Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. szeptember 27. kedd, 12:00
Címkék:

…hát téged ki tolerál?

A Kurt Lewin Alapítvány (és még sokan mások) a Civil Ligeten

2005. szeptember 24-én az ifjúsági ügyekért felelős európai miniszterek budapesti találkozója mellett egész napos nyilvános rendezvénysorozat mutatta be a témában tevékenykedő civil szervezeteket (NGO-kat) és ezen keresztül azokat a problémákat, melyek korántsem csak az ifjúságra tartoznak. Ilyen módon juthattak bővebb információkhoz az örökbefogadás, a családon belüli erőszak, a fiatalkori öngyilkosság és nem utolsó sorban a tolerancia kérdésével kapcsolatban a Mechwart térre látogatók.

A tíz éve a tolerancia fejlesztésén és a társadalmi, állampolgári ismeretek terjesztésén dolgozó Kurt Lewin Alapítvány szlogenje az egész teret betöltötte: a „… hát téged ki tolerál?” üzenet több száz teásbögrén hirdette a kölcsönös elfogadás eszméjét, s gondolkodtatott el néhány teát kortyolgató embert arról, hogy voltaképpen mindannyian rá vagyunk szorulva mások türelmére. A minikampányt a HALEF Kreatív Csoport BTL-alosztályának önkéntesei dolgozták ki Endrődy Szabolcs vezetésével, melynek a lényege az volt, hogy az alapítvány standjára látogatók zsákbamacskát húznak, a kártyákon azonban nyeremény helyett egy-egy, a tolerancia és a demokratikus együttélés szabályaival kapcsolatos kvízkérdés található. A kérdést sikeresen megválaszolók – tetszés szerint – hideg vagy meleg teát kaptak „Tolerancia-bögrében”, sétáltak tovább más sátrak felé. (A sikertelen versenyzők új kártyát húzhattak, továbbá a kérdések között volt olyan is, melyre képtelenség volt rossz választ adni. Így a kérdések között szerepelt olyan is, mely azt tudakolta, hogy az emberek szerint ki az, akit tolerálni kell, és ki az, akit nem, vagy vajon milyen tulajdonságokat tartanak tiszteletre méltónak másokban.)

A standon bemutatásra került az a számos vidéki és budapesti iskolában már a tanítási órákon felhasznált füzetsorozat, mely olyan témákat tárgyal, mint a fogyatékos emberek helyzete, a szegénység, a multikulturális Európa, a rasszizmus témaköre vagy éppen a függőségek – mindezt kendőzetlenül, nemegyszer igen megrázó képi anyagokkal, a diákokat és tanárokat értő, felnőtt olvasónak tekintve. A program vezetői, Paulik Mónika és Gelsei Gergő nagyon fontosnak tartják azt, hogy az alapítvány az évek során speciális, a tolerancia és a demokrácia oktatásához szükséges módszertant dolgozott ki, melyek a füzeteket oktatási segédanyagként felhasználó pedagógusok számára jelent segítséget.

Az alapítvány önkéntes munkatársai – Sánta Angéla és Kun Eszter – szívesen bemutatták volna a Pesti Est különszámában is beharangozott digitális cigány nyelvleckét, mely az interneten keresztül teszi elsajátíthatóvá e nyelv alapjait, azonban az eredeti elképzelésekkel ellentétben a szervezők nem tudtak internetkapcsolatot biztosítani a civil sátrak számára. Ettől függetlenül az alapítvány munkatársai – a sátort működtető Karmazsin Eszter és Oravecz Ágnes – nagyon fontosnak tartják ezt a kezdeményezést, és módot találtak arra, hogy a Kurt Lewin Alapítvány különböző tolerancia-fejlesztő programjainak is helyet adó SzocHáló honlapot legalább plakátok erejéig bemutassák.

A lényeg azonban a személyes kommunikáció volt. Többen kérdezték – elmesélve saját történetüket – az alapítvány munkatársait, mit tehetnek akkor, amikor ők maguk ugyan toleránsak lennének, ám erre a gesztusra nincsen fogadó készség a „másik oldalon”. Számos ötlettel, divatos kifejezéssel good practice-szel tudtak egymásnak szolgálni a sátorban dolgozó tolerancia-fejlesztők és az oda látogatók. Így például a kórházi orvos számára járható útnak tűnik az az elképzelés, hogy a gyermekvárót közösen festik ki a kórház dolgozói, a kerületben élő roma és a nem roma gyerekek szülei. A toleráns társadalom megvalósulásához apró lépések vezetnek, ez esetben is igaz: gondolkodj globálisan – cselekedj lokálisan!

Ligeti György
Kurt Lewin Alapítvány
Bővebb információ: www.kla.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.04.21.
Harcunk a nyelv romlása ellen. Sentei Viktória írása
Számomra most is nehéz kérdés, hogy kijavítsam-e a diákot, az általam helyesnek vélt nyelvi formára, de nem gondolom, hogy ez felesleges lenne. Viszont az új nyelvi elemek megjelenése mindig...
(Forrás: tani-tani online)
--
2021.04.21.
Rendben kinyitottak az óvodák és az iskolák
Mindenhol rendben elindult az oktatás, adataink szerint országosan az óvodákban a gyermekek hatvan százaléka, az iskolákban a tanulók 75 százaléka jelent meg – számolt be lapunknak az újranyit...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2021.04.21.
Elsős lesz a ovisból? Így lesz könnyebb az átmenet!
Az óvoda nem csak a képességek fejlesztésében és a szocializációs folyamatokban játszik nagy szerepet, hanem az iskolás éveket is előkészíti. Az iskolakezdés mégis okozhat nehézséget...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2021.04.21.
SZFE: Vidnyánszky nélkül nem beszélget Stumpf
Ma délelőttre a Színház- és Filmművészeti Egyetemről (SZFE) szóló, sokak által várt beszélgetést terveztek a háromnapos Infosztrájk az egyetemi autonómiáért esemény keretén belül...
(Forrás: Népszava)
--
2021.04.21.
Pórul járhat, aki nem jelenik meg az írásbeli érettségin
A múlt évhez hasonlóan főszabály szerint idén is csak az írásbeli érettségi vizsgákat tartják meg, szóbelikre csak speciális esetekben kerülhet sor. Utóbbiba nem tartozik bele, ha valaki...
(Forrás: Népszava)
--
2021.04.21.
Hamarosan a teljes felsőoktatásban kiépül a pártállami rendszer
A tanárképzés leválasztása az ELTE-ről nem menne könnyen, hiszen bár van külön Tanárképző Központ és pedagógiai kar is, a szakmai oktatás ott is a bölcsész- és természettudományi...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep