Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2020. március 29. vasárnap, 23:21

Osztályfőnöknek lenni (kényszerű) távoktatás idején

Évekkel ezelőtt merült fel a kérdés, hogy kell-e egyáltalán osztályfőnök az iskolában, illetve épp osztályfőnök kell-e. Akkoriban arra jutottunk, hogy nem fontos, hogy egyetlen személy cipelje az egész, sok esetben elviselhetetlenül nehéz batyut az adminisztrációtól az osztályprogramok megszervezéséig, azonban egy olyan eleme van ennek a hagyományos szerepnek, amelyről azt gondoljuk, hogy nem ereszthető el, ez pedig a személyesség. És ez az online iskolában sincs másképp…

Kell valaki, akinek nevesített feladata az egyes gyerekek megismerése, fejlődésük követése, a családjukkal való folyamatos kapcsolattartás, a nehézségek és konfliktusok kezelésében történő segítségnyújtás (bár ott, ahol mentorok/patrónusok állnak a gyerekek mellett, ez a funkció is megoszlik a tanárok között). Többletlehetőség és többlet felelősség, hogy az osztályfőnök a gyerekek fejlődését egy alakuló kortárscsoporton belül kísérheti figyelemmel, s módja van ennek a csoportnak a fejlődését támogatni.

Milyen szerep hárul az osztályfőnökre a jelenlegi rendkívüli körülmények között?

Ki kell alakítani az osztállyal való folyamatos kapcsolattartás mindenki számára otthonos kereteit. Szükség van az online együttlétre, amikor a csoport tagjai örülhetnek egymásnak, amikor ki-ki megoszthatja a problémáit, kibeszélheti a félelmeit és megbeszéljük a mindenkit érintő tanulásszervezési kérdéseket. (Funkcióját tekintve akár nevezhetjük ezt „osztályfőnöki órának”.)

Az osztályfőnök sokat tehet annak érdekében, hogy az osztályban működő tanárok összehangolják az elvárásaikat, ne zúdítsanak az elviselhetőnél nagyobb terhet a tanítványaikra. Célszerű folyamatos kapcsolatot tartani az osztályban tanító tanárokkal, jelezni, ha a diákok oldaláról problémák vetődnek fel, segíteni a feszültségek megelőzésében, feloldásában.

Mindeközben a szülők is gyakrabban igénylik a pedagógusokkal való kommunikációt, az egyéni problémák megbeszélését, illetve a gyerekek feladatainak összehangolását. Bár a jelen helyzetben az összes szaktanár külön-külön is kapcsolatba kerül a gyerekekkel (fiatalabbak esetén a szülőkkel), paradox módon épp ezért nőhet meg az osztályfőnök szerepe, aki segíthet az őrületes kakofónia összehangolásában.

Ugyanabban a feszültségektől terhes világban élünk valamennyien. A pedagógus akkor tudja a legtöbbet nyújtani, ha nyitott a gyerekek, a szülők (és a kollégák) felé, bizalmat kelt és bizalmat ad, segít, ha kell, és kész az értelmes együttműködésre. Miközben ügyel a saját jóllétére, szükségleteire, határaira is.

A csoportunkat azért hoztuk létre, hogy az ötletek megosztása és a tapasztalatok megbeszélése mellett támogassuk egymást a személyes megéléseinkben is.

Ehhez kérjünk minden érintett és érdeklődő közreműködését. Kommenteljetek, illetve írjatok nekünk a következő e-mail címen: osztalyfonokok@gmail.com.

Segítsünk egymásnak!

Sok erőt kíván minden érintettnek az OFOE elnöksége

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.11.22.
Digitális oktatás – áram és eszköz nélkül
Az őszi iskolabezárás sokak szerint borítékolható volt. Különböző pedagógus-szakszervezetek rendszeresen kérték a kormányt, hogy minél előbb zárják be az oktatási intézményeket. A...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Attól, hogy valami kényelmetlen, még nem trauma!
Valóban, változtatni a megszokott életformán kényelmeltlen: sok dolgot nem lehet rutinból csinálni, új szokásokat kell kialakítani, másféle kihívásokkal kell szembenézni. Kényelmetlen,...
(Forrás: alterkata)
--
2020.11.22.
Dacolunk a trenddel: maszkot erőltetnek a fogyatékkal élőkre is
Hiába sok esetben megoldhatatlan feladat számukra a kötelező maszkhasználat, az operatív törzs elutasította az autisták, illetve a súlyos értelmi fogyatékossággal élők hozzátartozóinak...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Csapó Benő: Évekig tarthat behozni a diákok lemaradását, amit a távoktatás okoz
Csapó Benő, az SZTE Neveléstudományi Intézetének egyetemi tanára szerint a tavaszi távoktatás miatt Magyarországon is van lemaradás, és bár pontos eredményeket csak 2–3 éve múlva kapnak...
(Forrás: szeged.hu)
--
2020.11.21.
Tantermen kívüli digitális oktatás. Braun József írása
2020. március 12-én az a sajátos és – csak különféle katasztrófák idejéről ismerős – helyzet adódott, hogy egyik napról a másikra, péntekről hétfőre sutba kellett vágni szinte...
(Forrás: Tani-tani online)
--
2020.11.21.
A gyermekeknek joguk van a szeretetteljes élethez
Az ENSZ Közgyűlése 1959. november 20-án fogadta el a Gyermekek Jogairól szóló Nyilatkozatot. A dokumentum megfogalmazta többek között az állampolgársághoz, a névhez, vagy az oktatáshoz...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep