Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2006. január 30. hétfő, 16:55

Az osztályfőnöki órák beszélgetéseihez 29.

Korunk szállóigéi

Nagyon sok olyan aforizmát, közmondást, szólást ismerünk, amely szállóigévé válva a szó szerinti konkrét tartalomnál lényegesen többet fejez ki. Ezeknek a tömör életbölcsességeknek egy része több ezer éves, de azóta is folyamatosan keletkeznek újabbak. Ezek közül válogattuk az alábbiakat. Feldolgozásukat 12 évesnél idősebb tanulók számára javasoljuk.

A beismerés jó a lelkiismeret számára, de káros a karrierre.

A csúszómászók sohasem botlanak meg.

A fiatalság olyan hiba, amely napról napra kevesbedik.

A hazugságot azért találták ki, hogy ne fájjon az igazság.

A hibák hűségesebbek, mint a barátok. Tovább maradnak.

A mai nap az a holnap, amin tegnap aggódtál.

A sikernek sok apja van, a kudarc mindig árva!

A szavazás a többség diktatúrája a kisebbség felett.

Abszurd: minden nézet, ami a mieinkkel ellentétes.

Amit ma megtehetsz, azt tegnap kellett volna.

Amit magadnak kívánsz, ne tedd azt embertársaidnak, hátha más az ízlésük.

Az emberek egy dologban azonosak. Mindenki más.

Csak a jövő a biztos. A múlt állandóan változik.

Csak egyszer vagyunk fiatalok, azután más mentséget kell keresni!

Ha a kacsa nem tud úszni, nem a víz a hülye!

Ha nem akarjuk, hogy a gyerekek hallják, amiről beszélünk, akkor tegyünk úgy, mintha éppen nekik mondanánk.

Ismétlés a tudás anyja, ismétlés a tudás anyja, ismétlés a tudás anyja, ismétlés…

Ismétlés az unás atyja.

Javasolt kérdések és feladatok

Célszerű a szólásokat írásban minden tanuló kezébe adni.
Minden tanuló válassza ki azt a három mondást, amely a legjobban tetszik neki. Ezt követően alkossanak 4-5 fős kiscsoportokat, vessék össze a választásaikat, és vitassák meg a választások indokait.

Ezt követően a csoport szóvivője ismertesse a beszélgetés tanulságait az osztállyal, és a teljes plénum beszélje meg a véleményeket.

Mely szólások állnak közel szerintük a mai fiatalok életérzéséhez? Miért?

Mely szállóigéknek vannak korábbi megfelelői?

A témához kapcsolható egy, a falfirkákról szóló gyűjtőmunka és beszélgetés. A falfirkák (graffitik) részben a városi folklór részei, de napjainkban egyre inkább a környezetünket elcsúfító vandalizmus termékei. A vandál firka nem graffiti! címmel indított mozgalmat a Petőfi rádió. Érdemes ennek a tanulságairól is beszélgetni a tanulókkal.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.03.27.
Asperger: a névadó mint szindróma. A náci örökség és a gyógypedagógia emlékezete. Ugrai János írása
Különös módon alakul az Asperger-szindrómának mint elnevezésnek a sorsa. És az elnevezés körüli fordulatok mögött egy jóval súlyosabb dráma húzódik meg. Talán nem árt mindkét aspektusra...
(Forrás: tani-tani online)
--
2023.03.23.
AZ ORSZÁGOS KÖZNEVELÉSI TANÁCS MŰKÖDÉSÉNEK ÉS ÚJJÁVÁLASZTÁSÁNAK ANOMÁLIÁI
Korábban beszámoltunk róla, hogy egy nyílt levéllel kerestük meg az Országos Köznevelési Tanács civil szervezeti képviselőit (OKNT), mivel mandátuma lejárt, de a pedagógus civil szervezeteket...
(Forrás: ckpinfo)
--
2023.03.23.
Komoly kutatáson alapuló rövidfilmsorozat hívja fel a figyelmet az oktatás problémás területeire
Március 5-én délután mutatták be azt az öt, egyenként nyolcperces kisfilmet, amit a T-Tudok Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ Zrt. (T-Tudok Zrt.) és a Kreatív Tanulás és Oktatá...
(Forrás: Qubit)
--
2023.03.23.
Elliot Aronson szociálpszichológus: Kötelezővé tenném a kritikus gondolkodás oktatását – a HVG exkluzív interjúja
Egy vezetőnek a politikai ellenfelei közül kellene válogatnia a munkatársait, hogy elkerülje az önbecsapás csapdáját – állítja Elliot Aronson, A társas lény című szociálpszichológiai...
(Forrás: hvg.hu)
--
2023.03.22.
Ez a szakadék széle – új pályára kényszerült a Trefort vezetőtanára
Sikeres szakember, népszerű tanár volt, aki rengeteget dolgozott a természettudományos pedagógushiány felszámolásáért. Szakmány Csaba, a Trefort vezetőtanára, akit a kémiaoktatás fejleszt...
(Forrás: válasz online)
--
2023.03.21.
Ne játssz a pénzzel! Vagy mégis?
Tizenötödik éve zászlóshajója a pénzügyi tudatosság oktatásának a Magyar Nemzeti Bank, a Diákhitel Központ és a Magyar Bankszövetség által közösen létrehozott Pénziránytű Alapí...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep