Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2006. április 7. péntek, 15:44
Címkék:

Tanári LÉTkérdések

Megjelent a RAABE márciusi kiegészítő kötete

Akár helyben is megtekinthető a dolgozat

– mármint az érettségi. A cikk szerzői az érettségi elnökök szemszögéből írnak az „új” érettségiről. A botránytól zajos légkörben alig lehetett észre venni, hogy kétszintű érettséginek korszakos szakmai jelentősége van. Végső soron helyeselhető törekvés, hogy az érettségi és a felvételi összevonása folytán egy vizsgával kevesebbet kell letenniük a továbbtanulni szándékozóknak, idővel fölöslegessé válhatnak például az általában nagyon költséges felvételi előkészítők. Az is örvendetes, hogy a vizsgakövetelmények a lexikális ismeretek felől fokozatosan az ismeretek rendszerezése, gyakorlati alkalmazása, a képességszint megállapítása felé mozdul el. Előrelépést jelent továbbá az objektivitásra törekvés, az emelt szinten történő független vizsgáztatás és a követelmények jogszabályokban történő rögzítése. (A cikk szerzői Petróczi Gábor és Plaszkóné Szokircsák Ágnes.)

Már megint hogy nézel ki?

– hangzik Milicz Ákos írásának címe. A szerző konkrét eseteket bemutatva segít értelmezni a diákjogokat. A felvetett problémák nagyon izgalmasak és aktuálisak, a hozzáfűzött értelmezések tanulságosak, bár úgy vélem, a napi pedagógiai gyakorlatban történő alkalmazásuk számos gyakorlati problémát vet fel. A jogszabály ugyanis fontos, de korántsem elégséges feltétele annak, hogy a pedagógus a felmerülő és gyarapodó számú problémákat, konfliktusokat hatékonyan tudja kezelni. Ezzel együtt kiindulásként nagyon lényeges, hogy legalább a jogszabályokkal tisztában legyen, már csak azért is, mert tanítványai többsége ezeket jól-rosszul ismeri és érvényesíteni törekszik. Ugyanakkor tudomásul kell venni: az iskola olyan társas közeg, ahol a jogszabályok nem elegendők ahhoz, hogy tanárok, tanulók (és szülők) megfelelően tudjanak együtt élni, illetve dolgozni. Nem is szólva arról, hogy a diáknak az iskolán kívüli lénye is része a személyiségének, amelyet a pedagógusnak mégiscsak fejlesztenie kellene.

Bezár a büfé?

A 11/1994. MKM rendelet már sokadik módosításán van túl. Farkas Ildikó dr. cikkéből sok egyéb információ mellett az is megtudható, hogy mikor kötelező bezáratni az iskolai büfét.

Szűkösebb lesz a közoktatás költségvetése

Ezt a lehangoló, bár ma már senki számára sem meglepő címet viseli Petróczi Gábor tájékoztató jellegű írása. Ebben olvasni lehet a pedagógusbérek 1992 és 2006 közötti változásáról, a közoktatás 2006-os költségvetésből való részesedéséről, valamint az egyes közoktatási feladatok finanszírozásáról. Arról is értesülhetünk, hogy a közoktatási törvény által szabályozott pedagógus-továbbképzés és a pedagógus-szakvizsga rendszere a forráskivonás ellenére is változatlan előírások szerint funkcionál. A nehézségeket – Petróczi szerint – a következők okozzák:

  • A 2003-ban elkészített továbbképzési terv továbbra is érvényes.
  • A 2005. március 15-ig rögzített továbbképzési terv alapján már a rendelkezésre álló pénzügyi keretek pontos ismeretét megelőzően meghatározta a 2005/2006. tanév feladatait. Ezek alapján a korábbi továbbképzési terveket általában teljesen lefedték, igen takarékosan kell bánni tehát a rendelkezésre álló forrásokkal.
  • A 2006. márcus 15-ig elkészítendő beiskolázási tervet nagy valószínűséggel alaposan meg kell kurtítani, a hátralévő három esztendőre várhatóan csökkenteni kell az elvégzett továbbképzések szintjét, több saját forrást kell mozgósítani a továbbképzési költségek fedezésére.
  • A nehézségeket fokozza, hogy 2006-ra megszűnt a középiskolai tanárok számára biztosított, fejenként 10 ezer forintos normatíva, amelyet a kétszintű érettségi vizsgára való akkreditált továbbképzésre kell fordítani, így ezt a kötelezettséget is a pedagógus-továbbképzés rendelkezésére álló csökkentett normatívából kell teljesíteni.

Mostantól tehát még ügyesebb kell elköltenünk a pénzünket, hogy mindenre jusson…

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep