Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. november 14. hétfő, 15:53

Az osztályfőnöki órák beszélgetéseihez 24.

Aforizmák az erőszakról

A témát 12 évesnél idősebb tanulóknak ajánljuk.

Instrukció:
Alkossatok három csoportot! (Ha egy csoportba 5 főnél több kerül, szerveződjetek ezen belül több, legalább 3 gyereket magában foglaló csoportokra!) Mind a három csoport kap két-két aforizmát. Sorsolással döntések el, hogy melyik csoporthoz melyik két aforizma kerül.
A csoportban végezzétek el a megadott feladatokat!

Feladatlapok

I. csoport

Egy háborút ugyanúgy nem lehet megnyerni, mint ahogy egy földrengést sem. (Eredete ismeretlen.)
Azt nem tudom, hogy a Harmadik világháborút milyen fegyverekkel fogják megvívni, de a negyediket biztosan botokkal és kövekkel. (Albert Einstein)

II. csoport

A háború csak akkor ér véget, ha már mindenki meghalt, aki részt vett benne. (Eredete ismeretlen.)
Csak az nem fél, akinek nincs fantáziája. (Rejtő Jenő)

III. csoport

Ha kivágtál minden fát és megmérgeztél minden folyót, rá fogsz jönni, hogy a pénz nem ehető. (Eredete ismeretlen.)
A szemet-szemért, az egész világot vakká teheti. (Mahatma Gandhi)

(Forrás: http://lemontree.vizibarany.hu/egyebkep/aforizmak.htm)

Kérdések és feladatok

Először állapodjatok meg abban, hogy mi az adott szólások közös témája.

Ezután beszélgessetek a szólások tartalmáról, próbáljatok meg példákat hozni az aforizmákban foglaltak igazolására, illetve megcáfolására.
A szűkebb körben lezajlott beszélgetések tanulságait a csoportok választott szóvivői ismertessék röviden az osztállyal.

Tanácsok a pedagógusnak

Hagyjunk elég időt a csoportoknak, hogy a spontán reakciók után összegezhessék gondolataikat. Nem javasoljuk a csoportmunka előtti frontális magyarázatot. Ha esetleg félreértések adódnak az értelmezésben, azt célszerű az csoportbeszámolók után, az egész osztállyal tisztázni. A szóvivői beszámoló előtt kérjük meg az érintett tanulót, hogy olvassa fel a hozzá került két aforizmát. Ha az osztály többi tanulója részéről kérdések merülnének fel, próbálják azt először az adott csoporthoz tartozó gyerekek megválaszolni. A pedagógus törekedjék moderátori szerepben maradni, és csak abban az esetben beavatkozni a beszélgetésbe, ha okvetlenül szükséges (elkalandoznak, nagyon nagyok a félreértések, bántó, sértő megjegyzések hangzanak el stb.)

Lényeges, hogy az általánosságtól eljussanak a gyerekek konkrét események, tapasztalatok felidézéséig.
A tanulságok összegzése kerüljön fel a táblára vagy egy poszterre.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.09.27.
Rétvári Bence a magyar oktatáspolitikáról dicsekedett, csak pár dolgot elfelejtett megemlíteni
Rétvári egy fontos dolgot elmulasztott megemlíteni: Magyarországon még így is igen keveset költ az állam az oktatásra. Ugyanebből az anyagból kiderül például, hogy az egy tanuló teljes (á...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.09.26.
MIT TEHETSZ, HA A MUNKAHELYED NEM BIZTONSÁGOS?
Sajnos a kormány és a felelős minisztérium magukra hagyta a munkavállalóit. Csak abban bízhatunk, hogy a nagy focimeccs végeztével talán hajlandóak lesznek szembe nézni a valósággal, és...
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
--
2020.09.26.
Vajda Zsuzsanna: Az erő kultusza: gumibotos rendfenntartók az iskolában
Más országokban, ahol alacsonyabb a büntethetőségi korhatár (például Svájcban vagy Hollandiában) megfelelő infrastruktúra, a gyerekek és fiatalok korrekciós nevelését szolgáló intézetek...
(Forrás: mérce)
--
2020.09.26.
Ami az iskolákban történik, sokkal inkább emberkísérlet, mint a szuperkupadöntő
Mivel nem jelent meg egységes, minden iskolára kötelező előírás, zavaros helyzet alakult ki az oktatási intézményekben. Mindezt Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének alelnöke egy...
(Forrás: 24.hu)
--
2020.09.26.
Fellépnek a homoszexuális Hamupipőke ellen
Petíciót kezdeményezett a CitizenGO érdekvédelmi szervezet a Meseország mindenkié címmel a Labrisz Leszbikus Egyesület kiadásában megjelent mesekönyv terjesztése ellen. Alig két nap alatt...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.09.26.
Meggyógyultak, mégsem engedik vissza őket az iskolába
Miközben a kormány, az operatív törzs, illetve a népegészségügyi központ is többször hivatkozott arra, hogy a járvány kezelésénél a WHO protokoll szerint járnak el, a lapunk által megismert...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep