Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. november 9. szerda, 14:04
Címkék:

A hallgatás ára

Előzetes a Fordulópont 29. számából

Megszokhattuk már, hogy a Fordulópont című folyóirat mindig egy-egy fontos, gyermekkorban gyökerező pszichológiai, nevelési, társadalmi témát jár körül. A legújabb szám írásainak zöme a gyermekpszichiátria által 1934 óta önálló betegségként számon tartott szelektív mutizmussal foglalkozik.

Sarkadi Borbála – Kóri Márta: (Sz)elektív mutizmus

„A klinikai kép igen változatos: általában az a jellemző, hogy a gyerek csak otthon, a családtagokkal beszél, az iskolában vagy az óvodában nem. Emellett számos variáció létezik: van olyan gyerek, aki csak a közvetlen családtagokkal beszél, de a tágabb családdal már nem. Van, aki idegen jelenlétében a szűkebb család tagjaival sem beszél. Van, aki az iskolában/óvodában nem beszél sem a felnőttekkel (ez a gyakoribb), sem a gyerekekkel, de van olyan is, aki ugyanezekkel a személyekkel az iskolán kívül igen. Van, aki suttogva hajlandó beszélni, a számára félelmetes helyzetben is, viszont alig van kapcsolata a környezetével, és van, aki teljesen szótlanul ugyan, de megpróbál jelzésekkel kommunikálni. Általánosságban tehát kimondhatjuk, hogy a mutizmusban szenvedő gyerek: 1. otthonától távol nem beszél, legkevésbé az iskolában; 2. (az iskolában is) inkább a társakkal beszél, mintsem a felnőttekkel, és 3. legkevésbé ismeretlen felnőttekkel hajlandó beszélni.”

Dr. Bárdos Katalin: „Neked már nem is kell, hogy szájad legyen”

„Erika egy hónapja jár óvodába. Egy jó légkörű vegyes életkorú csoportba került. Óvónői kedvesek.
Erika nem szól senkihez, a csoportban leginkább egyedül játszik. A gyerekek közeledését elfogadja. Mivel azonban nem szól hozzájuk, csoporttársai egy idő után otthagyják őt, így Erika megint magára marad.

Az óvónők szerint Erika kedves, visszahúzódó kislány. Azt gondolják, hogy nehezebben szokja új környezetét, társaival és velük csak emiatt nem beszél. Mikor felajánlom a pszichológusi segítséget, azt mondják: Várjunk, hátha oldódni fog.

Mégis kérem, jelezzék a szülőknek, hogy szerintem szüksége van Erikának pszichológusi segítségre. Az első megbeszélésre az apa hozza kislányát. Az édesanya kisebbik gyermekével otthon maradt. Az apa közvetlen, barátságos ember. Érzi, hogy kislánya nem-beszélésének pszichés oka van. Amikor megpróbáljuk a tünet kialakulását megközelíteni, nem kapunk értelmezhető anyagot. Az apa elmondja, hogy Erika kicsit makacs, önfejű. De ezt a szülők jól kezelik, és a kislány szeretetteljes családban él. A beszélgetésünk vége felé derül ki, amikor az apától azt kérdeztem, hogy volt-e tőlük Erika valamilyen okból távol, hogy két éves volt a kislány, amikor a szülők nyaralni utaztak. Erika ez idő alatt a nagymamánál volt. Az apát emiatt még ma is bűntudat gyötri.
A pszichológiában ezt a jelenséget »elektív mutizmusnak«, azaz részleges némaságnak nevezik.”

Vitai Katalin: „Mondanám, de…”

„Négy évvel ezelőtt kezdődött.
Leendő elsőseinket vártunk tanévnyitóra. Érkeztek is szépen sorban, tágra nyílt szemekkel nézegettek körbe-körbe, természetesen szüleik biztos kíséretében. Peti eleinte fel sem tűnt nekünk. Pár hét elteltével a többi gyerek felszabadult viselkedése mellett az ő változatlan csendessége már szembeötlő volt. Tette, amit kértünk tőle, de nem kereste társaságunkat. Ha megszólítottuk, csak nézett ránk, de nem szólalt meg. Kérdéseinkre alig-alig látható fejbiccentéssel jelezte az igen-t és a nem-et.

Hangját csak olvasáskor hallottuk. Hibátlanul, megfelelő tempóban olvasott, de nagyon halkan, szinte suttogva. Ha problémája volt egy feladattal, kihozta a füzetét vagy a könyvét, és ujjával rámutatott a problémás részre. Magyarázatom közben figyelmesen hallgatott, majd az »Érted? Most már fog menni?« kérdésemre apró bólintással reagált. Aztán a helyére ment, és hibátlanul befejezte a feladatot. Leckeírás közben álmodozónak tűnt, időnként a fal egyik pontját szemlélte merengve, néha engem nézett. Ha ránéztem, azonnal elkapta a tekintetét, nem kereste a kontaktust, nem mosolyodott el.”

Tartalom

Szávai Ilona
A hallgatás ára?

Sarkadi Borbála – Kóri Márta
(Sz)elektív mutizmus

Dr. Bárdos Katalin
„Neked már nem is kell, hogy szájad legyen”

Danon-Boileau, Laurent
A gyermek, aki nem beszélt

Vitai Katalin
„Mondanám, de…”

Szvetelszky Zsuzsanna

Interpasszív

Miller, Alice

Az erőszak megöli a szeretetet

Ksuz Szilvia

A csend hangjai

Knevel, A.G.

Szelektív felháborodások

Dr. Bárdos Katalin

Értelmezett képek

Gonda Zita

Mozart, Einstein, Julius Caesar és én…

Pektor Gabriella

Gyermek és mozgás

Varjó Emese Dóra – Gökhan Pamuk

Szigetvilág 2005

Meseíró pályázat

Aki tudja, mesélje!

Fordulópont
A PONT Kiadó folyóirata

Megjelenik évenként négy szám, kötetenkénti ára: 630 Ft.
Éves előfizetési díj 2000 Ft.

Felelős szerkesztő: Szávai Ilona

Megrendelhető a PONT Kiadó címén: 1300 Budapest, Pf. 215.
E-mail: rendeles[kukac]pontkiado[pont]hu
Fax: (1) 368-8058
Honlap: http://www.pontkiado.hu/fordulopont

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.09.29.
\"Mindenki felkészült\" - mi vár a diákokra és a tanárokra október 1-től?
Nem csak a diákoknak, hanem a tanároknak is kötelező a lázmérés az iskolába való belépéskor. Így nem először merül fel a kérdés: \"ki fogja reggel a közel 500, de máshol akár 1500...
(Forrás: eduline)
--
2020.09.29.
Harmincperces koronavírusteszttel szűrik az iskolásokat Bécsben
Új koronavírus-gyorstesztet fejlesztett ki a bécsi Donaustadt Klinika (Klinik Donaustadt), ami már 30 perc alatt kimutatja a fertőzést – közölték a módszert kidolgozó illetékesek. Az Armin...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.09.27.
Rétvári Bence a magyar oktatáspolitikáról dicsekedett, csak pár dolgot elfelejtett megemlíteni
Rétvári egy fontos dolgot elmulasztott megemlíteni: Magyarországon még így is igen keveset költ az állam az oktatásra. Ugyanebből az anyagból kiderül például, hogy az egy tanuló teljes (á...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.09.26.
MIT TEHETSZ, HA A MUNKAHELYED NEM BIZTONSÁGOS?
Sajnos a kormány és a felelős minisztérium magukra hagyta a munkavállalóit. Csak abban bízhatunk, hogy a nagy focimeccs végeztével talán hajlandóak lesznek szembe nézni a valósággal, és...
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
--
2020.09.26.
Vajda Zsuzsanna: Az erő kultusza: gumibotos rendfenntartók az iskolában
Más országokban, ahol alacsonyabb a büntethetőségi korhatár (például Svájcban vagy Hollandiában) megfelelő infrastruktúra, a gyerekek és fiatalok korrekciós nevelését szolgáló intézetek...
(Forrás: mérce)
--
2020.09.26.
Ami az iskolákban történik, sokkal inkább emberkísérlet, mint a szuperkupadöntő
Mivel nem jelent meg egységes, minden iskolára kötelező előírás, zavaros helyzet alakult ki az oktatási intézményekben. Mindezt Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének alelnöke egy...
(Forrás: 24.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep