Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. december 7. szerda, 16:52

Az osztályfőnöki órák beszélgetéseihez 26.

A törvénytisztelet mint erkölcsi kategória

„Hogy alkalmassá válhassunk a polgári engedetlenség gyakorlására, előbb önként és tisztelettel engedelmeskednünk kell az állam törvényeinek. Általában azért engedelmeskedünk a törvénynek, mert félünk a törvényszegést megtorló büntetéstől, s ez kivált olyan törvényekre áll, amelyek nem tartalmaznak erkölcsi elvet. Például a becsületes, tisztességes ember nem vetemedik lopásra, akár tiltja a törvény a lopást, akár nem, de ugyanez az ember lelkiismeret nélkül szegi meg azt a szabályt, amely szerint sötétedés után csak kivilágított kerékpárral szabad közlekedni. […] Ám ha a szabályt kötelezővé tesszük, emberünk be fogja tartani, ha másért nem, attól való félelmében, hogy el kell viselnie a törvényszegés kellemetlen következményeit. Az ilyen engedelmesség azonban nem azonos a törvények tudatos és önkéntes megtartásával, amit a szatjagráhától elvárhatunk. A szatjagráhi belátás alapján, szabad akaratából engedelmeskedik a társadalom törvényeinek, mert szent kötelességének tartja, hogy így cselekedjék. Csak aki mindig ilyen aggályos körültekintéssel tartotta meg a társadalom törvényeit, csak az ítélheti meg, hogy mely különleges szabályok jók és igazságosak, melyek igazságtalanok és méltánytalanok. Csak az ilyen embernek van joga hozzá, hogy jól meghatározott helyzetekben polgári engedetlenséget tanúsítson némely törvényekkel szemben”.

Feldolgozási, megbeszélési szempontok (14 évesnél idősebb diákok számára)

Bibliográfiai adatok: Móhandasz Karamcsand Gandhi: Önéletrajz. Európa Könyvkiadó. Budapest, 1987. (502-503. o.)

Szómagyarázat: szat (~ igazság) + agraha ~ (~ szilárdság) = szatjagraha ~ az igazság tisztelete (a buddhista tan szerint). Szatjagrahi a tan követője.

Kérdések és feladatok

Mindenki olvassa el a szöveget! Alkossatok 4-5 fős kiscsoportokat.

A kiscsoportban gyűjtsétek össze a szövegben megfogalmazódó problémákat!
Válasszatok ki magatok közül valakit, aki majd jegyzeteli a vitátokat!
Beszéljétek meg egyenként az összegyűjtött problémákat!
Jegyzetelő társatok röviden ismertesse a csoportvita tanulságait az osztály egészével!
A legfontosabb tanulságok kerüljenek fel egy jól látható helyre (táblára vagy poszterre).
Készítsetek két listát közösen! Az egyikbe kerüljenek azok a megállapítások, amellyel valamennyien egyetértetek, a másikba pedig azok, amelyekben nem!
Az egymásnak ellentmondó véleményeket vitassátok meg!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.04.17.
Az egyik legdrágább brit elitiskola csapatát is legyőzte két magyar diák az oxfordi vitaversenyen
Magyar gimnazisták nyerték meg a legnevesebb nemzetközi vitaverseny döntőjét – a tizedikes diákok „újonc” kategóriában indultak az oxfordi versenyen, és az egyik legrégebbi brit magá...
(Forrás: eduline)
--
2021.04.17.
Életveszély miatt nem engedik iskolába vezető orvosok és egészségügyi dolgozók a gyerekeiket
Egyre több egészségügyi dolgozó, orvos jelzi, hogy nem engedi iskolába a gyerekeit a jelenlegi járványügyi helyzetben – értesült a Portfolio. Döntésüket a vírus gyors terjedésével magyar...
(Forrás: portfolio.hu)
--
2021.04.17.
Balla István: Tényleg belefér egy-egy pofon a nevelési folyamatba?
Szerencsére elmúlt a 18., a 19. század, azt is gondolhatnánk, hogy a 21. században már az ütéske, a legyintéske, továbbá a vessző nem épp a nevelési fősodorhoz tartozik. Ám időnként...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.04.17.
„Nincsenek külön szülők és külön munkavállalók” – öt nagy szakszervezet állt ki az iskolanyitás ellen
Közös nyilatkozatban állt ki öt nagy szakszervezeti konföderáció az iskolák hétfői nyitása ellen, miután múlt pénteken kiderült: bár a kormány visszakozott, így a középiskolásokat...
(Forrás: mérce)
--
2021.04.17.
Palkovics László felel a Diákvárosért a Fudan Egyetem campusáért
A kabinet fenntartja szándékát a Budapest Diákváros megvalósítására, egyetért azzal, hogy a Budapest Diákváros mellett a Fudan Hungary Egyetem budapesti oktatási-kutatási és adminisztrat...
(Forrás: Infostart)
--
2021.04.17.
Orbán Viktor sincs meggyőződve arról, hogy kell-e iskolanyitás, szerinte a kormány a WHO javaslatát követi
A miniszterelnök saját elmondása alapján sincsen meggyőződve az iskolanyitás időszerűségéről. Szerinte a kormány a WHO (Egészségügyi Világszervezet) protokollja szerint jár el a kérd...
(Forrás: mérce)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep