Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2006. január 30. hétfő, 16:55

Az osztályfőnöki órák beszélgetéseihez 29.

Korunk szállóigéi

Nagyon sok olyan aforizmát, közmondást, szólást ismerünk, amely szállóigévé válva a szó szerinti konkrét tartalomnál lényegesen többet fejez ki. Ezeknek a tömör életbölcsességeknek egy része több ezer éves, de azóta is folyamatosan keletkeznek újabbak. Ezek közül válogattuk az alábbiakat. Feldolgozásukat 12 évesnél idősebb tanulók számára javasoljuk.

A beismerés jó a lelkiismeret számára, de káros a karrierre.

A csúszómászók sohasem botlanak meg.

A fiatalság olyan hiba, amely napról napra kevesbedik.

A hazugságot azért találták ki, hogy ne fájjon az igazság.

A hibák hűségesebbek, mint a barátok. Tovább maradnak.

A mai nap az a holnap, amin tegnap aggódtál.

A sikernek sok apja van, a kudarc mindig árva!

A szavazás a többség diktatúrája a kisebbség felett.

Abszurd: minden nézet, ami a mieinkkel ellentétes.

Amit ma megtehetsz, azt tegnap kellett volna.

Amit magadnak kívánsz, ne tedd azt embertársaidnak, hátha más az ízlésük.

Az emberek egy dologban azonosak. Mindenki más.

Csak a jövő a biztos. A múlt állandóan változik.

Csak egyszer vagyunk fiatalok, azután más mentséget kell keresni!

Ha a kacsa nem tud úszni, nem a víz a hülye!

Ha nem akarjuk, hogy a gyerekek hallják, amiről beszélünk, akkor tegyünk úgy, mintha éppen nekik mondanánk.

Ismétlés a tudás anyja, ismétlés a tudás anyja, ismétlés a tudás anyja, ismétlés…

Ismétlés az unás atyja.

Javasolt kérdések és feladatok

Célszerű a szólásokat írásban minden tanuló kezébe adni.
Minden tanuló válassza ki azt a három mondást, amely a legjobban tetszik neki. Ezt követően alkossanak 4-5 fős kiscsoportokat, vessék össze a választásaikat, és vitassák meg a választások indokait.

Ezt követően a csoport szóvivője ismertesse a beszélgetés tanulságait az osztállyal, és a teljes plénum beszélje meg a véleményeket.

Mely szólások állnak közel szerintük a mai fiatalok életérzéséhez? Miért?

Mely szállóigéknek vannak korábbi megfelelői?

A témához kapcsolható egy, a falfirkákról szóló gyűjtőmunka és beszélgetés. A falfirkák (graffitik) részben a városi folklór részei, de napjainkban egyre inkább a környezetünket elcsúfító vandalizmus termékei. A vandál firka nem graffiti! címmel indított mozgalmat a Petőfi rádió. Érdemes ennek a tanulságairól is beszélgetni a tanulókkal.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.03.06.
Az óvodákban és iskolákban is lesz hétfőtől gyermekfelügyelet
Hétfőtől április 7-ig, a tavaszi szünet végéig bezárnak az óvodák, az iskolák pedig online oktatásra térnek át. A kormány mindenkit arra kér, hogy ha van erre módja, akkor otthon oldja...
(Forrás: telex)
--
2021.03.05.
A már meghirdetett felvételiket nem törlik a középiskolákban, kollégiumban az érettségizők maradhatnak
A kollégiumokból nem kell mindenkinek kiköltöznie a következő egy hónapban, az intézményvezető az idén érettségizőknek bennlakást, és méltányossági kérelem alapján ezt az arra rá...
(Forrás: telex)
--
2021.03.05.
Maruzsa digitális oktatást jelent be, a kormány rendkívüli iskolai szünetről posztol
Miután Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkár pénteken bejelentette, hogy hétfőtől az óvodákban rendkívüli szünet lesz, az iskolák pedig tantermen kívüli, digitális munkarendre...
(Forrás: telex)
--
2021.03.05.
Ercse Kriszta: A tanárok a kormányzat elhanyagolt, veszélyeztetett és bántalmazott gyerekei
Nem kérdezik meg őket soha semmiről. A körülöttük kialakított szabályozási környezet tökéletesen ellehetetleníti, hogy autonóm, kreatív, felelős szakemberként, hivatásukhoz méltó...
(Forrás: g7.hu)
--
2021.03.05.
„Miért? Digitális oktatás lesz? Jaj, de jó, egész nap biciklizhetek az utcán!”
Majdnem pontosan egy évre a hirtelen bejelentett iskolabezárás után most újra tantermen kívüli digitális munkarendre állnak át az iskolák. A lépés várható volt, de nem sokkal felkészü...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.03.03.
Irodalom és cancel culture: Nyáry Krisztián a kötelezőkről és a vitakultúráról
Az író úgy véli, hogy a tananyagban, kánonban szereplő műveket reflektálatlanul semmiképpen nem kell a gyerekek kezébe adni. Nyáry a legnagyobb problémának a kronologikus irodalomoktatást...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep