Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2006. január 30. hétfő, 16:55

Az osztályfőnöki órák beszélgetéseihez 29.

Korunk szállóigéi

Nagyon sok olyan aforizmát, közmondást, szólást ismerünk, amely szállóigévé válva a szó szerinti konkrét tartalomnál lényegesen többet fejez ki. Ezeknek a tömör életbölcsességeknek egy része több ezer éves, de azóta is folyamatosan keletkeznek újabbak. Ezek közül válogattuk az alábbiakat. Feldolgozásukat 12 évesnél idősebb tanulók számára javasoljuk.

A beismerés jó a lelkiismeret számára, de káros a karrierre.

A csúszómászók sohasem botlanak meg.

A fiatalság olyan hiba, amely napról napra kevesbedik.

A hazugságot azért találták ki, hogy ne fájjon az igazság.

A hibák hűségesebbek, mint a barátok. Tovább maradnak.

A mai nap az a holnap, amin tegnap aggódtál.

A sikernek sok apja van, a kudarc mindig árva!

A szavazás a többség diktatúrája a kisebbség felett.

Abszurd: minden nézet, ami a mieinkkel ellentétes.

Amit ma megtehetsz, azt tegnap kellett volna.

Amit magadnak kívánsz, ne tedd azt embertársaidnak, hátha más az ízlésük.

Az emberek egy dologban azonosak. Mindenki más.

Csak a jövő a biztos. A múlt állandóan változik.

Csak egyszer vagyunk fiatalok, azután más mentséget kell keresni!

Ha a kacsa nem tud úszni, nem a víz a hülye!

Ha nem akarjuk, hogy a gyerekek hallják, amiről beszélünk, akkor tegyünk úgy, mintha éppen nekik mondanánk.

Ismétlés a tudás anyja, ismétlés a tudás anyja, ismétlés a tudás anyja, ismétlés…

Ismétlés az unás atyja.

Javasolt kérdések és feladatok

Célszerű a szólásokat írásban minden tanuló kezébe adni.
Minden tanuló válassza ki azt a három mondást, amely a legjobban tetszik neki. Ezt követően alkossanak 4-5 fős kiscsoportokat, vessék össze a választásaikat, és vitassák meg a választások indokait.

Ezt követően a csoport szóvivője ismertesse a beszélgetés tanulságait az osztállyal, és a teljes plénum beszélje meg a véleményeket.

Mely szólások állnak közel szerintük a mai fiatalok életérzéséhez? Miért?

Mely szállóigéknek vannak korábbi megfelelői?

A témához kapcsolható egy, a falfirkákról szóló gyűjtőmunka és beszélgetés. A falfirkák (graffitik) részben a városi folklór részei, de napjainkban egyre inkább a környezetünket elcsúfító vandalizmus termékei. A vandál firka nem graffiti! címmel indított mozgalmat a Petőfi rádió. Érdemes ennek a tanulságairól is beszélgetni a tanulókkal.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2022.01.19.
73 ezer diákot várnak a szombati felvételire, sok középiskola szigorú Covid-szabályokkal készül
„Aki teheti, tartsa otthon a gyerekét a felvételit megelőző napokban, ezzel is csökkentve a fertőzésveszélyt” – ezt a tanácsot adta a középiskolai felvételire készülő diákok szü...
(Forrás: Eduline)
--
2022.01.18.
Ki fogja tanítani a gyerekeinket?
Két év alatt harmadára csökkent a kezdő pedagógusok száma. Szél Bernadett független országgyűlési képviselő adatigénylésére válaszolva, az Emmi nem könnyen árulta el a megdöbbentő...
(Forrás: hírklikk)
--
2022.01.18.
Százak mentek vissza Romániába, ezrek maradtak
Évről évre egyre több diák lépi át a határt Románia magyarlakta településein, hogy Magyarországon folytassa a középiskolát. Az agyelszívás nehezen érinti a partiumi magyar gimnáziumokat...
(Forrás: telex)
--
2022.01.18.
Meg kell teremteni a feltételeket a tudományra éhes diákoknak
Mindent megtett a Magyar Innovációs Szövetség, hogy az idén több diák jelentkezzen a tudományos tehetségkutató versenyre, ám valószínűleg a feltételek hiányossága miatt ezt nem sikerü...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2022.01.18.
„A Klebelsberg Központot és a tankerületi rendszert meg kell szüntetni”
Új Nemzeti alaptanterv és közoktatási törvény, a tankerületi rendszer felszámolása és a pedagógusbérek rendezése – többek között ezeket ígéri az egységes ellenzék oktatáspolitikai...
(Forrás: Népszava)
--
2022.01.18.
Szövegértés-szövegalkotás fejlesztése animációkkal
Egyre inkább szükségszerűvé válik a szóbeli kifejezőkészség formálása, mivel egyre nehezebben szólalunk meg, nehezebben fejezzük ki magunkat nagyobb közönség előtt. KÜLÖNÖSEN FONTOS...
(Forrás: Moderm Iskola)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep