Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2006. február 22. szerda, 16:59

„Megszüljelek vagy megöljelek?”

Novák-Kovács Ágnes könyvéről

„Bevallom, hogy az ofőnk nagyon jó fej, kizárólag az ő ötlete alapján
kezdtünk bele az aktív cselekedetekbe. Bár az is elképzelhető, hogy
viccnek szánta, amikor megkérdeztük tőle, hogyan lehetséges elintézni
azt, hogy ilyesmiről, mint az említett könyv (Megszüljelek vagy
megöljelek?) essék szó a suliban. Nem csak a miénkben, hanem több
helyen is, talán akkor úgy érezhetnénk, hogy nekünk is lehet
beleszólásunk abba, hogy mikről esik szó, illetve nem csupán a
kötelező tananyagok vannak, hanem olyan is, amit mi szeretnénk
megvitatni, mert nekünk sokat jelent, és biztosan tudjuk, hogy a
hasonló korúaknak is jelenthetne, ha egyáltalán hallanának róla.
Vagyis van lehetőség arra, hogy mi is beleszóljunk? Ön szerint: ezt
vehetjük komolyan, és ha igen, hogyan??????
Például Önök tudnak ilyesmiben segíteni, vagy ötletet adni?”

(Részlet Kata és gimnazista barátnői az OFOE-nak írt leveléből)

 

A mi ötletünk az volt, hogy a középiskolás Kata és barátnői maguk írjanak ajánlót a számukra oly fontos kötetről. Az ajánló el is készült, amelyet az alábbiakban szerkesztett formában, de lényegi változtatások nélkül közlünk.

 

Megszüljelek vagy megöljelek? – Könyörgök az életemért

Ajánló

Véletlenül került a kezembe a könyv, de a címe azonnal felkeltette az érdeklődésemet, hisz olyan problémát feszeget, amely minden lányt érdekelhet. Mégis kicsit szkeptikusan kezdtem el olvasni, hiszen azt gondoltam, hogy egyoldalúan akarja majd rám erőltetni – a nem kívánt terhességek kapcsán – a döntést, és talán abortuszellenes lehet.

De mindjárt az elején kiderült, hogy aggályaim alaptalanok: már az Előszónál egyértelművé vált számomra, hogy a szerző nem ítélkezni akar, hanem segíteni annak a sok-sok fiatalnak, idősebb nőnek, aki segítségre szorul, mert olyasmi következett be az életükben, amit nem akartak: vagyis teherbe estek.

A könyv elején a szerző négy történeten keresztül mutatja be, miként dönt egy-egy lány, nő abban a helyzetben, amelyikbe bármelyikünk kerülhet, akár felelőtlenül, akár szerencsétlen módon. A történetek bárhol bármikor megtörténhetnek, hiszen sok hírt hallunk a csecsemőgyilkosságokról, sokat olvashatunk az abortuszokról. Azelőtt nemigen figyeltem ezekre a híradásokra, viszont a könyv elolvasása után beláttam, hogy jóval tudatosabban kell vigyáznunk, nehogy teherbe essünk. Ha mégis megtörténne a baj, akkor sem szabad pánikba esni, mert nagyon sok szakember dolgozik azért, hogy az ilyen szituációban legyen kihez fordulni. Éppen ezért nagyon sok elérhetőséget gyűjtött össze az írónő; olyanokat, ahová
nem kívánt terhesség esetén bátran és névtelenül elmehetünk.

A sok-sok kötelező olvasmány, illetve a kedvtelésből olvasott könyvek szerzői közül még soha nem szólított meg ennyire közvetlenül egyetlen író sem. A kötet olvasása közben végig úgy éreztem, hogy személyesen hozzám szól. Számomra ez az élmény az újdonság erejével hatott, többek között ezért sem tudtam letenni. Amit még lényegesnek gondolok: tökéletesen érthető nyelven, kedves, közvetlen hangnemben ír a témáról. Nem szakirodalomról van tehát szó, hanem közérthető, olvasmányos szövegről.

Nagyon fontosnak tartom, hogy szó esik mind a két nem képviselőinek a felelősségéről: a megfontoltságra, az elővigyázatosságra hívja fel a figyelmet, hiszen a közös örömök sok esetben olyan problémák forrásai lehetnek, amelyek kizárólag minket, lányokat terhelnek…

Számomra igen érdekes adalék, hogy az írónő tanárként kezdte a pályafutását, és aztán – egészen más területen – valami igazán személyeset és rendkívülit nyújt át nekünk. Bevallom, hogy eddig nem sok tanár közvetlensége fogott meg sem az általános iskolában, sem most, a középiskolában, pedig jók az eredményeim a suliban.

Olyan statisztikai adatokat, megtörtént csecsemőgyilkosságokat tár az olvasó elé, amelyek valóban sokkolhatnak mindannyiunkat. Nagy valószínűséggel éppen ez lehetett a célja: sokkolni, hogy végre elgondolkodjunk, megfontoltan éljünk, ne tekintsük tabunak azt a témát, amiről igenis beszélnünk kell! A szexualitás is témája tehát a könyvnek: a szerző ezen a téren is a megfontoltságra, az elővigyázatosságra helyezi a hangsúlyt.

Én később orvosként szeretnék segíteni az embereknek, ez a tanárnő pedig ezzel a könyvvel teszi ezt.

Ajánlom tehát a könyvet minden lánynak és fiúnak(!), továbbá a felnőtt nőknek is, hiszen az ő korukban is bekövetkezhet nem kívánt terhesség!
Minden jobb, mint egy kisbabát megölni – ezzel a gondolattal a fejemben írtam ezt az ajánlót.

Sz. Vivi, N. Kata és barátnőik egy gimnáziumból

Novák-Kovács Ágnes: Megszüljelek vagy megöljelek?
2. bővített és átdolgozott kiadás. No-Ko Sat Kiadó. Budapest, 2006.
222 oldal
ISBN 963 87020 0 1
Ára: 1990 Ft

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.03.30.
DK: A közalkalmazotti státusz eltörlése nem szolgálja a tanárok érdekét
A párt úgy véli, a „státusztörvénnyel” a tanárok szakmai szabadsága még jobban csökken, még kiszolgáltatottabbak lesznek a tankerületi központnak. A párt közleményében emlékeztet...
(Forrás: Index)
--
2023.03.30.
Nagyon leszakadtak a magyar kistelepüléseken élők digitális képességei
Az Eurostat friss adatai szerint az Európai Unió 16-74 év közötti lakosainak csak a bő negyede rendelkezik az alapvetőnél magasabb digitális kompetenciákkal. A nagyvárosokban ez az arány 33...
(Forrás: g7.hu)
--
2023.03.29.
Musk, Harari és Wozniak is kéri, hogy álljanak le minden nagyobb mesterséges intelligencia kísérlettel
A Future of Life non-profit kutatóintézet petíciójában azt írják, hatékony mesterséges intelligencia rendszereket csak akkor szabad kifejleszteni, ha biztosak vagyunk abban, hogy a hatásaik...
(Forrás: 444.hu)
--
2023.03.27.
Asperger: a névadó mint szindróma. A náci örökség és a gyógypedagógia emlékezete. Ugrai János írása
Különös módon alakul az Asperger-szindrómának mint elnevezésnek a sorsa. És az elnevezés körüli fordulatok mögött egy jóval súlyosabb dráma húzódik meg. Talán nem árt mindkét aspektusra...
(Forrás: tani-tani online)
--
2023.03.23.
AZ ORSZÁGOS KÖZNEVELÉSI TANÁCS MŰKÖDÉSÉNEK ÉS ÚJJÁVÁLASZTÁSÁNAK ANOMÁLIÁI
Korábban beszámoltunk róla, hogy egy nyílt levéllel kerestük meg az Országos Köznevelési Tanács civil szervezeti képviselőit (OKNT), mivel mandátuma lejárt, de a pedagógus civil szervezeteket...
(Forrás: ckpinfo)
--
2023.03.23.
Komoly kutatáson alapuló rövidfilmsorozat hívja fel a figyelmet az oktatás problémás területeire
Március 5-én délután mutatták be azt az öt, egyenként nyolcperces kisfilmet, amit a T-Tudok Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ Zrt. (T-Tudok Zrt.) és a Kreatív Tanulás és Oktatá...
(Forrás: Qubit)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep