Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. július 31. vasárnap, 23:59
Címkék:

Kronstein Gábor

Az osztályfőnök új szerepben

Híradás egy sikeres konferenciáról

Az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete (OFOE), a Magyarországi Pedagógiai Szaktanácsadók Egyesülete, valamint a kerületi
Pedagógiai Szolgáltató Központ (PSZK) Elvárások kereszttüzében címmel rendezte meg a IV. Országos Osztályfőnöki Konferenciát. Először ebben a kerületben és először civil szakmai szervezetek összefogásával és költségén, igen szerény állami támogatással.

2004. november 26-án és 27-én a fővárosból és vidékről közel száz szakember a nevelés nehézségeiről és lehetőségeiről tanácskozott egy olyan társadalmi és szakmai környezetet véve alapul, amely folyamatosan és növekvő ellentmondások között változik. Az előadók és a hallgatóság – mondhatjuk utólag – a nevelésügynek a valóságban nyitott szemmel járó, realista
gondolkodású részét képviselte. Azt, amely tudja, hogy az osztályfőnöki munkát az intézményeken belül általában értékén alul becsülik, miközben a számára megfogalmazott hivatalos elvárások idealizált hatékonyságot követelnek meg. A realista pedagógus, éppen a gyakorlat negatív jegyeit ismerve, dolgozik a környezetében valóban elérhető hatékonyabb nevelés érdekében. Hivatali nyelven szólva – ő a fejlesztő pedagógus. Vezető személyiségjegye, hogy nyitott. Értsük e fogalmat tágabban, mint ahogyan a közbeszéd tartja. A tanácskozás megerősítette a tudott dolgokat is. Például, hogy a nyitottságba beletartozik az integráló szemlélet, amellyel az osztályfőnök (is) összegyűjti a társ– és rokontudományokból, valamint társadalmi környezetéből mindazt, ami számára hasznos és szükséges. De beletartozik e fogalomba a korántsem könnyű önnevelés is, amely az oktatáspolitikában sokat emlegetett új pedagógusi mentalitás része.

A tanácskozáson erős képviselethez jutott a kísérleti és elméleti lélektan, a család-és nevelésszociológia, a mentálhigiéné, az etika, az értékfilozófia, a kulturális antropológia. Bevonták az elemzés körébe a pedagógiai tanácsadás, az intézményvezetés nóvumait. Ez utóbbit például a gyermekközpontú iskolaértékelés problematikája képviselte. Önmagában újdonság volt, hogy az osztályfőnök szerepét az erkölcsi nevelésben egy nem szabványos műveltségi terület, az embertan-etika tanításának tapasztalatai alapján közelítette meg az előadó. Bemutatták dr. Papp Sándor Fagyöngy-civilizáció című könyvét. Egy taneszköz kipróbálásáról szombathelyi és balatonfűzfői pedagógusok számoltak be. A mögöttes elméleti műhelyeket egyebek között a Veszprémi Egyetem, a Corvinus Egyetem, az ELTE, a Kurt Lewin Alapítvány, a Kodolányi János Főiskola és – legyünk büszkék rá! – a házigazda, a XIII. kerületi PSZK biztosította. Munkatársai közül az igazgatóasszony, Dr. Dombrády Lórándné, Kósáné Dr. Ormai Vera iskolapszichológus és Oláh Anna számoltak be kutatói-nevelői tapasztalataikról.

S most következzék három értékelés. Az elsőt a szervezőbizottság nevében Dr.
Szekszárdi Júlia
, az OFOE elnöke fogalmazta meg.
„Egyesületünket az osztályfőnökök előző, harmadik országos tanácskozásának állásfoglalása szerint hoztuk létre. A Szombathelyen, 2000 júniusában összegyűlt 200 pedagógus a személyre szóló nevelés hívei közül került ki, s az egyesületi tevékenységet is elsősorban e nevelési koncepció népszerűsítésére szánta. Az alapcélok közé soroltuk, hogy civil társulásunk szakmai eszközeivel járuljon hozzá a nevelőmunka kiszélesítéséhez, az osztályfőnöki munka méltó elismeréséhez, a pedagógushallgatók alaposabb felkészítéséhez a változó osztályfőnöki szerepre. Azóta már látjuk, hogy sikerült a szaktudomány(ok) és a
nevelési gyakorlat kapcsolatát többoldalúan bemutatni. Ha szűk körben is, de
eleven információ– és véleménycsere bontakozott ki, nem utolsó sorban honlapunkon (http://www.ofoe.hu). Ide folyamatosan fölkerülnek jelen konferenciánk
fontosabb anyagai is, közöttük a résztvevők beadott értékelőlapjaival.”
„Hogy ez a tanácskozás megvalósulhatott, szívből köszönjük a XIII. kerületi PSZK kollektívájának. Valamennyi helyiségüket rendelkezésünkre bocsátották, így jutottunk ideális helyszínhez: valóságos otthonhoz. A konferencia egészét jellemző bensőséges légkört nagyrészt az esztétikus környezetnek, vendéglátóink előzékeny és körültekintően kedves magatartásának, aktivitásukkal sokszorosan alátámasztott ügyszeretetének köszönhettük. Jólesően tapasztaltuk a kerületi oktatási vezetés érdeklődését, támogatását, aktív közreműködését is.”

A tanácskozást Holopné Schramek Kornélia alpolgármester nyitotta meg. A
konferenciát követően elmondotta: örült, hogy a kerületben tanácskoztak az osztályfőnökök. Sokoldalúnak találta a programot, színvonalasnak a referátumokat, s élénknek a szakmai párbeszédet. A rendezvényben megerősítve látta személyes meggyőződését. Nem csupán azt, hogy a fejlesztő pedagógusok révén országosan is igény van a nevelésre, hanem ennél is többet: az oktatás tartalmi reformja a képzés és nevelés egységére épít, s ezen belül a nevelésnek növekszik majd a szerepe. Az alpolgármester-asszony óvatos derűlátásának adott hangot: a nevelés tartalmára is kiterjedő változások szakmai tanulságait idővel a többség pedagógiai kultúrája is le fogja vonni. Mint a jelenről megtudtam, nincs olyan iskolaév, amelyben a sikeres nevelőmunkáért ne jutna egy-egy kerületi pedagógusnak valamilyen elismerés. Az osztályfőnöki munka
vissza-visszatérő módon ahhoz is hozzásegített már, hogy valakit ezért ismerjenek el a kerület Év Pedagógusának.

Dr. Dombrády Lórándné a tanácskozás sikerének három jegyét emelte ki: a válogatott előadógárda érdekes, tartalmas, őszinte és – ahol erre volt szükség –
gyakorlati mondanivalóját; a nevelés, azon belül az osztályfőnöki tevékenység,
valós, illúziótlan körképét, valamint azt, hogy a részvevők megfogalmazták: ezen a területen milyen segítséget várnak el. Nem pántlikázott szövegeket hallott a közönség, hiszen a „vidék” hallatta erősen szavát, illetve nagy hangsúlyt helyeztek a szakképző intézmények nevelési gondjaira s javaslataira. Felhívnám a nem szakember olvasók figyelmét, hogy a kerületi PSZK kapcsolatai külföldre is kiterjednek: a hagyománnyá lett Angyalföldi Pedagógiai Napok februárban ma már nemzetközi jellegűek, s nemzetközi jellege van a mintegy háromhetes rendezvénysorozatba illeszkedő közoktatási konferenciának is. Ennek tárgya 2005-ben a „pedagógiai mesterség” lesz.

Ebből a konferenciából az újságíró is megtanult két dolgot. Az első: amikorra ez a beszámoló bekerül a Hírnökbe, a média már szét fog kürtölni egy torz hírt: a legújabb nemzetközi eredmény-összehasonlításban, a PISA 2003-ban, a magyar diákok teljesítménye lesújtó, és közel a magyar oktatásügy végítélete. Egyik állítás sem igaz. Egyikből sem lehet eljutni az oktatás valódi problémáihoz.

Továbbmegyek: az újságírás – a média – piaci jellege annyira elhajlott a szenzáció és a bulvárfelületesség irányába, hogy félretájékoztatja olvasóit, hallgatóit, nézőit. Ne essenek pánikba a szülők, és ne vádolják rossz munkával
az iskolát – a pedagógust. Mert akkor nem igazságosak.

Talán jobb, frissebb, következetesebb tájékoztatásnak elhinnék azt, amit második tanulságként magamnak már megfogalmaztam: az iskola belső világa, sokféle innovatív erőfeszítése, az ott dolgozók jelentős részének hivatástudata
magasabb minőséget képvisel, mint azé a társadalomé, amelyben működik. A pedagógusok különbek, mint azt a közvélemény jelentős része gondolja. A társadalom azonban az oktatáspolitikáról nem gondol semmit. Nem volna itt az ideje, hogy az emberek eltűnődjenek az oktatásügy politikai képviseletének visszásságain is?

Kronstein Gábor

(A cikk megjelent a XIII. kerület Hírnök című lapjában.)

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep