Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. július 21. csütörtök, 11:48
Címkék:

A jövő osztályfőnökei

Interjú Szekszárdi Júliával, az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesületének elnökével

Mit jelent ma osztályfőnöknek lenni?

Az osztályfőnöki munka lényegesen többet jelent az osztályfőnöki órák megtartásánál. Az osztályfőnök hagyományosan az a pedagógus, aki állandóan az arcvonalban állva a legközvetlenebbül tapasztalja meg az osztályába járó gyerekeken és szüleiken keresztül a társadalom valamennyi feszültségét és problémáját. A problémák sokasodása ismét felhívta a figyelmet az iskolai nevelés fontosságára, s ezen belül az osztályfőnöki szerep általános nélkülözhetetlenségére. Az osztályfőnöki munka ellehetetlenüléséhez nagyban hozzájárult a pedagógusok általános egzisztenciális és szakmai elbizonytalanodása. A megélhetési gondokkal küszködő, állását féltő pedagógustól ugyanis nehezen várható a tanítványok felé való őszinte odafordulás, ami nélkül a hatékony működés nehezen képzelhető el. A helyzeten tovább ront, hogy e feladat ellátására egy méltatlanul alacsony pótlék ellenében az iskola bármelyik pedagógusa kötelezhető. Mindenképpen szükség van e feladatkör méltó elismerésére.

Mikor jött létre az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete, mi hívta életre?

2000 júniusában került megrendezésre a III. Országos Osztályfőnöki Konferencia, amelyen közel 200 pedagógus vett részt. Ott fogalmazódott meg az igény, egy olyan szervezet létrehozására, amely kihangsúlyozza a nevelőmunka fontosságát az intézményes (középiskolai) tevékenységben, amely kulcsszereplőnek tekinti az osztályfőnököt, és tenni kíván azért, hogy a pedagógusképző intézmények a hallgatókat célzottan készítsék fel az osztályfőnöki szerepre. A konferencián megfogalmazott igény kielégítése érdekében alakult meg az a szűkebb szakmai csoport, amely elhatározta az osztályfőnöki munkával foglalkozó egyesület létrehozását.

Kiknek szól ez az Egyesület?

Egy osztályfőnöknek rengeteg feladata van. Többek között olyan adminisztratív munkák sokasága is, amely erőteljesen hozzájárult az osztályfőnöki szerep elhalványulásához, átalakulásához. A mai pedagógustársadalom rendkívül teljesítmény- és versenycentrikus lett az évek során. Az osztályfőnöki szerep a NAT (Nemzeti Alaptanterv) bevezetése óta a korábbiaknál is erősebben függ az adott iskola programjától, a helyi lehetőségektől, a fenntartó által biztosított kondícióktól, az aktuális körülményektől. Az egyesület azoknak és azokhoz szól, akik átérzik e személyre szóló törődés jelentőségét, és nem gondolják úgy, hogy az osztályfőnöki szerepvállalás kimerül a hetente egy órában megtartott osztályfőnöki órával, illetve a hiányzások vezetésével.

Melyek a legfőbb célkitűzései az Osztályfőnökök Egyesületének?

Ez az egyesület egy közhasznú társadalmi szervezet, amely szeretné a témában érintettek számára a tudományt és a gyakorlatot összekapcsolni, emellett pedig tájékoztatni minden olyan hírről, eredményről és tapasztalatról, amely az osztályfőnökök számára hasznos lehet. Természetesen a weboldalunkon keresztül lehetőséget biztosítunk a tanároknak, hogy a szakmán belüliekkel interaktív módon megosszák ötleteiket, eredményeiket és tapasztalataikat.

Gulyás Gábor

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep