Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. november 14. hétfő, 15:53

Az osztályfőnöki órák beszélgetéseihez 24.

Aforizmák az erőszakról

A témát 12 évesnél idősebb tanulóknak ajánljuk.

Instrukció:
Alkossatok három csoportot! (Ha egy csoportba 5 főnél több kerül, szerveződjetek ezen belül több, legalább 3 gyereket magában foglaló csoportokra!) Mind a három csoport kap két-két aforizmát. Sorsolással döntések el, hogy melyik csoporthoz melyik két aforizma kerül.
A csoportban végezzétek el a megadott feladatokat!

Feladatlapok

I. csoport

Egy háborút ugyanúgy nem lehet megnyerni, mint ahogy egy földrengést sem. (Eredete ismeretlen.)
Azt nem tudom, hogy a Harmadik világháborút milyen fegyverekkel fogják megvívni, de a negyediket biztosan botokkal és kövekkel. (Albert Einstein)

II. csoport

A háború csak akkor ér véget, ha már mindenki meghalt, aki részt vett benne. (Eredete ismeretlen.)
Csak az nem fél, akinek nincs fantáziája. (Rejtő Jenő)

III. csoport

Ha kivágtál minden fát és megmérgeztél minden folyót, rá fogsz jönni, hogy a pénz nem ehető. (Eredete ismeretlen.)
A szemet-szemért, az egész világot vakká teheti. (Mahatma Gandhi)

(Forrás: http://lemontree.vizibarany.hu/egyebkep/aforizmak.htm)

Kérdések és feladatok

Először állapodjatok meg abban, hogy mi az adott szólások közös témája.

Ezután beszélgessetek a szólások tartalmáról, próbáljatok meg példákat hozni az aforizmákban foglaltak igazolására, illetve megcáfolására.
A szűkebb körben lezajlott beszélgetések tanulságait a csoportok választott szóvivői ismertessék röviden az osztállyal.

Tanácsok a pedagógusnak

Hagyjunk elég időt a csoportoknak, hogy a spontán reakciók után összegezhessék gondolataikat. Nem javasoljuk a csoportmunka előtti frontális magyarázatot. Ha esetleg félreértések adódnak az értelmezésben, azt célszerű az csoportbeszámolók után, az egész osztállyal tisztázni. A szóvivői beszámoló előtt kérjük meg az érintett tanulót, hogy olvassa fel a hozzá került két aforizmát. Ha az osztály többi tanulója részéről kérdések merülnének fel, próbálják azt először az adott csoporthoz tartozó gyerekek megválaszolni. A pedagógus törekedjék moderátori szerepben maradni, és csak abban az esetben beavatkozni a beszélgetésbe, ha okvetlenül szükséges (elkalandoznak, nagyon nagyok a félreértések, bántó, sértő megjegyzések hangzanak el stb.)

Lényeges, hogy az általánosságtól eljussanak a gyerekek konkrét események, tapasztalatok felidézéséig.
A tanulságok összegzése kerüljön fel a táblára vagy egy poszterre.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.10.20.
Varga Előd: Miért teljesen értelmetlen a munkád, ha irodalomtanár vagy?
A kudarcot négy fő okra vezetem vissza: a diákok lelkivilágától elszakadt elitista tananyagra; az értelmiségi lét totális félreértésére; az alkalmazott módszerek nyers nyomulósságára...
(Forrás: Azonnali)
--
2021.10.19.
Van olyan gimnázium, ahonnan a végzősök fele külföldre ment
Az egyik budapesti gimnáziumban a májusban érettségizettek közül minden második diák szeptemberben már valamelyik külföldi egyetemen kezdett, de a HVG most megjelent középiskolai rangsorá...
(Forrás: eduline)
--
2021.10.19.
Egy 18 éves magyar gimnazista nyerte az egyik legrangosabb oxfordi esszéversenyt
Egy 18 éves magyar diák szerezte meg az első helyet az egyik legismertebb és legnevesebb oxfordi esszéversenyen, ráadásul olyan témával, amely a tapasztalt bölcsészhallgatóknak is feladná...
(Forrás: eduline)
--
2021.10.16.
Lelki problémája van a gyereknek? Várhatja, hogy ellássák!
Jelenleg félelmetesen hosszú sorok kígyóznak a gyermekpszichológusokat foglalkoztató pedagógiai szakszolgálatok előtt, akárcsak a gyerekpszichiátriai ambulanciákon. Miközben az állami mellett...
(Forrás: index)
--
2021.10.16.
Mit tegyél, ha bántják és kiközösítik a gyerekedet?
Kevés szívfájdítóbb dolog létezik szülő számára, mint amikor azt tapasztalja, hogy a suliban bántják, kiközösítik a gyerekét. Az áldozat szégyenkezik, gyakran titkolja mindazt, amit...
(Forrás: családi net)
--
2021.10.16.
A pedagógusok szerint a kormány slendriánsága miatt fulladt kudarcba az első sztrájktárgyalásuk
A Pedagógus Szakszervezet (PSZ) felháborítónak tartja, hogy a közös sztrájkbizottságban nem volt nevesítve, csak a PDSZ. Így a levél Kisfaludy Lászlót csak a PDSZ-szel való tárgyalásra...
(Forrás: Mérce)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep