Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2006. április 7. péntek, 15:44
Címkék:

Tanári LÉTkérdések

Megjelent a RAABE márciusi kiegészítő kötete

Akár helyben is megtekinthető a dolgozat

– mármint az érettségi. A cikk szerzői az érettségi elnökök szemszögéből írnak az „új” érettségiről. A botránytól zajos légkörben alig lehetett észre venni, hogy kétszintű érettséginek korszakos szakmai jelentősége van. Végső soron helyeselhető törekvés, hogy az érettségi és a felvételi összevonása folytán egy vizsgával kevesebbet kell letenniük a továbbtanulni szándékozóknak, idővel fölöslegessé válhatnak például az általában nagyon költséges felvételi előkészítők. Az is örvendetes, hogy a vizsgakövetelmények a lexikális ismeretek felől fokozatosan az ismeretek rendszerezése, gyakorlati alkalmazása, a képességszint megállapítása felé mozdul el. Előrelépést jelent továbbá az objektivitásra törekvés, az emelt szinten történő független vizsgáztatás és a követelmények jogszabályokban történő rögzítése. (A cikk szerzői Petróczi Gábor és Plaszkóné Szokircsák Ágnes.)

Már megint hogy nézel ki?

– hangzik Milicz Ákos írásának címe. A szerző konkrét eseteket bemutatva segít értelmezni a diákjogokat. A felvetett problémák nagyon izgalmasak és aktuálisak, a hozzáfűzött értelmezések tanulságosak, bár úgy vélem, a napi pedagógiai gyakorlatban történő alkalmazásuk számos gyakorlati problémát vet fel. A jogszabály ugyanis fontos, de korántsem elégséges feltétele annak, hogy a pedagógus a felmerülő és gyarapodó számú problémákat, konfliktusokat hatékonyan tudja kezelni. Ezzel együtt kiindulásként nagyon lényeges, hogy legalább a jogszabályokkal tisztában legyen, már csak azért is, mert tanítványai többsége ezeket jól-rosszul ismeri és érvényesíteni törekszik. Ugyanakkor tudomásul kell venni: az iskola olyan társas közeg, ahol a jogszabályok nem elegendők ahhoz, hogy tanárok, tanulók (és szülők) megfelelően tudjanak együtt élni, illetve dolgozni. Nem is szólva arról, hogy a diáknak az iskolán kívüli lénye is része a személyiségének, amelyet a pedagógusnak mégiscsak fejlesztenie kellene.

Bezár a büfé?

A 11/1994. MKM rendelet már sokadik módosításán van túl. Farkas Ildikó dr. cikkéből sok egyéb információ mellett az is megtudható, hogy mikor kötelező bezáratni az iskolai büfét.

Szűkösebb lesz a közoktatás költségvetése

Ezt a lehangoló, bár ma már senki számára sem meglepő címet viseli Petróczi Gábor tájékoztató jellegű írása. Ebben olvasni lehet a pedagógusbérek 1992 és 2006 közötti változásáról, a közoktatás 2006-os költségvetésből való részesedéséről, valamint az egyes közoktatási feladatok finanszírozásáról. Arról is értesülhetünk, hogy a közoktatási törvény által szabályozott pedagógus-továbbképzés és a pedagógus-szakvizsga rendszere a forráskivonás ellenére is változatlan előírások szerint funkcionál. A nehézségeket – Petróczi szerint – a következők okozzák:

  • A 2003-ban elkészített továbbképzési terv továbbra is érvényes.
  • A 2005. március 15-ig rögzített továbbképzési terv alapján már a rendelkezésre álló pénzügyi keretek pontos ismeretét megelőzően meghatározta a 2005/2006. tanév feladatait. Ezek alapján a korábbi továbbképzési terveket általában teljesen lefedték, igen takarékosan kell bánni tehát a rendelkezésre álló forrásokkal.
  • A 2006. márcus 15-ig elkészítendő beiskolázási tervet nagy valószínűséggel alaposan meg kell kurtítani, a hátralévő három esztendőre várhatóan csökkenteni kell az elvégzett továbbképzések szintjét, több saját forrást kell mozgósítani a továbbképzési költségek fedezésére.
  • A nehézségeket fokozza, hogy 2006-ra megszűnt a középiskolai tanárok számára biztosított, fejenként 10 ezer forintos normatíva, amelyet a kétszintű érettségi vizsgára való akkreditált továbbképzésre kell fordítani, így ezt a kötelezettséget is a pedagógus-továbbképzés rendelkezésére álló csökkentett normatívából kell teljesíteni.

Mostantól tehát még ügyesebb kell elköltenünk a pénzünket, hogy mindenre jusson…

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2022.05.24.
Felmondott a pedagógus, akinek kiállása elindította a polgári engedetlenségi mozgalmat
„A feleségem is pedagógus, tehát időről időre beszélgetünk arról, hogy elsősorban a pénzügyi okok miatt előbb-utóbb valamelyikünknek olyan állás után kell néznie, ahol azért anyagilag...
(Forrás: 444.hu)
--
2022.05.24.
PDSZ: Tíz év múlva a tanárok fele eltűnhet a rendszerből – az iskola már gyerekmegőrzésre sem lesz alkalmas
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete az elmúlt hetekben készített online felmérést az oktatásban tapasztalható szakemberhiányról. „Ideális esetben arra a kérdésünkre, hogy a válaszad...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.05.24.
Pintér Sándor annyit beszél a rendről, hogy a pedagógusok elkezdtek aggódni
Semmilyen szakmai indoka nincs annak, hogy a köznevelés a BM fennhatósága alá kerüljön – hangsúlyozza Radó Péter oktatáskutató is. Ő úgy véli, nem az történik, hogy a kormányzat el...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.05.22.
Centenáriumi falujárás Kodály népdalgyűjtő útjainak emlékezetére. Dinyés Soma, Körber Katalin és Walter Judit írása
Éppen száz esztendeje, hogy Kodály Zoltán emlékezetes népdalgyűjtő útjaira sor került. A modern magyar zeneélet, nem kevésbé a XX. századi énektanítás meghatározó műveit jegyezhette...
(Forrás: tani-tani online)
--
2022.05.22.
Totyik Tamás: meddig lehet a hivatástudatra hivatkozni, meddig lehet azzal visszaélni?
A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) azt tartotta volna fontosnak, hogy az oktatás egésze egységes rendszerben, egy tárcánál legyen. Ebből a szempontból másodlagos kérdés, hogy a minisztert...
(Forrás: hírklikk)
--
2022.05.22.
\"A kormány oktatáspolitikai célja első pillanattól a tanítás kontrollja volt\" – interjú Radó Péterrel
Ez az oktatási rendszer nem feltétlenül arra van kitalálva, hogy a szülőket sakkban tartsa; nem annyira az alul lévők politikai magatartásának a stabilizálását szolgálja, mint inkább a...
(Forrás: Magyar Narancs)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep