Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. július 21. csütörtök, 11:48
Címkék:

A jövő osztályfőnökei

Interjú Szekszárdi Júliával, az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesületének elnökével

Mit jelent ma osztályfőnöknek lenni?

Az osztályfőnöki munka lényegesen többet jelent az osztályfőnöki órák megtartásánál. Az osztályfőnök hagyományosan az a pedagógus, aki állandóan az arcvonalban állva a legközvetlenebbül tapasztalja meg az osztályába járó gyerekeken és szüleiken keresztül a társadalom valamennyi feszültségét és problémáját. A problémák sokasodása ismét felhívta a figyelmet az iskolai nevelés fontosságára, s ezen belül az osztályfőnöki szerep általános nélkülözhetetlenségére. Az osztályfőnöki munka ellehetetlenüléséhez nagyban hozzájárult a pedagógusok általános egzisztenciális és szakmai elbizonytalanodása. A megélhetési gondokkal küszködő, állását féltő pedagógustól ugyanis nehezen várható a tanítványok felé való őszinte odafordulás, ami nélkül a hatékony működés nehezen képzelhető el. A helyzeten tovább ront, hogy e feladat ellátására egy méltatlanul alacsony pótlék ellenében az iskola bármelyik pedagógusa kötelezhető. Mindenképpen szükség van e feladatkör méltó elismerésére.

Mikor jött létre az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete, mi hívta életre?

2000 júniusában került megrendezésre a III. Országos Osztályfőnöki Konferencia, amelyen közel 200 pedagógus vett részt. Ott fogalmazódott meg az igény, egy olyan szervezet létrehozására, amely kihangsúlyozza a nevelőmunka fontosságát az intézményes (középiskolai) tevékenységben, amely kulcsszereplőnek tekinti az osztályfőnököt, és tenni kíván azért, hogy a pedagógusképző intézmények a hallgatókat célzottan készítsék fel az osztályfőnöki szerepre. A konferencián megfogalmazott igény kielégítése érdekében alakult meg az a szűkebb szakmai csoport, amely elhatározta az osztályfőnöki munkával foglalkozó egyesület létrehozását.

Kiknek szól ez az Egyesület?

Egy osztályfőnöknek rengeteg feladata van. Többek között olyan adminisztratív munkák sokasága is, amely erőteljesen hozzájárult az osztályfőnöki szerep elhalványulásához, átalakulásához. A mai pedagógustársadalom rendkívül teljesítmény- és versenycentrikus lett az évek során. Az osztályfőnöki szerep a NAT (Nemzeti Alaptanterv) bevezetése óta a korábbiaknál is erősebben függ az adott iskola programjától, a helyi lehetőségektől, a fenntartó által biztosított kondícióktól, az aktuális körülményektől. Az egyesület azoknak és azokhoz szól, akik átérzik e személyre szóló törődés jelentőségét, és nem gondolják úgy, hogy az osztályfőnöki szerepvállalás kimerül a hetente egy órában megtartott osztályfőnöki órával, illetve a hiányzások vezetésével.

Melyek a legfőbb célkitűzései az Osztályfőnökök Egyesületének?

Ez az egyesület egy közhasznú társadalmi szervezet, amely szeretné a témában érintettek számára a tudományt és a gyakorlatot összekapcsolni, emellett pedig tájékoztatni minden olyan hírről, eredményről és tapasztalatról, amely az osztályfőnökök számára hasznos lehet. Természetesen a weboldalunkon keresztül lehetőséget biztosítunk a tanároknak, hogy a szakmán belüliekkel interaktív módon megosszák ötleteiket, eredményeiket és tapasztalataikat.

Gulyás Gábor

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2022.01.20.
Színvonalasabb oktatással és béremeléssel küzdene az ellenzék a szegénység ellen, de az adópolitikában nem lesz nagy változás
„Az embereket jobban érdekli a külpolitika, mint a szegénység” – viccelődött Kész Zoltán, amikor megnyitotta az Ellenzéki Kerekasztal beszélgetéssorozat csütörtöki felvonását. Tí...
(Forrás: 444.hu)
--
2022.01.20.
A magyar iskolák közel felében már ma sincs elég matektanár
Magyarországon a pedagógusellátottságra, illetve az esetleges tanárhiány mértékére nehéz konkrét választ adni, mert az elérhető adatok ellentmondásosak – derül ki az Európai Bizotts...
(Forrás: hvg,hu)
--
2022.01.20.
„Igazgató asszony maga köteles böngészni az EESZT-t és az ott megjelenő pozitív teszteredményeket jelenteni”
Több iskolában is azt a feladatot kapták az intézményvezetők, hogy folyamatosan figyeljék az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térben (EESZT) a pedagógusok, diákok pozitív koronav...
(Forrás: Népszava)
--
2022.01.20.
Pedagógus-krízis: harmadannyi pályakezdő, nagy lemorzsolódás, idősödő tanárkar
Az alig több mint kétezer pályakezdő tanár az elmúlt évek legalacsonyabb száma, ráadásul a 2017-2019-es évekhez képest harmadára esett vissza. (A 2019/2020-as tanév adatai fájóan hiányoznak...
(Forrás: g7.hu)
--
2022.01.20.
Totyik Tamás: Egy sztrájk, és ami mögötte van
A pedagógus szakszervezetek tervezett januári és márciusi tiltakozó sztrájkjának résztvevői a versenyképes pedagógusbérekért és a munkaterhek csökkentéséért küzdenek, ám a harc val...
(Forrás: Mérce)
--
2022.01.20.
MA MÁR A „NEM TUDOM, HOGY TOLOM VÉGIG EZT A HETET” LETT A NORMA – SZÜLŐK, MUNKÁLTATÓK ÉS PEDAGÓGUSOK A JÁRVÁNY BERMUDA-HÁROMSZÖGÉBEN
Nehéz helyzetben van most szinte mindenki: az óvodások, akik – mint minden évben – idén is szinte mindig náthásak, csak éppen most egészen mást jelentenek a tüneteik. A szüleik, akiknek...
(Forrás: wmn.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep