Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
?>
2005. július 31. vasárnap, 9:59
Címkék:

Az elmúlt évtized főbb egészségvédő programjai

Az elmúlt évtized főbb egészségvédő, egészségmegőrző mentálhigiénés programjai, amelyek a közoktatásban kerültek alkalmazásra, (a teljesség igénye nélkül) a következők:

A prgram elnevezése Témája Célcsoportja Szervező (programgazda)
EGÉSZséges ÉLET
Komplex egészségmegőrző program.
Az egészséges táplálkozás, környezet, a
személyes higiéné, családi élet és kapcsolatok, az alkohol, dohányzás és a kábítószerrel való visszaélés
5-8. osztály Nemzeti Egészségvédelmi Intézet
Életvezetési ismeretek és készségek Önismeret, hely a környezetben, egészséges és biztonságos élet, veszélyeztető tényezők, személyes biztonság és felelősség óvodáskortól 8. osztályig Csendes Éva
Shapiro program Táplálkozás és egészség, szexualitás, AIDS, konfliktus és kommunikáció, dohányzás, alkohol és egyéb drogok, környezeti nevelés

10-18 életév Soros Alapítvány
Egészséged testben, lélekben

Személyiségfejlesztő drog- és alkoholmegelőző program 5-18 év CHEF Hungary Alapítvány a Soros Alapítvány támogatásával
D. A. D. A. program

Dohányzás, Alkohol, Drog, Aids megelőző program 6-14 év ORFK
UNICRI program

Drog és alkoholmegelőző integrált prevenciós program általános és közép-iskolások Az Egyesült Nemzetek Területközi Kriminológiai és Igazságügyi Kutató Intézete projektje megvalósítója az MKM
Erőszakmentes konfliktuskezelés tanulása és tanítása Önismeret, kommunikációs képesség, kooperációs készség és képesség, konstruktív problémamegoldás általános és középiskolás korosztály, felnőttek ENCORE Magyar Konfliktuspedagógiai Alapítvány

A közösségi mentálhigiéné keretében a fentieken kívül számos önismereti, önsegítő, esetmegbeszélő csoport, autogén tréning-csoport működik. Az 1993/1994. tanévtől megalakult Mentálhigiénés Műhely 200 pedagógus több mint 4000 serdülő számára tartott 20 órás szociális készségtréninget.

Az Egészségnevelés című folyóirat 1997. január-február havi száma hírül adja, hogy megalakult a Kortárssegítő Műhely és a Kortárssegítő Klub.

A Fővárosi Önkormányzat Szent Imre Kórház és Rendelőintézet szervezésében a 14-19 éves korosztály célozva 1993-tól folyik „streetworker” képzés. A veszélyeztetett csoportokat a káros szenvedélyek megelőzése érdekében a kortárssegítők közelítik meg.

A kortárssegítés nem csak a drogfogyasztás megelőzésében, hanem más pszichés problémák, valamint a konfliktusok kezelésében is alkalmazható. A kortársközvetítés módszertanához, a segítők képzéséhez ma már segédkönyv is rendelkezésre áll.

A mentálhigiénés prevencióban a telefonszolgálat segítő beszélgetéssel nyújt támaszt úgy, hogy mind a hívó, mind az ügyelő anonim marad. Az első Lelki Elsősegély Telefonszolgálat 1970-ben Debrecenben alakult meg, a budapesti 1973-ban. Az azóta létrejött nagyszámú, különböző telefonszolgálatok között első és egyedülálló az 1996. november 1-jén megindult Pedagógus Lelki Segély Telefonszolgálat a Fővárosi Pedagógiai Intézet Pszichológiai Központjában. Az ÉLET Mentálhigiénés Alapítvány munkatársai 12 ügyelőt képeztek ki. Heti két alkalommal, kedden és pénteken 12-l8 óra között fogadják a pedagógusok hívásait.

A programokat, a kutatást és a kiadványokat támogatja a Soros Alapítvány, a Mentálhigiénés Programiroda, az Oktatási Minisztérium (korábban MKM), a Közoktatási Modernizációs Közalapítvány (KOMA), s más intézmények, egyesületek, alapítványok.

A KOMA 1997-ben mentálhigiénés pályázatot hirdetett.

A Soros Alapítvány 8000 jóváhagyott pályázata és 35000 támogatott résztvevő között az Közoktatásfejlesztési program és az Egészségügyi fejlesztési program is helyet kapott.

1995-ben alakult meg a Népjóléti Minisztérium Mentálhigiénés Programirodája, amely 1999 áprilisáig önálló intézményként működött. Feladatának tekinti a magyarországi mentálhigiénés programok összehangolását, a mentálhigiénés ismereteknek az iskolák, a tanárképzés, a pedagógus továbbképzés szolgálatába állítását (Kósáné, 1999).

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
--
2023.07.15.
A státusztörvény miatt elhagyja a tanári pályát Jocó bácsi, az ország kedvelt pedagógusa
Elhagyja a tanári pályát Balatoni József, vagy ahogy mindenki ismeri, Jocó bácsi. A közel százezer követővel bíró pedagógus úgy fogalmazott, „a lelkem egy darabja most kicsit belehal ebbe...
(Forrás: Index)
--
2023.07.09.
Kiválóan fejlesztő általános iskolák. Asztalos György írása
Egy intézmény akkor kerül fel a kiválóan teljesítők listájára, ha az elmúlt öt kompetenciamérésen legalább egyszer a „sárga pont” felette van a „kék vonalnak”. Vagyis a gyerekek...
(Forrás: tani-tani online)
--
2023.07.09.
Pedagógusoknak, rendőröknek ad havi 150 ezres albérlet-támogatást Terézváros
Három éven át havi bruttó 150 ezer forintos albérlet-támogatást nyújt 18 olyan munkavállalónak Terézváros, akik az állami szférában dolgoznak nehéz körülmények között, ezzel is pr...
(Forrás: Telex)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep