Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2006. január 30. hétfő, 16:55

Az osztályfőnöki órák beszélgetéseihez 29.

Korunk szállóigéi

Nagyon sok olyan aforizmát, közmondást, szólást ismerünk, amely szállóigévé válva a szó szerinti konkrét tartalomnál lényegesen többet fejez ki. Ezeknek a tömör életbölcsességeknek egy része több ezer éves, de azóta is folyamatosan keletkeznek újabbak. Ezek közül válogattuk az alábbiakat. Feldolgozásukat 12 évesnél idősebb tanulók számára javasoljuk.

A beismerés jó a lelkiismeret számára, de káros a karrierre.

A csúszómászók sohasem botlanak meg.

A fiatalság olyan hiba, amely napról napra kevesbedik.

A hazugságot azért találták ki, hogy ne fájjon az igazság.

A hibák hűségesebbek, mint a barátok. Tovább maradnak.

A mai nap az a holnap, amin tegnap aggódtál.

A sikernek sok apja van, a kudarc mindig árva!

A szavazás a többség diktatúrája a kisebbség felett.

Abszurd: minden nézet, ami a mieinkkel ellentétes.

Amit ma megtehetsz, azt tegnap kellett volna.

Amit magadnak kívánsz, ne tedd azt embertársaidnak, hátha más az ízlésük.

Az emberek egy dologban azonosak. Mindenki más.

Csak a jövő a biztos. A múlt állandóan változik.

Csak egyszer vagyunk fiatalok, azután más mentséget kell keresni!

Ha a kacsa nem tud úszni, nem a víz a hülye!

Ha nem akarjuk, hogy a gyerekek hallják, amiről beszélünk, akkor tegyünk úgy, mintha éppen nekik mondanánk.

Ismétlés a tudás anyja, ismétlés a tudás anyja, ismétlés a tudás anyja, ismétlés…

Ismétlés az unás atyja.

Javasolt kérdések és feladatok

Célszerű a szólásokat írásban minden tanuló kezébe adni.
Minden tanuló válassza ki azt a három mondást, amely a legjobban tetszik neki. Ezt követően alkossanak 4-5 fős kiscsoportokat, vessék össze a választásaikat, és vitassák meg a választások indokait.

Ezt követően a csoport szóvivője ismertesse a beszélgetés tanulságait az osztállyal, és a teljes plénum beszélje meg a véleményeket.

Mely szólások állnak közel szerintük a mai fiatalok életérzéséhez? Miért?

Mely szállóigéknek vannak korábbi megfelelői?

A témához kapcsolható egy, a falfirkákról szóló gyűjtőmunka és beszélgetés. A falfirkák (graffitik) részben a városi folklór részei, de napjainkban egyre inkább a környezetünket elcsúfító vandalizmus termékei. A vandál firka nem graffiti! címmel indított mozgalmat a Petőfi rádió. Érdemes ennek a tanulságairól is beszélgetni a tanulókkal.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.06.21.
TE ÉSZREVENNÉD A GYEREKEDEN, HA SZEXUÁLIS ERŐSZAK ÁLDOZATÁVÁ VÁLT? VAN TANÁR, AKI IGEN!
Idén a 13 éves kalocsai fiú esetének kapcsán merült fel az iskola és a tanárok szerepe a családon belüli erőszak felfedezésében, az áldozat segítésében. Hogy mi történt? A kamasz tan...
(Forrás: index)
--
2021.06.21.
Nem akar fizetni a tankerület, elbukta a zeneiskola az épületet, amiről lemondott a Freeszfe
Az ügy miatt a Freeszfe-sek lemondtak az épület bérleti jogáról, amit egy új pályázat keretében már a zeneiskola fenntartója, a Belső-Pesti Tankerületi Központ nyert meg. Bár az önkorm...
(Forrás: telex)
--
2021.06.21.
Nem, a gyermek szexuális nevelése nem kizárólag a szülőre tartozik
Mert nem az az elsődleges, hogy mi volt a szülő elgondolása a gyermeke „helyes szexuális neveléséről”, hanem a rá bízott kiskorú fizikai és mentális jólléte. A magyar társadalom tö...
(Forrás: Mérce)
--
2021.06.21.
„Hát jöjjenek rám a rendőrök, ha én beszélgetek a tanítványaimmal arról, hogy szabad egymást szeretni”
A múlt kedden elfogadott törvény többek közt megtiltja, hogy a 18 év alattiak számára „népszerűsítsék” és megjelenítsék a homoszexualitást és a transzneműséget, és az iskolai szexu...
(Forrás: 444.hu)
--
2021.06.21.
Ilyen körülmények között csak a legelszántabbak mennek kémiatanárnak
Fontos szót ejteni arról is, hogy a diploma kézhez kapása után a pályakezdő tanárok nagyon változatos körülmények között kezdik meg a munkát. Egy részük elitiskolákba, vagy legalábbis...
(Forrás: 24.hu)
--
2021.06.21.
Tanulmány: a digitális oktatás jelentősen visszavetette a gyerekek fejlődését
Az első vizsgálatok eredményei szerint nagy a lemaradás a gyerekeknél a digitális oktatás miatt – mondta az InfoRádiónak Csapó Benő, a Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet...
(Forrás: Infostart)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep