Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. szeptember 27. kedd, 12:00
Címkék:

…hát téged ki tolerál?

A Kurt Lewin Alapítvány (és még sokan mások) a Civil Ligeten

2005. szeptember 24-én az ifjúsági ügyekért felelős európai miniszterek budapesti találkozója mellett egész napos nyilvános rendezvénysorozat mutatta be a témában tevékenykedő civil szervezeteket (NGO-kat) és ezen keresztül azokat a problémákat, melyek korántsem csak az ifjúságra tartoznak. Ilyen módon juthattak bővebb információkhoz az örökbefogadás, a családon belüli erőszak, a fiatalkori öngyilkosság és nem utolsó sorban a tolerancia kérdésével kapcsolatban a Mechwart térre látogatók.

A tíz éve a tolerancia fejlesztésén és a társadalmi, állampolgári ismeretek terjesztésén dolgozó Kurt Lewin Alapítvány szlogenje az egész teret betöltötte: a „… hát téged ki tolerál?” üzenet több száz teásbögrén hirdette a kölcsönös elfogadás eszméjét, s gondolkodtatott el néhány teát kortyolgató embert arról, hogy voltaképpen mindannyian rá vagyunk szorulva mások türelmére. A minikampányt a HALEF Kreatív Csoport BTL-alosztályának önkéntesei dolgozták ki Endrődy Szabolcs vezetésével, melynek a lényege az volt, hogy az alapítvány standjára látogatók zsákbamacskát húznak, a kártyákon azonban nyeremény helyett egy-egy, a tolerancia és a demokratikus együttélés szabályaival kapcsolatos kvízkérdés található. A kérdést sikeresen megválaszolók – tetszés szerint – hideg vagy meleg teát kaptak „Tolerancia-bögrében”, sétáltak tovább más sátrak felé. (A sikertelen versenyzők új kártyát húzhattak, továbbá a kérdések között volt olyan is, melyre képtelenség volt rossz választ adni. Így a kérdések között szerepelt olyan is, mely azt tudakolta, hogy az emberek szerint ki az, akit tolerálni kell, és ki az, akit nem, vagy vajon milyen tulajdonságokat tartanak tiszteletre méltónak másokban.)

A standon bemutatásra került az a számos vidéki és budapesti iskolában már a tanítási órákon felhasznált füzetsorozat, mely olyan témákat tárgyal, mint a fogyatékos emberek helyzete, a szegénység, a multikulturális Európa, a rasszizmus témaköre vagy éppen a függőségek – mindezt kendőzetlenül, nemegyszer igen megrázó képi anyagokkal, a diákokat és tanárokat értő, felnőtt olvasónak tekintve. A program vezetői, Paulik Mónika és Gelsei Gergő nagyon fontosnak tartják azt, hogy az alapítvány az évek során speciális, a tolerancia és a demokrácia oktatásához szükséges módszertant dolgozott ki, melyek a füzeteket oktatási segédanyagként felhasználó pedagógusok számára jelent segítséget.

Az alapítvány önkéntes munkatársai – Sánta Angéla és Kun Eszter – szívesen bemutatták volna a Pesti Est különszámában is beharangozott digitális cigány nyelvleckét, mely az interneten keresztül teszi elsajátíthatóvá e nyelv alapjait, azonban az eredeti elképzelésekkel ellentétben a szervezők nem tudtak internetkapcsolatot biztosítani a civil sátrak számára. Ettől függetlenül az alapítvány munkatársai – a sátort működtető Karmazsin Eszter és Oravecz Ágnes – nagyon fontosnak tartják ezt a kezdeményezést, és módot találtak arra, hogy a Kurt Lewin Alapítvány különböző tolerancia-fejlesztő programjainak is helyet adó SzocHáló honlapot legalább plakátok erejéig bemutassák.

A lényeg azonban a személyes kommunikáció volt. Többen kérdezték – elmesélve saját történetüket – az alapítvány munkatársait, mit tehetnek akkor, amikor ők maguk ugyan toleránsak lennének, ám erre a gesztusra nincsen fogadó készség a „másik oldalon”. Számos ötlettel, divatos kifejezéssel good practice-szel tudtak egymásnak szolgálni a sátorban dolgozó tolerancia-fejlesztők és az oda látogatók. Így például a kórházi orvos számára járható útnak tűnik az az elképzelés, hogy a gyermekvárót közösen festik ki a kórház dolgozói, a kerületben élő roma és a nem roma gyerekek szülei. A toleráns társadalom megvalósulásához apró lépések vezetnek, ez esetben is igaz: gondolkodj globálisan – cselekedj lokálisan!

Ligeti György
Kurt Lewin Alapítvány
Bővebb információ: www.kla.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.10.16.
Lelki problémája van a gyereknek? Várhatja, hogy ellássák!
Jelenleg félelmetesen hosszú sorok kígyóznak a gyermekpszichológusokat foglalkoztató pedagógiai szakszolgálatok előtt, akárcsak a gyerekpszichiátriai ambulanciákon. Miközben az állami mellett...
(Forrás: index)
--
2021.10.16.
Mit tegyél, ha bántják és kiközösítik a gyerekedet?
Kevés szívfájdítóbb dolog létezik szülő számára, mint amikor azt tapasztalja, hogy a suliban bántják, kiközösítik a gyerekét. Az áldozat szégyenkezik, gyakran titkolja mindazt, amit...
(Forrás: családi net)
--
2021.10.16.
A pedagógusok szerint a kormány slendriánsága miatt fulladt kudarcba az első sztrájktárgyalásuk
A Pedagógus Szakszervezet (PSZ) felháborítónak tartja, hogy a közös sztrájkbizottságban nem volt nevesítve, csak a PDSZ. Így a levél Kisfaludy Lászlót csak a PDSZ-szel való tárgyalásra...
(Forrás: Mérce)
--
2021.10.16.
Minden francia iskolában megemlékeztek a meggyilkolt történelemtanárról
A pedagógust egy évvel ezelőtt egy csecsen terrorista azért ölt meg kegyetlenül, mert a szólásszabadságról tartott óráján Mohamed profétáról készült karikatúrákat is bemutatott. Az...
(Forrás: Infostart)
--
2021.10.16.
Tizenhat Pest megyei iskola fejlesztését gyorsította fel a kormány
Összesen tizenhat, a budapesti agglomerációhoz tartozó település iskolafejlesztési programját nyilvánították nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűvé csütörtökön. A kiadott...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2021.10.16.
Hol kezdődik az autonómia a pedagógiában?
A tapasztalatok azt igazolják, hogy temérdek probléma halmozódik fel az oktatás, még inkább a nevelés világában. Ám a legnagyobb gond éppen az, hogy a nevelés társadalmi tekintélye és...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep