Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. november 14. hétfő, 15:53

Az osztályfőnöki órák beszélgetéseihez 24.

Aforizmák az erőszakról

A témát 12 évesnél idősebb tanulóknak ajánljuk.

Instrukció:
Alkossatok három csoportot! (Ha egy csoportba 5 főnél több kerül, szerveződjetek ezen belül több, legalább 3 gyereket magában foglaló csoportokra!) Mind a három csoport kap két-két aforizmát. Sorsolással döntések el, hogy melyik csoporthoz melyik két aforizma kerül.
A csoportban végezzétek el a megadott feladatokat!

Feladatlapok

I. csoport

Egy háborút ugyanúgy nem lehet megnyerni, mint ahogy egy földrengést sem. (Eredete ismeretlen.)
Azt nem tudom, hogy a Harmadik világháborút milyen fegyverekkel fogják megvívni, de a negyediket biztosan botokkal és kövekkel. (Albert Einstein)

II. csoport

A háború csak akkor ér véget, ha már mindenki meghalt, aki részt vett benne. (Eredete ismeretlen.)
Csak az nem fél, akinek nincs fantáziája. (Rejtő Jenő)

III. csoport

Ha kivágtál minden fát és megmérgeztél minden folyót, rá fogsz jönni, hogy a pénz nem ehető. (Eredete ismeretlen.)
A szemet-szemért, az egész világot vakká teheti. (Mahatma Gandhi)

(Forrás: http://lemontree.vizibarany.hu/egyebkep/aforizmak.htm)

Kérdések és feladatok

Először állapodjatok meg abban, hogy mi az adott szólások közös témája.

Ezután beszélgessetek a szólások tartalmáról, próbáljatok meg példákat hozni az aforizmákban foglaltak igazolására, illetve megcáfolására.
A szűkebb körben lezajlott beszélgetések tanulságait a csoportok választott szóvivői ismertessék röviden az osztállyal.

Tanácsok a pedagógusnak

Hagyjunk elég időt a csoportoknak, hogy a spontán reakciók után összegezhessék gondolataikat. Nem javasoljuk a csoportmunka előtti frontális magyarázatot. Ha esetleg félreértések adódnak az értelmezésben, azt célszerű az csoportbeszámolók után, az egész osztállyal tisztázni. A szóvivői beszámoló előtt kérjük meg az érintett tanulót, hogy olvassa fel a hozzá került két aforizmát. Ha az osztály többi tanulója részéről kérdések merülnének fel, próbálják azt először az adott csoporthoz tartozó gyerekek megválaszolni. A pedagógus törekedjék moderátori szerepben maradni, és csak abban az esetben beavatkozni a beszélgetésbe, ha okvetlenül szükséges (elkalandoznak, nagyon nagyok a félreértések, bántó, sértő megjegyzések hangzanak el stb.)

Lényeges, hogy az általánosságtól eljussanak a gyerekek konkrét események, tapasztalatok felidézéséig.
A tanulságok összegzése kerüljön fel a táblára vagy egy poszterre.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.01.20.
A PDSZ ÁLLÁSPONTJA AZ ÉRETTSÉGIVEL KAPCSOLATBAN
A PDSZ álláspontja az, hogy az érettségire történő felkészülés, felkészítés egyáltalán nem annyira zökkenőmentes és ideális, mint ahogy azt az államtitkár és más kormányzati szerepl...
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
--
2021.01.20.
A rektoroknak a minisztériumban mondták meg, mi legyen a kérelmükben
Január első napjaiban behívták az Innovációs Minisztériumba (ITM) a szegedi, a pécsi és a debreceni egyetemek rektorait, ahol Palkovics László ismertette velük a minisztériumi forgatókö...
(Forrás: telex)
--
2021.01.20.
PSZ Ifjúsági Tagozat: A kormány a dolgozók leszalámizására készül az SZTE privatizációja során
Közleményt juttatott el szerkesztőségünkhöz a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) Ifjúsági Tagozata, ebben kifejtik, hogy a kormány a Szegedi Tudományegyetemet (is) érintő alapítványi á...
(Forrás: mérce)
--
2021.01.20.
„Megint rabszolgák lettünk” – ezt teszi az iskolákkal a növekvő pedagógushiány
Tulajdonképpen egyfolytában helyettesítünk – mondta Neubauer Tamás informatikatanár, a Pedagógusok Szakszervezete Győr-Moson-Sopron megyei elnöke a 24.hu-nak azzal kapcsolatban, mit jelent...
(Forrás: 24.hu)
--
2021.01.20.
Nehéz lesz a számítógépek mellől visszatérni az iskolába
Keith Humphreys, a Stanford Egyetem pszichológia tanszékének függőségekre szakosodott professzora szerint „epikus„ elvonási tünetekre lehet számítani a gyerekek egy táboránál: nem tudnak...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2021.01.20.
„Mostantól inkább hagyjanak élni minket!”
Fél év telt el azóta, hogy a gyöngyöspatai iskola egykori roma diákjai közül hatvanan kártérítést kaptak a magyar államtól az évekig elszenvedett szegregáció miatt. A helyszínen járva...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep