Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. december 7. szerda, 16:52

Az osztályfőnöki órák beszélgetéseihez 26.

A törvénytisztelet mint erkölcsi kategória

„Hogy alkalmassá válhassunk a polgári engedetlenség gyakorlására, előbb önként és tisztelettel engedelmeskednünk kell az állam törvényeinek. Általában azért engedelmeskedünk a törvénynek, mert félünk a törvényszegést megtorló büntetéstől, s ez kivált olyan törvényekre áll, amelyek nem tartalmaznak erkölcsi elvet. Például a becsületes, tisztességes ember nem vetemedik lopásra, akár tiltja a törvény a lopást, akár nem, de ugyanez az ember lelkiismeret nélkül szegi meg azt a szabályt, amely szerint sötétedés után csak kivilágított kerékpárral szabad közlekedni. […] Ám ha a szabályt kötelezővé tesszük, emberünk be fogja tartani, ha másért nem, attól való félelmében, hogy el kell viselnie a törvényszegés kellemetlen következményeit. Az ilyen engedelmesség azonban nem azonos a törvények tudatos és önkéntes megtartásával, amit a szatjagráhától elvárhatunk. A szatjagráhi belátás alapján, szabad akaratából engedelmeskedik a társadalom törvényeinek, mert szent kötelességének tartja, hogy így cselekedjék. Csak aki mindig ilyen aggályos körültekintéssel tartotta meg a társadalom törvényeit, csak az ítélheti meg, hogy mely különleges szabályok jók és igazságosak, melyek igazságtalanok és méltánytalanok. Csak az ilyen embernek van joga hozzá, hogy jól meghatározott helyzetekben polgári engedetlenséget tanúsítson némely törvényekkel szemben”.

Feldolgozási, megbeszélési szempontok (14 évesnél idősebb diákok számára)

Bibliográfiai adatok: Móhandasz Karamcsand Gandhi: Önéletrajz. Európa Könyvkiadó. Budapest, 1987. (502-503. o.)

Szómagyarázat: szat (~ igazság) + agraha ~ (~ szilárdság) = szatjagraha ~ az igazság tisztelete (a buddhista tan szerint). Szatjagrahi a tan követője.

Kérdések és feladatok

Mindenki olvassa el a szöveget! Alkossatok 4-5 fős kiscsoportokat.

A kiscsoportban gyűjtsétek össze a szövegben megfogalmazódó problémákat!
Válasszatok ki magatok közül valakit, aki majd jegyzeteli a vitátokat!
Beszéljétek meg egyenként az összegyűjtött problémákat!
Jegyzetelő társatok röviden ismertesse a csoportvita tanulságait az osztály egészével!
A legfontosabb tanulságok kerüljenek fel egy jól látható helyre (táblára vagy poszterre).
Készítsetek két listát közösen! Az egyikbe kerüljenek azok a megállapítások, amellyel valamennyien egyetértetek, a másikba pedig azok, amelyekben nem!
Az egymásnak ellentmondó véleményeket vitassátok meg!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.09.29.
Bódis Kriszta – Hegymenet (podcast)
Hogyan működik az a program, amely egy reménytelen cigánytelepről is képes ott született gyerekeket az egyetemig elvezetni? És mi motiválja, mi hajtja a Van helyed rendszer megalkotóját munk...
(Forrás: Az élet, meg minden podcast)
--
2022.09.29.
L.Ritók Nóra: Amit a jövő hozhat
Ám ahhoz, hogy a családjukból kiemelt gyerekek stabilizálódjanak, nagyon erős szakmai segítség kellene. Ezek a kicsik-nagyok mind traumatizáltak, szörnyű dolgokon mentek keresztül, és egé...
(Forrás: viszont.hu)
--
2022.09.29.
Gyarmathy Éva: „A munka világa is kreatív agyakért kiált”
Fontos a tér, az alkotó klíma, de nem hiányozhat a kreativitásból a kidolgozás, a befektetendő munka – a kreatív működés „kemény része”. Meg kell tanulni módszeresen gondolkodni....
(Forrás: g7.hu)
--
2022.09.29.
Fenyő D. György: Nagyságrendekkel kevesebb tananyagot kellene megtanítani az iskolában
Amikor 2006-ban az Európai Unió – a tagállamok jogkörében hagyva az oktatást – megfogalmazta az egész életen át tartó tanulás követelményét, egyúttal meghatározta, melyek azok a kulcskompetenci...
(Forrás: g7.hu)
--
2022.09.29.
Egy gödöllői elitgimnázium diákjai nem akarnak iskolába járni a tarthatatlan állapotok miatt
A gimnáziumban július óta felújítások zajlanak, amelyek csak az év végére fejeződhetnek be, így a tanítás úgy kezdődött el, hogy közben dolgoznak az intézményben. Korábban több sz...
(Forrás: 24.hu)
--
2022.09.29.
Berendelték a tankerülethez a gödöllői igazgatót, az iskola előtt tüntetnek a szülők, diákok
A tankerületvezető nem ment el az általa összehívott szülői fórumra, ehelyett berendelte a tető nélküli gimnázium igazgatóját. Az iskola előtt szülők, gyerekek tüntetnek, és várjá...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep