Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2020. március 29. vasárnap, 23:21

Osztályfőnöknek lenni (kényszerű) távoktatás idején

Évekkel ezelőtt merült fel a kérdés, hogy kell-e egyáltalán osztályfőnök az iskolában, illetve épp osztályfőnök kell-e. Akkoriban arra jutottunk, hogy nem fontos, hogy egyetlen személy cipelje az egész, sok esetben elviselhetetlenül nehéz batyut az adminisztrációtól az osztályprogramok megszervezéséig, azonban egy olyan eleme van ennek a hagyományos szerepnek, amelyről azt gondoljuk, hogy nem ereszthető el, ez pedig a személyesség. És ez az online iskolában sincs másképp…

Kell valaki, akinek nevesített feladata az egyes gyerekek megismerése, fejlődésük követése, a családjukkal való folyamatos kapcsolattartás, a nehézségek és konfliktusok kezelésében történő segítségnyújtás (bár ott, ahol mentorok/patrónusok állnak a gyerekek mellett, ez a funkció is megoszlik a tanárok között). Többletlehetőség és többlet felelősség, hogy az osztályfőnök a gyerekek fejlődését egy alakuló kortárscsoporton belül kísérheti figyelemmel, s módja van ennek a csoportnak a fejlődését támogatni.

Milyen szerep hárul az osztályfőnökre a jelenlegi rendkívüli körülmények között?

Ki kell alakítani az osztállyal való folyamatos kapcsolattartás mindenki számára otthonos kereteit. Szükség van az online együttlétre, amikor a csoport tagjai örülhetnek egymásnak, amikor ki-ki megoszthatja a problémáit, kibeszélheti a félelmeit és megbeszéljük a mindenkit érintő tanulásszervezési kérdéseket. (Funkcióját tekintve akár nevezhetjük ezt „osztályfőnöki órának”.)

Az osztályfőnök sokat tehet annak érdekében, hogy az osztályban működő tanárok összehangolják az elvárásaikat, ne zúdítsanak az elviselhetőnél nagyobb terhet a tanítványaikra. Célszerű folyamatos kapcsolatot tartani az osztályban tanító tanárokkal, jelezni, ha a diákok oldaláról problémák vetődnek fel, segíteni a feszültségek megelőzésében, feloldásában.

Mindeközben a szülők is gyakrabban igénylik a pedagógusokkal való kommunikációt, az egyéni problémák megbeszélését, illetve a gyerekek feladatainak összehangolását. Bár a jelen helyzetben az összes szaktanár külön-külön is kapcsolatba kerül a gyerekekkel (fiatalabbak esetén a szülőkkel), paradox módon épp ezért nőhet meg az osztályfőnök szerepe, aki segíthet az őrületes kakofónia összehangolásában.

Ugyanabban a feszültségektől terhes világban élünk valamennyien. A pedagógus akkor tudja a legtöbbet nyújtani, ha nyitott a gyerekek, a szülők (és a kollégák) felé, bizalmat kelt és bizalmat ad, segít, ha kell, és kész az értelmes együttműködésre. Miközben ügyel a saját jóllétére, szükségleteire, határaira is.

A csoportunkat azért hoztuk létre, hogy az ötletek megosztása és a tapasztalatok megbeszélése mellett támogassuk egymást a személyes megéléseinkben is.

Ehhez kérjünk minden érintett és érdeklődő közreműködését. Kommenteljetek, illetve írjatok nekünk a következő e-mail címen: osztalyfonokok@gmail.com.

Segítsünk egymásnak!

Sok erőt kíván minden érintettnek az OFOE elnöksége

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.04.01.
Közel kétezer tanár lenne hajlandó felmondani, ha elfogadják a státusztörvényt
Bő két nap alatt, péntek késő délutánig közel 1800 pedagógus nyilatkozott úgy, hogy elhagyná a pályát, amennyiben a kormány megvalósítja a köznevelésben a terveit, vagyis benyújtja é...
(Forrás: g7)
--
2023.03.31.
Ónody-Molnár Dóra: Szabad iskolaválasztás Magyarországon: egy jog a nem roma gyerekeknek
Magyarország megsértette egy roma kisfiúval szemben az Emberi Jogok Európai Egyezményének a diszkrimináció tilalmát kimondó cikkét az oktatáshoz való joggal összefüggésben – mondta ki...
(Forrás: Jelen)
--
2023.03.31.
MAGYARORSZÁGI OKTATÁSÜGY 2023-BAN – MI TÖRTÉNT EDDIG?
Cikkünkben nyomon követjük, mi történ a 2023-as évben az oktatásügy terén. Bár még csak március van, bőven akad mindenkit érintő változás a közoktatásban. Ugyan mi is változást szeretn...
(Forrás: ckpinfo)
--
2023.03.30.
DK: A közalkalmazotti státusz eltörlése nem szolgálja a tanárok érdekét
A párt úgy véli, a „státusztörvénnyel” a tanárok szakmai szabadsága még jobban csökken, még kiszolgáltatottabbak lesznek a tankerületi központnak. A párt közleményében emlékeztet...
(Forrás: Index)
--
2023.03.30.
Nagyon leszakadtak a magyar kistelepüléseken élők digitális képességei
Az Eurostat friss adatai szerint az Európai Unió 16-74 év közötti lakosainak csak a bő negyede rendelkezik az alapvetőnél magasabb digitális kompetenciákkal. A nagyvárosokban ez az arány 33...
(Forrás: g7.hu)
--
2023.03.29.
Musk, Harari és Wozniak is kéri, hogy álljanak le minden nagyobb mesterséges intelligencia kísérlettel
A Future of Life non-profit kutatóintézet petíciójában azt írják, hatékony mesterséges intelligencia rendszereket csak akkor szabad kifejleszteni, ha biztosak vagyunk abban, hogy a hatásaik...
(Forrás: 444.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep