Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2006. április 7. péntek, 15:44
Címkék:

Tanári LÉTkérdések

Megjelent a RAABE márciusi kiegészítő kötete

Akár helyben is megtekinthető a dolgozat

– mármint az érettségi. A cikk szerzői az érettségi elnökök szemszögéből írnak az „új” érettségiről. A botránytól zajos légkörben alig lehetett észre venni, hogy kétszintű érettséginek korszakos szakmai jelentősége van. Végső soron helyeselhető törekvés, hogy az érettségi és a felvételi összevonása folytán egy vizsgával kevesebbet kell letenniük a továbbtanulni szándékozóknak, idővel fölöslegessé válhatnak például az általában nagyon költséges felvételi előkészítők. Az is örvendetes, hogy a vizsgakövetelmények a lexikális ismeretek felől fokozatosan az ismeretek rendszerezése, gyakorlati alkalmazása, a képességszint megállapítása felé mozdul el. Előrelépést jelent továbbá az objektivitásra törekvés, az emelt szinten történő független vizsgáztatás és a követelmények jogszabályokban történő rögzítése. (A cikk szerzői Petróczi Gábor és Plaszkóné Szokircsák Ágnes.)

Már megint hogy nézel ki?

– hangzik Milicz Ákos írásának címe. A szerző konkrét eseteket bemutatva segít értelmezni a diákjogokat. A felvetett problémák nagyon izgalmasak és aktuálisak, a hozzáfűzött értelmezések tanulságosak, bár úgy vélem, a napi pedagógiai gyakorlatban történő alkalmazásuk számos gyakorlati problémát vet fel. A jogszabály ugyanis fontos, de korántsem elégséges feltétele annak, hogy a pedagógus a felmerülő és gyarapodó számú problémákat, konfliktusokat hatékonyan tudja kezelni. Ezzel együtt kiindulásként nagyon lényeges, hogy legalább a jogszabályokkal tisztában legyen, már csak azért is, mert tanítványai többsége ezeket jól-rosszul ismeri és érvényesíteni törekszik. Ugyanakkor tudomásul kell venni: az iskola olyan társas közeg, ahol a jogszabályok nem elegendők ahhoz, hogy tanárok, tanulók (és szülők) megfelelően tudjanak együtt élni, illetve dolgozni. Nem is szólva arról, hogy a diáknak az iskolán kívüli lénye is része a személyiségének, amelyet a pedagógusnak mégiscsak fejlesztenie kellene.

Bezár a büfé?

A 11/1994. MKM rendelet már sokadik módosításán van túl. Farkas Ildikó dr. cikkéből sok egyéb információ mellett az is megtudható, hogy mikor kötelező bezáratni az iskolai büfét.

Szűkösebb lesz a közoktatás költségvetése

Ezt a lehangoló, bár ma már senki számára sem meglepő címet viseli Petróczi Gábor tájékoztató jellegű írása. Ebben olvasni lehet a pedagógusbérek 1992 és 2006 közötti változásáról, a közoktatás 2006-os költségvetésből való részesedéséről, valamint az egyes közoktatási feladatok finanszírozásáról. Arról is értesülhetünk, hogy a közoktatási törvény által szabályozott pedagógus-továbbképzés és a pedagógus-szakvizsga rendszere a forráskivonás ellenére is változatlan előírások szerint funkcionál. A nehézségeket – Petróczi szerint – a következők okozzák:

  • A 2003-ban elkészített továbbképzési terv továbbra is érvényes.
  • A 2005. március 15-ig rögzített továbbképzési terv alapján már a rendelkezésre álló pénzügyi keretek pontos ismeretét megelőzően meghatározta a 2005/2006. tanév feladatait. Ezek alapján a korábbi továbbképzési terveket általában teljesen lefedték, igen takarékosan kell bánni tehát a rendelkezésre álló forrásokkal.
  • A 2006. márcus 15-ig elkészítendő beiskolázási tervet nagy valószínűséggel alaposan meg kell kurtítani, a hátralévő három esztendőre várhatóan csökkenteni kell az elvégzett továbbképzések szintjét, több saját forrást kell mozgósítani a továbbképzési költségek fedezésére.
  • A nehézségeket fokozza, hogy 2006-ra megszűnt a középiskolai tanárok számára biztosított, fejenként 10 ezer forintos normatíva, amelyet a kétszintű érettségi vizsgára való akkreditált továbbképzésre kell fordítani, így ezt a kötelezettséget is a pedagógus-továbbképzés rendelkezésére álló csökkentett normatívából kell teljesíteni.

Mostantól tehát még ügyesebb kell elköltenünk a pénzünket, hogy mindenre jusson…

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.07.31.
Totyik Tamás: Ha nem cselekszik azonnal, a kormánynak vállalnia kell a felelősséget a közoktatás padlóra küldéséért
A Nemzeti alaptanterv bevezetése, az iskolák tömeges kiszervezése (egyházi fenntartású iskolák számának drasztikus megemelkedése), a köznevelési rendszer szétszabdalása (óvodák fenntart...
(Forrás: mérce)
--
2021.07.31.
A harzbergi demokratikus iskola. Benedikt Hageneder írása
gy csoport tanítóképzős diák a bécsi egyházi tanárképző főiskolán (Kirchliche Pädagogische Hochschule – KPH – Wien/Krems) úgy döntött, hogy nem elégszik meg a főiskola nyújtotta...
(Forrás: tani-tani online)
--
2021.07.31.
Kilenc órai iskolakezdést és tanári béremelést - 12 pontos oktatási tervet fogalmazott az ADOM
Az ADOM Diákmozgalom utcai és online aláírásgyűjtésbe kezdett az általuk megfogalmazott 12 oktatási reformjavaslat mellett. A diákszervezet azt szeretné, ha a javaslataikat a jövő évi orsz...
(Forrás: eduline)
--
2021.07.28.
„NE MAGAS LÓRÓL TEKINTSÜNK LE A GYEREKEKRE, HANEM MERJÜNK VELÜK HUMORIZÁLNI” A tavalyi év egyik Szupertanár-jelöltjével beszélgettünk
Van, aki olyan őszinte lelkesedéssel, nyílt átéléssel beszél a munkájáról, hogy már néhány szavából átjön, mennyire imádja, amit csinál. Így van ez a tavalyi Szupertanár-jelölt Poly...
(Forrás: dívány.hu)
--
2021.07.28.
Takaró Mihály vezényletével alakítják át a NAT után a tanárképzést is
Az átalakítás a pedagógusképzés lebutítását vetíti előre a szakemberek szerint. „Egy tanárnak nyilvánvalóan nemcsak az érettségi tananyagot kell tudnia, hanem annál jóval többet....
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.07.28.
A kormány nem megvédi, hanem pajzsként használja a gyerekeket
A gyermekek felhasználása politikai kampányokban nem újszerű, Magyarországon sajnos kifejezetten gyakori probléma. Nem ismeretlen jelenség, amikor politikusok óvodákban, iskolákban parádé...
(Forrás: mérce)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep