Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2006. január 30. hétfő, 16:55

Az osztályfőnöki órák beszélgetéseihez 29.

Korunk szállóigéi

Nagyon sok olyan aforizmát, közmondást, szólást ismerünk, amely szállóigévé válva a szó szerinti konkrét tartalomnál lényegesen többet fejez ki. Ezeknek a tömör életbölcsességeknek egy része több ezer éves, de azóta is folyamatosan keletkeznek újabbak. Ezek közül válogattuk az alábbiakat. Feldolgozásukat 12 évesnél idősebb tanulók számára javasoljuk.

A beismerés jó a lelkiismeret számára, de káros a karrierre.

A csúszómászók sohasem botlanak meg.

A fiatalság olyan hiba, amely napról napra kevesbedik.

A hazugságot azért találták ki, hogy ne fájjon az igazság.

A hibák hűségesebbek, mint a barátok. Tovább maradnak.

A mai nap az a holnap, amin tegnap aggódtál.

A sikernek sok apja van, a kudarc mindig árva!

A szavazás a többség diktatúrája a kisebbség felett.

Abszurd: minden nézet, ami a mieinkkel ellentétes.

Amit ma megtehetsz, azt tegnap kellett volna.

Amit magadnak kívánsz, ne tedd azt embertársaidnak, hátha más az ízlésük.

Az emberek egy dologban azonosak. Mindenki más.

Csak a jövő a biztos. A múlt állandóan változik.

Csak egyszer vagyunk fiatalok, azután más mentséget kell keresni!

Ha a kacsa nem tud úszni, nem a víz a hülye!

Ha nem akarjuk, hogy a gyerekek hallják, amiről beszélünk, akkor tegyünk úgy, mintha éppen nekik mondanánk.

Ismétlés a tudás anyja, ismétlés a tudás anyja, ismétlés a tudás anyja, ismétlés…

Ismétlés az unás atyja.

Javasolt kérdések és feladatok

Célszerű a szólásokat írásban minden tanuló kezébe adni.
Minden tanuló válassza ki azt a három mondást, amely a legjobban tetszik neki. Ezt követően alkossanak 4-5 fős kiscsoportokat, vessék össze a választásaikat, és vitassák meg a választások indokait.

Ezt követően a csoport szóvivője ismertesse a beszélgetés tanulságait az osztállyal, és a teljes plénum beszélje meg a véleményeket.

Mely szólások állnak közel szerintük a mai fiatalok életérzéséhez? Miért?

Mely szállóigéknek vannak korábbi megfelelői?

A témához kapcsolható egy, a falfirkákról szóló gyűjtőmunka és beszélgetés. A falfirkák (graffitik) részben a városi folklór részei, de napjainkban egyre inkább a környezetünket elcsúfító vandalizmus termékei. A vandál firka nem graffiti! címmel indított mozgalmat a Petőfi rádió. Érdemes ennek a tanulságairól is beszélgetni a tanulókkal.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.11.22.
Digitális oktatás – áram és eszköz nélkül
Az őszi iskolabezárás sokak szerint borítékolható volt. Különböző pedagógus-szakszervezetek rendszeresen kérték a kormányt, hogy minél előbb zárják be az oktatási intézményeket. A...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Attól, hogy valami kényelmetlen, még nem trauma!
Valóban, változtatni a megszokott életformán kényelmeltlen: sok dolgot nem lehet rutinból csinálni, új szokásokat kell kialakítani, másféle kihívásokkal kell szembenézni. Kényelmetlen,...
(Forrás: alterkata)
--
2020.11.22.
Dacolunk a trenddel: maszkot erőltetnek a fogyatékkal élőkre is
Hiába sok esetben megoldhatatlan feladat számukra a kötelező maszkhasználat, az operatív törzs elutasította az autisták, illetve a súlyos értelmi fogyatékossággal élők hozzátartozóinak...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Csapó Benő: Évekig tarthat behozni a diákok lemaradását, amit a távoktatás okoz
Csapó Benő, az SZTE Neveléstudományi Intézetének egyetemi tanára szerint a tavaszi távoktatás miatt Magyarországon is van lemaradás, és bár pontos eredményeket csak 2–3 éve múlva kapnak...
(Forrás: szeged.hu)
--
2020.11.21.
Tantermen kívüli digitális oktatás. Braun József írása
2020. március 12-én az a sajátos és – csak különféle katasztrófák idejéről ismerős – helyzet adódott, hogy egyik napról a másikra, péntekről hétfőre sutba kellett vágni szinte...
(Forrás: Tani-tani online)
--
2020.11.21.
A gyermekeknek joguk van a szeretetteljes élethez
Az ENSZ Közgyűlése 1959. november 20-án fogadta el a Gyermekek Jogairól szóló Nyilatkozatot. A dokumentum megfogalmazta többek között az állampolgársághoz, a névhez, vagy az oktatáshoz...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep