Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2006. február 22. szerda, 16:59

„Megszüljelek vagy megöljelek?”

Novák-Kovács Ágnes könyvéről

„Bevallom, hogy az ofőnk nagyon jó fej, kizárólag az ő ötlete alapján
kezdtünk bele az aktív cselekedetekbe. Bár az is elképzelhető, hogy
viccnek szánta, amikor megkérdeztük tőle, hogyan lehetséges elintézni
azt, hogy ilyesmiről, mint az említett könyv (Megszüljelek vagy
megöljelek?) essék szó a suliban. Nem csak a miénkben, hanem több
helyen is, talán akkor úgy érezhetnénk, hogy nekünk is lehet
beleszólásunk abba, hogy mikről esik szó, illetve nem csupán a
kötelező tananyagok vannak, hanem olyan is, amit mi szeretnénk
megvitatni, mert nekünk sokat jelent, és biztosan tudjuk, hogy a
hasonló korúaknak is jelenthetne, ha egyáltalán hallanának róla.
Vagyis van lehetőség arra, hogy mi is beleszóljunk? Ön szerint: ezt
vehetjük komolyan, és ha igen, hogyan??????
Például Önök tudnak ilyesmiben segíteni, vagy ötletet adni?”

(Részlet Kata és gimnazista barátnői az OFOE-nak írt leveléből)

 

A mi ötletünk az volt, hogy a középiskolás Kata és barátnői maguk írjanak ajánlót a számukra oly fontos kötetről. Az ajánló el is készült, amelyet az alábbiakban szerkesztett formában, de lényegi változtatások nélkül közlünk.

 

Megszüljelek vagy megöljelek? – Könyörgök az életemért

Ajánló

Véletlenül került a kezembe a könyv, de a címe azonnal felkeltette az érdeklődésemet, hisz olyan problémát feszeget, amely minden lányt érdekelhet. Mégis kicsit szkeptikusan kezdtem el olvasni, hiszen azt gondoltam, hogy egyoldalúan akarja majd rám erőltetni – a nem kívánt terhességek kapcsán – a döntést, és talán abortuszellenes lehet.

De mindjárt az elején kiderült, hogy aggályaim alaptalanok: már az Előszónál egyértelművé vált számomra, hogy a szerző nem ítélkezni akar, hanem segíteni annak a sok-sok fiatalnak, idősebb nőnek, aki segítségre szorul, mert olyasmi következett be az életükben, amit nem akartak: vagyis teherbe estek.

A könyv elején a szerző négy történeten keresztül mutatja be, miként dönt egy-egy lány, nő abban a helyzetben, amelyikbe bármelyikünk kerülhet, akár felelőtlenül, akár szerencsétlen módon. A történetek bárhol bármikor megtörténhetnek, hiszen sok hírt hallunk a csecsemőgyilkosságokról, sokat olvashatunk az abortuszokról. Azelőtt nemigen figyeltem ezekre a híradásokra, viszont a könyv elolvasása után beláttam, hogy jóval tudatosabban kell vigyáznunk, nehogy teherbe essünk. Ha mégis megtörténne a baj, akkor sem szabad pánikba esni, mert nagyon sok szakember dolgozik azért, hogy az ilyen szituációban legyen kihez fordulni. Éppen ezért nagyon sok elérhetőséget gyűjtött össze az írónő; olyanokat, ahová
nem kívánt terhesség esetén bátran és névtelenül elmehetünk.

A sok-sok kötelező olvasmány, illetve a kedvtelésből olvasott könyvek szerzői közül még soha nem szólított meg ennyire közvetlenül egyetlen író sem. A kötet olvasása közben végig úgy éreztem, hogy személyesen hozzám szól. Számomra ez az élmény az újdonság erejével hatott, többek között ezért sem tudtam letenni. Amit még lényegesnek gondolok: tökéletesen érthető nyelven, kedves, közvetlen hangnemben ír a témáról. Nem szakirodalomról van tehát szó, hanem közérthető, olvasmányos szövegről.

Nagyon fontosnak tartom, hogy szó esik mind a két nem képviselőinek a felelősségéről: a megfontoltságra, az elővigyázatosságra hívja fel a figyelmet, hiszen a közös örömök sok esetben olyan problémák forrásai lehetnek, amelyek kizárólag minket, lányokat terhelnek…

Számomra igen érdekes adalék, hogy az írónő tanárként kezdte a pályafutását, és aztán – egészen más területen – valami igazán személyeset és rendkívülit nyújt át nekünk. Bevallom, hogy eddig nem sok tanár közvetlensége fogott meg sem az általános iskolában, sem most, a középiskolában, pedig jók az eredményeim a suliban.

Olyan statisztikai adatokat, megtörtént csecsemőgyilkosságokat tár az olvasó elé, amelyek valóban sokkolhatnak mindannyiunkat. Nagy valószínűséggel éppen ez lehetett a célja: sokkolni, hogy végre elgondolkodjunk, megfontoltan éljünk, ne tekintsük tabunak azt a témát, amiről igenis beszélnünk kell! A szexualitás is témája tehát a könyvnek: a szerző ezen a téren is a megfontoltságra, az elővigyázatosságra helyezi a hangsúlyt.

Én később orvosként szeretnék segíteni az embereknek, ez a tanárnő pedig ezzel a könyvvel teszi ezt.

Ajánlom tehát a könyvet minden lánynak és fiúnak(!), továbbá a felnőtt nőknek is, hiszen az ő korukban is bekövetkezhet nem kívánt terhesség!
Minden jobb, mint egy kisbabát megölni – ezzel a gondolattal a fejemben írtam ezt az ajánlót.

Sz. Vivi, N. Kata és barátnőik egy gimnáziumból

Novák-Kovács Ágnes: Megszüljelek vagy megöljelek?
2. bővített és átdolgozott kiadás. No-Ko Sat Kiadó. Budapest, 2006.
222 oldal
ISBN 963 87020 0 1
Ára: 1990 Ft

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.11.26.
ORSZÁGOS AZ ELÉGEDETLENSÉG – AZ ŐSZI TILTAKOZÁSI HULLÁM 2000 ESEMÉNYE LÁTHATÓ TÉRKÉPÜNKÖN
napi térképek után most elkészült az őszi tiltakozások – sztrájkok, polgári engedetlenség, élőláncok, szolidaritási akciók – egyesített térképe. A térképen mintegy 300 telep...
(Forrás: ckpinfo)
--
2022.11.24.
Toplistás tankerületi vezetők: mindenki kétmillió forintnál nagyobb jutalmat kapott
„Bár Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ vezetője áll a tankerületi hierarchia csúcsán, meglepő módon az 1,7 milliós összeggel nem ő kapta a legmagasabb motivációs elismerést 2021...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2022.11.24.
Súlyos bizonyítványt kapott a magyar oktatás
Egy új uniós jelentés adatokkal bizonyítja a magyar oktatás teljes kudarcát: az iskolai eredmények romlanak, az oktatásra fordított állami pénz kevés, egyre többen hullanak ki idő előtt...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.11.24.
Kampányt hirdetett egy pedagóguscsoport, hogy kiderüljön, mit (nem) tud venni egy tanár a nettó órabéréből
Akciókampányt hirdetett a Pedagógus Egység nevű, a tanársztrájkhullám támogatására alakult csoport, hogy minél többeket rávegyen arra, hogy a nettó órabérét kiszámolva szembesüljö...
(Forrás: Mérce)
--
2022.11.23.
AZ UKRAJNAI MENEKÜLT GYEREKEKNEK NEM FELZÁRKÓZTATÁSRA, HANEM POZITÍV ÉLMÉNYEKRE LENNE SZÜKSÉGÜK AZ ISKOLÁBAN
Milyen szerepet tölthet be a művészet az oktatásban? Hogyan használható a kreatív pedagógia eszköztára a hátrányos helyzetű gyerekek tanulási folyamataiban? Hogyan segíthetnék a külö...
(Forrás: Qubit)
--
2022.11.23.
„Komfortot találok a vagdosásban” – pánik, önsértés és mentális zavarok a gyermekeknél
„Kisebb lett a világ”, „ha valaki rámnéz, sírni tudnék”, „el akarok tűnni valahova”, „addig ütöm a bordáimat, amíg be nem húzódnak”, „nem lenne-e könnyebb, ha nem lenné...
(Forrás: Mandiner)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep