Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. november 14. hétfő, 15:53

Az osztályfőnöki órák beszélgetéseihez 24.

Aforizmák az erőszakról

A témát 12 évesnél idősebb tanulóknak ajánljuk.

Instrukció:
Alkossatok három csoportot! (Ha egy csoportba 5 főnél több kerül, szerveződjetek ezen belül több, legalább 3 gyereket magában foglaló csoportokra!) Mind a három csoport kap két-két aforizmát. Sorsolással döntések el, hogy melyik csoporthoz melyik két aforizma kerül.
A csoportban végezzétek el a megadott feladatokat!

Feladatlapok

I. csoport

Egy háborút ugyanúgy nem lehet megnyerni, mint ahogy egy földrengést sem. (Eredete ismeretlen.)
Azt nem tudom, hogy a Harmadik világháborút milyen fegyverekkel fogják megvívni, de a negyediket biztosan botokkal és kövekkel. (Albert Einstein)

II. csoport

A háború csak akkor ér véget, ha már mindenki meghalt, aki részt vett benne. (Eredete ismeretlen.)
Csak az nem fél, akinek nincs fantáziája. (Rejtő Jenő)

III. csoport

Ha kivágtál minden fát és megmérgeztél minden folyót, rá fogsz jönni, hogy a pénz nem ehető. (Eredete ismeretlen.)
A szemet-szemért, az egész világot vakká teheti. (Mahatma Gandhi)

(Forrás: http://lemontree.vizibarany.hu/egyebkep/aforizmak.htm)

Kérdések és feladatok

Először állapodjatok meg abban, hogy mi az adott szólások közös témája.

Ezután beszélgessetek a szólások tartalmáról, próbáljatok meg példákat hozni az aforizmákban foglaltak igazolására, illetve megcáfolására.
A szűkebb körben lezajlott beszélgetések tanulságait a csoportok választott szóvivői ismertessék röviden az osztállyal.

Tanácsok a pedagógusnak

Hagyjunk elég időt a csoportoknak, hogy a spontán reakciók után összegezhessék gondolataikat. Nem javasoljuk a csoportmunka előtti frontális magyarázatot. Ha esetleg félreértések adódnak az értelmezésben, azt célszerű az csoportbeszámolók után, az egész osztállyal tisztázni. A szóvivői beszámoló előtt kérjük meg az érintett tanulót, hogy olvassa fel a hozzá került két aforizmát. Ha az osztály többi tanulója részéről kérdések merülnének fel, próbálják azt először az adott csoporthoz tartozó gyerekek megválaszolni. A pedagógus törekedjék moderátori szerepben maradni, és csak abban az esetben beavatkozni a beszélgetésbe, ha okvetlenül szükséges (elkalandoznak, nagyon nagyok a félreértések, bántó, sértő megjegyzések hangzanak el stb.)

Lényeges, hogy az általánosságtól eljussanak a gyerekek konkrét események, tapasztalatok felidézéséig.
A tanulságok összegzése kerüljön fel a táblára vagy egy poszterre.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.10.03.
„Ha minden tanár feláll, felborul a rendszer. Álljatok fel, veletek vagyunk!” – ismét a kirúgott tanárokért tüntettek a Kölcseynél
Több százan öltöttek kockás ruhát, hogy szolidaritást vállaljanak a sztrájkjog ellehetetlenítése miatt polgári engedetlenséget választó pedagógusokkal.A korai időpont ellenére hétfő...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.10.02.
A fogyatékosság a középkorban. Csizmárné Gede Erika Judit írása
A középkori társadalom emberének képzeletét a „csoda” uralta. A „csodák” közé sorolódtak a különféle fogyatékossággal születetett gyermekek is. Jelenlétük az elképzelt lényekkel...
(Forrás: tani-tani online)
--
2022.10.02.
Diákonként havi nyolcezer forint segítséget vár a szülőktől egy budapesti iskola
A tanárok fizetése olyan alacsony, hogy több kollégájuknak megélhetési gondja van, ezért csak idén már a tanári gárdájuk 10 százaléka a hivatás elhagyására kényszerült. Ezzel elindult...
(Forrás: Infostart)
--
2022.09.29.
Bódis Kriszta – Hegymenet (podcast)
Hogyan működik az a program, amely egy reménytelen cigánytelepről is képes ott született gyerekeket az egyetemig elvezetni? És mi motiválja, mi hajtja a Van helyed rendszer megalkotóját munk...
(Forrás: Az élet, meg minden podcast)
--
2022.09.29.
L.Ritók Nóra: Amit a jövő hozhat
Ám ahhoz, hogy a családjukból kiemelt gyerekek stabilizálódjanak, nagyon erős szakmai segítség kellene. Ezek a kicsik-nagyok mind traumatizáltak, szörnyű dolgokon mentek keresztül, és egé...
(Forrás: viszont.hu)
--
2022.09.29.
Gyarmathy Éva: „A munka világa is kreatív agyakért kiált”
Fontos a tér, az alkotó klíma, de nem hiányozhat a kreativitásból a kidolgozás, a befektetendő munka – a kreatív működés „kemény része”. Meg kell tanulni módszeresen gondolkodni....
(Forrás: g7.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep