lehetőséget, csak kirekesztést;

cserbenhagyó

a bántalmazott számára, mert ez a cédula nem cselekvés: nem jelez, nem ígér semmiféle közbelépést, konkrét segítséget, csak homályos morális elutasítást;

a kirekesztő magatartás melegágya

a normakövető csoporttagoknak, hiszen az üzenet felhatalmazza őket a „nemnormálisak” kirekesztésére (illetve önmagában létrehozza a kirekesztést);

és nyomasztó

annak, aki a csoporthelyzetben személyként szeretné magát megélni (ez a cédula egyáltalán nem számol személyekkel – nem tudjuk, hogy KI, és hogy KIHEZ beszél).

Akkor hogyan?

Nem elég a nyelvi csapdák elkerülése; legelőször is le kell számolni azzal a mítosszal, hogy a bonyolult emberi működéseinket a fentiekhez hasonló rövid jelszavakkal szabályozhatjuk. Nekem a fenti üzenet rögtön négy elemre bomlik, és lehet, hogy kihagytam valami fontosat:

Ne tegyél semmit, ami másoknak fájdalmat vagy bánatot okoz;

Ha bántanak, kérj segítséget;

Ha a társadat bántják, avatkozz közbe vagy kérj segítséget;

Ha bántottál valakit, igyekezz jóvátenni.

Ja, és mindezt nem egyedül, hanem a csoporttal együtt…

Földes Petra

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.07.12.
Horn Gábor: Az erősek, a bosszúállók, a kicsinyesek világa
A vasalódeszkás tanár esete is mutatja, hogy a NER oktatáspolitikája megalázza, elsöpri, kiiktatja azt, aki bárhogyan is eltér a sorvezetőtől. Ráadásul az ellenállásnak legjobb szándé...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.07.11.
Pygmalion-effektus vagy fejlesztés? Adalékok és értelmezési lehetőségek az iskolarendszer alulteljesítésének és méltányossági mutatóinak összefüggésrendszerében. Asztalos György írása
Jelen dolgozat egy konkrét, mégis tipikusnak tekinthető intézmény országos kompetenciamérési eredményeire épülő esettanulmány. Ugyanakkor segédletnek is felfogható, ha valaki saját iskol...
(Forrás: tani-tani online)
--
2020.07.11.
A BM, az Emmi és az ORFK sem adott választ arra, hogy valós-e az iskolaőrök véletlenül kiderült fizetése
A kormány az iskolai erőszak megfékezésére bevezeti az iskolaőrséget, amely külön rendészeti szervként jön létre, az őrök pedig gázspray-t, rendőrbotot és bilincset is használhatnak...
(Forrás: 168 óra)
--
2020.07.10.
Maruzsa: Sikeres volt az idei tanév, hatalmasat csökkent a bukások száma
Sikeresnek értékelte a koronavírus-járvány miatt tantermen kívüli, digitális munkarendben befejezett elmúlt tanév lezárását a köznevelésért felelős államtitkár csütörtökön sajtó...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.07.09.
SZAKKÉPZÉS – TE MÁR MEGKAPTAD A VÉGKIELÉGÍTÉSEDET?
Mivel a továbbfoglalkoztatást nem vállaló közalkalmazottak jogviszonya 2020. július 1. napjával, automatikusan megszűnik, így a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (a...
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
--
2020.07.09.
Klebelsberg Központ: álhír, hogy fejenként 1000 forintos jutalmat kaptak a pedagógusok, mert az intézmények 1000/fő pluszjuttatást kaptak
Fejenként kerek ezer forinttal honorálta pedagógusai egy jelentősebb csoportját a veszprémi tankerület pedagógusnap alkalmából, szemléztük mi is tegnap a magyarnarancs.hu cikkét. Bár a Narancs...
(Forrás: 444.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep