Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. szeptember 28. szerda, 11:00

Az osztályfőnöki órák beszélgetéseihez 19.

Tell Vilmos

A svájci nép nem volt mindig szabad. Korábban a szomszédos Ausztria uralkodott felette. Gessler, az ország helytartója, nagyon kegyetlen ember volt, és sok szigorú törvénnyel próbálta uralma alá hajtani a svájciakat. Gessler tudta, hogy gyűlölik, ezért kigondolt egy ördögi tervet. Megparancsolta a szolgáinak, hogy kerítsenek egy magas póznát, tűzzék fel arra az ő kalapját, és minden arra járó ember tisztelettel köszöntse azt. Aki elmulasztaná a tiszteletadást, börtönbe kerül.

Tell Vilmos a hírneves íjász távol járt falujától, amikor a parancsot kihirdették. Fiával tartott éppen hazafelé, s látta ugyan a kalpagot, de eszébe sem jutott üdvözölni azt. Miután az őrök többszöri figyelmeztetése ellenére sem hajolt meg a zsarnokságot jelképező fejfedő előtt, mindkettőjüket elfogták.

Tell kérte a helytartót, hogy legalább a kisfiát engedje szabadon. Gessler hajlandó volt megkegyelmezni mindkettőjüknek, de rettentő feltételt szabott. A mesterlövész hírében álló Tell Vilmosnak egy almát kellett nyilával eltalálnia. Ez önmagában még nem lett volna olyan nagy baj, de az almát a kisfiú fejére tették. Elég, ha csak egy kicsit megremeg a keze, és a nyíl akár meg is ölheti a gyermeket…

Hiába könyörgött a kétségbeesett apa. Hiába jelentette ki, hogy inkább meghal, mint hogy ilyen szörnyű próbát kelljen kiállnia. A zsarnok Gessler nem kegyelmezett. Ha Tell nem hajlandó parancsát végrehajtani, őt és a gyereket is megöleti.

A mesterlövész elővette hát az íjat, kilőtte a nyilat – s a fiú szerencsére sértetlen maradt.

A zsarnok helytartó azonban észrevette, hogy Tell Vilmos a lövés előtt nem egy, hanem két nyilat készített elő. Kérdésére a megígért kegyelemben bízó íjász bevallotta e tettének okát. Ha a keze véletlenül megremeg, s a nyíl a gyermekét találja el, Gessler kapja a második lövést. És ez a lövés biztosan célba talált volna.

A helytartó éktelen haragjában ígérete ellenére börtönbe záratta Tellt. Ő azonban megszökött a börtönből.
Ez idő tájt a svájci nép fellázadt már a zsarnokság ellen, s hősiesen küzdött a szabadságért. A zsarnok Gesslert a hős Tell Vilmos nyila sebezte halálra.

(Friedrich Schiller nyomán)

Feldolgozási, megbeszélési szempontok (10 éves kortól)

Kérdések és feladatok

Mit jelképez Gessler parancsa?

Mi készteti Tell Vilmost arra, hogy gyilkoljon?

Helyeslitek-e a tettét?

Vajon mit érzett, amikor a fiára kellett lőnie?

Megérdemelte Gessler a halált?

Milyen más megoldásokat lehetett volna találni Tell és Gessler konfliktusára?

Meséljétek el a történetet Tell Vilmos fiának szemszögéből!

Próbáljátok felépíteni a történetet Gessler szemszögéből!

Minden esetben igaz-e a mondás, amely szerint a cél szentesíti az eszközt?
Indokoljátok a válaszotokat!

Néhány évvel ezelőtt néhány svájci újságban olyan írások jelentek meg, amelyek írói azt követelték, hogy Tell Vilmosról ne nevezzenek el iskolát, mert ő tulajdonképpen gyilkos volt, aki tettével rossz példát szolgáltat az ifjúságnak. Egyetértetek-e az így vélekedőkkel? Indokoljátok a válaszotokat, és csoportvita formájában ütköztessétek a véleményeteket!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.11.22.
Digitális oktatás – áram és eszköz nélkül
Az őszi iskolabezárás sokak szerint borítékolható volt. Különböző pedagógus-szakszervezetek rendszeresen kérték a kormányt, hogy minél előbb zárják be az oktatási intézményeket. A...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Attól, hogy valami kényelmetlen, még nem trauma!
Valóban, változtatni a megszokott életformán kényelmeltlen: sok dolgot nem lehet rutinból csinálni, új szokásokat kell kialakítani, másféle kihívásokkal kell szembenézni. Kényelmetlen,...
(Forrás: alterkata)
--
2020.11.22.
Dacolunk a trenddel: maszkot erőltetnek a fogyatékkal élőkre is
Hiába sok esetben megoldhatatlan feladat számukra a kötelező maszkhasználat, az operatív törzs elutasította az autisták, illetve a súlyos értelmi fogyatékossággal élők hozzátartozóinak...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Csapó Benő: Évekig tarthat behozni a diákok lemaradását, amit a távoktatás okoz
Csapó Benő, az SZTE Neveléstudományi Intézetének egyetemi tanára szerint a tavaszi távoktatás miatt Magyarországon is van lemaradás, és bár pontos eredményeket csak 2–3 éve múlva kapnak...
(Forrás: szeged.hu)
--
2020.11.21.
Tantermen kívüli digitális oktatás. Braun József írása
2020. március 12-én az a sajátos és – csak különféle katasztrófák idejéről ismerős – helyzet adódott, hogy egyik napról a másikra, péntekről hétfőre sutba kellett vágni szinte...
(Forrás: Tani-tani online)
--
2020.11.21.
A gyermekeknek joguk van a szeretetteljes élethez
Az ENSZ Közgyűlése 1959. november 20-án fogadta el a Gyermekek Jogairól szóló Nyilatkozatot. A dokumentum megfogalmazta többek között az állampolgársághoz, a névhez, vagy az oktatáshoz...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep