Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. szeptember 27. kedd, 12:00
Címkék:

…hát téged ki tolerál?

A Kurt Lewin Alapítvány (és még sokan mások) a Civil Ligeten

2005. szeptember 24-én az ifjúsági ügyekért felelős európai miniszterek budapesti találkozója mellett egész napos nyilvános rendezvénysorozat mutatta be a témában tevékenykedő civil szervezeteket (NGO-kat) és ezen keresztül azokat a problémákat, melyek korántsem csak az ifjúságra tartoznak. Ilyen módon juthattak bővebb információkhoz az örökbefogadás, a családon belüli erőszak, a fiatalkori öngyilkosság és nem utolsó sorban a tolerancia kérdésével kapcsolatban a Mechwart térre látogatók.

A tíz éve a tolerancia fejlesztésén és a társadalmi, állampolgári ismeretek terjesztésén dolgozó Kurt Lewin Alapítvány szlogenje az egész teret betöltötte: a „… hát téged ki tolerál?” üzenet több száz teásbögrén hirdette a kölcsönös elfogadás eszméjét, s gondolkodtatott el néhány teát kortyolgató embert arról, hogy voltaképpen mindannyian rá vagyunk szorulva mások türelmére. A minikampányt a HALEF Kreatív Csoport BTL-alosztályának önkéntesei dolgozták ki Endrődy Szabolcs vezetésével, melynek a lényege az volt, hogy az alapítvány standjára látogatók zsákbamacskát húznak, a kártyákon azonban nyeremény helyett egy-egy, a tolerancia és a demokratikus együttélés szabályaival kapcsolatos kvízkérdés található. A kérdést sikeresen megválaszolók – tetszés szerint – hideg vagy meleg teát kaptak „Tolerancia-bögrében”, sétáltak tovább más sátrak felé. (A sikertelen versenyzők új kártyát húzhattak, továbbá a kérdések között volt olyan is, melyre képtelenség volt rossz választ adni. Így a kérdések között szerepelt olyan is, mely azt tudakolta, hogy az emberek szerint ki az, akit tolerálni kell, és ki az, akit nem, vagy vajon milyen tulajdonságokat tartanak tiszteletre méltónak másokban.)

A standon bemutatásra került az a számos vidéki és budapesti iskolában már a tanítási órákon felhasznált füzetsorozat, mely olyan témákat tárgyal, mint a fogyatékos emberek helyzete, a szegénység, a multikulturális Európa, a rasszizmus témaköre vagy éppen a függőségek – mindezt kendőzetlenül, nemegyszer igen megrázó képi anyagokkal, a diákokat és tanárokat értő, felnőtt olvasónak tekintve. A program vezetői, Paulik Mónika és Gelsei Gergő nagyon fontosnak tartják azt, hogy az alapítvány az évek során speciális, a tolerancia és a demokrácia oktatásához szükséges módszertant dolgozott ki, melyek a füzeteket oktatási segédanyagként felhasználó pedagógusok számára jelent segítséget.

Az alapítvány önkéntes munkatársai – Sánta Angéla és Kun Eszter – szívesen bemutatták volna a Pesti Est különszámában is beharangozott digitális cigány nyelvleckét, mely az interneten keresztül teszi elsajátíthatóvá e nyelv alapjait, azonban az eredeti elképzelésekkel ellentétben a szervezők nem tudtak internetkapcsolatot biztosítani a civil sátrak számára. Ettől függetlenül az alapítvány munkatársai – a sátort működtető Karmazsin Eszter és Oravecz Ágnes – nagyon fontosnak tartják ezt a kezdeményezést, és módot találtak arra, hogy a Kurt Lewin Alapítvány különböző tolerancia-fejlesztő programjainak is helyet adó SzocHáló honlapot legalább plakátok erejéig bemutassák.

A lényeg azonban a személyes kommunikáció volt. Többen kérdezték – elmesélve saját történetüket – az alapítvány munkatársait, mit tehetnek akkor, amikor ők maguk ugyan toleránsak lennének, ám erre a gesztusra nincsen fogadó készség a „másik oldalon”. Számos ötlettel, divatos kifejezéssel good practice-szel tudtak egymásnak szolgálni a sátorban dolgozó tolerancia-fejlesztők és az oda látogatók. Így például a kórházi orvos számára járható útnak tűnik az az elképzelés, hogy a gyermekvárót közösen festik ki a kórház dolgozói, a kerületben élő roma és a nem roma gyerekek szülei. A toleráns társadalom megvalósulásához apró lépések vezetnek, ez esetben is igaz: gondolkodj globálisan – cselekedj lokálisan!

Ligeti György
Kurt Lewin Alapítvány
Bővebb információ: www.kla.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.04.01.
Közel kétezer tanár lenne hajlandó felmondani, ha elfogadják a státusztörvényt
Bő két nap alatt, péntek késő délutánig közel 1800 pedagógus nyilatkozott úgy, hogy elhagyná a pályát, amennyiben a kormány megvalósítja a köznevelésben a terveit, vagyis benyújtja é...
(Forrás: g7)
--
2023.03.31.
Ónody-Molnár Dóra: Szabad iskolaválasztás Magyarországon: egy jog a nem roma gyerekeknek
Magyarország megsértette egy roma kisfiúval szemben az Emberi Jogok Európai Egyezményének a diszkrimináció tilalmát kimondó cikkét az oktatáshoz való joggal összefüggésben – mondta ki...
(Forrás: Jelen)
--
2023.03.31.
MAGYARORSZÁGI OKTATÁSÜGY 2023-BAN – MI TÖRTÉNT EDDIG?
Cikkünkben nyomon követjük, mi történ a 2023-as évben az oktatásügy terén. Bár még csak március van, bőven akad mindenkit érintő változás a közoktatásban. Ugyan mi is változást szeretn...
(Forrás: ckpinfo)
--
2023.03.30.
DK: A közalkalmazotti státusz eltörlése nem szolgálja a tanárok érdekét
A párt úgy véli, a „státusztörvénnyel” a tanárok szakmai szabadsága még jobban csökken, még kiszolgáltatottabbak lesznek a tankerületi központnak. A párt közleményében emlékeztet...
(Forrás: Index)
--
2023.03.30.
Nagyon leszakadtak a magyar kistelepüléseken élők digitális képességei
Az Eurostat friss adatai szerint az Európai Unió 16-74 év közötti lakosainak csak a bő negyede rendelkezik az alapvetőnél magasabb digitális kompetenciákkal. A nagyvárosokban ez az arány 33...
(Forrás: g7.hu)
--
2023.03.29.
Musk, Harari és Wozniak is kéri, hogy álljanak le minden nagyobb mesterséges intelligencia kísérlettel
A Future of Life non-profit kutatóintézet petíciójában azt írják, hatékony mesterséges intelligencia rendszereket csak akkor szabad kifejleszteni, ha biztosak vagyunk abban, hogy a hatásaik...
(Forrás: 444.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep