Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. július 31. vasárnap, 9:59
Címkék:

Az elmúlt évtized főbb egészségvédő programjai

Az elmúlt évtized főbb egészségvédő, egészségmegőrző mentálhigiénés programjai, amelyek a közoktatásban kerültek alkalmazásra, (a teljesség igénye nélkül) a következők:

A prgram elnevezése Témája Célcsoportja Szervező (programgazda)
EGÉSZséges ÉLET
Komplex egészségmegőrző program.
Az egészséges táplálkozás, környezet, a
személyes higiéné, családi élet és kapcsolatok, az alkohol, dohányzás és a kábítószerrel való visszaélés
5-8. osztály Nemzeti Egészségvédelmi Intézet
Életvezetési ismeretek és készségek Önismeret, hely a környezetben, egészséges és biztonságos élet, veszélyeztető tényezők, személyes biztonság és felelősség óvodáskortól 8. osztályig Csendes Éva
Shapiro program Táplálkozás és egészség, szexualitás, AIDS, konfliktus és kommunikáció, dohányzás, alkohol és egyéb drogok, környezeti nevelés

10-18 életév Soros Alapítvány
Egészséged testben, lélekben

Személyiségfejlesztő drog- és alkoholmegelőző program 5-18 év CHEF Hungary Alapítvány a Soros Alapítvány támogatásával
D. A. D. A. program

Dohányzás, Alkohol, Drog, Aids megelőző program 6-14 év ORFK
UNICRI program

Drog és alkoholmegelőző integrált prevenciós program általános és közép-iskolások Az Egyesült Nemzetek Területközi Kriminológiai és Igazságügyi Kutató Intézete projektje megvalósítója az MKM
Erőszakmentes konfliktuskezelés tanulása és tanítása Önismeret, kommunikációs képesség, kooperációs készség és képesség, konstruktív problémamegoldás általános és középiskolás korosztály, felnőttek ENCORE Magyar Konfliktuspedagógiai Alapítvány

A közösségi mentálhigiéné keretében a fentieken kívül számos önismereti, önsegítő, esetmegbeszélő csoport, autogén tréning-csoport működik. Az 1993/1994. tanévtől megalakult Mentálhigiénés Műhely 200 pedagógus több mint 4000 serdülő számára tartott 20 órás szociális készségtréninget.

Az Egészségnevelés című folyóirat 1997. január-február havi száma hírül adja, hogy megalakult a Kortárssegítő Műhely és a Kortárssegítő Klub.

A Fővárosi Önkormányzat Szent Imre Kórház és Rendelőintézet szervezésében a 14-19 éves korosztály célozva 1993-tól folyik „streetworker” képzés. A veszélyeztetett csoportokat a káros szenvedélyek megelőzése érdekében a kortárssegítők közelítik meg.

A kortárssegítés nem csak a drogfogyasztás megelőzésében, hanem más pszichés problémák, valamint a konfliktusok kezelésében is alkalmazható. A kortársközvetítés módszertanához, a segítők képzéséhez ma már segédkönyv is rendelkezésre áll.

A mentálhigiénés prevencióban a telefonszolgálat segítő beszélgetéssel nyújt támaszt úgy, hogy mind a hívó, mind az ügyelő anonim marad. Az első Lelki Elsősegély Telefonszolgálat 1970-ben Debrecenben alakult meg, a budapesti 1973-ban. Az azóta létrejött nagyszámú, különböző telefonszolgálatok között első és egyedülálló az 1996. november 1-jén megindult Pedagógus Lelki Segély Telefonszolgálat a Fővárosi Pedagógiai Intézet Pszichológiai Központjában. Az ÉLET Mentálhigiénés Alapítvány munkatársai 12 ügyelőt képeztek ki. Heti két alkalommal, kedden és pénteken 12-l8 óra között fogadják a pedagógusok hívásait.

A programokat, a kutatást és a kiadványokat támogatja a Soros Alapítvány, a Mentálhigiénés Programiroda, az Oktatási Minisztérium (korábban MKM), a Közoktatási Modernizációs Közalapítvány (KOMA), s más intézmények, egyesületek, alapítványok.

A KOMA 1997-ben mentálhigiénés pályázatot hirdetett.

A Soros Alapítvány 8000 jóváhagyott pályázata és 35000 támogatott résztvevő között az Közoktatásfejlesztési program és az Egészségügyi fejlesztési program is helyet kapott.

1995-ben alakult meg a Népjóléti Minisztérium Mentálhigiénés Programirodája, amely 1999 áprilisáig önálló intézményként működött. Feladatának tekinti a magyarországi mentálhigiénés programok összehangolását, a mentálhigiénés ismereteknek az iskolák, a tanárképzés, a pedagógus továbbképzés szolgálatába állítását (Kósáné, 1999).

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.09.27.
Rétvári Bence a magyar oktatáspolitikáról dicsekedett, csak pár dolgot elfelejtett megemlíteni
Rétvári egy fontos dolgot elmulasztott megemlíteni: Magyarországon még így is igen keveset költ az állam az oktatásra. Ugyanebből az anyagból kiderül például, hogy az egy tanuló teljes (á...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.09.26.
MIT TEHETSZ, HA A MUNKAHELYED NEM BIZTONSÁGOS?
Sajnos a kormány és a felelős minisztérium magukra hagyta a munkavállalóit. Csak abban bízhatunk, hogy a nagy focimeccs végeztével talán hajlandóak lesznek szembe nézni a valósággal, és...
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
--
2020.09.26.
Vajda Zsuzsanna: Az erő kultusza: gumibotos rendfenntartók az iskolában
Más országokban, ahol alacsonyabb a büntethetőségi korhatár (például Svájcban vagy Hollandiában) megfelelő infrastruktúra, a gyerekek és fiatalok korrekciós nevelését szolgáló intézetek...
(Forrás: mérce)
--
2020.09.26.
Ami az iskolákban történik, sokkal inkább emberkísérlet, mint a szuperkupadöntő
Mivel nem jelent meg egységes, minden iskolára kötelező előírás, zavaros helyzet alakult ki az oktatási intézményekben. Mindezt Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének alelnöke egy...
(Forrás: 24.hu)
--
2020.09.26.
Fellépnek a homoszexuális Hamupipőke ellen
Petíciót kezdeményezett a CitizenGO érdekvédelmi szervezet a Meseország mindenkié címmel a Labrisz Leszbikus Egyesület kiadásában megjelent mesekönyv terjesztése ellen. Alig két nap alatt...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.09.26.
Meggyógyultak, mégsem engedik vissza őket az iskolába
Miközben a kormány, az operatív törzs, illetve a népegészségügyi központ is többször hivatkozott arra, hogy a járvány kezelésénél a WHO protokoll szerint járnak el, a lapunk által megismert...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep